BMW Seria 7 și cei 12 cilindri: o poveste de dragoste ce dăinuie de aproape 30 de ani

BMW Seria 7 - Istoria V12

BMW Seria 7 a fost considerat întotdeauna vârful de gamă al bavarezilor. Acesta a fost modelul care, cu fiecare generație, a adus în permanență tehnologii inovatoare pe care a încercat să le ascundă cu grijă sub caroseria elegantă. Din fericire pentru noi, chiar dacă BMW Seria 7 a fost întotdeauna echivalent cu rafinamentul și eleganța, BMW a știut că trebuie să țină cont și de cel de la volan. Tocmai de aceea, de aproape 30 de ani încoace, fiecare generație BMW Seria 7 s-a bucurat de un V12 sub capotă. Un V12 care, de fiecare dată, a știut să atingă corzile sensibile, să ofere acea putere elegantă care se potrivește atât de bine cu o astfel de mașină și să livreze în permanență toate rezervele de putere și de cuplu pe care cineva le-ar putea dori de la BMW Seria 7.

Minunea unui V12 a apărut în februarie 1987, cu puțin timp înainte de Salonul Auto de la Geneva din același an. Atunci, BMW a făcut publice specificațiile pentru primul motor V12 de la un producător german de mai bine de jumătate de secol. Protagonistul? Nimeni altul decât BMW Seria 7 E32. Oferit în două variante de caroserie, 750i și 750iL, primul model BMW Seria 7 cu V12 sub capotă promitea să livreze o putere maximă de 300 CP la 5.200 de rotații pe minut și un moment maxim de 450 Nm, disponibil de 4.100 de rotații pe minut. Cu o putere litrică de 60 CP/litru, 750i promitea un sprint 0-100 km/h în 7,4 secunde și o viteză maximă de 250 km/h, limitată electronic. Teoretic, viteza maximă ar fi fost 270 km/h.

BMW Seria 7 E32 (1.1)

Imediat după prezentarea oficială din cadrul Salonului Auto de la Geneva, motorul V12 de 5,0 litri a fost declarat „cel mai bun motor construit vreodată de uzina din Munchen”. În plus, departamentul de vânzări BMW a înregistrat 3.000 de pre-comenzi pentru 750i și 750iL înainte ca mașina să fie lansată oficial. Acest lucru a confirmat disponibilitatea clară a publicului pentru o astfel de limuzină, iar BMW Seria 7 E32, în versiunile 750i și 750iL a fost lansat oficial pe piață la doar 10 luni după lansarea modelelor „normale”. Practic, motorul V12 care echipa modelul E32 a fost pur și simplu compus din două motoare cu șase cilindri, de câte 2,5 litri. Da, primele modele 750i și 750iL au beneficiat practic de două motoare de 325i, lipite la un unghi de 60 de grade. Desigur, lucrurile sunt ceva mai complicate de atât.

În primul rând, pentru că primele 750i și 750iL au beneficiat de un sistem de management electronic al motorului extrem de avansat pentru vremea respectivă. De fapt, fiecare banc de cilindri a avut propriul sistem electronic de management care controla injecția și timpii de aprindere. Mai mult, același sistem comunica în permanență cu alte sisteme electronice precum controlerul transmisiei, sau sisteme ASC și MSR de stabilitate. Da, atunci încă nu apăruse DTC-ul. Totuși, farmecul unui BMW Seria 7 E32 750iL nu stă doar în ce se află sub capotă. Versiunea cu ampatament lung a dat naștere unor multe alte funcții.

BMW Seria 7 E32 V12 (1.2)

BMW Seria 7 E32 750iL este cu 114 milimetri mai lung decât un 750i, dar toată această lungime a fost adăugată ampatamentului, astfel că ambele console, față și spate, și-au păstrat dimensiunile, oferindu-se un nivel de spațiu și confort fără precedent. 750iL venea echipat în standard cu o transmisie automată cu patru trepte, dar și cu suspensie autonivelantă pe puntea spate, precum și cu un computer de bord care avea rolul de a monitoriza toate funcțiile mașinii. A fost dezvoltat și un un nou sistem de servodirecție – Servotronic – care poate fi considerat strămoșul sistemelor de direcție de astăzi. Pentru prima dată într-un BMW a fost montat un sistem de servo-direcție dependent de viteză, nu de turația motorului, astfel că pe loc puteai întoarce volanul cu un singur deget, iar la viteze mai mari direcția se întărea. Alte sisteme precum spălătorul de faruri cu înaltă presiune sau închiderea centralizată cu infraroșu completează lista de echipamente de care BMW Seria 7 E32 750iL beneficia în echiparea standard.

În interior, pasagerii lui BMW Seria 7 E32 750iL se bucurau de primul sistem de climatizare cu reglare separată pentru șofer și pasager, precum și de climatizare separată pentru locurile din spate. De asemenea, a fost disponibil și un sistem auxiliar cu funcție de pre-ventilație, iar reglajul și intensitatea temperaturii care avea să fie ghidată către picioare putea fi controlată separat. Tot în standard, tapițeria din piele Nappa a fost extinsă de pe scaune până pe montanții B, consolă centrală, planșă de bord, dar și torpedou. Pasagerii din spate se puteau bucura de două locuri individuale, fiecare cu reglaje electrice, iar tetierele electrice se ridcau doar dacă un senzor dedecta presiune pe scaunele din spate. Gândește-te doar că nu sunt multe modele nici acum care să ofere acest grad de echipare. Și totuși, vorbim despre o mașină care s-a lansat pe piață acum aproape 30 de ani.

La momentul lansării, cele două versiuni echipate cu motor V12, 750i și 750iL au devenit un simbol al eleganței dinamice într-una dintre cele mai elegante forme de până atunci. Momentul ales a fost cel potrivit, motorul a fost desăvârșit, iar inovațiile pe care 750iL le-a adus lumii auto au dat naștere unor întrebări și provocări care avea, mai târziu, să schimbe felul în care automobilul premium este perceput.

BMW Seria 7 E32 (1.3)

Totuși, după o carieră de aproape șapte ani, a venit timpul pentru o nouă generație care să ducă mai departe tradiția unui V12. În tot acest timp, BMW Seria 7 E32, în versiunile sale de top – 750i și 750iL – au fost comercializate în peste 50.000 de exemplare, ceea ce înseamnă că unul din fiecare șase modele BMW Seria 7 E32 era echipat cu motorul V12. Bazându-se pe succesul avut de generația precedentă, BMW Seria 7 E38 avea o sarcină destul de dificilă, dar prima livrare s-a făcut în toamna anului 1994. Șeful departamentului de dezvoltare din cadrul BMW Group de la acea vreme declara: „Am făcut tot posibilul pentru a ridica ștacheta și mai sus.”

Noul vârf de gamă BMW trebuie să ofere nu doar putere, ci și rafinament, confort și lux, împreună cu un nivel cât mai scăzut al vibrațiilor. Dezvoltat pe baza motorului M70, propulsorul M73 care echipa BMW Seria 7 E38 750i a beneficiat de o creștere a cilindreei până la 5,4 litri, astfel că puterea sa a ajuns la 326 CP, iar momentul motor a ajuns la 490 Nm. Astfel, BMW Seria 7 E38 750i putea să accelereze de la 0 la 100 km/h în 6,6 secunde, de la 0 la 160 km/h în 15,9 secunde și de la 0 la 200 km/h în 29,5 secunde, pentru a se opri la o viteză maximă, limitată electronic, de 250 km/h. Ce-i drept, noua generație a crescut și în greutate și s-a oprit la 1.960 de kilograme pentru versiunea cu ampatament lung. În același timp, transmisia a devenit una automată cu cinci rapoarte, de proveniență ZF, care beneficia și de „modulul” Steptronic, care permite schimbarea manuală a treptelor.

BMW Seria 7 E38 (1.1)

Totuși, în cazul lui BMW Seria 7 E38 750i nu a fost căutată neapărat o creștere extraordinară a puterii, ci mai degrabă o creștere eficientă. De fapt, s-a urmărit o scădere de până la 13% a consumului de combustibil în comparație cu cel al generației precedente, iar consumul mediu declarat era de numai 10,3 l/100 km. De notat este faptul că BMW Seria 7 E38 750i a fost primul model ce putea fi echipat, opțional, cu un computer de bord cu sistem de navigație prin satelit. Totuși, succesul modelului BMW Seria 7 E38 750i/750iL nu a fost nici pe departe la fel de răsunător ca cel al primei generații. Practic, E38, în versiunile de top, s-a vândut cam la jumătate din cât obținuse E32. Oricum ar fi, până în 2001, cele două generații echipate cu V12 însumaseră deja 73.776 de unități comercializate.

BMW Seria 7 E38 (1.2)

Iată că am ajuns poate și la cel mai controversat BMW Seria 7 de până acum, însă domnul Bangle pare să fi creat cel mai distinct BMW Seria 7 de până atunci. Sigur, designul exterior nu a fost pe gustul tuturor, dar privind acum la aceste modele BMW Seria 7 începe să mi se pară unul chiar reușit. Totuși, BMW Seria 7 E66 a adus lumii BMW un nou gadget, la care probabil că BMW nu va mai renunța niciodată: iDrive. Trecând peste acest sistem care s-a perfecționat cu timpul, istoria motoarelor V12 de sub capota modelelor BMW Seria 7 continuă și în era Bangle. De data aceasta însă, cineva a dat drumul serios la robinet, iar versiunile de top s-au numit 760i, respectiv 760Li. V12 folosit a fost de 6,0 litri și dezvolta 445 CP și un cuplu de 600 Nm. Măsurătorile efectuate la acea vreme furnizau un sprint 0-100 km/h în 5,1 secunde, în timp ce accelerația de la 0 la 200 km/h dura 18,8 secunde. Viteza maximă era limitată la 250 km/h, dar există zvonuri despre oameni care au renunțat la această limitare și care au atins viteza maximă de 297 km/h. Consumul mediu promis era de 13,4 l/100 km.

BMW Seria 7 E66 750i/Li a beneficiat de primul motor V12 cu injecție directă din lume și, împreună cu cele patru supape pe cilindru, cu tehnologia Valvetronic a reușit să furnizeze unul dintre cele mai rafinate motoare cu 12 cilindri construite vreodată. Transmisia cu șase rapoarte, sistemul Dynamic Drive și controlul electronic al amortizoarelor, împreună cu suspensia pneumatică pe puntea spate au fost, alături de iDrive, doar câteva dintre inovațiile pe care BMW Seria 7 E66 le-a adus pe lume.

Ușor-ușor am ajuns mai aproape de timpurile noastre. Generația precedentă BMW Seria 7 (F01/F02) a avut la rându-i un V12 sub capotă, dar care a fost dezvoltat de la zero. Cu numele de cod N24, motorul de 6,0 litri, în configurație V12, a beneficiat de supraalimentarea BMW TwinPower Turbo, de injecția directă, dar și de sistemul Double-Vanos și a setat din nou, standarde mai ridicate în segment. BMW Seria 7 F01/F02 760i dezvolta o putere maximă de 544 CP la 5.250 de rotații pe minut și un moment maxim de 750 Nm disponibil între 1.500 și 5.000 de rotații pe minut. Sprintul 0-100 km/h durează 4,6 secunde, iar viteza maximă este 250 km/h. Consumul mediu a scăzut până la 12,8 l/100 km, în timp ce emisiile de CO2 erau de 299 g/km, grație și transmisiei automate cu opt rapoarte.

BMW Seria 7 F01 (1.1)

Blocul motor construit integral din aluminiu a fost conceput pentru a furniza cel mai înalt grad de rigiditate în combinație cu cea mai scăzută greutate posibilă, iar cu cele două bancuri de cilindri dispuse la 60 de grade, motorul N24 a reușit să devină cel mai rafinat motor V12 din lume. Alături de acest motor, BMW Seria 7 F01/F02 a venit echipat și cu direcția integrală activă, dar și cu sistemele Dynamic Damper Control și Driving Experience Control, în timp ce suspensia pneumatică pe puntea spate și barele antiruliu erau acolo doar pentru a-și face treaba și pentru a transforma acest BMW Seria 7 Sedan 760i în cea mai dinamică limuzină din segment.

BMW Seria 7 (toate)

Astăzi, noul BMW Seria 7 nu se poate lăuda deocamdată cu un V12 sub capotă, dar zvonurile recente ne spun că anul viitor urmează să apară fie un BMWSeria 7 Sedan 760i/Li, fie un M760i, fie ambele. Cert e că, în ambele cazuri, puterea va ajunge sau chiar va depăși pragul celor 600 CP, caz în care performanțele dinamice vor tinde spre extrem.

Urmărește testul nostru video cu noul BMW Seria 7 Sedan 750Li xDrive:

BMW Motorrad

Comentarii

©2020 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account