Test BMW 530e iPerformance – Adevăruri hibride
Strategia BMW Group este lansarea unei versiuni plug-in hybrid pentru fiecare model nou lansat. Iar 530e iPerformance arată de ce aceste alternative au o priză din ce în ce mai mare în piață.
Astăzi, constructorii auto sunt constrânși să respecte norme din ce în ce mai stringente. Însă va mai dura ceva până când propulsiile 100% electrice vor fi în stare să domine piața. Pe de altă parte, atât persoanele fizice, cât și companiile doresc mașini economice, pentru care primesc și scutiri de taxe sau chiar beneficii. aici intră în scenă și noul BMW 530e iPerformance, o mașină pe care am fost invitați să o conducem cu ocazia Electric Now Tour, un test drive organizat la Viena, unde ne-a fost pusă la dispoziție întreaga gamă BMW de modele electrice și hibride. De la primele cifre, BMW 530e iPerformance te intrigă. Este creditat cu un consum de 1,9 l/100 km și emisii CO2 de numai 44 g/km. Propulsia plug-in hybrid BMW eDrive animează roțile spate și este formată dintr-un motor pe benzină, de 2 litri, 184 CP și 320 Nm, și un motor electric de 113 CP și 250 Nm. Puterea totală și cuplul sistemului sunt de 252 CP, respectiv 420 Nm. Accelerația 0-100 km/h este executată în 6,2 secunde.
Iar de anxietate față de autonomia totală nici nu are cum să fie vorba, deoarece aceasta este de până la 650 km. În regimul de rulare 100% electric autonomia este de până la 50 km, în acest caz viteza maximă posibilă fiind 140 km/h. Știu, sunt multe cifre și par contradictorii. Dar din tot labirintul ăsta de cifre 530e iPerformance iese destul de bine în raport cu motorizări comparabile din gama noului 5. De exemplu, 520i are același motor pe benzină, dar fără ajutorul electric este mai lent (0-100 km/h în 7,8 s) și consumă mai mult (5,4-5,9 l/100km). 520i este mai lent în condițiile în care cântărește cu vreo 140 de kg mai puțin. Diferența de greutate este dată de propulsia hibridă, care adaugă kilograme chiar dacă nu a mai fost nevoie de un convertor de cuplu, deoarece motorul electric este amplasat în locul lui, în spatele transmisiei Steptronic cu 8 trepte. Totodată, bateria este sub scaunele din spate și are un sistem de răcire special.
Bateria de 9,2 kWh se încarcă în mai puțin de 5 ore la o sursă casnică de curent și mai repede de 3 ore la panoul BMW i Wallbox de 3,7 kW.
După ce am condus motorizările 530d și 540i m-am convins de șasiul excelent al noului 5 și de manierele sale dinamice. Și îmi era teamă că toate aceste adaosuri de greutate în diferite zone vor dezechilibra comportamentul mașinii. Totuși, ținuta nu e compromisă, dar kilogramele se simt. De altfel, temperamentul mașinii este unul ceva mai docil, deși rămâne un cruiser de autostradă rapid. Stabilitatea și confortul vor convinge ușor atât familistul, cât și directorul care aleg un 530e. Eu unul aș fi dorit o direcție ceva mai comunicativă, chiar dacă de precizie nu se poate plânge nimeni. Din perspectiva prețului de 57.477 euro cu TVA, dar și a puterii și performanțelor, 530e iPerformance se încadrează între 530i (252 CP, 5,5-5,9 l/100 km, 0-100 km/h în 6,2 s, 54.621 euro cu TVA) și 530d (265 CP, 4,5-4,9 l/100 km, 0-100 km/h în 5,7 s, 59.084 euro cu TVA). Cea mai economică motorizare din gamă este 520d Efficient Dynamics, cu un diesel de 2 litri care consumă în medie 3,9-4,3 l/100 km și demarează de la 0 la 100 km în 7,5 s. Costă 52.479 cu TVA. Dar 530e iPerformance compensează avantajul de preț al diesel-ului prin posibilitatea de a alege performanțe mult mai convingătoare sau consum ultra economic, în funcție de necesități.
5-ul hibrid este un cruiser foarte rafinat. Modul electric este ultra silențios, iar tranziția între motoare și trepte este foarte subtilă.
De fiecare dată când pornești mașina este activat modul AUTO eDrive, în care conlucrează cele două motoare și se poate rula electric cu viteze de cel mult 90 km/h. La o apăsare de buton poți comuta în modul MAX eDrive, care folosește exclusiv puterea motorului electric, până la o viteză de maximum 140 km/h. Însă orice kick-down va porni și motorul pe benzină, pentru a asigura resursele pentru o depășire, de exemplu. al treilea mod al propulsiei este BATTERY CONTROL. Acesta permite șoferului să conserve între 30 și 100% din capacitatea maximă de încărcare a bateriei. Mai mult de atât, motorul termic funcționează ca un generator care încarcă bateria până la nivelul dorit de șofer. Astfel, încarci bateria pe autostradă și știi că vei avea suficiente resurse pentru a merge doar în regim electric, nepoluant, atunci când ajungi în oraș. Este, până la urmă, și un mod de autodisciplinare, care se poate simți la portofel și care este încurajat inclusiv în România prin ecobonusuri, precum cel de 20.000 de lei anunțat pentru hibridele de tip plug-in prin programul rabla Plus din 2017. Însă și aici apare o discuție. Oare câți dintre clienții cu venituri pentru un 530e iPerformance vor accesa programul rabla Plus? În realitate, 530e iPerformance va fi alegerea celui care poate trăi și cu ceva mai puțină sportivitate decât a unui 530i sau 530d, fiindcă tot are o mașină cu șasiu rasat și tehnologii avansate, o emblemă premium și o propulsie care îi asigură costuri de utilizare cotidiene reduse.
BMW 530e iPerformance
Motorizare: hibrid
Cilindree: 1.998 cmc
Putere maximă combinată: 252/5.000 CP/rpm
Cuplu maxim combinat: 420/nc Nm/rpm
Viteză maximă: 235 km/h
0-100 km/h: 6,2 s
Consum mediu: 1,9 l/100 km
Emisii CO2: 44 g/km
Preț (TVA inclus): de la 57.477 euro