Test-Drive
Test-Drive BMWBLOG: BMW 435i xDrive – Velocitate subtilă

Test-Drive BMWBLOG: BMW 435i xDrive – Velocitate subtilă

Este un BMW adevărat, cu motor șase-în-linie. În plus, îmbracă hainele unui coupé elegant, cu linii fluide. Și chiar dacă are atributele unei mașini sport, 435i xDrive reușește să transmită toate aceste senzații într-o manieră discretă, lăsând-l pe cel de la volan să aleagă momentele în care vrea să fie remarcat.

Design-ul, sunetul motorului și feeling-ul pe care ți-l transmite atunci când o conduci – cam asta ar fi esența unei mașini sport. Nimeni nu cumpără un coupé agresiv pentru câte spații de depozitare oferă la interior sau pentru cum se stă pe cele două locuri din spate. Iar cel puțin din perspectiva primei trăsături, BMW pare să fi înțeles foarte bine unde trebuie să puncteze pentru a câștiga inimile – și mai apoi banii – potențialilor clienți.

Test_BMW_435i_20

Succesor al Seriei 3 Coupé E92, noul model cu două portiere al bavarezilor este o apariție care se poate spune că-ți alintă retina. În ton cu noua nomenclatură a mărcii, acesta fost botezat Seria 4 Coupé, devenind un model de sine stătător – deși sub silueta fluidă, agresivă, dar totuși elegantă, se găsește mecanica Seriei 3. Și cu toate acestea, singurul element de caroserie pe care Seria 4 îl împarte cu berlina pe care este bazat este capota, restul panourilor fiind redesenate sau adaptate pentru a se integra cât mai bine în noua ținută a coupé-ului bavarez. Mai lung și mai lat cu câte 14 mm în comparație cu un Seria 3 și mai scund cu nu mai puțin de 42 mm decât acesta, noul model reușește să aibă acea siluetă de mașină sport pe care generația E92 o pierduse undeva pe drumul dintre planșeta de design și primele machete din lut. Chiar și făcând abstracție de accentele de design agresive ale echipării M Sport, BMW Seria 4 are o încordare vizuală accentuată, indusă de linia laterală umflată și de elementele orizontale inserate în design-ul extremităților, ce fac mașina să pară mai lată și joasă – și nu este numai o impresie, pentru că la cei 1392 mm, cât măsoară în înălțime, este deseori cea mai joasă siluetă de la semafor.

Test_BMW_435i_25

Diferențele comparativ cu un Seria 3 nu mai sunt atât de evidente odată ce deschizi portiera imensă și pătrunzi în habitaclul Seriei 4. Planșa de bord este preluată integral de la berlina de clasă medie, având același layout ergonomic, curat și plăcut ochiului. Desigur, nu ar fi stricat puțin topping care să te facă să te simți special în spatele volanului, dincolo de poziția de condus mai joasă decât în cazul Seriei 3. Volanul M îmbrăcat în piele, scaunele sport îmbrăcate în Alcantara, cu suport lateral reglabil sau unele elemente BMW Individual sunt opțiuni care, deși dau o notă distinctă interiorului, pot la fel de bine să fie bifate și pe lista de opțiuni a modelului în patru uși. Excelentul head-up display al celor de la BMW este în continuare unul din cele mai bune sisteme de acest gen din industrie, iar funcția de recunoaștere a indicatoarelor rutiere afișată de acesta oferă tot mai puține motive pentru care șoferul să-și ia privirea de la drum.

Însă, când cineva își cumpără versiunea în două uși a unui sedan, plătește mai mult pentru o mașină mai puțin practică. Și face această alegere dintr-un singur motiv: pentru că vrea să conducă ceva mai stilat, mai special. Ei bine, din perspectiva interiorului, BMW Seria 4 nu reușește să transmită această senzație.

Cel puțin pe hârtie, cei 306 CP ai versiunii 435i sună foarte bine pentru cineva aflat în căutarea unui coupé sportiv. Însă recent lansatul M235i oferă cu 20 CP în plus din același motor, plus că este considerabil mai ieftin. Și poate că dimensiunile exterioare mai compacte îl împiedică să egaleze eleganța Seriei 4, dar mezinul coupé al bavarezilor oferă un pachet dinamic foarte, foarte bun. Oricum, diferența de 0,1 secunde între accelerațiile 0-100 km/h ale celor două modele este un detaliu pe care nici măcar cel mai sensibil accelerometru uman nu-l va simți, punându-le practic la egalitate.

Însă momentul în care apeși butonul start din 435i îți va trezi o ușoară dezamăgire. Trezirea la viață a propulsorului TwinPower Turbo (o singură turbină, însă cu tehnologie Twin-Scroll) cu șase cilindri în linie nu este însoțită de acel mârâit pe care l-ai aștepta de la o mașină de peste 300 CP. Turat pe liber, benzinarul de 3,0 litri sună mai degrabă mieros, ca un tenor lipsit de vlagă, iar evacuarea intervine abia în plaja superioară de turație, adăugând o tonalitate gravă, însă prea puțin percepută la interior.

Test_BMW_435i_16

Lucrurile nu stau însă așa odată ce te pui în mișcare. Când cei șase cilindri intră în sarcină, împingând cu nesaț cele 1665 kg ale mașinii, mieunatul se transformă într-un răcnet, alintând receptorii acustico-vestibulari ai ocupanților, fără a deveni însă iritant. Și poate că sunt momente în care ți-ai dori ca mașina asta să urle încât să nu te poți auzi țipând în ea, însă trebuie să recunoști că nu ai putea să trăiești așa în fiecare zi.

Test_BMW_435i_10

Pentru o relație de lungă durată, ca mașină de folosință zilnică, BMW 435i este o companie plăcută. Este confortabilă, docilă, manevrabilă – direcția sport variabilă fiind un deliciu atât în oraș, cât și pe un drum de munte -, iar design-ul exterior este suficient de subtil pentru a nu te face să te simți ușor penibil când cobori (sau mai degrabă te ridici) de la volan. Iar evacuarea nu te va face să fii privit ca un „trompetar” decât dacă ții neapărat să ieși în evidență, rulând doar în primele două trepte prin tot orașul. Caz în care unii s-ar putea să-ți pună la îndoială tocmai masculinitatea pe care încercai să o accentuezi astfel.

Test_BMW_435i_28

Doar această docilitate a coupé-ului german nu înseamnă că bavarezii au uitat să facă mașini pe care să le cumperi exclusiv ca să le conduci cu plăcere – sau cu viteză -, fără să batem vreun apropo. Un BMW de peste 300 CP rămâne o mașină sport respectabilă, indiferent cât de cuminte pare în unele ipostaze. Mulțumită transmisiei Steptronic cu 8 rapoarte, care schimbă treptele cu cadența unei arme automate și a sistemului de tracțiune integrală xDrive cu care era echipat modelul testat, 0-100 km/h se întâmplă în numai 4,9 secunde – apropiindu-se foarte mult de cifrele vechiului M3 E92, care atingea aceeași viteză în 4,6 secunde. Și performanțele în linie dreaptă sunt de fapt latura mai puțin impresionantă a lui 435i, pentru că distribuția aproape perfectă a maselor pe punți și centrul de greutate foarte coborât – doar i8 stă mai bine la acest capitol în gama BMW – transformă traseele virajate într-o delectare de pilotaj sportiv. Suspensia M adaptivă devine mai fermă atunci când comutatorul Driving Experience Control este în poziția Sport – sau Sport Plus, pentru curajoși –, reducând la minimum ruliul pe viraje, în timp ce direcția sport variabilă oferă un feedback susținut, transmițând constant un flux continuu de informații prin volanul M îmbrăcat în piele fină. Iar când vine vorba de frâne, sistemul opțional M Sport, cu discuri de 370 mm și etriere cu patru pistoane pe puntea față, oferă o forță de decelerare cu adevărat impresionantă, intervenția ABS-ului fiind târzie, dar eficientă.

Test_BMW_435i_4

Unii vor spune că sistemul xDrive știrbește din esența unui BMW veritabil. Și poate că au dreptate, pentru că tracțiunea integrală face mașina să fie mai sigură, mai eficientă și uneori mai rapidă, însă nu mai distractivă. Ei bine, aceștia pot opta liniștiți pentru un 435i cu tracțiune spate sau pot aștepta noul BMW M4, ca să se dea în spectacol cu opțiunea Smokey Burnout. Însă 435i xDrive este genul de mașină sport pentru un public matur – nu neapărat ca vârstă, cât mai mult ca atitudine -, care să o poată folosi discret de luni până vineri, cu care să se poată duce și la întâlniri de afaceri, dar și la o cină în oraș, de la volanul căreia să rânjească subtil de fiecare dată când pe sistemul de rută afișată de sistemul de navigație apare o înlănțuire de ace de păr.

Test_BMW_435i_6

Puncte forte:

• Designul exterior
• Feeling-ul direcției
• Transmisia automată
• Aderența sistemului xDrive

Nu ne plac:

• Habitaclul preluat de la Seria 3
• Sunetul prea cizelat al motorului
• Prețul mare al opționalelor

Specificații tehnice:

BMW 435i xDrive – de la 52.948 €, TVA inclus

  • Benzină, L6, 2.979 cmc, automată cu 8 rapoarte, AWD,
  • 326 CP/5.800 rot/min,  400 Nm/ 1.200 – 5.000 rot/min
  • 0 – 100 km/h în 4,9 secunde, 250 km/h limitat electronic
  • 7,6 l/100 km, 178 g CO2/km

Galerie Foto:

Test publicat în numărul 25 al revistei AUTO pro

Foto: Elena Hîrțan

Share this Story

Articole Similare

One Comment

  1. […] sister site BMWBLOG.ro brings us an exclusive photo gallery of the 2014 BMW 435i xDrive with M Sport […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Login with Facebook:

Urmărește-ne și pe Facebook