Electric vs benzină: Voi ce ați alege? BMW i4 M50 sau BMW M440i xDrive Gran Coupé?

BMW i4 M50 și BMW M440i xDrive Gran Coupé sunt înrudite din perspectivă tehnică, iar estetic sunt relativ ușor de confundat. Ambele sunt acum disponibile și în România, însă ridică o dilemă pentru fanii formatului de Gran Coupé propus de BMW. Ce ar fi mai interesant sau eficient de ales? Noul model 100% electric, sau clasicul pe benzină?

Modelele BMW i4 M50 și BMW M440i xDrive Gran Coupé reprezintă variantele de top pentru gama lor, fiindcă producătorul bavarez nu oferă și o versiune BMW M pură pentru nici una dintre ele. Însă ambele sunt modele M Performance, adică se apropie cel mai mult de nivelul de performanță al unui veritabil BMW M.

De altfel, BMW i4 M50 are chiar un statut special. Se poate lăuda că este primul automobil de performanță înaltă cu propulsie complet electrică din istoria diviziei BMW M GmbH. Are tracțiune integrală asigurată de faptul că dispune de câte un motor electric atât la puntea din spate, cât și la cea din față. Per total, sistemul de propulsie generează 544 CP și cuplu maxim de 795 Nm. Iar un avantaj esențial față de motorul cu ardere internă a lui BMW M440i xDrive Gran Coupé este faptul că BMW i4 M50 livrează tot cuplul său instantaneu, după cum este tipic motoarelor electrice.

Dar și BMW M440i xDrive Gran Coupé promite un răspuns foarte exaltant, însoțit și de sunetul propulsorului de 3 litri, cu 6 cilindri în linie și tehnologie BMW TwinPower Turbo. Motorul lui M440i produce 374 CP între 5.500 și 6.500 rpm și un cuplu maxim de 500 Nm într-un interval amplu de turații, de la 1.500 la 5.000 rpm. Resursele propulsorului sunt exploatate eficient cu ajutorul sistemului de tracțiune integrală xDrive și al transmisiei Steptronic Sport cu 8 trepte. Schimbarea treptelor de viteză se poate face și de la clapetele din spatele volanului, iar dacă șoferul ține cel puțin 1 secundă presată clapeta din partea stângă atunci este activată funcție Sprint. Aceasta permite un răspuns cât mai dinamic al mașinii, util mai ales pentru depășiri fulminante. Odată ce este activată funcția Sprint, transmisia retrogradează automat până la cea mai joasă treaptă de viteză posibilă, iar motorul și reglajele șasiului se comută în cel mai sportiv mod de funcționare.

BMW M440i xDrive Gran Coupé accelerează de la 0 la 100 km/h în 4,7 secunde și are viteza maximă plafonată la 250 km/h. Însă BMW i4 M50 folosește surplusul său de putere pentru a impresiona cu demaraje 0-100 km/h pe care le realizează în doar 3,9 secunde. În cazul lui BMW i4 M50 viteza maximă este limitată electronic la 225 km/h.
Însă abilitățile dinamice nu se rezumă la sprinturi și viteză. Iar la acest capitol greutatea mai mică îl favorizează pe BMW M440i xDrive Gran Coupé. Acesta cântărește 1.825 kg (DIN), spre deosebire de BMW i4 M50 pentru care cântarul afișează 2.215 kg (DIN). Desigur, cea mai mare parte din această diferența substanțială de greutate este din cauza bateriei litiu-ion care stochează energia lui BMW i4 M50. Partea bună este că acest pachet de baterii este poziţionat jos, în podeaua automobilului, ceea ce înseamnă un centru de greutate coborât și o distribuire cât mai egală a greutății între punți. BMW i4 M50 are garda la sol de 125 mm, iar la fratele său alimentat cu benzină aceasta măsoară 140 mm.

Agilitatea lui BMW i4 M50 este susținută de suspensia M adaptivă reglată special pentru specificațiile acestui model electric. De asemenea, are sistem de direcţie sport variabilă și sistemul de frânare M Sport. Iar opţional poate beneficia la puntea spate de suspensie cu perne de aer și funcție de reglare automată a gărzii la sol.
BMW M440i xDrive Gran Coupé are standard sistem de frânare M Sport și diferenţial M Sport cu funcţie de blocare controlată electronic, complet variabilă la puntea spate. Acesta are și suspensie M Sport, distinsă prin reglajele mai ferme ale amortizoarelor cu răspuns variabil în funcţie de cursă. Totodată este disponibilă opțional și suspensia M adaptivă, care combină caracteristicile suspensiei M Sport cu amortizoare controlate electronic. Iar sistemul de direcţie sport variabilă este inclus standard, indiferent de tipul de suspensii.

Mai ales fiindcă avem în acest comparativ și un automobil electric, trebuie să dăm atenție specială și autonomiei. Așadar, bateria lui i4 M50 are conţinut net de energie de 80,7 kWh (conţinut energetic brut: 83,9 kWh), iar BMW promite că un ciclu complet de încărcare oferă o autonomie de până la 510 km (WLTP).
Sistemul său de încărcare permite alimentarea cu până la 11 kW de la stații AC și cu până la 205 kW de la stații DC. În cazul în care beneficiază de o sursă care poate livra cei 200 kW, sunt necesare 31 de minute pentru ca nivelul de încărcare al bateriei să crească de la 10 la 80%.

BMW M440i xDrive Gran Coupé poate spune la rândul lui că beneficiază de ajutorul electricității pentru a eficientiza consumul de benzină al motorului său cu 6 cilindri. Mai exact, integrează un sistem mild-hybrid. Acesta folosește un starter de 48V pentru a oferi un plus de 8 kW/11 CP la demaraj sau în timpul accelerărilor rapide. Sistem mild-hybrid integrează și o baterie suplimentară litiu-ion, în care este stocată energia recuperată în timpul frânărilor. Acest sistem susține și funcția de rulare liberă (coasting), disponibilă în modurile EcoPRO și Comfort. Mai exact, motorul este oprit temporar în timpul rulării, când nu este solicitat. Astfel se reduce consumul de combustibil. BMW creditează modelul M440i xDrive Gran Coupé cu un consum în regim combinat de 8,0-8,5 litri/100 km (WLTP). Deci, în condiții ideale ar putea parcuge până la circa 700 km, dacă luăm în calcul capacitatea de 59 de litri a rezervorului. Desigur, în realitate autonomiile acestea par optimiste indiferent dacă alegi modelul electric sau pe cel care arde benzină. Până la urmă vorbim despre mașini cu putere foarte ridicată, care mai și fac cântarul să tremure sub greutatea lor.

Nu putem compara cele două Gran Coupé-uri înrudite, fără să remarcăm și diferențele de la postul de conducere. Chiar dacă vorbim de același interior, cu aceleași scaune sport și același nivel de calitate foarte ridicat, BMW i4 M50 este ceva mai avangardist, datorită sistemului infotainment. Mai exact, pe planșa lui de bord este amplasat noul ecran curbat, în stilul celui de la BMW iX. În acest ecran dispus orizontal sunt incluse instrumentarul de bord digital de 12,3 inch (31,24 cm) și un al afișaj tactil de 14,9 inch (37,85 cm). Desigur, i4 beneficiază de noul Sistem de operare BMW 8 cu navigaţie.

Planșa de bord a lui BMW M440i xDrive Gran Coupé are instrumentarul de bord separat de ecranul central. Însă poate dispune de sistemul BMW Live Cockpit Professional. Adică poate avea instrumentar de bord digital de 12,3 inch (31,24 cm) în spatele volanului şi un display central de 10,25 inch (26,04 cm).
Referitor la spațiul din mașină, fișele tehnice indică aceleași cifre. Pentru că bateria mare a lui i4 nu sacrifică din spațiu, fiind amplasată în podea. Ampatamentul celor două Gran Coupé-uri este de 2.856 mm, iar portbagajul are volum de 470 de litri, spațiul util putând să crească până la 1.290 de litri, dacă se pliază bancheta din spate. Totodată, accesul la portbagaj este facilitat de hayonul cu deschidere amplă.

Toate acestea fiind spuse, a mai rămas un singur factor de considerat pentru alegerea între cele două variante de Gran Coupé. Desigur, este vorba despre preț! Dar poate el să încline balanța în mod categoric în favoarea unui anumit model?

BMW i4 M50 este disponibil în România de la 65.986 de euro, cu TVA inclus. Iar BMW M440i xDrive Gran Coupé costă de la 69.199 de euro, cu TVA inclus. Aceste prețuri sunt afișate de configuratorul din site-ul oficial bmw.ro, unde puteți descoperi și toate dotările și prețurile acestora.

Deci, există un avantaj sensibil de preț pentru BMW i4 M50. Și nu trebuie să uităm că din prețul lui i4 mai pot fi scăzute subvențiile acordate în România prin Programul Rabla Plus. În 2021, valoarea ecotichetului acordat prin acest program a fost de 45.000 de lei, pentru cei care au achiziționat mașini cu propulsie 100% electrică. Desigur, valoarea ecotichetului se poate schimba în fiecare an. Însă oricum este un argument de partea lui BMW i4 M50.
Dacă am lua în seamă doar cei 544 CP electrici, am putea spune că BMW i4 M50 ar fi trebuit comparat cu BMW M3 Sedan. Însă, chiar dacă reușește să ofere mai multă putere în comparație cu noul M3, modelul i4 M50 este mult mai ieftin. Și, măcar teoretic, se adresează unor clienți care au definiții diferite pentru ceea ce înseamnă o mașină sport cu 4 uși. BMW M3 Sedan are motor de 3 litri, cu 6 cilindri și tehnologie, care poate fi ales în versiuni cu 480 CP și 550 Nm sau 510 CP și 650 Nm. Prețurile lui M3 încep în România de la 87.346 euro (cu TVA), pentru modelul cu 480 CP, tracțiune spate și cutie de viteze manuală cu 6 trepte. Iar alternativa M3 Competition cu 510 CP, transmisie automată M Steptronic și tracțiune M xDrive costă de la 94.962 euro (cu TVA). În această configurație de top, BMW M3 Competition M xDrive gonește de la 0 la 100 km/h în 3,5 secunde, iar sistemul său de tracțiune integrală are și mod de rulare exclusiv cu tracțiune spate, pentru cei pasionați de drift.

BMW Motorrad

Comentarii

©2024 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account