Test BMW M4 Coupe – Staring at the stars
Când am condus ultimul M3 Coupe, cel cu V8 sub capotă, tot ce mi-a trecut prin cap la finalul testului au fost întrebări despre cum va fi noul BMW M4 Coupe. Și asta pentru că M3 Coupe mi-a plăcut la nebunie. Forța brută a V8‑ului îmi dădea fiori pe șirea spinării, iar ușurința pe care o avea în a rupe aderența mă înspăimânta. V8-ul era greu, iar fața nu era întotdeauna atât de agilă pe cât te așteptai, dar în rest, M3 Coupe era absolut perfect.
Acum a venit momentul ca noul M4 Coupe să arunce o găleată de apă rece peste amintirea generației precedente. Să-mi dea un pumn în cap, fără mănușă, să-mi umple timpanele cu sunetul de șase-n linie turbat și să-mi fure mințile cu spatele ăla evazat. La fel ca o nouă iubită, geloasă pe aventurile trecute, noul M4 Coupe face tot ce știe el mai bine să uiți trecutul și să privești în față. Și nici n-ai cum să faci altfel la volanul acestei mașini, mai ales când virajele Transfăgărășanului se unduiesc ademenitor în zare. Nu puteam alege alt drum pentru noul M4 Coupe. Orice altceva ar fi fost nedrept. Și pentru mașină, dar mai ales pentru mine.
Am făcut acest test la mijloc de toamnă, când încă vremea nu era atât de aprigă și de neprietenoasă ca acum, în plină iarnă. Am plecat târziu din București și am ajuns la Capra aproape pe-nserat, tocmai când soarele începea să apună și frigul să se lase. Oricine a fost pe Transfăgărășan în perioada asta a anului, într-o zi lucrătoare, știe că mașinile sunt rare, și că atunci când te dai jos din mașină și oprești motorul e o liniște aproape nefirească. Am început urcarea relaxat, cu geamul între-deschis, cât să simt aerul rece și mă bucur mai mult de sunetul motorului. La fiecare accelerație mai sănătoasă, transmisia retrogradează automat două trepte și motorul începe să muncească. Are 431 de cai-putere care încep să tragă toți de la 5.500 rpm și nu contenesc deloc până la 7.300 rpm, moment în care transmisia schimbă și căluții se pun din nou la muncă. Viteza de a se tura a acestui motor este incredibilă. În primele două trepte, chiar dacă vrei să schimbi vitezele manual, prin intermediul padelelor de volan, nu reușești. Pur și simplu, nu ai timp să îți dai seama ce se-ntâmplă. Mai ales că din momentul în care ai plecat de pe loc, nu trec decât 4,1 secunde până la sută. Iar odată urcat în ture, șasele-n linie începe să-și spună cuvântul. Începe cu un mormăit serios și, pe măsură ce accelerezi, vocea I se subțiază. Devine nervoasă, aspră, metalică și se lovește de stâncile ce te-nconjoară, doar pentru a se răspândi mai departe, în ecouri continue, monstroase, ce-ți creează dependență. Noul M4 Coupe are un moment motor maxim de 550 Nm, pe care-l livrează de la 1.850 rpm până la 5.500 rpm, motiv pentru care, în treapta a IV-a, mașina accelerează de la 80 la 120 km/h în doar 3,5 secunde. În treapta a III-a, timpul scade și mai mult. Responsabile pentru acest cuplu și pentru viteza de reacție incredibilă a motorului sunt două turbine care au zero lag.
Noua transmisie ce echipează modelul M4 Coupe, M Double Clutch, este absolut superbă. Deși M4 Coupe vine, în echiparea standard, cu o transmisie manuală cu șase rapoarte, cutia automată își merită toți banii. Cele șapte trepte sunt perfect etajate, iar timpii de schimbare sunt atât de mici încât nu simți nicio întrerupere în fluxul de putere livrat de motorul de 3,0 litri. Mai mult, ai la dispoziție și Launch Control, dar și sistemul Drivelogic. Acesta din urmă îți permite să setezi modul de funcționare al transmisiei, de la „ecologic“, „comfort“ sau „sport“.
Următorul pe listă este sistemul de direcție. Electro-mecanică și ajutat de Servotronic – sistemul ce ajustează electronic fermitatea direcției – direcția lui M4 Coupe este un exemplu de rapiditate în răspuns și precizie. Și nu spun doar vorbe goale, pe un tipar stabilit. Noul sistem al direcției te conectează și mai mult cu mașina și îți oferă toate informațiile de care ai nevoie. Mai ales că pentru M4 și direcția are trei moduri de funcționare: Comfort, Sport și Sport+. Aceste moduri de funcționarea corespund și pentru suspensia adaptivă M. Și pentru că tot a venit vorba de suspensie, trebuie spus că în modul Comfort, M4 Coupe este o mașină extrem de civilizată, aproape confortabilă chiar și drumurile cele mai rele, așa cum este cel care urcă spre Bâlea Lac, dinspre Curtea de Argeș.
Și totuși, adevărata capodoperă este diferențialul Active M. Acesta folosește un diferențial cu alunecare limitată controlabil electronic pentru a oferi cel mai bun nivel de aderență posibil. Cu toate acestea, în modul M Dynamic, diferențialul și sistemul de electronic de stabilitate îți permit să te joci, iar de aici până la un drift, distanța e foarte scurtă. Le separă doar o apăsare mai hotărâtă a pedalei de accelerație. Și aici începe, de fapt, distracția. Noul BMW M4 Coupe este un alt fel de fiară față de vechiul M3. Este o fiară domesticită, care-ți permite să împingi limitele, chiar dacă nu ești cel mai bun pilot. Îți iartă greșelile, te lasă să înveți din ele și te răsplătește înzecit atunci când nu mai greșești.
BMW M4 Coupe
Preț de listă: de la 76.508 euro, TVA inclus
Putere (CP/rpm): 431/5.500
Cuplu (Nm/rpm): 550/1.850
0-100 km/h (s): 4,1
Viteză maximă (km/h): 250
Consum mediu (l/100 km): 8,3
Emisii CO2 (g/km): 194