Test Drive: BMW 750Li – Partea II
Astazi avem pentru voi continuarea articolului Test Drive: BMW 750Li cu partea cea mai importanta: experienta din spatele volanului. In timp ce mergeam sa iau noul BMW Seria 7 pentru test drive, ma gandeam la diversele teste pe care le voi efectua, pentru a determina intregul potential al automobilului.
Un alt gand care mi-a trecut prin minte a fost “discursul” pe care l-am auzit de la un prieten, referitor la faptul ca masina e prea moale si confortabila si nu e suficient de sportiva. Pentru ca nu reusisem inca sa conduc acest 750Li, argumentele mele erau bazate doar pe informatiile furnizate de BMW si pe testele efectuate de diverse publicatii auto, lucru ce nu era suficient pentru a-l convinge pe el, chiar si pe mine, ca avem de-a face cu o masina total diferita.
Un amanunt pentru cei care nu ma cunosc, masina mea de zi cu zi este un BMW 335i, deci ma asteptam ca septarul sa fie ceva cu totul nou, asa ca am abordat acest test drive fara niste preconceptii. Am “sarit” in masina, mi-am pus centura de siguranta, m-am jucat putin cu butoanele de control si apoi am pornit aventura.
Prima impresie care am avut-o era legata de diferenta mare in ceea ce priveste confortul, dar ar fi putin nedrept sa compar aceasta limuzina cu un model Seria 3. Am scos 335-ul meu din minte, si m-am decis sa compar mere cu mere, mai exact, noul septar, la volanul caruia ma aflam, cu vechiul sapte E65.
Am inceput testul pe modul de condus Normal. Sunt mai multe moduri de setare a masinii : Comfort, Normal, Sport si Sport+. Prin trecerea de la un mod la altul se modifica raspunsul acceleratiei, directia devine mai precisa si sunt influentate controlul stabilitatii si al amortizoarelor. Pe setarea Normal, plimbarea este foarte confortabila si linistitoare, o situatie perfecta daca te afli pe locul din dreapta si vrei sa te relaxezi. Dar cum nu-mi permit un sofer inca, si aceasta e o masina pe care as vrea sa o conduc chiar eu, m-am decis sa incerc si alta setare.
Am trecut si prin celelalte setari, si am ajuns la Sport+. Aici turatia motorului este mai ridicata la acelasi nivel de apasare a pedalei de acceleratie, masina pare mai agila si mai prompta la solicitarile soferului. Controlul tractiunii este trecut de la control dynamic al stabilitatii la control dynamic al tractiunii. Motorul V8 biturbo incepe sa “urle” ca unul tipic BMW, nervos si gata sa fie “abuzat”.
Puterea dezvoltata de acest motor poate fi definita doar printr-un singur cuvant : IMPRESIONANTA. Nu cred ca BMW ar fi putut alege un motor mai bun pentru aceasta masina, motor care datorita unui cuplu mare disponibil pe o plaja larga de turatie, face septarul sa se comporte ca un Seria 3 sedan. Dupa 15 minute de condus am uitat de 335i si ma simteam de parca nu-mi lipsea nimic.
Desigur ca Seria 3 este mai agil pe viraje si poate accelereaza mai bine, dar si 750iL este foarte ascultator si incantator la condus. Sunt convins ca varianta cu ampatament scurt, BMW 750i, este chair mai buna.
In timpul testului, am descoperit o suburbie in Chicago, unde am putut sa conduc masina pe diverse tipuri de drum. Pentru ca era inainte de amiaza, traficul a fost destul de scazut si am putut sa ma plimb in voie pe liniile drepte lungi si mai apoi pe cateva drumuri virajate. Inca eram pe setarea Sport+ si ma bucuram de agilitatea masinii, de rapiditatea cu care o puteam accelera de la 0 la 160 km/h si de sunetul motorului biturbo. As fi vrut sa fiu pe un circuit…
BMW a reusit sa elmine “efectul de barca” pe care il avea generatia precedenta, si astfel a imbunatatit mult stabilitatea masinii. Din pacate modelul 750Li pe care il testam nu era echipat cu pachetul sport din care face parte directia activa (active steering) si bara stabilizatoare activa. Aceste doua sisteme reusesc sa reduca efectul negativ creat de masa si de dimeniunile masinii.
Chiar daca masina nu beneficia de directia activa (rotile din spate bracheaza opus cu cele din fata), ma simteam in deplina siguranta pe virajele stranse si controlam foarte usor limuzina. M-am decis sa abordez virajele de pe aceste drumuri, dar cu alte setari, si masina s-a comportat foarte bine.
Testul final a avut loc pe autostrada. Am setat modul Comfort si am accelerat pana la 130 km/h. Acest mod de condus isi merita numele si transforma plimbarea intr-una foarte lina si linistita, tipica unei limuzine de lux. Zgomotul de fond este neglijabil, si motorul este mult mai tacut. Dupa ce am comutat din nou in modul Sport si Sport+, am avut ocazia sa vad cum se comporta masina la schimbarile rapide de pe o banda pe alta si depasirile scurte. Fara a fi surprins, septarul s-a transformat intr-o limuzina sport, gata sa demonstreze tuturor ca poate sa domine drumul.
Motorul V8 biturbo favorizeaza acceleratiile explozive si dezvolta un cuplu fenomenal, dar cu toate acestea masina este foarte stabila si pare a fi “infipta” in carosabil. Comparat cu modelul anterior, E65, noul 750Li a crescut mult la capitolul manevrabilitate si sloganul de “Ultimate Driving Machine” este mai puternic si relevant ca niciodata.
Pe drumul de intoarcere, mi-am indreptat atentia mai mult la tehnologia de ultima ora din acest nou 750 si la dispozitivele cu care era echipata masina. Instantaneu m-am indragostit de afisajul de pe parbriz (Head Up Display), o dotare care mi se pare mult mai eficienta so folositoarea decat cea de acces fara cheie in autoturism (Comfort Access). Este un lucru extraordinar sa poti sa vezi direct in campul visual informatii referitoare la viteza de rulare si directivele sistemului de navigatie. Asta fara a-ti lua ochii de pe drum. Am pus aici un mic filmulet ca sa sustin acest lucru.
[vimeo]http://vimeo.com/3891924[/vimeo]Camerele video frontale, laterale si cea din spate cu care este echipata masina, sunt foarte utile in orasele aglomerate in care sunt multi pietoni, si mai ales unde spatiile de parcare sunt reduse. Pentru ca BMW Seria 7 se axeaza mai mult pe siguranta pasagerilor si pe evitarea accidentelor, dotari precum sistemul de avertizare la schimbarea benzii de rulare (Lane Departure Warning) si sistemul de detectare a obiectelor aflate in unghiul mort (Active Blind Spot Detection) sunt binevenite. Unghiul mort a fost intotdeauna o problema pentru soferii masinilor de clasa mare, si BMW ajuta aici prin integrarea unui sensor in oglinzile laterale.
Pentru cei care sunt indragostiti de sistemele audio, exista optiunea Premium Sound Package, care aduce un acea ambianta sonora pe care ne asteptam sa o gasim intr-o limuzina de lux. Daca adaugam si adaptorul pentru iPod sau cel USB, puteti sa va ascultati melodiile preferate pe parcursul lungilor calatorii.
Deoarece drive-testul pe care l-am efectuat a avut loc ziua, nu am reusit sa vad cum functioneaza sistemul de vedere nocturna cu optiunea de detectare a pietonilor, dar data viitoare voi avea grija sa testez masina sip e parcursul noptii.
Si juriul a decis…..
BMW nu a uitat sa construiasca masini de lux si noul BMW 750Li este dovada de care orice fan BMW avea nevoie. In acelasi timp, acest nou septar este un pas in directia potrivita, este un automobil care combina comfortul si luxul cerut de anumiti clienti ai marcii BMW, dar in ace lasi timp, aduce cu el ultimele technologii si aparatura electronica cerute de alti cumparatori.
Binenteles, situatia economica prezenta nu este cea mai imbucuratoare sau potrivita pentru a lansa un model care costa peste 100,000 euro, dar daca bugetul va permite si aveti buzunare adanci, atunci noul 2009 BMW Seria 7 este cel mai sigur pariu al vostru dintre toate celelalte modele de varf.