Duelul mild hybrid: BMW 540i xDrive versus Mercedes-Benz E 450 4MATIC
Atât BMW, cât și Mercedes-Benz, au reușit să eficientizeze consumul motoarelor cu 6 cilindri în linie și cilindree de 3 litri, folosind tehnologia mild hybrid. Totodată, ambii constructori au crescut performanțele motoarelor cu 6 cilindri la nivelul rezervat cândva propulsoarelor V8. Pentru a afla cine a obținut cele mai bune rezultate în acest sens am comparat modelele BMW 540i xDrive și Mercedes-Benz E 450 4MATIC, două sedanuri de clasă business cu pretenții de rafinament foarte ridicate.
BMW a adăugat tehnologie mild hybrid de 40 de volți la toate motorizările cu 4 și 6 cilindri ale Seriei 5 facelift. Așadar, regăsim acest sistem de electrificare și la modelele 540i, oferite în versiuni cu tracțiune spate sau integrală (xDrive), atât pentru caroseria Sedan, cât și pentru Touring.
Propulsorul lui BMW 540i are 2.998 cmc și 6 cilindri dispuși în linie. Este cuplat la o transmisie Steptronic cu 8 trepte și livrează 333 CP între 5.500 și 6.250 rpm și un cuplu maxim de 450 Nm, pe o plajă amplă de turații (1.600 – 4.800 rpm). În cazul Sedan-ului BMW 540i xDrive demarajul 0-100 km/h este realizat în 4,9 secunde, consumul combinat este cuprins între 6,6 și 6,8 l/ 100 km, iar emisiile CO2 sunt 152-156 g/km. Versiunea Sedan cu tracțiune spate înregistrează a accelerație 0-100 km/h de 5,2 secunde, iar regim de rulare combinat necesită 6,3-6,5 l/100 km și emite 144-149 g CO2 per kilometru.
Aceste performanțe de dinamism și eficiență sunt susținute cu ajutorul un sistem mild hybrid care include o baterie auxiliară de 48 de volți și un starter generator care oferă un boost electric de 8 kW/11 CP, livrat instantaneu. Asta înseamnă că sistemul electric ajută motorul să funcționeze cât mai mult într-un regim de sarcină unde eficient, cu cât mai puține creșteri semnificative ale consumului de combustibil. Totodată răspunsul motorului este mai prompt, având și plusul de putere electrică de partea sa.
Mulțumită funcției de coasting (rulare liberă), se poate rula cu motorul oprit, atunci când acesta nu este solicitat. Funcția de coasting este activă în modurile de rulare ECO Pro și COMFORT și poate interveni la viteze între 25 și 160 km/h. Iar cât timp motorul este oprit, sistemul mild hybrid furnizează necesarul de energie electrică pentru automobil. Oprirea și repornirea motorului se face cu vibrații reduse datorită acestei tehnologii de electrificare. Iar acest lucru se simt și în cazul funcției Auto Start Stop care se activează des în traficul aglomerat din oraș. Funcția Auto Start Stop intervine de la 15 km/h, când se încetinește, de exemplu înainte de oprirea la semafor.
Bateria de 48 de volți este reîncărcată în mers, fie cu ajutorul starterului generator, fie mulțumită sistemului de regenerare a forței de frânare, care a fost preluat de la modelele BMW cu propulsii plug-in hybrid. Reîncărcarea se face în timpul decelerărilor, când șoferul ridică piciorul de pe accelerație, sau în timpul frânărilor. În aceste momente, generatorul transformă energia cinetică în energie electrică, cu care alimentează bateria. Recuperarea energiei de frânare este la cel mai intens nivel când se rulează în modul SPORT. Bateria de 40 de volți transmite energia sa către sistemul electric de 12 volți al mașinii, pentru a alimenta funcții precum farurile, aistarea electrică a direcției și acționarea geamurilor, climatizării, sistemului audio. De asemenea, energia bateriei de 48 de volți susține starterul generator, când acesta trebuie să livreze plusul de putere pentru propulsorul cu 6 cilindri.
Mercedes-Benz E 450 4MATIC este propus, după cum indică și denumirea sa, doar cu tracțiune integrală. Cel puțin la acest moment. Propulsorul său are 6 cilindri în linie și capacitate de 2.999 cmc . Produce 367 CP între 5.500 și 6.100 rpm și un cuplu de 500 Nm între 1.600 și 4.000 rpm. Pe lângă resursele de putere obținute prin arderea benzinei, motorul primește un surplus de 16kW/22 CP și 250 Nm de la starterul generator al sistemului său mild hybrid de 48 de volți. Pe lângă impulsul instantaneu oferit de EQ Boost, resursele de putere sunt exploatate optim de către transmisia 9G-TRONIC și tracțiunea integrală. Drept urmare, sedanul Mercedes-Benz E 450 4MATIC reușește un demaraj 0-100 km/h în 5 secunde. Și este creditat cu un consum mediu de 7,9 – 8,3 l/100 km și emisii CO2 de 181-189 g/km.
Starterul generator electric al lui Mercedes-Benz E 450 4MATIC permite rularea cu motorul oprit, adică în regim de coasting (rulare liberă), și alimentează bateria auxiliară de 48 de volți mulțumită sistemului eficient de recuperare a forței de frânare. Ca și în cazul rivalului BMW, acest sistem de transformare a energiei cinetice în energie electrică funcționează atât în timpul decelerărilor, cât și al frânărilor.
Chiar dacă există o diferență de 34 CP și 50 Nm între Mercedes-Benz E 450 4MATIC și BMW 540i xDrive, cele două sedanuri de clasă business oferă performanțe similare. Iar până la urmă aș spune că adevărații câștigători din acest comparativ sunt clienții. Deoarece ambele sedanuri satisfac pofta de putere într-o manieră evident mai bine dozată din punctul de vedere al consumului. Sistemele mild hybrid sunt un aport foarte benefic inclusiv pentru că fac funcționarea motorului mai rafinată, mai armonioasă. Iar asta contează în cazul unui sedan premium, pe care îl alegi nu neapărat pentru puterea brută, cât pentru calitatea ținutei de drum.