Duelul motorizărilor: Noul Mercedes-Benz Clasa S versus BMW Seria 7
Noul Mercedes-Benz Clasa S și BMW Seria 7 mizează pe diversitate la capitolul motorizări, propunând variante pe benzină, diesel, mild hybrid sau plug-in hybrid. Însă aduce noul S suficiente noutăți pentru a rivaliza gama bogată și performantă de propulsoare a Seriei 7? Pentru a afla răspunsul am detaliat în cele ce urmează gamele celor două modele de lux.
Pentru început, noul Mercedes-Benz Clasa S este propus cu 5 variante de motorizare. Opțiunile pe benzină sunt S 450 și S 500, ambele cu sistem de tracțiune integrală 4MATIC și transmisie 9G-TRONIC. Aceste două motorizări pe benzină utilizează propulsorul de 2.999 cmc, cu 6 cilindri în linie. Pentru S 450 4MATIC dezvoltă 367 CP și 500 Nm, iar pentru S 500 4MATIC produce 435 CP și 520 Nm. Însă, în ambele variante de putere propulsorul are un starter generator integrat (ISG) și sistem electric de 48 de volți, care susțin funcția EQ Boost. Aceasta adaugă temporar la resursele motorului un plus de 22 CP și 250 Nm. Drept urmare, demarajul 0-100 km/h este de 5,1, respectiv 4,9 secunde. Compresorul electric și ISG-ul combat apariția turbo lag-ului. Mercedes-Benz mai menționează că această electrificare face imperceptibilă pornirea motorului și funcționarului sistemului start/stop. Totodată, permite funcția de frânare regenerativă, care temperează consumul de combustibil.
Mercedes-Benz precizează că gama de motorizări a noului Clasa S va fi completată în curând de un V8 pe benzină cu starter generator integrat și sistem electric de 48 V. Iar din 2021 va fi oferită și o propulsie plug-in hybrid care promite autonomie electrică de aproximativ 100 km.
Pentru moment, alternativele diesel sunt S 350 d, disponibil cu și fără 4MATIC, și S 400 d 4MATIC. Acestea folosesc propulsorul diesel de de 2.925 cmc, care livrează 286 CP și 600 Nm pentru S 350 d și 330 CP și 700 Nm pentru S 400 d 4MATIC. S 350 d demarează de la 0 la 100 km/h în 6,4 secunde (6,2 s pentru varianta 4MATIC). S 400 d 4MATIC are nevoie de 5,4 secunde pentru același sprint.
Propulsorul diesel cu bloc de aluminiu și 6 cilindri în linie se distinge prin sistemul turbo cu două stadii, controlul variabil al valvelor CAMTRONIC și pereții cilindrilor acoperiți cu strat NANOSLIDE. Mercedes-Benz a implementat și o multitudine de măsuri pentru reducerea emisiilor nocive. Sunt 3 căi de recirculare a gazelor, un convertor catalitic pentru NOx, un filtru de particule DPF, un catalizator catalitic SCR (Selective Catalytic Reduction), injecție de AdBlue și un convertor catalitic SCR adițional.
Având vechime mai mare, precum și un facelift și câteva actualizări, BMW Seria 7 oferă o gamă de motorizări mai variată.
De exemplu, deja oferă o propulsie plug-in hybrid performantă. Acest model denumit 745e este propus cu tracțiune spate sau integrală xDrive, precum și cu ampatament scurt sau lung. Propulsia plug-in hybrid dezvoltă per ansamblu 394 CP și 600 Nm, având un motor pe benzină cu 6 cilindri de 286 CP și 450 Nm și un motor electric de 113 CP și 265 Nm. Accelerația 0-100 km/h durează 5,2 secunde, viteza maximă în regim pur electric este de 140 km/h. Utilizând o baterie litiu-ion cu capacitate brută de 12 kWh, autonomia electrică este de până la 58 km, conform măsurătorilor NEDC.
BMW Seria 7 are și o motorizare de top care îi lipsește pentru moment Clasei S. Este propulsorul V12 de 6,6 litri care dă viață modelului BMW 760Li xDrive. Dispune de filtru pentru particule de benzină. Iar odată cu actualizarea sa pentru respectarea normelor de poluare, resursele sale au fost reduse un pic. Însă tot descătușează 585 CP și 850 Nm, pentru un sprint 0-100 km/h în 3,8 secunde și o viteză maximă de 305 km/h (cu pachetul opțional M Driver).
BMW 750i xDrive şi BMW 750Li xDrive oferă temperamentul sportiv al V8-ului de 4,4 litri care produce 530 CP și 750 Nm. Acestea accelerează de la 0 la 100 km/h în 4, respectiv 4,1 secunde. Și V8-ul este prevăzut cu filtru pentru particulele de benzină.
În unele piețe, precum România, este inclusă în listă de preșuri și motorizarea pe benzină de 2.998 cmc, cu 6 cilindri, 340 CP și 450 Nm. Acest model 740i demarează de la 0 la 100 km/h în 5,5 secunde, dacă este în varianta cu ampatament scurt și tracțiune spate. Dar poate fi comandat și cu ampatament lung și cu tracțiune integrală xDrive.
De asemenea, Seria 7 a adoptat pe un spectru extins soluțiile de electrificare pentru motorizările cu 6 cilindri diesel.
Din iulie 2020, este adăugat un sistem mild hybrid de 48 volți cu starter generator și baterie litiu-ion suplimentară pentru propulsorul diesel de 2.993 cmc al modelelor BMW 730d, BMW 730d xDrive, BMW 730Ld, BMW 730Ld xDrive și BMW 740d xDrive şi BMW 740Ld xDrive. În cazul modelelor 730d motorul actualizat produce 286 CP și 650 Nm. Iar pentru versiunile 740d xDrive livrează 340 CP și 700 Nm. La aceste resurse se adaugă plusul temporar de 11 CP dezvoltat de starterul generator al sistemului mild hybrid. Rezultatul este că demarajul 0-100 km/h este făcut de 730d cu tracțiune spate și 730d xDrive în 5,9, respectiv 5,6 secunde. Iar 740d xDrive are nevoie de 5 secunde pentru aceeași ispravă. Propulsorul este cuplat la transmisia Steptronic cu 8 trepte. Desigur, sistemul mild hybrid are funcție avansată de recuperare a energiei la frânare. Totodată, a fost refinată tehnologia BMW TwinPower Turbo, care acum cuprinde supraalimentare cu două turbine cu geometrie variabilă. Sistemul de injecţie directă common-rail a fost optimizat şi el şi furnizează acum combustibilul în camera de ardere la o presiune maximă de 2.700 bar.
BMW a depus un efort special și pentru reducerea emisiilor nocive de către motorizările diesel 730d și 740d. Constructorul bavarez explică: „Ambele modele dispun de postratare a gazelor de eşapament. Componentele localizate în vecinătatea motorului cuprind un filtru de particule de oxidare diesel şi un strat SCR pe filtrul de particule diesel. Pentru reducerea optimă a emisiilor de oxizi de azot, o a doua unitate de dozare a fost integrată la ieşirea SCR, montată aproape de motor. În consecinţă, noile modele BMW Seria 7 propulsate de motorul diesel cu şase cilindri dispuşi în linie îndeplinesc standardul de emisii Euro 6d.”
În gama diesel figurează și 750d xDrive și 750Ld xDrive, care au 400 CP și 760 Nm dezvoltați de motorul de 2.993 cmc, cu 6 cilindri în linie și 4 turbine (două pentru presiune înaltă și două pentru presiune joasă). BMW 750d xDrive și 750Ld xDrive accelerează de la 0 la 100 km/h în 4,6, respectiv 4,7 secunde.