Care a primit un facelift mai reușit? BMW Seria 5 sau BMW Seria 7?
Odată cu prezentarea facelift-ului pentru actualele modele Seria 5 Sedan și Touring, BMW a menționat că acestea au atras deja peste 600.000 de clienți de la debutul generației G30 în 2016. Așadar, Seria 5 este un pilon foarte important pentru volumul anual de vânzări ale mărcii BMW. Desigur, vânzările generate de BMW Seria 7 sunt mult sub nivelul înregistrat de Seria 5. Din aceste motive, se poate explica de ce BMW a jucat mai puțin cartea riscului când a proiectat actualizările de design pentru Seria 5.
Bineînțeles, designul este un reper perceput subiectiv. Dar cert este că putem remarca într-un mod obiectiv felul în care au fost abordate operațiile estetice ale celor două modele.
La partea din față, observăm că farurile au fost aplatizate în ambele cazuri, iar conturul Angel Eyes a devenit mai angular. Cele două modele beneficiază opțional de tehnologia de iluminare cu laser. Dar, la nivel de detalii, farurile Seriei 5 au mai multe subtilități de design și par mai sofisticate. Contururile duble Angel Eyes sunt formate din câte două L-uri răsturnate. Iar în partea superioară a farurilor sunt un fel de „gene” cu contur albastru care indică integrarea tehnologiei BMW Laserlight.
Decupajele spoilerelor frontale au fost modificate într-un mod evident, indiferent dacă vorbim despre liniile de design de bază, Luxury, Sport sau M. O alegere pe care eu personal o apreciez este că spoilerul frontal ale Seriei 7 cu linie Luxury preia design-ul conceptului BMW Vision Future Luxury, care a prefigurat noua navă amiral bavareză. Oricum, putem spune că atât la Seria 5, cât și la Seria 7 spoilerele frontale sunt mai extrovertite, au decupaje mai ample și includ elemente cromate scoate mai mult în evidență.
Însă, la partea frontală, cea mai mare diferență de abordare o vedem la nivelul grilei. Actuala generație Seria 7 a debutat cu un design foarte elegant, zvelt, cursiv. Elementele precum aplicele sub formă de L răsturnat care traversează baza portierelor și urcă spre aripile frontale nu au fost îndeajuns pentru a crea un design îndrăzneț. De altfel, în general designul exterior al Seriei 7 a fost numit elegat dar timid. Iar unii au spus că 7-le arată așa cum ar fi trebuit să arate Seria 5. Nu știu cât de mult au ajuns aceste remarci la orgoliul BMW. Dar este clar că BMW a vrut să facă 7-le mai impozant. Ba chiar aș spune că a căutat să creeze controversă, implementând odată cu facelift-ul o grilă frontală ce pare supradimensionată. Fără reținere, BMW subliniază în comunicatul de presă că grila Seriei 7 facelift a crescut cu 40%. Iar diametrul siglei rotunde de pe capotă a crescut de la 82 la 95 mm. Deci, adio timiditate. BMW Seria 7 vrea atenție, chiar și cu prețul polemicilor pe care le va atrage. Alegerea de a crește substanțial dimensiunile grilei îmi pare că a ținut mai mult de marketing, decât de considerente estetice. Americanii au o vorbă pentru așa ceva: “publicity stunt”. Iar această cascadorie de promovare a funcționat. Grila a devenit poate cel mai discutat aspect din actualizarea Seriei 7. Și a generat o atenție pe care un facelift temperat nu ar fi câștigat-o în favoarea sedanului de lux.
La Seria 5 nu s-a riscat la fel de mult. BMW a avut timp să evalueze criticile primite de grila Seriei 7. %-ul a fost apreciat pentru design și s-a vândut din start foarte bine. Deci nu trebuia stricată rețeta de succes. Ci doar era nevoie de un plus de avangardism. A necesitat o împrospătare, nu o transformare. De aceeea, chiar dacă și grila Seriei 5 a crescut, evoluția este mult mai echilibrat dozată. Proporțiile în raport cu partea frontală a mașinii sunt armonioase. Eu unul apreciez cu câtă atenție au fost reliefate lamelele verticale ale grilei. Totodată, cele două decupaje ale grilei au o ramă comună, făcută dintr-o singură bucată. Mai mult, Seria 5 facelift este al doilea model după noul X6 care primește opțional iluminare de ambianță pentru grilă. Se numește Iconic Glow și pot spune că arată bine și suficient de discret, după cum am putut observa când am testat noul BMW X6.
Și la nivelul stopurilor BMW Seria 7 a adus schimbări mai ample. Ba chiar putem vorbi de o redesenare completă. Stopurile au fost alungite și sunt acum unite de o bandă luminoasă subțire, care traversează capacul portbagajului. Mie îmi plac mult aceste stopuri și mi se par mult mai reușit decât felul în care a fost reproiecată grila. La Seria 5 s-a păstrat forma generală a stopurilor, dar au fost reconturate elementele iluminate din interior.
În habitaclu, atât Seria 5, cât și Seria 7 au primit tehnologii de infotainment noi, dar nu au fost reconfigurate planșele de bord sau comenzile. Ambele au sistemul de operare 7.0, cu instrumentar de bord digital de 12,3 inch. Dar Seria 5 poate avea ecran central tactil de 10,25 sau 12,3 inch, în timp ce pentru Seria 7 este diaponibil doar ecran tactil de 10,25 inch.
În concluzie, eu aș spune că BMW Seria 5 a primit un facelift definit de mai multă armonie estetică, în timp ce BMW Seria 7 etalează mai bine extravanganța și luxul așteptată de la nivelul de preț al segmentului în care se înscrie. Seria 5 facelift a câștigat fără dubiu un plus de exuberanță modernă, însă cred că și peste ani buni Seria 7 facelift va avea mai multă putere de a întoarce priviri. Indiferent dacă privirile acelea vor fi pur admirative sau un pic critice, tot vor remarca tupeul de a fi altfel. Seria 7 s-a săturat să se îmbrace într-un costum sobru, comun, care pare aproape uniformă. Vrea să fie o declarație de statut!