Sistemul twin-scroll turbo – detalii tehnice

In mai putin de doua saptamani urmeaza sa fie prezentat in cadrul Salonului auto de la Detroit al doilea model din gama BMW Seria 5 Gran Turismo pentru SUA. Lansarea lui 535i GT coincide si cu lansarea unui nou propulsor BMW, avand nume de cod N55.

Noul motor BMW Power Turbo utilizeaza o singura turbina cu tehnologia twin-scroll, comparativ cu motorul N54 care are doua turbocompresoare mai mici. Propulsorul cu sase cilindri in linie si o capacitate de 2.979 cmc incorporeaza pentru prima oara injectia High Precision si tehnologia VALVETRONIC, combinate cu o singura turbina de tip twin-scroll.

Chiar daca nu avem inca o confirmare oficiala din partea BMW, credem ca turbina din acest motor ce propulseaza Seria 5 GT este aceeasi cu cea folosita in motorul de 4,4 litri V8 de pe modelele BMW X5M si X6M. Puterea si cuplul sunt similare motorului twin-turbo – 225 kW/306 CP la 5.800 rpm, dar cuplul de 400 Newton-metri este disponibil deja de la turatia de 1.200 rpm, cu 100 rpm mai devreme.

n55-turbo-twin-scroller1

Comparativ cu motorul turbo deja cunoscut de pe modelele 335i sau 535i, motorul N55 ofera o si mai mare economie de combustibil, combinata cu un management optimizat al emisiilor de CO2. Propulsorul modelului BMW 535i Gran Turismo este primul motor cu turbocompresor la care pompa de inalta presiune este reglata de un microprocesor, care consumand mai putina energie, contribuie astfel si mai mult la eficienta totala a consumului.

Pana cand vor fi dezvaluite toate detaliile despre propulsorul BMW N55 twin-scroll, speram sa vi se para interesant articolul de mai jos: cei de la Modified prezinta cateva detalii despre sistemul turbo twin-scroll.

Sistemul twin-scroll turbo rezolva multe din deficientele sistemelor single-scroll turbo prin separarea acelor cilindri ale caror pulsatii de gaz de esapament interfereaza intre ele. Ca si concept, in mod asemanator gruparii cilindrilor in cazul motoarele aspirate natural, twin scroll grupeaza cilindrii de o parte a camerei de admisie a turbinei, astfel incat energia cinetica rezultata in urma arderii carburantului sa fie capturata mai eficient de catre turbina. De exemplu, daca secventa de aprindere intr-un motor cu patru cilindri este 1-3-4-2, cilindrul 1 isi termina miscarea de expansiune si isi deschide valvele de evacuare in timp ce cilindrul 2 are inca valvele de evacuare deschise (in perioada de intersectare, cand si valvele de admisie si cele de evacuare sunt deschise partial in acelasi timp). Intr-un single scroll, pulsatia de presiune indusa de combustie de la cilindrul 1 va interfera cu capacitatea cilindrului 2 de a evacua gazele sale de esapament, in loc sa o livreze turbinei, asa cum permite sistemul twin-scroll.

Rezultatul efectului mai bun de evacuare dintr-un sistem twin-scroll consta intr-o mai buna distributie a presiunii in canalele de evacuare si o mai buna livrare a energiei gazelor evacuate catre turbina. Aceasta la randul ei permite o mai buna suprapunere a valvelor, avand ca rezultat o calitate si o cantitate mai buna a incarcaturii de aer ce intra in fiecare cilindru. De fapt, printr-o mai mare suprapunere a valvelor, efectul de evacuare al fluxului de gaze de esapament poate efectiv sa conduca la aspirarea unei cantitati mai mari de aer pe partea de admisie in timp ce elimina gazele de evacuare de presiune scazuta, ajutand astfel umplerea fiecarui cilindru cu o incarcatura de aer mai densa si mai pura. Iar dupa cum bine stim cu totii, o incarcatura de aer mai densa si mai pura inseamna o combustie mai puternica si deci mai multa putere, iar mai multa putere e un lucru bun!

Dar beneficiile sistemului twin-scroll nu se rezuma aici. Prin eficienta sa volumetrica mai mare si efectul mai puternic de evacuare, poate fi folosita o intarziere mai mare la aprindere, ceea ce ajuta la mentinerea unei temperaturi de varf scazute in cilindri. Deoarece temperaturile mai scazute in cilindri si temperaturile mai scazute ale gazelor de evacuare permit un raport mai flexibil aer/carburant, s-a dovedit ca sistemul twin-scroll turbo creste eficienta turbinei cu 7-8% si conduce la o imbunatatire a eficientei consumului de combustibil de pana la 5%.

Puteti citi restul articolului aici.

BMW Motorrad

Comentarii

©2024 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account