Alternativele plug-in hybrid: BMW X2 xDrive25e versus Mercedes-Benz GLA 250 e
BMW și Mercedes-Benz au reușit să scaleze noile sisteme de propulsie plug-in hybrid pentru SUV-urile compacte. Iar rezultatul este o alternativă de mobilitate care oferă cote convingătoare de performanță și eficiență. Modelele BMW X2 xDrive25e și Mercedes-Benz GLA 250 e își dispută tehnologiile în acest segment nou. Ambele se laudă că au grijă de monetarul tău, oferindu-ți și o experiență de condus plăcută. Așa că le-am luat și noi la „bani mărunți”.
Mercedes-Benz GLA 250 e este creditat cu un consum în regim combinat de 1,6-1,8 l/100 km și emisii CO2 de 38-42 g/km. Iar consumul mediu de electricitate se încadrează între 15,5 și 16,1 kWh/100 km.
În baza măsurătorilor WLTP, Mercedes-Benz GLA 250 e poate să ofere o autonomie medie în regim electric de 53-61 km. Asta se datorează bateriei litiu-ion cu capacitate totală de 15,6 kWh. Bateria cântărește 150 de kilograme și provine de la Deutsche ACCUMOTIVE, o companie complet deținută de Daimler.
Cu ajutorul aplicației gratuite EQ Ready, Mercedes-Benz a realizat și statistici despre durata călătoriilor zilnice la volan. Astfel a constatat că până la 90% dintre acestea pot fi parcurse folosind exclusiv modul electric al modelelor Mercedes-Benz plug-in hybrid. Mai exact, studiul constructorului german arată că 90% dintre călătorii sunt mai scurte de 50 km, 96% sunt până în 100 km, iar 99% nu depășesc 400 km. De exemplu, în Hong Kong se circulă un pic peste 8 km, în timp ce Olanda, unde interesul pentru mașini electrificate este mare, călătoriile ajung la peste 27 km.
Sistemul de încărcare suportă cuplarea la sursă AC de 7,4 kW și stație DC de până la 24 kW. Încărcarea bateriei de la 10% la 100%, folosind un wallbox de 7,4 kW (AC), durează 1 oră și 45 de minute. La o sursă DC de 24 kW, încărcarea de la 10% la 80% din capacitatea bateriei durează în jur de 25 de minute.
Pentru prima oară în cazul unui model Mercedes-Benz, motorul cu combustie internă este pornit de către motorul electric, nevând un starter separat de 12 volți. Propulsorul pe benzină de 1.332 cmc, cu 4 cilindri în linie, produce 118kW/160 CP la 5.500 rpm și un cuplu de 250 Nm la 1.620 rpm. Lui i se alătură resursele motorului electric, care dezvoltă 75 kW și un cuplu de 300 Nm. Per ansamblu, sistemul de propulsie plug-in hybrid oferă 160 kW/218 CP și 450 Nm. Sistemul plug-in hybrid încorporează transmisie 8G-DCT cu 8 trepte și ambreiaj dublu, care contribuie la rândul ei la creșterea performanțelor și eficienței. Drept urmare, Mercedes-Benz GLA 250 e accelerează de la 0 la 100 km/h în 7,1 secunde, iar viteza sa maximă este de 220 km/h. Viteza de top în regim de rulare electric este de 140 km/h.
Sistemul plug-in hybird Mercedes-Benz oferă diverse moduri de rulare. Pentru ca șoferul să aleagă o funcționare mai dinamică, sau care conservă resursele de electricitate pentru când se rulează în mediul urban, de exemplu. Astfel, se oferă modurile Electric și Battery Level, pe lângă deja clasicele Comfort, ECO și Sport. În modul Electric propulsorul pe benzină intervine doar în cazul unui așa-zis “kickdown”, când șoferul accelerează puternic. Rularea în modul Electric permite șoferului să regleze intensitatea sistemului de regenerare a forței de frânare, care încarcă bateria în timpul decelerărilor și frânărilor. Selectarea treptelor de intensitate pentru sistemul de frânare regenerativă se face apăsând clapetele de la nivelul volanului.
BMW X2 xDrive25e oferă cote de putere, cuplu și autonomie electrică mai mici decât ale lui Mercedes-Benz GLA 250 e. Dar asta nu înseamnă că specificațiile sale nu sunt performante. Ba chiar are un argument în plus, beneficiind de sistem de tracțiune integrală, spre deosebire de GLA, care transmite toate resursele către roțile punții din față. Desigur, tracțiunea integrală xDrive adaugă versatilitate, însă se face simțită la cântar. În ciuda acestui fapt autonomia electrică a lui BMW X2 xDrive25e este competitivă, ajungând la un nivel mediu de până 53 km, conform măsurătorilor WLTP. Consumul combinat este de 1,7 l/100 km, emisiile CO2 de 38 g/km, iar consumul de electricitate 15 kWh/100 km (WLTP).
Bateria litiu-ion are capacitate brută de 10 kWh. BMW menționează că durează circa 5 ore ca bateria complet descărcată fie alimentată până la 100% din capacitatea sa, folosind o priză domestică. 80% din capacitate este realimentată în 3,8 ore. Dacă se folosește un wallbox BMW i (3,7 kW, 16 A/230 V), încărcarea până la 80% a unei baterii consumate se face în 2,4 ore, iar ciclul complet de alimentare durează aproximativ 3,2 ore.
Sistemul plug-in hybrid al lui BMW X2 xDrive25e utilizează un propulsor pe benzină de 1.499 cmc, cu 3 cilindri. Acesta este cuplat la o transmisie Steptronic cu 6 trepte livrează către roțile punții din față 92 kW/125 CP între 5.000 și 5.500 rpm și un cuplu de 220 Nm între 1.500 și 3.800 rpm. Propulsorul cu ardere internă lucrează în tandem cu motorul electric, care transmite cuplul către roțile punții spate printr-o transmisie cu o singură treaptă. Motorul electric are 70 kW/95 CP și un cuplu de 165 Nm. Per total, propulsia plug-in hybrid BMW eDrive livrează 162 kW/220 CP și un cuplu de 385 Nm.
Aceste resurse îi insuflămodelului Sports Activity Coupe BMW X2 xDrive25e un sprint de la 0 la 100 km/h în 6,8 secunde și o viteză maximă de 195 km/h. În regim de rulare pur electric viteza de top este de 135 km/h, cu modul MAX eDrive selectat. Dacă se dorește conservarea nivelului de încărcare al bateriei și recuperarea de energie în mers, trebuie selectat modul de rulare SAVE BATTERY. Iar în modul standard AUTO eDRIVE, sistemul inteligent de propulsie dozează utilizarea propulsorului pe benzină și a motorului electric, pentru ca împreună să ofere cel mai bun echilibru de performanțe și eficiență. Desigur, nu lipsește sistemul de frânare regenerativă. În plus, la fel ca și în cazul lui Mercedes-Benz GLA 250 e, sistemul plug-in hybrid al lui BMW X2 xDrive25e își prioritizează rularea electrică de exemplu în zonele de traseu aglomerate. În acest sens, sistemele plug-in hybrid ale ambilor constructori germani iau drept reper date de la sistemul de navigație, în funcție de ruta selectată.
Atât BMW X2 xDrive25e, cât și Mercedes-Benz GLA 250 e, beneficiază în România de un Ecotichet de 20.000 lei, acordat în cadrul Programului Rabla Plus pentru achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50 g/km.
La momentul redactării acestui articol încă nu erau comunicate prețurile pentru România ale acestor modele. Însă noul BMW X2 xDrive25e va debuta pe piaţa europeană în iulie 2020. Mercedes-Benz GLA 250 e a fost prezentat în luna martie și urmează a fi la rândul său disponibil. Cele două versiuni plug-in hybrid merită urmărite și luate în calcul, fiindcă sunt alternative viabile pentru clasicul diesel.