Gerovital
Gerovital
Gerovital

Test BMW X4 xDrive35d: Absențe (motivate) la ora de logică

Test BMW X4 xDrive35d

BMW X4 s-a născut, la fel ca X6, nu din nevoie, ci mai degrabă din dorința de a fi diferit, de a nu se încadra într-un anumit tipar și de a arăta lumii că cel de la volan apreciază în mod egal designul, puterea și sportivitatea. Cel puțin așa stau lucrurile în teorie…

„Test BMW X4 xDrive35d” este un material care s-a întins pe aproape o lună de zile, timp în care am parcurs aproape 2.000 de kilometri cu mașina respectivă, în toate condițiile de drum, de la oraș, la autostradă și drumuri de munte, așa că am putut să ne facem o impresie destul de bună despre cum/cât și ce poate acest SUV compact cu alură de coupe, trecut însă un pic pe la sala de forță și prin magazinul cu vitamine.

Înainte de acest test, dacă m-ai fi întrebat ce motorizare ar trebui să alegi pentru un BMW X4, această versiune, xDrive35d, cu siguranță nu s-ar fi aflat printre recomandări. În primul rând, pentru că prețul este unul mult mai mare decât al unui xDrive30d și, în al doilea rând, pentru că cei 313 CP sunt pur și simplu prea mulți pentru lucrurile pe care poți să le faci cu mașina asta. Pe de altă parte, dacă m-ai fi întrebat despre un BWM X4 aș fi presupus că ești fată, pentru că, între noi fie vorba, un BMW X3 oferă atât de mult, încât un X4 pare cumva redundant în gama BMW. Și totuși, același lucru se poate spune și despre perechea X5/X6 și iată că străzile sunt pline și de X5, și de X6. Revenind însă la testul nostru cu BMW X4 xDrive35d și trecând peste prejudecățile legate de design și de practicabilitatea mașinii, comparată cu cea oferită de un X3 cinstit și analizând X4 separat, e greu să găsești lucruri care să nu-ți convină. Asta dacă nu ești cârcotaș și nu vrei neapărat să găsești nodul din papură.

Test BMW X4 xDrive35d

Test BMW X4 xDrive35d: Motorizare și dinamică

La prima vedere, așa cum spuneam și mai spus, cei 313 cai-putere ai lui X4 xDrive35d pare să fie mult prea mulți pentru o mașină pe care nu o vei duce niciodată pe un circuit, să zicem, și pe care o vei folosi, cu precădere, în oraș. Sincer, nu ai nevoie de 313 CP pentru a urca o bordă, așa cum nici nu e nevoie să pleci mereu primul de la semafor. Pentru asta, sunt mai mult decât suficienți cei 258 CP ai versiunii xDrive30d. De fapt, o bordură poți să urci și cu un 2,0 litri diesel, așa că nu aici e farmecul puterii. Cine se gândește să achiziționeze această versiune de motorizare pentru X4 știe exact de ce are nevoie de acești 313 CP, iar motivul e unul destul de simplu, dar pe care-l înțelegi doar după ce ai mers destul de mult cu mașina respectivă. Nu vrei toți acești cai pentru că vei merge tot timpul cu accelerația lipită de podea. De fapt, în 90% din timp vei merge în modul Eco Pro și nu vei folosi mai mult de 200 CP, dar, pentru acele momente care nu depășesc 10% din timp, când treci mașina în modul Sport și cutia pe manual, vei înțelege care e farmecul celor 313 CP. Cine vrea toți acești cai, îi vrea doar pentru a-i avea acolo, la nevoie, într-un oarecare moment din zi, când ține neapărat să folosească tot potențialul mașinii. În restul timpului, modurile Eco Pro și Comfort vor cele mai des utilizate.

Test BMW X4 xDrive35d

Motorul de 3,0 litri, cu șase cilindri în linie, livrează cei 313 CP începând cu 4.400 de rotații pe minut, însă cu adevărat impresionant este cuplul motor pe care acest propulsor îl dezvoltă. Cu nu mai puțin de 630 Nm, între 1.500 și 2.500 de rotații pe minut, BMW X4 xDrive35d accelerează de la 0 la 100 km/h în 5,2 secunde și nu se oprește până atinge 247 km/h. Imaginează-ți doar cât de repede înseamnă asta, gândindu-te că un MINI JCW are nevoie de 6,1 secunde de la 0 la 100 km/h, că un Volkswagen Golf GTI are nevoie de 6,5 secunde pentru asta, că un BMW 435i Coupe are nevoie de 5,4 secunde sau că un Porsche Cayman are nevoie de 5,7 secunde… și exemplele pot continua. Cu transmisia automată cu opt rapoarte, cu sistemul de tracțiune integrală și cu cei 313 CP și 630 Nm, BMW X4 xDrive35d este o mașină rapidă. Foarte rapidă. Și cu toate astea, nu e nici un hothatch, nici o supersportivă. Este un SUV compact, diesel, care sfidează practic legile fizicii în încercarea sa de a-i oferi celui de la volan accelerații în reprize extrem de rapide.

Test BMW X4 xDrive35d

Pe de altă parte, încântat fiind de forța pe care mașina o livrează, ai fi tentat să crezi că poți să mergi la fel ca într-un MINI JCW sau un Golf GTI, însă asta ar fi o greșeală. Da, mașina merge repede în linie dreaptă, însă nu merge nici pe departe la fel de repede pe drumurile virajate. Și nu pentru că suspensia n-ar fi perfectă sau pentru că nivelul de aderență nu i-ar permite, ci pentru că fizica are limitele ei și ele devine mult mai puțin permisive atunci când ești la volanul unei torpile de 1.935 de kilograme. BMW X4 xDrive35d este o mașină grea, iar acest lucru se simte. Direcția este cât se poate de bine echilibrată pentru un SUV compact care nu este un M, răspunde rapid la comenzi, este precisă, însă nu oferă feedback-ul de care ai avea nevoie, chiar dacă are o consistență plăcută. Suspensia, cu tot cu amortizoarele adaptive reglabile electronic, își face treaba cât se poate de bine, dar pare că a fost gândită mai mult pentru rafinament și confort, decât pentru viraje abordate curajos. Și, ce-i drept, așa și trebuia, pentru că BMW X4 nu este o mașină sport. Este doar un SUV compact, cu alură de coupe și 313 CP care te face uneori să crezi că poate mai mult decât e cazul. Și probabil că aici e și hiba mașinii: te lasă să crezi că poate mai mult, când, de fapt, nu există niciun motiv rațional pentru care un SUV diesel ar trebui să poată mai mult, chiar dacă logo-urile M tronează aripile și pragurile. Cât timp nu uiți ce fel de mașină conduci și cât timp ești conștient de masa ei, BMW X4 xDrive35d se va conduce absolut perfect. Secretul este în cunoașterea limitelor – ale tale și ale mașinii deopotrivă – și totul o să fie absolut minunat. În momentul în care începi să exagerezi și să te lași cucerit de puterea și de cuplul mașinii o să te lovească cu o subvirare, doar ca să-ți vină mințile la cap și să nu mai crezi că ești Bruno Spengler, pilotând un BMW M4 DTM.

Test BMW X4 xDrive35d

Test BMW X4 xDrive35d: Comportament în off-road

Probabil că dacă te gândești la un BMW X4 nu te interesează foarte mult cât de bine se descurcă mașina în afara asfaltului, dar, pentru orice eventualitate, am să-ți spun câteva lucruri. În primul rând, mașina vine echipată cu sistem care-ți oferă câteva informații legate despre deplasarea în off-road. Practic, ai o busolă și alte informații legate de unghiurile de înclinare pe cele două axe. Nu că te-ar ajuta foarte mult, însă sunt bine-venite. În cadrul testului am parcurs și o porțiune de drum forestier, acoperit de zăpadă și care a presupus și urcarea câtorva rampe mai abrupte. Garda la sol a mașinii nu a fost niciodată o problemă, iar sistemul de tracțiune integrală își face treaba admirabil, așa că n-am întâmpinat nicio problemă. Desigur, nu vorbim aici despre off-road serios, ci doar despre un drum forestier acoperit generos cu zăpadă. Tot pentru a veni în ajutorul tău, BMW X4 xDrive35d este echipat cu sistemul Hill Descent Control, sistem ce se activează prin simpla apăsare a unui buton și care-ți permite să setezi viteza cu care vrei să cobori o pantă prin intermediul unui buton de pe volan. Deși în general nu mă las cucerit de astfel de sisteme, în cazul de față, pe drumul forestier acoprită cu zăpadă și destul de alunecos am preferat să las mașină să facă ce știe ea mai bine pentru a coborî în siguranță și totul a decurs perfect. Sunt convins că dacă ai deja un X4 sau dacă-ți vei achiziționa unul, în 99% din timp nu te vei aventura în off-road, dar dacă vei hotărî să faci asta, să știi că BMW X4 xDrive35d nu te va dezamăgi. Cel puțin nu atunci când nu încerci ceva serios. Și, ca să nu uit, cei 630 Nm sunt extrem de utili atunci când trebuie să ieși dintr-o zăpadă mai mare.

Test BMW X4 xDrive35d

Test BMW X4 xDrive35d: Interior, rafinament, confort și sisteme de asistență

Probabil că aici e și cea mai mare surpriză pe care BMW X4 xDrive35d o oferă posesorului. Și spun asta în sensul pozitiv. Sigur, de aștepți de la un BMW să fie rafinat, să aibă un interior de calitate și să-ți ofere doza zilnică recomandată de confort, doar că acest X4 ia lucrurile mult mai în serios decât ai crede. Interiorul nu aduce nimic spectaculos și menține aceeași notă oarecum sobră a modelelor BMW din gamele superioare, dar materialele sunt fără reproș, iar funcționalitatea este exact așa cum ar trebui să fie, mai ales dacă ești deja obișnuit cu sistemul iDrive și cu poziționarea comenzilor în viziunea bavareză. Chiar și în cazul în care BMW X4 este primul model BMW pe care-l conduci vreodată, îți va fi destul de ușor să te acomodezi cu amplasarea comenzilor, pentru că totul este logic și intuitiv. Modelul din testul nostru este unul într-o echipare medie, cu tapițierie din piele, sistem de navigație, pilot automat cu păstrarea distanței față de mașină din față, Head-Up Display și alte câteva gadget-uri dar, surprinzător, îi lipsesc scaunele încălzite – lucru nu tocmai plăcut în mijlocul unei ierni geroase – dar și reglarea electrică a scaunelor. Amintesc acest lucru, nu pentru că m-aș fi născut într-o mașină cu scaune reglabile electric, ci pentru că reglajul spătarului scaunului în BMW X4 se face trăgând de un levier și folosidu-ți greutatea corpului pentru a ajusta poziția. Din punctul meu de vedere, acest tip de reglaj este puțin cam incomod și aș prefera întotdeauna o rotiță clasică. Dacă îți faci griji pentru spațiul disponibil pe bancheta din spate, ele sunt oarecum justificate, în sensul în care spațiul disponibil la nivelul capului nu este tocmai generos. Pe de altă parte, dacă acest aspect de interesează foarte tare, poți alege un X3 și ai scăpat de problemă. Prin urmare, din punctul meu de vedere, cine consideră că acest aspect este un impediment e clar că nu se află în target-ul mașinii… Pe de altă, forma mașinii nu afectează doar spațiul disponibil la nivelul capului pentru pasagerii din spate, ci și spațiul și forma portbagajului, iar acest lucru poate să devină o problemă într-o anumită măsură, dar, din nou, forma mașinii îți spune totul despre caracterul ei practic, așa că nu are sens să insistăm foarte mult pe acest subiect.

Test BMW X4 xDrive35d

Ce m-a surprins însă cel mai mult în cadrul testului este nivelul de rafinament. Motorul este extrem de silențios, chiar și în cazul pornirii la rece, vibrațiile sunt aproape inexistente, iar atunci când accelerezi puternic sunetul motorului devine chiar plăcut. Sincer, suspectez chiar ceva sunet artificial prin boxe, dar nu sunt sigur. La drum întins, la viteze de croazieră, chiar și pe autostradă la viteze mai mari, nivelul zgomotului este menținut la minimum, sigurul care ar putea să te deranjeze fiind zgomotul vântului cauzat de oglinzile exterioare destul de mari. În rest, BMW X4 xDrive35d este o mașină cât se poate de rafinată și de confortabilă. Un mare plus trebuie acordat aici și transmisiei automate cu opt rapoarte care-și face treaba excepțional și care schimbă treptele într-un mod aproape magic.

Test BMW X4 xDrive35d

Modelul din testul nostru este echipat și cu o serie de sisteme de asistență care au menirea de a te scuti de evenimente neplăcute. Vorbim despre sistemele incluse în pachetul „Intelligent Safety” și care sunt avertizarea în cazului unei coliziuni cu o mașină din față și sistem de frânare autonom, avertizarea în cazul pietonilor și avertizarea la menținerea benzii de rulare. Toate trei sistemele sunt cât se poate de utile, atât în traficul urban, cât și cazul deplasărilor în afara orașului. Ce-i drept, sistemul de avertizare în cazul unui posibil impact cu o mașină din față este destul de pesimist, în sensul în care reacționează destul de repede și, atunci când o face, frânarea este brutală.

Test BMW X4 xDrive35d

Test BMW X4 xDrive: Costuri și consum

Spuneam la începutul acestui material că BMW X4 xDrive35d este o versiune destul de costisitoare. Prețul de listă pentru X4 xDrive35d pornește de la 59.580 de euro, cu TVA inclus, ceea ce înseamnă o diferență de aproape 4.000 de euro în plus față de versiunea xDrive30d. Acum, dacă cei 55 de cai în plus justifică această diferență, e o hotărâre pe care doar tu poți să o iei. Oricum, de notat este faptul că ambele versiuni sunt echipate în standard cu transmisia automată. Printre celelalte dotări standard trebuie să mai amintesc și faruri cu xenon pentru faza scurtă, sistemul Hill Descent, asistența la parcarea cu spatele sau frâna de parcare electromecanică cu funcția hold. În rest, dacă vrei alte jucării, trebuie să plătești suplimentar. De exemplu, pachetul M Sport te va costa 3.667 de euro, cu TVA inclus, tapițeria din piele costă în jurul a 2.000 de euro, controlul dinamic al amortizoarelor costă 1.120 de euro, farurile adaptive cu LED costă 1.894 de euro, sistemul de navigație costă 2.536 de euro și lista poate continua. Tocmai de aceea, pe lângă cei 59.580 de euro pe care îi da pe mașină, ai șanse mari să mai scoți din buzunar încă vreo 10.000 de euro pentru dotările opționale, ceea nu înseamnă deloc puțin.

Test BMW X4 xDrive35d

La capitolul consum, BMW promite că X4 xDrive35d consumă 6,7 l/100 km/h în oraș, 5,5 l/100 km în afara orașului și că are un consum mixt de 6,0 l/100 km. Dacă vei reuși să obții aceste date, să ne anunți și pe noi. În condiții reale de trafic, în București, consumul urban a fost de 9,8 l/100 km, ceea ce mie oricum mi se pare foarte bine pentru o astfel de mașină și cred că sistemul Start/Stop ajută foarte mult în acest caz. În afara orașului, cu porțiuni de autostradă și drum europeană, pe parcursul a aproximativ 600 de kilometri, într-un stil de condus mai degrabă regulamentar, consumul mediu a fost de 7,7 l/100 km, ceea ce, din nou, pentru mine este cât se poate de bine, ținând cont de cei 313 CP.

Test BMW X4 xDrive35d

Test BMW X4 xDrive35d: Concluzii

La finalul testului, care a durat aproape o lună de zile, m-am despărțit cu greu de BMW X4. Nu pentru că este o mașină care mă atrage foarte mult, ci pentru că-ți oferă un sentiment de siguranță pe care cu greu îl găsești la alte mașini. Știind că ai 313 CP la o apăsare de accelerație este mereu un sentiment reconfortat, chiar dacă vei folosi destul de rar toată puterea mașinii. Pentru mine, un BMW X3 rămâne în continuare alegerea mai potrivită, mai ales că într-o motorizare echivalentă – X3 xDrive35d – este cu 5.000 de euro mai ieftin. Pe de altă parte, BMW X4 este la fel de mult o mașină de zi cu zi pe cât este o mașină de imagine, care reflectă un anumit statut. Dacă X3 este alegerea rațională, practică, a familistului aproape convins, X4 este un moft care, în timp, își arată și beneficiile. Dacă pentru tine contează mai mult aspectul exterior decât spațiul interior, dacă te încântă mai mult forma unui SUV cu alură de coupe și dacă vrei ca mașina ta să aibă o personalitate puternică și dacă simți nevoia puterii pe care versiunea aceasta o oferă, atunci nu ai niciun motiv să cauți în altă parte.

Urmărește și testul nostru video cu BMW X4 xDrive35i:

Text: Andrei Barbu | Foto: Cars Photo

BMW Motorrad

Comentarii

©2020 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account