BMW M1 – Preludiul unei aventuri
Așa cum Lamborghini a luat naștere în urma unui conflict cu Ferrari, la fel și BMW M1 a fost rezultatul unei mici neînțelegeri între Lamborghini, (care nu o duceau foarte bine cu banii spre sfârșitul anilor 70′) și cei de la BMW, care îi contractasera pe italieni pentru a se ocupa de proiect.
Astfel, BMW s-au văzut nevoiți să preia proiectul după numai șapte unități construite și nu au făcut deloc rău. Așa a luat naștere BMW M1, o mașină de curse care trebuia produsă în serie pentru ca un M1 de circuit să ia naștere și pentru ca apoi BMW să intre în Formula 1. Rezultatul a fost un supercar cu un motor central L6 de 3,5 litri, motor care va echipa ulterior modele precum BMW M6 E24, M635CSi, M5-ul E28 și chiar o versiune sud-africană a seriei 7, construită în doar 209 de exemplare între 1984 și 1986. Mașina dezvolta 277 CP și era capabilă de o viteză maximă de 260 km/h. Doar 453 de unități au fost produse, între 1978 și 1981, făcându-l unul dintre cele mai rare BMW-uri. Totuși italienii se fac vinovați de designul lui M1, Giugiaro fiind responsabil pentru liniile caroseriei, inspirat de conceptul BMW Turbo.
M1 Procar
În 1979, șeful diviziei BMW Motorsport era Jochen Neerpasch, un pilot nu foarte strălucit, dar un manager de succes în Campionatul European de Turisme ( și cel care l-a descoperit pe Michael Schumacher), care împreuna cu Hans-Joachin Stuck, un pilot năbădăios, au pus bazele diviziei M, cu doar 35 de angajați. Procar a fost ideea lui Neerpasch de a promova un campionat în care piloții să conducă aceeași mașină, cu aceleași specificații și care să susțină campionatul de Formula 1. Mașinile de curse M1 Procar au fost construite simultan cu versiunile de serie pentru a câștiga timp, dar aveau puține elemente în comun cu versiunile lor de stradă. Pe lângă modificările aerodinamice și cele aduse suspensiei ori sistemului de frânare, motorul a fost „lucrat” personal de Paul Rosche împreună cu echipa sa și dezvolta 470 CP la 9.000 rpm, în timp ce cutia automată cu cinci rapoarte ZF a fost și ea masiv modificată. Cântărind doar 1.020 de kilograme, BMW M1 Procar era capabilă să accelereze de la 0 la 100 km/h în 4,3 secunde și avea o viteză maximă de 311 km/h. Printre piloții înscriși în Campionatul BMW M1 Procar s-au numărat Nicki Lauda, James Hunt, Nelson Piquet și actualul prezentator Fifth Gear, Tiff Needell.
În consecință BMW M1 este mai mult un exercițiu de inginerie și design care a deschis drumul pentru modelele performante M, ceva de care industria auto are nevoie în permanență pentru a evolua, pentru a dezvolta noi tehnologii și pentru a susține fair-play-ul în competițiile cu motor. Pentru puținii lor posesori însă rămâne o mașină de care se pot bucura și astăzi în cadrul expozițiilor auto, pe circuit sau pe stradă.