Test Drive BMWBLOG: BMW X5 M50d – Trend-setter
După două generații emblematice care i-au adus numele la rangul de simbol al bunăstării, pentru BMW X5 a venit momentul schimbării. Și chiar dacă modelul ce tocmai a fost pensionat se bucura în continuare de un succes comercial notabil, saltul tehnologic pe care îl aduce noua generație – comparabil cu revoluția din 2006, când s-a făcut trecerea de la E53 la E70 – va zgudui serios ierarhia segmentului. După cum spune și sloganul de lansare a noului X5, The Boss is back!
În cei 14 ani de la prima materializare comercială a conceptului SAV (Sport Activity Vehicle), BMW X5 s-a comercializat în peste 1,3 milioane de exemplare, departajându-se clar ca cel mai bine vândut model din segment. E drept că rivalii de la Mercedes-Benz au lansat prima generație a Clasei M cu un avans de aproape 2 ani în fața bavarezului, însă calitățile dinamice mult superioare ale celui din urmă i-au atribuit titlul de cel dintâi SUV premium, cu un accent vizibil pe sportivitate.
Multe s-au schimbat de-a lungul timpului, însă ideea centrală rămâne aceeași: BMW X5 se dorește a fi cel mai dinamic SUV premium. Cu un accent suplimentar pe „premium” și high-tech, în ton cu evoluția imaginii de marcă din ultimii ani.
Exterior
Indubitabil, noul BMW X5 te lovește vizual. Trebuie să fii complet ignorant – sau orb, eventual – ca să treci pe lângă masivul SUV german fără ca acesta să-ți agațe privirea. Deși creșterea efectivă în dimensiuni este infimă, de ordinul câtorva milimetri – ba chiar s-a înregistrat și o scădere a înălțimii, în timp ce ampatamentul este identic cu al generației precedente –, cea de-a treia materializare a X5-ului pare mai mare, mai impunătoare. Zona frontală este dominată de uriașa grilă dublă și de farurile alungite, care construiesc un bloc de elemente orizontale, amplificând senzația de masivitate. Amplasarea proiectoarelor de ceață a fost păstrată de-a lungul celor trei generații, însă în cazul noului model, acestea pot fi echipate cu tehnologie LED, asemenea blocurilor optice principale. Integrarea prizelor de aer în bara de protecție conturează litera X, ca un mesaj subliminal ce face trimitere la denumirea SUV-ului german.
Pe laterale, primele care sar în ochi sunt prizele de aer din spatele roților anterioare – care fac parte din complexul sistem Air Curtains de direcționare a fluxului de aer prin pasajele roților – introduse inițial pe BMW Seria 3 GT și, mai apoi, pe Seria 4. Dincolo de rolul funcțional pe care îl au acestea în reducerea frecărilor aerodinamice, cele două „branhii” au un impact vizual puternic, făcând aluzie la renumele de „rechin” pe care numeroase modele BMW l-au câștigat de-a lungul timpului. Cele două muchii care se nasc din extremitățile fantei „Air Curtain” și traversează întreaga lungime a mașinii imprimă lateralelor un plus de consistență, prin alternarea unui melanj inspirat de lumini și umbre.
Posteriorul noului X5 păstrează intactă identitatea modelului, atât prin forma familiară a blocurilor optice, cât mai ales prin hayonul alcătuit din două bucăți – soluție pe care BMW a „împrumutat-o” de la Range Rover în perioada în care marca britanică se afla în posesia bavarezilor.
Încă din momentul lansării, cea de-a treia generație a X5-ului poate fi comandat în versiunea M Performance, care se diferențiază discret de restul gamei printr-o serie de elemente menite să anunțe urgia pe care o poate stârni motorizarea M50d. Barele de protecție față-spate sunt vopsite integral în culoarea caroseriei, cea din față etalând cele două prize ample M, traversate de lamele argintii – nuanță în care sunt vopsite și oglinzile retrovizoare, indiferent de culoarea exterioară – în timp ce parașocul posterior este încadrat de cele două evacuări enorme. În plus, X5 M50d dispune pe lista de opționale de un set de jante cu diametrul de 20 inchi și brațe duble caracteristice M-urilor, care, în cazul punții spate, încalță anvelope late de 315 mm!
După o analiză sumară a fizionomiei noului X5 , cuvântul „evoluție” folosit de BMW în campania de promovare pare ușor modest. E drept că mărețul SAV va fi recunoscut instant ca fiind un X5, însă toate aceste variațiuni complinesc de fapt o mică revoluție estetică. Însă, înainte de a eticheta designul noului X5 ca fiind revoluționar, ai puțină răbdare să vezi și interiorul.
Interior
Spune-i living, sufragerie, dormitor, sau, de ce nu, apartament – interiorul noului BMW X5 este imens. Există, desigur, mașini mai mari – ba chiar, mult mai mari, dacă luăm în calcul SUV-urile de peste ocean – însă, după standardele europene, bavarezul ar trebui mai degrabă impozitat „la metrul pătrat”. Însă nu spațiul interior este noutatea adusă de noua generație a lui BMW X5. Nici posibilitatea de a acomoda până la șapte pasageri, în funcție de configurație. Nu, revoluția este determinată de îmbinarea genială de forme, materiale și tehnologie, într-unul din cele mai bine interioare pe care le-a făcut BMW vreodată. Până de curând, fie că vorbeai despre un Seria 7, despre un X1 sau chiar despre un Z4, frumusețea interiorului unui model bavarez stătea în acea simplitate specifică a planșei de bord. În ciuda avalanșei tehnologice care a năpădit interiorul BMW-urilor de-a lungul anilor, acestea și-au păstrat intactă ergonomia consacrată, layout-ul comenzilor fiind instant recognoscibil. Au existat desigur și câteva momente de rătăcire, cel mai notabil fiind marcat de introducerea sistemului i-Drive acum mai bine de 10 ani, însă statutul de promotor pe care BMW l-a avut în dezvoltarea sistemelor de infotainment computerizate, cu comenzi concentrate în jurul unui controler, face ca în prezent să ofere unul dintre cele mai avansate sisteme de acest gen din industrie.
Și că tot am adus vorba de iDrive, atrăgătoarea interfață grafică a acestuia este afișată pe un display de înaltă definiție, cu o diagonală ce ajunge la 10,25 inchi în cazul echipării de top. De asemenea, noul X5 dispune și de noul controler cu zonă tactilă, ce recunoaște atât scrisul de mână cât și câteva gesturi prestabilite.
Instrumentarul de bord se aliniază la actualul stil al mărcii, preluat de toate noile modele nou lansate de la Seria 7 (F01) încoace. Însă, oricât de ergonomic sau lizibil ar fi acesta, devine întru totul redundant atunci când pe lista de dotări opționale este bifat Head-up Display-ul. La acest capitol, BMW continuă să fie superior oricărui alt sistem din industrie, afișajul reflectat în câmpul vizual al șoferului acoperind informații legate de viteza de deplasare, limita de viteză pe segmentul de drum respectiv sau alte restricții întâlnite pe segmentul de drum respectiv – în cazul echipării cu sistemul de recunoaștere a indicatoarelor rutiere –, lista frecvențelor radio disponibile sau a fișierelor din colecția multimedia, registrul de apeluri – în cazul în care există un telefon conectat prin interfața bluetooth –, plus indicațiile sistemului de navigație, de asemenea, foarte detaliate.
Singurele schimbări aduse layout-ului întâlnit pe toată gama BMW din prezent sunt aduse de amplasarea butoanelor de deblocare a portierele pe fețele interioare ale ușilor și substituirea vechiului comutator dintre cele două aeratoare centrale cu unul complet nou, marcat cu o mașină încadrată într-un cerc verde. Acesta este, de fapt, sistemul de avertizare și de prevenție a unui impact iminent, ce poate frâna autonom în cazul în care detectează un obstacol pe traiectoria de deplasare a mașinii.
În ceea ce privește cromatica și materialele folosite, paleta de opțiuni este impresionantă, cumpărătorul având posibilitatea de a-și personaliza mașina extrem de meticulos, în funcție de preferințe. Pentru tapițerie sunt disponibile numeroase texturi de piele, material textil sau Alcantara, în timp ce pentru inserțiile de pe interiorul portierelor, planşa de bord și tunelul median se poate alege între numeroase esențe de material lemnos sau aluminiu.
Indiferent de materiale și de cromatică, interiorul noului X5 te va lăsa cu gura căscată (mai ales) la căderea nopții, când baghetele luminoase ascunse în planșa de bord și panourile portierelor compun o feerie cromatică greu de descris în cuvinte. În funcție de gusturi, aceste surse de lumină pot fi configurate într-o varietate de combinații cromatice, garantând că nu te vei obișnui (cu atât mai puțin, plictisi) prea curând cu habitaclul noului SAV.
Siguranță și tehnologii de asistare a conducerii
În domeniul siguranței, X5 (F15) introduce o serie de echipamente și tehnologii noi, unele dintre acestea în premieră în acest segment. Astfel, pe lângă pleiada de airbaguri și banalele ABS, DSC sau DTC, noul model BMW poate detecta un impact iminent și poate interveni pentru a evita sau – în cel mai rău caz – reduce pe cât posibil urmările acestuia. Ca să nu ne lungim, iată cele mai importante sisteme de siguranță și de asistare a conducerii disponibile pe noul BMW X5:
- Lane Departure Warning avertizează șoferul în cazul în care depășește marcajele rutiere fără a semnaliza în prealabil
- Pedestrian and collision warning system with braking function detectează obiectele aflate pe traiectoria mașinii (iar la viteze de până la 60 km/h, chiar și pietoni) și intervine atenționând şoferul prin semnale acustice emise de sistemul audio și acționând concomitent sistemul de frânare
- Driving Assistant Plus combină funcțiile sistemului Active Cruise Control cu Stop & Go, putând păstra o distanță constantă față de vehiculul din față până la viteze de 210 km/h. În cazul în care este detectată o ezitare a șoferului în a reacționa la semnalele de avertizare, acest sistem poate frâna autonom mașina până la o eventuală oprire.
- Traffic Jam Assistant, parte a sistemului Driving Assistant Plus, nu doar că păstrează o distanță constantă față de vehiculul din față, dar poate prelua și controlul sistemului de direcție, urmărind practic traiectoria acestuia. Funcțional până la viteze de 40 km/h, acest sistem este destinat situațiilor în care se circulă pe un drum extrem de aglomerat, în coloană.
- Active Protection este un sistem menit să reducă urmările unui accident, pregătind practic mașina de o posibilă coliziune. Astfel, acesta închide geamurile și trapa, pretensionează centurile de siguranță și așează spătarele scaunelor anterior în poziție verticală.
O atenție suplimentară merită farurile adaptive cu tehnologie LED, care controlează dinamic fasciculele luminoase, ocolind practic câmpul vizual al celorlalți participanți la trafic. Cu alte cuvinte, acest sistem detectează toate sursele de lumină aflate pe celălalt sens de mers și direcționează lumina farurilor pe lângă acestea, pentru a evita senzația de orbire. Astfel, pentru șoferul noului BMW X5 nu mai există cele două poziții clasice ale farurilor – lumini de drum și lumini de întâlnire – ci o mare de lumină albă, puternică, ce luminează inteligent toate zonele întunecare din fața mașinii. Tot aici trebuie menționat și sistemul Dynamic Light Spot, care dispune de o cameră video IR ce detectează pietonii, animalele de talie mare sau alte obiecte care radiază căldură, evidenţiindu-le pe generosul display al sistemului iDrive.
Per total, infuzia de tehnologie și atmosfera premium fac din noul X5 nu numai unul dintre cele mai impresionante modele lansate de bavarezi de la Seria 7 E65 încoace (care nu a impresionat neapărat pozitiv, dar a fost un salt enorm din punct de vedere tehnologic), dar cel mai probabil și un nou lider al segmentului SUV-urilor premium. Și încă n-am vorbit de ceea ce a impresionant întotdeauna la un BMW, fie el și SUV: modul în care se conduce.
Dinamică
BMW X5 nu a impresionat niciodată prin aptitudinile în off-road. Chiar dacă acesta a adoptat în timp un sistem xDrive tot mai evoluat, ce permite distribuția liberă cuplului către cele două punți în funcție de nivelul de aderență, bavarezii nu și-au dorit niciodată să facă cel mai bun cățărător din segment. În schimb, cu fiecare generație, X5 a lăsat întreaga audiență cu gura căscată când vine vorba de comportamentul pe asfalt – unde încă de la debut, acum mai bine de 14 ani, a făcut de rușine multe sedanuri cu pretenții.
Rețeta s-a păstrat și trei generații mai târziu, pentru că noul BMW X5 este o mașină nu doar plăcută la condus, dar care reușește să te implice cum puține altele o fac. Astfel în cazul echipării de față (M50d cu pachet Adaptive M suspension plus Dynamic Drive Active Roll Stabilisation și Dynamic Performance Control), mărețul bavarez își ascunde foarte bine masa de mai bine de 2,2 tone, fiind impresionant de agil în cazul unui stil de condus sportiv. Având amortizare pneumatică pentru puntea spate, această soluție oferă tot ce e mai bun dintre cele două lumi diametral opuse: confort și sport. Atunci când se dorește un comportament caracteristic unei limuzine, X5 plutește elegant pe drum, chiar dacă jantele de 20 de inchi nu sunt cea mai fericită alegere pentru o mașină confortabilă. În schimb, când se dorește o mașină fermă, comunicativă și orientată către un condus sportiv, X5 se transformă sesizabil. Ruliul pe viraje tinde să fie de-a dreptul inexistent în cazul în care este selectată setarea „Sport” a sistemului Driving Experience Control, iar răspunsul direcției este unul foarte bun, chiar și privind din perspectiva unei mașini mult mai joase. Desigur, asistarea electrică nu poate oferi același feedback specific unei soluții hidraulice, însă feelingul foarte bine dozat și precizia sunt impresionante. Rămâne de văzut dacă viitorul X5 M va adopta o direcție hidraulică, așa cum au făcut-o actualele generații ale lui M5 și M6.
Așa cum a făcut-o și în trecut, versiunea M a lui X5 (deși M50d nu este mai mult o-jumătate-de-M, versiunile M Performance împărțind în continuare platforma tehnică a modelului obișnuit, pe când adevăratele M-uri dispun de un șasiu modificat serios pentru a livra maximum de performanță) oferă un nivel de performanță ce depășește uneori limitele psihologice ale șoferului. Astfel, cocoțat la volanul masivului SUV, acesta trebuie să facă eforturi pentru a putea accepta că o mașină atât de înaltă și de grea poate oferi senzații comparabile cu cele resimțite într-o mașină sport veritabilă. Mulțumită sistemului Dynamic Performance Control, ce distribuie cuplul către roata posterioară din interiorul virajului, X5 M50d este foarte neutru la limită, iar în cazul în care se rulează în modul Sport Plus, poate deveni ușor supravirator, însă într-un mod perfect controlabil.
Pentru o mașină atât de puternică, cu o masă proprie considerabilă, sistemul de frânare este unul generos dimensionat, cu discuri de 385 mm pe puntea față, strunite de etriere cu două pistonașe și cu discuri la fel de impresionante și pe puntea spate, de 345 mm. Feeling-ul pedalei este foarte bun, iar eficiența iar eficiența sistemului este impresionantă, chiar și după un număr considerabil de frânări succesive.
Singura problemă pentru bavarezi este că acum, în 2014, BMW X5 nu mai este singurul SUV premium cu accente sportive. Între timp au intrat în joc alte două nume grele, care au trecut deja de incipiența primei generații și oferă alternative deloc ușor de trecut cu vederea: Porsche Cayenne și Range Rover Sport. Singurul care poate ține pasul cu puterea lui X5 M50d este modelul Porsche, însă acesta scoate cifre comparabile dintr-un propulsor diesel V8, de 4,2 litri, pe când bavarezul reușește aceleași performanțe dintr-un șase-în-linie, supraalimentat cu trei turbine. Cât despre rivalul britanic, acesta este cel puțin comparabil în ceea ce privește dinamica – dacă nu chiar un pic mai viu, mai molipsitor – însă propulsorul diesel de top nu se simte la fel de puternic, senzație confirmată și de cifre.
Motor și Transmisie
Culmea, impresionantul motor diesel al versiunii M50d este unul dintre puținele subansamble ale noului X5 moștenite de la generația anterioară. Însă acesta a fost introdus cu numai doi ani în urmă, fiind în continuare o realizare inginerească de excepție. Numai acronimul tri-turbo este suficient pentru năuci întreaga audiență, iar odată înșirate și toate celelalte specificaţii, acestea confirmă încă o dată statutul de motoriști de top pe care și l-au câștigat bavarezii cu câteva decenii în urmă. Un propulsor de 3,0 litri, mai ales unul diesel, nu a mai atins niciodată acest nivel de putere: 381 CP și 740 Nm. Grație supraalimentării secvențiale cu trei turbine care practic se întrepătrund pe toată plaja de turație, cuplul monstruos este disponibil integral pe o plajă de turație cuprinsă între 2.000 și 3.000 rpm, în timp ce puterea maximă rămâne constantă între 4.000 și 4.400 rpm. Aceste specificații se traduc printr-un motor incredibil de liniar, care trage neobosit pe toată plaja de turație.
Performanțe
Împerecheat impecabil cu o binecunoscuta transmisie ZF cu 8 rapoarte, X5 M50d pleacă năucitor din loc, atinge 100 km/h în 5,3 secunde, apoi continuă să urce cu o forță debordantă către 250 km/h, unde este temperat de limitarea electronică. Incredibil, M50d sună foarte bine pentru un diesel, dincolo de 3.000 rpm generând un mormăit care amintește de un V8 pe benzină. Da, pentru nivelul acesta de performanță, sunetul pare prea antifonat, însă tonalitatea foarte bine studiată îți va transmite un fior pe șira spinării, presată puternic de spătarul scaunului de fiecare dată când cei 740 Nm sunt puși la treabă.
Noul BMW X5 a făcut progrese importante și în ceea ce privește consumul de combustibil sau emisiile de dioxid de carbon. Astfel, chiar și în cazul acestui animal de aproape 400 CP, producătorul declară un consum mediu de 6,7 l/100 și emisii de carbon de 177 g/km. Nu știu câte kilograme de gaze cu efect de seră au fost generate în timpul testului sau cât de mult am influențat încălzirea globală după aproape 1.000 km la volanul noului X5 M50d, însă pot să confirm că o mașină de 2,2 tone, care a mai depășit din când în când limitele de viteză naționale (acest articol este un pamflet și trebuie tratat ca atare, așa că am să adaug că au fost momente când a fost condusă de parcă a fost furat), a reușit un consum de puțin peste 9 l/100 pentru un parcurs mixt. Nu ești impresionat? Atunci mai uită-te încă o dată peste celelalte specificații.
Fără a lăsa loc de dubii, noul BMW X5 este o evoluție foarte reușită a unui model devenit deja sinonim cu sigla alb-albastră a constructorului german, mai ales dacă ne uităm la succesul înregistrat de primele două generații ale acestuia pe piața internă. Și nu există nici dubii legat de succesul comercial de care se va bucura acesta, mulți români alegând să-și facă un cadou foarte frumos de Crăciun. Iar dacă așa arată cadoul, imaginează-ți proporțiile bradului sub (sau, mai realist, peste) care a fost parcat în seara de ajun!
X5 M50d rămâne un compromis extrem de bun pentru cei care-și doresc o mașină capabilă, performantă, care să poată alimenta din când în când și demonii vitezei, dar care să poată fi condusă la fel de sigur în toate cele patru anotimpuri, acomodând fără probleme cinci pasageri și bagajele aferente – sau chiar șapte, dacă se optează pentru opțiunea respectivă – și care să nu ceară un drum la pompă la fiecare 300 – 400 km. Însă, cel mai important, care să ofere o anume senzație de dominație absolută, pe care numai un SUV mare ți-l poate oferi. Iar cel mai bun dintre acestea tocmai a resetat ierarhia, pentru că The Boss is back!
Puncte forte:
• Propulsorul diesel tri-turbo
• Interiorul luxos, inundat de tehnologie
• Comportamentul dinamic
• Designul exterior, mai ales în versiunea M50d
Nu ne plac:
• Rafinamentul suspensiilor pe unele denivelări, dar cu jante de 20 de inchi…
• Prețul mare al opționalelor
• Că se va vinde în număr mare către o anumită clientelă
• Farurile LED adaptive, care bat cu toată puterea direct în ochii polițiștilor ascunși cu radarul în noapte*.
* De fapt, ne plac. Foarte mult!
BMW X5 M50d:
Preț de la 89.155 €, TVA inclus
Specificații tehnice:
- diesel, L6, 2.993 cmc, automată cu 8 rapoarte, AWD,
- 381CP/4.000 rot/min, 740 Nm/ 2.000 – 3.000 rot/min
- 0 – 100 km/h în 5,3 secunde, 250 km/h limitat electronic
- 6,7l/100 km, 177 g CO2/km