BMW Z1: probabil unul dintre cele mai subapreciate modele bavareze
BMW Z1 este, din punctul nostru de vedere, unul dintre cele mai subapreciate modele create vreodată de BMW. Iar argumentele sunt mai degrabă subiective, dar BMW Z1 a fost creat când plăcerea de a conduce încă nu era alterată de norme europene și inteligențe artificiale.
BMW Z1 a fost primul copil al departamentului BMW Technik GmbH, divizie creată în anul 1985 cu scopul de a dezvolta soluții inovative legate de mobilitatea individuală. La mai puțin de trei ani de la înființarea acestui departament, în cadrul Salonului Auto de la Frankfurt din 1987, BMW Z1 era prezentat publicului cu scopul de a testa materiale complet noi pentru industria auto, dar și pentru a lansa un concept revoluționar de structură. De fapt, prezentarea modelului a fost atât de convingătoare încât 5.000 de comenzi au fost depuse atunci pentru Z1, fără ca cineva să fii condus mașina vreodată.
Cu o caroserie din panouri de plastic care putea fi detașate individual, cu portiere care se ascundeau în caroserie în loc să se deschidă și cu un motor mai mult decât potent, BMW Z1 reușea la vremea lui să impresioneze printr-un comportament dinamic de excepție. Cel puțin așa spune istorie. Sub capota mașinii se afla un motor de 2,5 litri, cu șase cilindri în linie, împrumutat practic de la BMW E30 325i. Cu 170 de cai-putere și 220 Nm cuplați unei transmisii manuale cu cinci trepte, BMW Z1 accelera de la 0 la 100 km/h în doar 9,0 secunde și avea o viteză maximă de 220 km/h. Suspensia fața beneficia de o bară stabilizatoare, la fel ca puntea spate, în timp ce sistemul de frânarea avea discuri de frână față/spate, ABS și sistem de „servo-frână”. Cu o greutate de 1.290 de kilograme, BMW Z1 nu era chiar cel mai ușor roadster creat vreodată. Însă cu o lungime totală de 3.925 de milimetri și cu un ampatement de 2.450 de milimetri, consolele față/spate erau atât de scurte, încât mașina răspundea instantaneu comenzilor, în timp ce direcția clasică, cu pinion și cremalieră, deși servo-asistată, oferea tot feedback-ul necesar.
Totuși, deși succesul se anunța unul „răsunător”, interesul pentru BMW Z1 a scăzut brusc, astfel că în 1991 producția a fost oprită, iar în total doar 8.000 de unități au ieșit pe poarta fabricii, majoritatea dintre ele fiind comercializate în Germania. Totuși, BMW Z1 și-a lăsat amprenta asupra viitorului mărcii, iar în 1991 BMW a prezentat conceptul BMW Z1 Coupe care avea, mai târziu, să se transforme în BMW Z3, un model pe care nu ai cum să-l iubești. Mai ales dacă e un Z3 M Coupe.
Mai mult, BMW Z1 este unul dintre puținele modele BMW care a fost transformat în Art Car. Mai exact, în 1991, modelul cu numărul 8.000, ultimul produs vreodat, a intrat în mâinile lui A.R. Penck, un artist trimis în exil de Republica Democrată Germană. În timp ce A.R. Penck era trimis în exil, iar meritele sale nu erau recunoscute de RDG, oamenii de la BMW au înțeles viziunea artisică, astfel că începutul unei colabări era discutată, chiar înainte de căderea Zidului Berlinului. Și, cu toate că A.R. Penck nu era nici pe departe un fan al lumii auto, el a folosit ocazia de la picta un Art Car pentru a se răzbuna într-un fel pe țara care îi negase orice drept artistic și care îl trimisese în exil. Artistul nu a cerut nicio remunerație pentru pictura sa, în schimb sinura condiție impusă a fost aceea ca BMW să-i faciliteze o expoziție în Moscova.
Descoperă colecția de accesorii și de lifestyle BMW în magazinul nostru online: