Pariuri pe față: BMW 128ti versus Volkswagen Golf GTI

Ambele pariază totul pe puntea față și folosesc diferențiale și sisteme electronice istețe pentru a ține în frâu puterea. Dar cine stăpânește mai bine rețeta hot hatch-ului cu tracțiune față? Volkswagen Golf GTI, sau BMW 128ti?

Pentru Volkswagen, modelul Golf GTI reprezintă nu doar o tradiție. Acesta este etalonul compactelor sportive cu tracțiune față. A ajuns la a 8-a generație, iar reputația sa a evoluat continuu de la lansarea comercială a modelului originar în 1976. De cealaltă parte vorbim despre BMW 128ti, care marchează debutul mărcii bavareze în segmentul hothatch-urilor cu tracțiune față. În timp ce Golf GTI este venerat pentru tradiția sa, 128ti are de contrat valul de critici pe care BMW le-a primit de la fanii puriști, care consideră aproape o blasfemie renunațarea la tracțiune spate pentru noua generație a lui BMW Seria 1. Însă, 128ti are argumente tehnice prin care vrea să dovedească fără dubiu că BMW știe să facă la fel de bine și mașini sport cu tracțiune față. Astfel, compararea cu etalonul Volkswagen Golf GTI este cu atât mai relevantă.

Golf GTI dispune de un motor turbo de 2 litri, cu 4 cilindri, care produse 245 CP și 370 Nm. Atinge o viteză maximă de 250 km/h și demarează de la 0 la 100 km/h în 6,2 secunde. Propulsorul este cuplat standard la o cutie de viteze manuală cu 6 trepte, dar opțional poate dispune de transmisia automată cu 7 trepte și ambreiaj dublu.

Dar abilitățile dinamice nu se rezumă la cifre seci despre accelerație. În cazul mașinilor cu tracțiune față problema este subvirarea cauzată de năvălirea cailor putere asupra roților care virează. Drept urmare, pentru a controla cei 245 de cai alimentați cu benzină, Volkswagen a conceput pentru Golf GTI sistemul Vehicle Dynamics Manager. Acest management de control dinamic are grijă de răspunsul tuturor sistemelor electromecanice ale GTI-ului. Se manifestă ca o rețea în care este armonizat comportamentul tuturor componentelor ce țin de dinamică. Drept urmare, Vehicle Dynamics Manager gestionează și diferențialul electronic de la puntea frontală și sistemul opțional de control al amortizoarelor cu reglaj variabil. De asemenea, șoferul poate selecta mai multe moduri de calibrare.

Pentru o manevrabilitate mai bună, Golf GTI este dotat standard cu sistem de direcție care are raport de demultiplicare variabil progresiv. Astfel, parcările se fac lejer deoarece efortul de virare este redus. Iar când se circulă pe drumuri sinuoase sistemul oferă un răspuns mai direct.

Volkswagen propune o versiune și mai sportivă a lui Golf GTI, denumită Clubsport. Aceasta livrează 300 CP și 400 Nm și are diferențial electromecanic și o caroserie coborâtă cu 10 mm. În plus, Volkswagen Golf GTI Clubsport se remarcă și prin faptul că oferă și un mod de rulare cu calibrări special făcute pentru solicitantul circuit Nordschleife de la Nürburgring.

Cum răspunde BMW 128ti? Și el știe trucuri în ceea ce privește diferențialul și controlul electronic al roților față. La puntea față beneficiază de un diferențial Torsen cu alunecare limitată. Același diferențial îl regăsim la modelul mai puternic M135i xDrive, care are tracțiune integrală și 306 CP. BMW explică astfel funcționarea diferențialului: „Dacă roata de la interior pierde aderenţa în timp ce propulsează maşina printr-un viraj, iar conducătorul accelerează în acelaşi timp, diferenţialul cu patinare limitată direcţionează mai mult cuplu către roata cu aderenţă mai mare, prevenind astfel patinarea roţii şi îmbunătăţind tracţiunea şi agilitatea. Când se acţionează frâna de motor – în timpul unei schimbări dinamice a benzii, de exemplu -, diferenţialul îmbunătăţeşte stabilitatea şi comportamentul de virare dacă o roată se învârte mai încet (sau este gata să se blocheze) prin distribuirea cuplului individual către roţi.” Diferențialul are factor de blocare de 31% când se accelerează (BMW M135i xDrive: 36%) şi de 26% la decelerare.

Diferențialul este susținut și de intervenția noului sistem ARB, care controlează patinarea roților punții din față. ARB are un controler al patinării poziţionat direct în unitatea de control a motorului, nu în cea de control pentru sistemul DSC (controlul dinamic al stabilităţii). Rezultatul este un răspuns de 10 ori mai rapid. BMW spune că, împreună cu DSC-ul, sistemul ARB reduce semnificativ puterea de subvirare, nefiind necesare intervenţii corectoare pentru stabilizarea dinamicii laterale. Constructorul bavarez subliniază că a adaptat și sistemul de direcție Servotronic pentru a reduce suplimentar influenţa cuplului asupra direcţiei.

Ținuta de drum agilă se datorează și suspensiei M Sport, care este parte din dotarea standard și are calibrări specifice pentru 128ti. Compactul bavarez promite să descoasă virajele cu ușurință fiind ajutat atât de centrul de greutate coborât (are garda la sol redusă cu 10 mm). În același sens au o contribuție esențială și barele antiruliu, amortizoarele și arcurile cu fermitate crescută, precum și suporții barelor antiruliu preluați de la modelul BMW M135i xDrive.

Toate aceste specificații permit exploatarea sportivă a celor 265 CP și 400 Nm livrați de propulsorul pe benzină, de 2 litri, cu 4 cilindri și tehnologie BMW TwinPower Turbo. BMW 128ti este oferit doar cu transmisie Steptronic Sport cu 8 trepte. Demarează de la 0 la 100 km/h în 6,1 secunde și are viteza maximă limitată electronic la 250 km/h.

Lansarea pe piaţă a lui BMW 128ti va avea loc în noiembrie 2020, cu un preţ care va începe în România de la 34.600 euro fără TVA (41.174 euro cu TVA). Noul Volkswagen Golf GTI figurează pe site-ul volkswagen.ro cu prețuri pentru România de la 32.669 de euro, cu transmisie automată.

BMW Motorrad

Comentarii

©2025 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account