BMW Motorrad patenteză un motor „boxer” electric
BMW Motorrad are planuri mari în ceea ce privește modelele electrice.
Text: Marc Sandu ; Foto: motorcycle.com
Potrivit unui oficial BMW AG, bavarezii vor lansa câte un nou vehicul electric pe două roți la fiecare 18-24 luni, următorul eveniment de acest tip fiind planificat pentru 2023. CLICK AICI pentru mai multe detalii despre strategia de electrificare dezvăluită de BMW Motorrad.
BMW Motorrad a prefigurat viitorul electric prin intermediul conceptului Vision DC Roadster
Deja scuterul electric CE 04 a stârnit suficientă vâlvă, oferind o experiență deosebită de pilotaj, pe care Marius Băcilă a descris-o pe larg în acest video. Nu trebuie uitat nici că, încă de acum doi ani, bavarezii au înregistrat denumirea „DC”, însoțită de cifrele de la 01 la 09, prefigurând o serie de viitoare modele electrice, despre care am vorbit pe larg aici.
În 2019, conceptul Vision DC Roadster uimea o lume întreagă. Bateriile erau poziționate longitudinal, asta dacă e să judecăm în mod tradițional lucrurile. Pentru ca un motor să poată fi descris astfel ca și plasament, axa arborelul cotit trebuie să fie în lungul vehiculului, spunem asta pentru cei care ar fi tentați să descrie layout-ul ca și transversal. Astfel, layout-ul tip boxer, cu doi cilindri opuși, imaginat în 1923 de Max Friz pentru BMW R32 capătă o nouă viață, existența sa fiind asigurată și în secolul XXI.
BMW Motorrad a aplicat pentru patentul unui motor electric
Bine, bine, dar e doar un concept ați spune. BMW Motorrad tocmai a aplicat însă pentru un patent care descrie o unitate centrală, aflată între două elemente proeminente, pe care sunt montate radiatoare acoperite cu aripioare de răcire din aluminiu. Efectul vizual este inconfundabil.
Totuși, cei doi „cilindri” nu ascund uzualele componente ci mai degrabă invertorul și încărcătorul pentru unul dintre ei, în timp ce în celălalt ar urma să fie amplasat un sistem de răcire cu lichid pentru baterie și pentru motor. Dar, tot fluxul de aer va fi cel care vă răci cele două elemente protuberante, la fel ca în cazul a doi cilindri răciți cu aer. Interesante sunt și proporțiile, cele două elemente acoperind 75% din lungimea ghidonului. Sunt și plasate cam la aceeași înălțime la care am găsi un motor boxer clasic.
Conceptul BMW Vision DC Roadster oferă indicii despre configurația tehnică a motocicletei electrice de serie
Tot potrivit conceptului Vision DC Roadster, ne-am putea aștepta și la alte componente tradițional-bavareze. Exemple sunt furca Duolever și transmisia finală pe cardan, care de fapt e mult mai potrivită unei motociclete electrice. Spre deosebire de transmisiile finale pe curea ale majorității motocicletelor electrice, un cardan este nu doar mai silențios. Dar poate și transmite mai multă putere și mai mult cuplu. O transmisie cardanică aliniază inputul și outputul, eliminând nevoia unui reductor cu un arbore suplimentar. Asta permite și o mai mare flexibilitate în plasamentul și dimensionarea motorului.
Până acum avem așadar: angajament, concept, patent. Oare ce poate urma?