Test drive BMWBLOG: BMW X3 xDrive20d – Alegerea corectă

Trăind într-o țară în care marile SUV-uri sunt asociate direct cu statutul social al celui care le conduce, ajungi la un moment dat să te întrebi care este profilul clientului tipic de BMW X3? Să nu fim înțeleși greșit, nu este nimic în neregulă cu SUV-ul mediu al bavarezilor, (de acum încolo o să-l numim SAV, de la Sport Activity Vehicle)  însă acesta are o mică problemă. De fapt, problema nu este nici măcar una reală, dar mentalitatea conaționalilor noștri este cea care afectează imaginea lui BMW X3. De ce? Pentru că… există X5. Ah, și X6.

Asta vrea să însemne că BMW X5 este o mașină mai bună decât fratele său mai mic? Nicidecum, ba din contră, masivul SUV este foarte aproape de înlocuire, iar cei 7 ani care au trecut peste el încep să se simtă? Și-atunci, unde e problema? Păi, vedeți voi, problema din capul unora este că X5 este mai mare. Și, implicit, mai scump. Atât.

Trecând însă peste acest detaliu absolut irațional, X3 este din multe puncte de vedere o mașină mai bună decât fratele dinozaur. Este cu 20 de cm mai scurt, dar oferă un spațiu interior comparabil, suficient pentru orice familie normală, chiar și cu trei copii. Apoi, există acea diferență de preț, de aproximativ 10.000 €, în cazul unei echipări și motorizări identice, dar poate ajunge și la 20.000 € dacă se optează pentru un X3 2.0d, cum a fost modelul testat. Evident, vor fi mulți care vor spune că această comparație nu-și are rostul, pentru că motorizarea nu este aceeași, dar trebuie amintită diferența de greutate între cele două SAV-uri, care poate ajunge la 400 kg, astfel că performanțele dinamice sunt destul de apropiate.

Gata cu trimiterile către fratele mai mare, e momentul să ne concentrăm exclusiv pe acest BMW X3 xDrive20d, la volanul căruia am trecut prin ultimele zăpezi din acest sezon. Sau, mai bine zis, am rămas prin blocați prin zăpezi, dar despre asta mai târziu.

Design

Privit în ansamblu, designul BMW-ului X3 poate fi catalogat drept cuminte. Un pic prea cuminte dacă ne întrebi pe noi, dar acest aspect poate fi considerat un avantaj de cei care își doresc o prezență ușor discretă în trafic. Am spus „ușor”, pentru că BMW nu prea poate fi asociat cu discreția, cel puțin nu la noi în țară. În schimb, această subtilitate stilistică păstrează un echilibru aproape perfect asupra liniilor de design, fiind aproape imposibil să găsești un unghi din care mașina asta nu arată bine. Secțiunea frontală afișează cel mai curată fizionomie din întreaga gamă BMW, cu blocuri optice de formă aproape dreptunghiulară și cu un calandru generos, ce conturează foarte bine proporțiile generale.

În lateral se fac remarcate cele două muchii care străbat portierele: una care pornește din arcul roții frontale și urcă pe linia clanțelor până când întâlnește blocul optic posterior, iar cea de-a doua, ce se întinde deasupra pragurilor și agață lumina scăpată de cea de sus. Ambele linii fac parte din actuala filozofie de design a mărcii (sunt prezente pe absolut toate modelele din gamă) și adaugă un plus de dinamism mașinii, chiar și atunci când aceasta stă pe loc.

Vă mai aduceți aminte prima generație a lui X3? Da, aia la care nu te puteai decide din ce parte arată mai rău, fie că o priveai din față sau din spate. Nici noi nu am putut trece de dilema asta, dar cei mai mulți spuneau că era foarte urâtă când în cadru apărea doar posteriorul.  Din fericire, cea de-a doua generație a uitat complet de acel vis urât și poate spune că are un fund atrăgător. Nu va fi neapărat un magnet de priviri, dar este o evoluție imensă de la un model pe care ți-era rușine să-l lași parcat cu spatele la vedere.

Interior

Fiind un model prezentat cu nici trei ani în urmă, BMW X3 este „la zi” în ceea ce privește designul și organizarea planșei de bord. Evident, totul este la îndemână, în stilul în care ne-a obișnuit constructorul bavarez din 1916 încoace, iar materialele sunt în mare parte plăcute la atingere. Există câteva excepții în zonele mai puțin expuse ochiului, cum ar fi buzunarele portierelor și baza tunelului median, unde plasticul are o textură aspră și dură, dar asta e o problemă generală, chiar și la mărcile premium. Probabil că aceasta este latura eco a mașinilor de consum, fie ele și premium, pentru că mai toți producătorii strecoară în zonele amintite anterior niște plastice ce par obținute din PET reciclat.

Cât despre spațiul interior, BMW X3 are destul pentru cinci pasageri, plus bagajele aferente. Portbagajul, la cei 560 de litri ai săi, poate înghiți fără probleme toate mărunțișurile pe care le-ar căra cei cinci pasageri plecați în concediu, chiar și în situația în care sunt cu toții reprezentate ale sexului frumos. Și să tot faci concedii cu SUV-ul bavarez, pentru că în spate se stă foarte bine chiar și cu toate cele trei locuri ocupate, acesta oferind suficient loc atât la cap cât și la nivelul genunchilor. Bineînțeles, supraponderalii nu sunt luați în calcul, pentru că aceștia ar depăși oricum sarcina utilă a mașinii.

Cei doi ocupanți ai scaunelor frontale sunt tratați preferențial, având la dispoziție numeroase reglaje ale șezutului și spătarului, iar în cazul în care se optează pentru scaune sport cum erau cele de pe modelul testat, există și posibilitatea amplificării susținerii laterale, pentru un plus de stabilitate pe viraje. Evident, culorile calde îndulcesc atmosfera din interior, iar tapițeria din piele bej care îmbrăca scaunele și fețele ușilor are un impact major în acest sens. Dacă adăugăm în pachet și imensa trapă panoramică din sticlă, avem în fața ochilor un interior care îți va desfăta retina la fiecare contact cu mașina.

Confort

Și pentru că am tot făcut trimiteri la rolul de mașină familială, X3 are toate atuurile pentru a se achita de această sarcină. Însă spațiul interior și atmosfera caldă nu ar fi suficiente dacă modul în care rulează acest SAV pe drum te face să-ți muști limba la fiecare denivelare mai severă. Din fericire, acest scenariu nu are acoperire în cazul lui X3. Suspensia acestuia este surprinzător de confortabilă pentru un model al constructorului din München, absorbind nepăsător neregularitățile drumului, chiar dacă acestea depășesc cu mult limitele permise pe o șosea asfaltată din secolul XXI.

Antifonarea este un alt punct forte, X3 filtrând cu succes ronțăitul dieselului de 2,0 litri (după cum se știe deja, motoarele consumatoare de motorină ale bavarezilor cu configurație în patru cilindri nu sunt chiar cele mai rafinate din lume), dar și zgomotul de vânt la viteze moderate (adică legale). Pentru cititorii din Germania, putem menționa că la viteze de peste 180 km/h zgomotul de rulare crește sesizabil, discuțiile dintre ocupanți necesitând un ton mai ridicat pentru a se putea desfășura în bune condiții.

Motor și transmisie

Propulsorul diesel de pe acest X3 xDrive 2.0d este din multe puncte de vedere cea mai echilibrată opțiune de motorizare din gamă. Cei 184 CP dezvoltați dintr-o cilindree de 2,0 litri prin aportul supraalimentării TwinPower Turbo, ce reduce foarte mult lagul la accelerarea la turații joase, sunt mai mult decât suficienți pentru utilizatorul de rând. De asemenea, cuplul maxim de 380 Nm, disponibil integral între 1.750 și 2.750 rpm garantează reprize foarte bune, mai ales când este transmis către cele patru roți motrice prin transmisia automată Steptronic cu opt rapoarte, disponibilă opțional. Aceasta din urmă răspunde foarte rapid în accelerațiile puternice, retrogradând chiar și câte trei trepte atunci când e cazul.

Toate aceste detalii tehnice se traduc printr-o accelerație până la 100 km/h în 8,5 secunde și o viteză maximă de 210 km/h – valori mai mult decât decente pentru un SUV de 4,65 m lungime, care cântărește 1,8 tone. Cu toate acestea, consumul mediu anunțat de producător este de doar 5,6 l/100 km, iar nivelul emisiilor de carbon este cifrat la 149 g CO2/km, performanțe realizabile și în viața reală dacă se rulează în modul ECO PRO.

Ținută de drum

În ceea ce privește ținuta de drum, setarea orientată către confort a suspensiei nu are cum să ofere aceeași fermitate pe viraje cu care ne-a impresionat BMW-ul X1 xDrive 25d testat la finele anului trecut. Iar dacă atunci criticam suspensiile mult prea dure ale mezinului din gama X a bavarezilor, acum nu putem să trecem cu vederea ruliul destul de sesizabil al X3-ului atunci când atacă virajele rapide. Nu spunem acum că acest model nu rămâne în parametrii dinamici cu care ne-a obișnuit BMW, dar înclinarea caroseriei pe viraje va reduce din entuziasmul șoferului atunci când va ajunge pe un drum sinuos. În rest, feeling-ul direcței este foarte bun, oferind constant informații despre intențiile roților frontale, iar stabilitatea pe frânare este exemplară, X3-ul lăsând senzația că este mult mai ușor decât menționează valoarea inscripționată în certificatul de înmatriculare.

Ca la orice alt SUV, trebuie adus în discuție și comportamentul off-road, fie el și unul ușor sau moderat. Să fie clar de la început, BMW nu produce mașini de teren, ci SUV-uri cu o dinamică extrem de bună pe șosea, ce pot ieși la nevoie și în afara ei, fără a emite însă prea multe pretenții. Noi am vrut să vedem cam pe unde își atinge limitele sistemul xDrive, așa că am dus acest X3 pe un drum complet înzăpezit, pe care nu străbătuseră înaintea noastră decât câteva sănii și un snowmobil. Ambițioși din fire, nu ne-am dat bătuți la primele poticniri ale sistemului de tracțiune integrală și am forțat până când,  obosit să brăzdeze șleauri prin zăpada de aproape 25 de centimetri, neamțul s-a dat bătut. Și oricât de evoluat ar fi sistemul xDrive, atunci când toate cele patru roți patinează, nu mai are nicio scăpare. Din fericire, o lopată (fie ea și din plastic) și niște material antiderapant găsit prin împrejurimi au fost suficiente pentru ca funcția „Traction” a sistemului DTC să găsească resurse nebănuite și să scoată SAV-ul din cele patru gropi săpate de roți. Un alt partener de nădejde s-a dovedit a fi sistemul Hill Descent Control, extrem de util la coborârea pe suprafețe alunecoase, unde ține foarte bine în frâu viteza mașinii pe porțiuni în care frânarea din pedală ar fi imposibilă, iar despre reductor și frână de motor nu poate fi vorba aici.

Concluzii

Este greu să găsești un defect real în cazul lui BMW X3. Unii se vor lega de designul prea cuminte, dar aceia vorbesc din perspectiva potențialului client de X5, avid după atenție, așa că argumentul acesta nu prea are sens.  De fapt, fix această subtilitate îl face pe X3 un model aparte, pentru că astfel nu pare la fel de comun ca frații lui mai mari, care au devenit un fel de uniformă pe drumurile de la noi. Evident, lumea nu le cumpără de rele ce sunt, dar unde mai e dorința de a fi diferit între atâtea modele similare cu cel pe care tocmai ai dat 60 – 70 de mii de euro? Tocmai din aceste considerente, un BMW X3 vopsit într-o nuanță inspirată – iar această Sparkling Bronze de pe modelul testat strălucește fabulos atunci când învăluită de razele soarelui – și echipat corespunzător, se poate dovedi o alegere mult mai înțeleaptă în fața celor două SUV-uri pe care le cumpără tot românul.

Puncte forte:

• Designul discret
• Suspensia confortabilă
• Transmisia automată impecabilă
• Sistemul xDrive

Nu ne plac:

• Ruliul pe viraje
• Că ne privesc de sus posesorii de X5
• Unele plastice din interior
• Că nu are încă o roată care să te scoată din zăpadă când rămâi înzăpezit

Echipare: BMW X3 xDrive20d – Preț de bază:  41.726 €

Culoare și tapițerie

  • Sparkling Bronze – 875 €
  • Combinatie stofa/piele Pearlpoint Oyster / Negru – 636 €

Echipamente standard

  • Functie Start/Stop motor automata
  • Servotronic
  • Anvelope Runflat
  • Jante din aliaj usor V-Spoke de 17″
  • Prezoane antifurt
  • Covorase din velur
  • Triunghi reflectorizant si trusa de prim ajutor
  • Bancheta spate rabatabila
  • Mod de functionare ce include ECO PRO
  • Faruri de ceata
  • Aer conditionat automat
  • Dezactivare airbag pasager fata

Echipamente opționale

  • Recuperarea energiei de franare – 0 €
  • Transmisie automata Steptronic – 2.397 €
  • Volan multifunctional – 0 €
  • Volan sport îmbrăcat în piele cu padele pentru schimbarea vitezelor – 229 €
  • Camera de luat vederi pentru mersul înapoi – 438 €
  • Bare longitudinale Aluminiu satinat – 313 €
  • Pachet X Line – 604 €
  • Trapa panoramica din sticla – 1.615 €
  • Scaune sport pentru conducatorul auto si pasagerul fata – 656 €
  • Scaune incalzite pentru conducatorul auto si pasagerul fata – 386 €
  • Ornamente interioare lemn Fineline Wave – 479 €
  • Ornamente panou insrumente in negru lucios – 0 €
  • Sistem de spalare a farurilor – 0 €
  • Senzori de parcare (PDC fata/spate) – 823 €
  • Senzor de ploaie si control automat al farurilor – 135 €
  • Faruri xenon pentru faza scurta si faza lunga – 1.084 €
  • Pilot automat cu functie de franare  – 511 €
  • Sistem de navigatie Professional – 2.449 €
  • Internet – 104 €
  • Activare internet – 0 €
  • Conectivitate, Bluetooth si interfete USB – 729 €
  • BMW Service Inclusive – 5 ani / 100000 km –  0 €
  • Manual de utilizare / Carte de service in limba romana – 0 €

Subtotal culoare, tapițerie și obțiuni: 14.463 €

Preț total model testat, cu TVA inclus: 56.159 €

Specificații tehnice:

BMW X3 xDrive20d

  • Diesel, 4L, 1.995 cmc, turbo twin-scroll, AWD
  • 184CP/4.000 rot/min,  380Nm/ 1.750 – 2.750 rot/min
  • 0 – 100 km/h în 8,5 secunde, 210 km/h
  • 5,6 l/100 km, 149 g CO2/km
BMW Motorrad

Comentarii

©2024 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account