320d sau 320i: diesel sau benzină?
„320d sau 320i?” este o întrebare destul de frecventă pe care ți-o poți adresa în cazul în care te gândești să-ți iei un Seria 3. Ce-i drept, dacă până acum câțiva ani lucrurile erau destul de clar, acum ele tind să devină puțin mai complicate.
Avantajele unui diesel în față unui motor pe benzină sunt destul de clar și se aplică și în cazul întrebării „320d vs 320i?”. Dar, la fel de clare sunt și dezavantajele. Sau, mai bine zis, avantajele unui „benzinar”. Primul lucru pe care îl vom analiza sunt, desigur, performanțele dinamice ale celor două motorizări.
320d sau 320i: Performanțe dinamice și consum
Ambele modele vin echipate cu motorizări de 2,0 litri, supraalimentate. Versiunea pe benzină, 320i, livrează 184 de cai-putere între 5.000 și 6.500 de rotații pe minut, în timp ce cuplul maxim este 290 Nm, disponibil de la 1.350 până la 4.250 de rotații pe minut. În cazul echipării cu transmisia manuală, 320i accelerează de la 0 la 100 km/h în 7,2 secunde, iar viteza maximă este 235 km/h. BMW 320i promite un consum mixt între 5,5 și 5,9 l/100 km și emisii CO2 între 128 și 134 g/km. Cealaltă versiune, 320d, îți oferă 190 de cai-putere la 4.000 rpm și un moment motor de 400 Nm, de la 1.750 la 2.500 rpm. Astfel, sprintul 0-100 km/h în cazul cutiei manuale este de 7,3 secunde, iar viteza maximă este 235 km/h, în condițiile în care consumul mediu promis variază între 4,0 și 4,4 l/100 km, cu emisii CO2 între 106 și 116 g/km.
Așa cum ți-ai dat deja seama, performanțele dinamice ale celor două modele sunt identice și atunci când vine vorba de sprintul 0-100 km/h și când vine vorba de viteza maximă. Așa cum era de așteptat, diferența apare în cazul consumului mediu promis și este de aproximativ 1,5 l pentru fiecare 100 de kilometri. Totuși, pentru a încerca să diferențiem cele două modele și prin prisma performanțelor dinamice, trebuie să menționăm că în cazul lui 320i repriza de accelerație de la 80 la 120 km/h, în treapta a V-a durează 9,2 secunde și că mașina are un raport putere/greutate de 10,6. De cealaltă parte, BMW 320d accelerează de la 80 la 120 km/h în treapta a V-a în doar 7,5 secunde, iar raportul putere/greutate este de 10,2. Prin urmare, este cât se poate de evident faptul că, în cazul accelereației în reprize, 320d este mult mai rapid decât 320i, acest aspect datorându-se în cea mai mare parte cuplului motor mai generos.
320d sau 320i: Preț de achiziție și costuri de rulare
Așa cum știm deja, motorizările pe benzină sunt ceva mai ieftine decât cele diesel echivalente, iar lucrurile nu se schimbă nici în cazul producătorului bavarez. Cu un preț de listă ce pornește de la 35.340 de euro, cu TVA inclus, BMW 320i este cu fix 2.400 de euro mai ieftin decât omologul său diesel. În mod normal, cu această diferență ai putea, de exemplu, să optezi pentru transmisia automată ori pentru sistemul xDrive sau, de ce nu, pentru sistemul de navigație Professional. Sau, poți să faci un calcul care să-ți arate în câți kilometri se amortizează această diferență de preț ținând cont de consumul mediu promis al fiecăruia dintre cele două modele. Așa cum ziceam mai sus, diferența este de 1,5 l/100 km, adică, aproximativ 8,25 lei pentru fiecare sută de kilometri, luând un preț de 5,5 lei pentru un litru de combustibil. Asta înseamnă că după ce ai parcurs 10.000 de kilometri, 320i te va fi costat mai mult cu 825 de lei, adică aproximativ 185 de euro. Dacă luăm un parcurs mediu de 30.000 de kilometri pe an, putem constata faptul că 320i este „mai scump” cu 2.475 de lei, adică 550 de euro. Teoretic, diferența de 2.400 de euro în cazul prețurilor de achiziție ale celor două modele se echilibrează după 130.000 de kilometri. Repet, dacă luăm în calcul 5,5 lei pentru fiecare litru de carburant și 4,5 lei/euro.
Concluzia: dacă alegi un 320i în defavoarea unui 320d îți rămân bani pentru 130.000 de kilometri. Aproximativ, că nu suntem la ora de matematică. Mai departe, costurile adiacente – impozit, RCA, taxă de mediu, CASCO – sunt similare ținând cont de cilindreea foarte apropiată a celor două modele.
320d sau 320i: ce alegem?
Principalele avantaje ale unui motor diesel sunt evidente: consumul mai mic, cuplul mai mare. Principalele avantaje ale unui motor pe benzină sunt și ele evidente: cost de achiziție mai mic, rafinament crescut, confort sporit și costuri de servisare mai mici. Totuși, un alt avantaj al unui motor diesel este acela al unei valori mai mari de revânzare. Oricum ar fi, alegerea e una destul de complicată și ține, până la urmă, strict de preferințele fiecăruia dintr noi. Eu, de exemplu, aș alege motorul pe benzină și diferența aș folosi-o pentru cutia automată.
Mai jos ai un vlog cu noul BMW Seria 3 Sedan în configurație 330i. Și dacă nu te-ai abonat la canalul nostru de YouTube, o poți face chiar acum.
Tu ce ai alege? 320d sau 320i? Ne poți lăsa un comentariu mai jos.