Alpina B5 Bi-Turbo: limuzina cu 600 de cai-putere
Noul Alpina B5 Bi-Turbo devine, din punctul meu de vedere, exponentul producătorului german în materie de performanță și exclusivitate, dar arată și un potențial imens pentru a se transforma, peste decenii, într-o mașină de colecție. Legătura dintre BMW și Alpina este una extrem de strânsă, iar ambii producători au grijă ca această legătură să nu se strice. Practic, Alpina transformă modele aproape banale ale bavarezilor în mașini pe care nu poți să nu le dorești. Acum, cu prezentarea noului Aplina B5 Bi-Turbo, lucrurile devine și mai plăcute.
Alpina B5 Bi-Turbo are la bază o versiune absolut normală a unui BMW Seria 5 Sedan 550i. Și, în timp ce un 550i dezvoltă 450 de cai-putere și 650 Nm dintr-un V8 de 4,4 litri, Alpina B5 Bi-Turbo duce lucrurile la un cu totul alt nivel. De fapt, nivelul de performanță la care ajunge Alpina B5 Bi-Turbo îl depășește chiar și pe cel al unui BMW M5. Echipat cu același motor de 4,4 litri, Alpina B5 Bi-Turbo dezvoltă nu mai puțin de 600 de cai-putere, în timp ce cuplul motor ajunge la la o valoare impresionantă: 800 Nm, între 3.500 și 4.500 de rotații pe minut. Da, Alpina B5 Bi-Turbo are mai multă putere și mai mult cuplu decât un BMW M5. Și da, pe hârtie, Alpina B5 Bi-Turbo este mai rapid decât un BMW M5. De fapt, Alpina B5 Bi-Tubro accelerează de la 0 la 100 km/h în 4,2 secunde! Și are o viteză maximă de 328 km/h!
Partea cea mai frumoasă a acestei povești este că pentru Alpina nu contează doar performanțele. Și atunci când vrei să combini confortul și rafinamentul cu performanțele unui supercar lucrurile au tendința de a scăpa puțin de sub control. Practic, comportamentul dinamic al unei limuzine de două tone nu se poate apropia de cel al unei supersportive, oricât de mult te-ai strădui. Pur și simplu, legile fizicii nu te lasă. Poți însă să faci tot posibilul pentru a încerca să sfidezi aceste legi. Când vorbim despre o limuzină cu tracțiune spate, ce cântărește două tone, dar vine la pachet cu 600 CP și 800 Nm, e clar că aderența, stabilitatea și controlul trebuie să fie la un nivel de top. În cazul modelului Alpina B5 Bi-Turbo, suspensia este compusă din amortizoare reglabile electronic, din „arcuri sport”, cărora le vin în ajutor și bare stabilizatoare active. Cei de la Alpina ne spun că șasiul și suspensia asigură un compromis excelent între confort și dinamică și că totul depinde de modul de condus pe care șoferul îl selectează.
Mai departe, pentru a pune toată această putere pe asfalt, Alpina B5 Bi-Turbo este echipat cu un diferențial mecanic cu alunecare limitată. Fabricat manual de Drexler Motor Sport, caracteristicile de blocaj ale acestui diferențial îmbunătățesc nivelul tracțiunii și au grijă ca în același timp să nu strice nimic din plăcerea de conduce o astfel de mașină. Anvelopele punții spate au dimensiunile de 295/30 R20 și încalți jantele Alpina Classic cu diametrul de 20 inch. Transmisia de proveniență ZF, cu opt rapoarte, este aceeași ca și în cazul unui 550i de serie, însă un convertor de cuplu și o electronică modificată au grijă ca toți cei 600 CP să ajungă pe puntea spate. În plus, sistemul de schimbare manual, Alpina Switch-Tronic, ce vine cu butoane pentru schimbarea treptelor montate pe volan, beneficiază și de un software special conceput pentru acest grup moto-propulsor.
Motorul V8 de 4,4 litri se bucură de aportul a două turbine care lucrează în paralel pentru a permite livrarea instantanee a puterii și a cuplului și, împreună cu transmisia, asigură un flux aproape continuu al puterii, care să nu fie întrerupt de schimbările de trepte. Înainte de turbine, aerul care intră în sistemul de transmisie mai trece nu prin unul, nu prin două, ci prin trei intercoolere. Intercooler-ul principal asigură răcirea unui volum mare de aer, în timp ce alte două intercoolere mai mic, poziționate mai aproape de blocul motor oferă o răcire suplimentară a aerului necesar arderii benzinei. Optimizările intense ale sistemului de admisie, dar și ale celui care filtrează aerul, împreună cu un sistem redesenat al furnizării de benzină către injectoare asigură o reducere substanțială a pierderilor și fac posibilă obținerea celor 600 CP. În interiorul cilindrilor, pistoanele de proveniență MAHLE sunt concepute pentru a rezista la temperaturi și presiuni foarte mari. Practic, presiunea din cilindri ajunge la 1,4 bar, iar rapoartul de compresie este de 10:1. Desigur, pentru ca totul să „corect”, Alpina B5 Bi-Turbo îndeplinește normele de poluare EU 6 și promite un consum mediu ce poate varia între 9,4 și 10,4 l/100 km. (Da, sigur?!)
Designul exterior și cel interior sunt specifice Alpina, iar B5 Bi-Turbo nu va fi niciodată confundat cu un Seria 5 normal. Pe lângă tradiționalele culori Alpina, albastru și verde, modelul în cauză are și multe îmbunătățiri de ordin aerodinamic. Pe lângă exterior, Alpina B5 Bi-Turbo vine cu un interior absolut minunat, iar modalitățile de personalizare nu cunosc practic nicio limită. Imaginează-ți doar că îți poți configura interiorul exact așa cum vrei tu… nu-i așa că sună bine? Acum, că am discutat destul despre mașină poate ar fi bine să vorbim puțin și despre preț. Ei bine, Alpina B5 Bi-Tubro nu este deloc ieftin. Prețul de listă este de 108.600 de euro, cu TVA inclus. În România, un BMW M5 pornește de la 113.020 de euro, cu TVA inclus, iar un BMW Seria 5 Sedan 550i are un preț de listă de 82.330 de euro, cu TVA inclus. Dar, între noi fie vorba, dacă tot ai banii ăștia și vrei să-i cheltuiești pe o mașină, atunci de ce să nu alegi una cu adevărat specială?
A apărut numărul doi al revistei BMW Blog România. Revista poate fi găsită în rețeaua națională a magazinelor Inmedio, dar și la chioșcurile de difizare a presei din toată țara.