Test Drive: BMW iX3 – În căutarea armoniei
De ce lansează BMW un SUV electric cu un singur motor și tracțiune spate, când principalii săi rivali au câte două motoare și tracțiune integrală? Aceasta este întrebarea la care răspunde BMW iX3.
Primul SUV electric al mărcii BMW te primește la volanul său pe acordurile unei coloane sonore Zen și totodată SF. Este un prim indiciu pentru faptul că urmează o experiență de condus diferită. Efectele sonore pentru pornirea motorului sau din timpul deplasării sunt compuse de Hans Zimmer, cel care a produs muzica pentru filme epice precum Interstellar, Gladiator, Inception sau The Dark Knight. Este o orchestrație definită de armonie și tonuri visătoare.
Selectezi modul Sport și calci accelerația cu poftă, de curiozitate să vezi dacă sunetele calme se transformă în șuieratul laserelor pe care ți-l aduci aminte din filmele Star Wars. Volumul crește, dar ce simți este o presiune care se amplifică într-un ritm urgent. Este un fior diferit de bolboroselile și mârâielile motoarelor cu ardere internă. Și vine deodată, mulțumită cuplului maxim de 400 Nm care este livrat instantaneu de motorul electric. Propulsorul generează 210 kW/286 CP pentru sprintul 0-100 km/h în 6,8 secunde. Poate că nu sună la fel de impresionant precum cei 400 CP ai rivalilor Audi e-tron 55 quattro, Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC sau Jaguar I-Pace, care au câte două motoare electrice. Dar și pe BMW iX3 îl gâdilă în talpă. De altfel, am apreciat că BMW iX3 se mișcă mult mai agil și lejer decât m-au lăsat să aștept cele 2.260 kg din fișa tehnică.
Direcția merită note bune mai ales în modul Sport, fiindcă nu este anesteziată ca în cazul altor mașini electrice. Mi-a plăcut dozarea asistării și a rezistenței pe care o opune, chiar și în modurile de rulare Comfort și Eco Pro, care sunt configurate pentru condus domol. Frânele au un răspuns solid, opresc fără efort inerția kilogramelor și ajută anvelopele să se proptească în asfalt cu fermitate. Iar bateria litiu-ion, care cântărește 518 kg, este amplasată în podea, ceea ce înseamnă și un centru de greutate mai jos cu 7,5 cm față de un BMW X3 cu motor cu ardere internă. Asta avantajează controlul dinamic în viraje.
Motorul, transmisia cu o singură treaptă și electronica propulsiei formează un pachet compact amplasat la puntea posterioară. Astfel, a fost redus cu doar 40 de litri volumul portbagajului, acesta oferind spațiu generos, de 510 litri. Tracțiunea este doar la puntea spate. Însă lipsa tracțiunii integrale este compensată de sistemul ARB, care controlează patinarea roţilor din faţă. Iar garda la sol este de 179 mm, spre deosebire de 204 mm cât au restul modelelor X3. Dar este suficient de permisivă pentru a te duce fără griji pe o potecă pietruită sau pe un drum de munte către cabana unde îți faci vacanța.
BMW iX3 oferă și un nivel înalt de confort. Izolarea fonică a habitaclului este la un nivel înalt, iar asta m-a făcut să apreciez și mai mult calibrarea suspensiilor și felul în care acestea estompează vibrațiile. De altfel, suspensiile mi s-au părut mai silențioase decât ale lui Mercedes-Benz EQC, chiar dacă nu egalează pufoșenia lui Audi e-tron, care are suspensii pneumatice. iX3 are standard suspensii adaptive cu amortizoare controlate electronic. Opțional va fi oferită ca actualizare over the air suspensia M adaptivă. Însă suspensia standard mi se pare că găsește armonia între confort și dinamică.
Aș spune că armonia între eficiență și performanțe este focusul principal al lui iX3, care are un caracter aproape dual. Iar la volanul lui vei căuta același echilibru. Fiindcă pofta de condus dinamic este plătită cu un consum de energie pe măsură. Autonomia promisă de bateria cu capacitate netă de 80 kWh (74 kWh utilizabili) este de 460 km (WLTP). În timpul testului am înregistrat peste 330 km. Erau temperaturi scăzute și am tot comutat între modurile de rulare. Însă am condus majoritar într-un mod temperat.
BMW iX3 își etalează abilitatea de a fi chizbuit mai ales în oraș, în aglomerație, unde îți arată cu adevărat beneficiile sistemul de frânare regenerativă care încarcă bateria în mers. Poți alege între 3 intensități de decelerare. Sau poți selecta modul B cu maneta schimbătorului de viteze. În acest caz decelerarea este suficient de consistentă încât conduci doar cu o pedală în majoritatea timpului. Calci pedala de frână doar când e nevoie de o frânare mai urgentă.
Sistemul de recuperare a energiei la frânare știe să-și adapteze automat intensitatea și intervenția luând în calcul informațiile de la sistemul de navigație și de la sistemele de asistare a condusului. iX3 crește intensitatea de frânare când te apropii de o mașină, de un semafor sau de o intersecție, sau când detectează o limitare de viteză, tocmai pentru care recuperarea energiei pe parcursul decelerării să fie mai mare. Este apreciabil că decelerează cursiv. Are o elasticitate pe care înveți repede să o folosești pentru un condus confortabil. Totodată, BMW iX3 îți oferă un curs de condus eficient. Vei constata că începi să-i urmezi reflexele prin care el își adaptează viteza mai din timp decât ești tu obișnuit. Motorul electric știe să-și pună pofta în cui deîndată ce ridici piciorul de pe accelerație. Atunci este activată funcția de rulare la liber. Deprinzi ușor manierele chibzuite ale lui BMW iX3. Iar când selectezi modul B, frânarea regenerativă reușește să-ți câștige destul de rapid câțiva zeci de kilometri de autonomie.
BMW iX3 beneficiază și de un sistem de încărcare capabil să susțină alimentarea cu până la 150 kW de la stații rapide de curent continuu (DC). La o asemenea sursă, acumulează în 10 minute suficientă energie pentru parcurgerea a 100 km. Iar în 34 de minute are loc încărcarea de la 0 la 80% din capacitatea bateriei. Mai frecvente sunt stațiile DC de 50 kW, iar la acestea acumulează energie pentru 100 km în 30 de minute. De asemenea, de la surse de curent alternativ (AC), iX3 se alimentează cu 7,4 kW (monofazic) și 11 kW (trifazic). Un ciclu complet de încărcare de la un wallbox cu 11 kW durează 7,5 ore.
BMW va lansa în 2021 versiuni de 326 și 500 CP ale SUV-ului electric iX, care este mai mare decât iX3 și va avea tracțiune integrală și prețuri de la 78.838 și 98.294 de euro (în România), în funcție de motorizare. Așadar, BMW iX3 este alternativa mai eficientă din perspectiva prețurilor, va răspunde cererii în creștere pentru mașini electrice inclusiv din partea companiilor și va ajuta BMW Group să reducă per ansamblu emisiile de CO2 ale gamei sale de automobile.
În România, BMW iX3 este propus de la 64.082 de euro cu TVA inclus. Deci mizează pe un avantaj față de prețurile de bază ale lui Audi e-tron 50 quattro (230 kW/313 CP, 70.485 euro) și Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC (300 kW/408 CP, 67.700 euro, include wallbox de 22 kW). Desigur, prețul lui BMW iX3 devine și mai atractiv dacă scădem din el valoarea de 45.000 de lei a ecotichetului care este oferit clienților de mașini electrice prin Programul Rabla Plus. Nu în cele din urmă, prețul echipării Inspiring oferită în România pentru iX3 este justificat și prin lista bogată de dotări standard. Conform configuratorului online accesibil în site-ul oficial bmw.ro, echiparea Inspiring include standard trapă panoramică, sistem de climatizare automat cu reglaj pe 3 zone, faruri cu tehnologie LED, sistem infotainment cu instrumentar de bord digital Live Cockpit Professional și BMW Live Maps, sistem de asistare la parcare și o suită de sisteme pentru asistarea condusului în cadrul pachetului Driving Assistant Professional.
DATE TEHNICE: BMW iX3
PREȚ de listă cu TVA (EURO): de la 64.082
PUTERE (kW/CP): 210/286
CUPLU (Nm): 400
0-100 KM/H (s): 6,8
VITEZĂ MAXIMĂ (km/h): 180
CONSUM MEDIU (kWh/100 km): 18,6 – 19