Test Drive: Primul BMW M3 Touring face să merite toată așteptarea de 36 de ani
Primul nostru test cu BMW M3 Touring a fost cireașa de pe tort în cadrul unei deplasări de 5 zile în care am plecat din România până în Slovenia pentru a participa la BMW Arena 2023, un eveniment dedicat plăcerii de a conduce.
Alături de colegi din presa auto românească am pornit spre Slovenia în uriașul BMW X7 M60i xDrive facelift, care ne-a tratat cu mult confort, dar și cu ținuta de drum rafinată și resursele de putere inepuizabile ale motorului V8 hibridizat. Evenimentul BMW Arena 2023 s-a desfășurat în regiunile apropiate stațiunii Bled din Slovenia. Iar timp de două zile ne-am bucurat de plăcerea condusului cu BMW M3 Touring, BMW Z4 facelift și noua gamă BMW X1. Traseele ne-au purtat pe drumuri sinuoase care străbat peisaje montane, unde admiri case rustice, biserica aflată pe insula pe lacul Bled și un castel medieval desprins parcă din basmele Disney.
Programul a fost presărat și cu module în care ne-a fost încercată îndemânarea, făcând întoarceri cu derapaj controlat fără a folosi frâna de mână sau testând alături de reprezentanții Continental cât de mult este afectată distanța de frânare de anvelopele cu uzură avansată. Nu în cele din urmă, lista de surprize a inclus prezentările statice ale SUV-ului BMW XM, noului M2 și motocicletei supersport BMW M 1000 R.
Locația, traseele și experiențele din cele două zile BMW Arena 2023 au pus în evidență calitatea prin care M3 Touring se distinge în noua gamă de modele M3 și M4. Break-ul este la fel de sportiv, dar adaugă o latură practică foarte bine pusă la punct. Datorită acestei calități poate fi o mașină ideală pentru cei cărora le place plece în călătoriile lungi alături de familie, pentru a descoperi destinații de vacanță și a se bucura pe deplin de condus. Din aceste motive a fost potrivit să cunoaștem modelul M3 Touring nu pe un circuit, ci pe un traseu tipic călătoriilor din vacanță.
BMW M3 Touring este un salut adus tradiției, înainte de tranziția la propulsii electrificate
A fost ultima șansă pentru BMW să construiască un M3 Touring fără propulsie electrificată. Deja tranziția este pusă în practică de propulsia plug-in hybrid a SUV-ului XM, care a fost expus în cadrul celor două zile de test găzduite în Slovenia. Totodată, zvonurile, dar și pozele spion, prefigurează că viitoarea generație BMW M5 va fi prima cu propulsie plug-in hybrid, care integrează motor V8. Adică preia motorizarea lui BMW XM.
Așadar, cel mai probabil, următoarea generație M3 va integra o formă de electrificare. De altfel, anul trecut BMW M GmbH a prezentat un prototip propulsat de 4 motoare electrice, care combina elemente de la M3/M4 și BMW i4. Însă, pentru primul M3 Touring produs în serie BMW a păstrat rețeta clasică.
În lunga sa istorie BMW a dovedit decenii la rând că proiectează unele dintre cele mai rafinate și performante motoare cu 6 cilindri în linie, alimentate cu benzină. Iar sub capota lui M3 Touring mârâie un propulsor cu 6 cilindri în linie și tehnologie M TwinPower Turbo, care produce 510 CP și cuplu maxim de 650 Nm. Cu alte cuvinte, M3 Touring este propus doar cu varianta Competition a propulsiei pe care o regăsim la M3 și M4. Și, cu asemenea resurse, poate să sprinteze de la 0 la 100 km/h în doar 3,6 secunde. De asemenea, nu îi trebuie decât 12,9 secunde pentru a goni de la 0 la 200 km/h. Reprizele sunt la fel de fulminante: de la 80 la 120 km/h ajunge în 2,7 secunde în treapta a 4-a cutiei de viteze, sau în 3,5 secunde în treapta a 5-a.
Rivalii lui BMW M3 Touring
M3 Touring debutează într-un moment când rivalii săi premium se convertesc la propulsiile electrificate. Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE T-Modell este cel care a făcut primul pas în această direcție. Dispune de o propulsie plug-in hybrid formată dintr-un motor de 2 litri cu benzină, care animează roțile din față, și un motor electric care transmite puterea către roțile din spate. Per ansamblu sistemul generează 680 CP și cuplu maxim de 1.020 Nm. Motorul cu 4 cilindri livrează 476 CP, în timp ce motorul electric contribuie cu 204 CP. Drept urmare, sistemul hibrid face posibil demarajul 0-100 km/h în 3,4 secunde.
Surplusul de 170 CP și 370 Nm nu îi oferă un avantaj mai categoric față de M3 Touring, când vine vorba despre accelerație. Și asta se întâmplă deoarece break-ul din gama Mercedes-AMG cântărește 2.190 kg. Greutatea considerabil mai mare este pusă pe seama sistemului de propulsie plug-in hybrid. Ar mai fi de adăugat că bateria litiu-ion a sistemului hibrid are o capacitate de 6,1 kWh și promite autonomie electrică de 13 km. Deci sistemul plug-in hybrid nu servește neapărat pentru rularea în mod pur electric, ci are rolul de a reduce consumul de combustibil și emisiile CO2. Iar cuplul livrat instantaneu de motorul electric ajută la răspunsul sportiv.
Despre prețul lui Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE T-Modell încă nu putem oferi informații, deoarece acest model nu este disponibil în țara noastră la momentul publicării acestui articol.
Al doilea rival al lui BMW M3 Touring are o lungă carieră. Este desigur vorba despre Audi RS4 Avant. Acesta încă folosește o propulsie „clasică”. Dar noua generație Audi A4 urmează să fie lansată în mai puțin de un an de zile. Și rămâne de văzut dacă în cazul variantei RS4 Avant va paria tot pe un sistem hibrid sau electrificat, așa cum a ales Mercedes-Benz. Cert este că actualul Audi RS4 Avant are un V6 twin-turbo care produce 450 CP și 600 Nm. Bineînțeles, conform tradiției Audi, acest model are tracțiune integrală quattro. Cântărește 1.745 kg fără șofer și accelerează de la 0 la 100 km/h în 4,1 secunde. Prețurile modelului Audi RS4 Avant încept în România de la 91.000 de euro cu TVA.
Pentru M3 Touring, BMW percepe în România prețuri de la 98.116 de euro, cu TVA inclus. Toate dotările și prețurile acestora sunt expuse în configuratorul virtual din site-ul bmw.ro. Aici puteți să configurați modelul M3 Touring, până la ultimul detaliu, după cum l-ați prefera.
BMW M3 Touring este o viitoare mașină de colecție
BMW M3 Touring nu a fost creat neapărat pentru a concura în rândul break-urilor sportive din segmentul premium al clasei medii. Nu cred că este o decizie mânată de generarea unor volume de vânzări însemnate. Vorbim până la urmă de o nișă.
Adevărata însemnătate a modelului BMW M3 Touring este una mai degrabă cu valoare istorică. Este un viitor model de colecție.
Lansarea unui BMW M3 break de serie a fost așteptată 36 de ani, de când a debutat prima generație M3 (E30), construită din 1986. De asemenea, M3 Touring a fost dezvăluit în 2022, când divizia BMW M GmbH a aniversat 50 de ani de la fondare. Așadar, a fost unul dintre modelele inedite pe care constructorul bavarez le-a lansat pentru a-și onora atât istoria, cât și aprecierea de care se bucură din partea fanilor și a celor împătimiți de plăcerea condusului.
Puțin a lipsit ca BMW M3 Touring să devină realitate în urmă cu 23 de ani
Nu este greu de imaginat că BMW a mai cochetat cu ideea de a produce un M3 break. Fanii cereau un astfel de model, iar tunerii au răspuns, montând motoare de M3 în caroseriile mai multor generații ale Seriei 3 Touring. Totodată, respectatul atelier ALPINA a oferit consolări foarte demne, construind modele Seria 3 Touring cu specificații la nivelul pe care l-ar fi țintit și BMW M GmbH.
În acest context, la aniversarea de 30 de ani a modelului M3, BMW a dezvăluit că a creat un prototip de BMW M3 Touring în anul 2000. Acesta a fost derivat din generația E46 și a avut rolul de a proba cât de fezabil este din perspectiva procesului de producție.
Jakob Polscha, care a lucrat timp de 40 de ani în cadrul companiei BMW și a fost directorul care coordona proiectarea de prototipuri BMW M, a oferit detalii interesante despre M3-ul Touring construit în secret în anul 2000:
„Acest prototip ne-a permis să demonstrăm că, cel puţin dintr-un punct de vedere pur tehnic, a fost posibil să integrăm, fără mari dificultăţi, un M3 Touring în producţia de serie a versiunii BMW Seria 3 Touring de serie. Un lucru important pe care am vrut să-l demonstrăm a fost că uşile din spate ale modelului standard de serie ar putea fi refăcute astfel încât să se adapteze la pasajele roţilor spate, fără a fi necesare unelte noi şi scumpe”. Se mai precizează de către BMW că a fost nevoie doar de o prelucrare manuală minimă, pentru a se potrivi ușile noi. Dar, cumva, M3-ul Touring din generația E46 a rămas la stadiul de prototip.
Și iată că a trebuit să mai treacă 22 de ani până când putem spune că BMW și-a aliniat stelele. Acum condițiile sunt tocmai bune pentru a produce mult așteptatul break sportiv. De exemplu, în 2022, când a fost lansat primul M3 Touring, BMW Group a achiziționat marca ALPINA. Astfel că o eventuală concurență cu modelul ALPINA este una asumată, în familie. Foarte important este că tehnologiile pentru propulsie și șasiu, precum și structura foarte robustă a caroseriei noului Seria 3 Touring oferă ingredientele necesare pentru a crea un break demn de reputația diviziei BMW M GmbH.
Și aș mai adăuga un factor important care a făcut posibilă producerea lui M3 Touring. Trebuie să ne amintim că în anul 2000 BMW Group încă nu era cel mai mare producător de autoturisme premium. Atunci producea doar SUV-ul X5. Între timp gama de SUV-uri s-a diversificat și a devenit un pilon financiar. Adică blamatele SUV-uri pe care puriștii nu le considerau a respecta blazonul sportiv al mărcii BMW sunt tocmai cele care generează vânzări și profituri uriașe. Cu aceste fonduri BMW Group își permite să susțină proiecte „de suflet”. Poate este doar părerea mea. Dar până și tracțiunea integrală a fost un domeniu tehnic în care BMW a câștigat experiență valoroasă tot datorită producerii SUV-urilor. Nu fac apologia SUV-urilor, dar este interesant să înțelegem contextul în care BMW Group și-a găsit resursele și motivarea pentru a produce o mașină clar dedicată pasiunii, nu obținerii de profituri.
Confortabil pentru condus zi de zi
Când citești despre performanțele lui M3 Touring poți crede că vei ține cu greu în frâu cei 510 cai putere. Și, într-adevăr, la primul pinten pe care-l dai pedalei de accelerație ei sunt gata să se transforme în Mustangi nărăvași. Dar, de fapt, break-ul supersportiv este o mașină foarte ușor de condus în stil docil.
De altfel, confortul este un as din mâneca lui M3 Touring. Este ceea ce îi oferă o dualitate foarte utilă. Inginerii BMW M au programat reglaje confortabile pentru suspensii, direcție, frâne, motor, transmisie, eșapament. Și ai libertatea să alegi și să combini reglajele după bunul plac. De exemplu, dacă drumul este mai cariat, poți păstra motorul și transmisia în modul sport, dar suspensiile și direcția le comuți în calibrarea pentru confort.
Cert este că ținuta de drum, deși este mai fermă decât în cazul unui Seria 3 Touring, tot oferă un nivel apreciabil de confort în călătoriile mai lungi. Iar comportamentul dinamic este la cote înalte indiferent de modul de rulare pe care îl selectezi. Distribuirea greutății în raport egal între cele două punți, centrul de greutate coborât, rigiditatea torsională crescută de ranforsările suplimentare și ecartamentele late sunt baza unui automobil care oferă un comportament foarte agil.
Doar că versatilitatea reglajelor pentru ținuta de drum face din M3 Touring o mașină prietenoasă, numai bună și pentru a duce copiii la școală sau pentru a nu te obosi în deplasări lungi.
Tu modelezi personalitatea duală a lui M3 Touring
Pe volan remarci două butoane M, roșii, care parcă te invită mereu să le apeși. Acestea îți permit să activezi imediat configurații pe care le-ai salvat pentru șasiu, motor și alte setări. Deci poți să ai o configurație pentru condus sportiv și una pentru rulare mai relaxată.
De exemplu, modul Comfort păstrează răspunsul precis al sistemului de direcție, însă relaxează un pic rezistența pe care o opune volanul. Asta se traduce în manevrabilitate lejeră, care este bine venită în aglomerația din traficul urban. Dar în modul Sport sistemul de direcție oferă și mai mult feedback, iar rezistența pe care o opune rotirea volanului este mai fermă în modul Sport.
Oricum, sistemul de direcție M Servotronic beneficiază nu doar de asistare în funcție de viteza de rulare. Ci are și raport de demultiplicare variabil. Drept urmare, M3 Touring te ajută să deznozi cu ușurință succesiunile de viraje strânse.
Suspensiile M adaptive beneficiază de amortizoare controlate electronic și folosesc senzori pentru a monitoriza continuu mișcările caroseriei, denivelările din carosabil și ajustările sistemului de direcție. Folosind acest repere, suspensiile lui M3 Touring își adaptează forța de amortizare în doar câteva milisecunde. Și pot reacționa atât de rapid mulțumită faptului că amortizoarele au valve controlate electomagnetic. Forța de amortizarea este adaptată la fiecare roată individual, iar șoferul poate selecta trei moduri de reglaj. Pe lângă modurile Comfort și Sport există și modul Sport Plus, conceput pentru condus pe circuit.
Bineînțeles, controlul dinamic nu depinde doar de suspensii, ci și de forța de frânare. Iar M3 Touring este echipat standard cu frâne M care au discuri din material compozit, rezistent la solicitări intense. Rezultatul este că M3 Touring poate arunca ancora dacă dorești să frânezi cu forță, pe o distanță mică. Dar break-ul sportiv îți oferă posibilitatea să selectezi una dintre cele două setări pentru răspunsul pedalei de frână. Astfel, în modul dedicat condusului confortabil poți șofa relaxat în traficul bară la bară, pe care îl înfrunți în oraș.
Școală de drift pe 4 roți
În Slovenia am avut ocazia de a conduce modelul BMW M3 Touring mai mult în stilul temperat, tipic utilzării unei mașini în traficul de zi cu zi. Adică nu a fost vorba nicidecum despre a încerca limitele abilităților dinamice. Însă ne-am bucurat de virajele care au coborât și au urcat prin zone împădurite și ne-au purtat prin peisaje montane cu adevărat pitorești. Adică am experimentat un drum numai bun pentru plăcerea de a conduce, pe care îl întâlnește când mergi cu familia în vacanță la munte.
Și, indiferent de anotimp, drumurile din vacanță vor beneficia de plusul de aderență asigurat de sistemul de tracțiune integrală al modelului M3 Touring. Break-ul este disponibil doar cu tracțiune integrală, iar asta nu contravine tradiției pe care BMW o are în construirea de mașini cu tracțiune spate. Motivul este că sistemul de tracțiune integrală creat pentru modelele BMW M este unul care permite și rularea exclusiv cu tracțiune la puntea din spate.
Sistemul de tracțiune integrală M xDrive oferă trei moduri de funcționare. Și chiar și modul standard 4WD este calibrat astfel încât cuplul motorului să fie distribuit cu prioritate către roțile din spate. Dacă selectezi 4WD Sport, atunci un procent și mai mare din cuplu este direcţionat către roţile posterioare. Am avut ocazia acum doi-trei ani să probez aceste moduri de condus cu tracțiune integrală pe pista acoperită de ploaie de la Transilvania Motor Ring, când am condus acolo M3 Sedan și M4 Coupe. Și s-au dovedit a oferi într-o măsură echilibrată libertatea de a derapa controlat. Iar M3 Touring preia zestrea tehnologică, astfel că moștenește și aceleași abilități dinamice.
Însă pentru a te bucura pe deplin de tracțiunea spate activezi modul 2WD. Acesta își intră în drepturi simultan cu deconectarea sistemului de control dinamic al stabilităţii (DSC). Desigur, nu lipsește diferențialul M activ de la puntea posterioară, care dozează constant împărțirea cuplului între cele două roți. Drept urmare, pregătește-te să driblezi virajele, fiindcă te vei bucura de plăcerea pură a condusului cu tracțiune spate. Important este să îți cunoști bine limitele ca pilot, fiindcă spatele lui M3 Touring va fi gata să danseze pe viraje ca Shakira pe scenă.
Mai mult de atât, la fel ca restul versiunilor M3 și M4, modelul BMW M3 Touring este și o școală de drift pe 4 roți. Și în acest sens joacă un rol esențial sistemul său de control al tracțiunii (M Traction Control), care pune la dispoziția șoferului 10 moduri de reglaj pentru măsură în care sunt lăsate roțile să patineze.
Multitudine de opțiuni pentru calibrarea tracțiunii este accesibilă când se rulează în modul 2WD. Unii poate cred că sunt prea multe opțiuni de reglaj. Dar părerea mea este tocmai această versatilitate înseamnă că BMW M3 Touring este o mașină de care îți va fi foarte greu să te plictisești. Fiindcă îi vei descoperi mereu laturi ale personalității dinamice. Practic, M Traction Control te lasă să ajustezi gradul de derapare, în raport cu aderența de pe circuit sau cu asfaltul pe care faci drift. Și ca să vezi cât de priceput ești în a face derapaje controlate, BMW M3 Touring are și funcția M Drift Analyser. Aceasta afișează pe ecranul din centrul planșei de bord informații despre lungimea driftului, unghiul și traiectoria acestuia.
Pregătit și pentru weekend-uri petrecute pe circuit
M3 Touring este o mașină grea și nu se simte ca un fulg, însă felul în care se mișcă sfidează cântarul. Pur și simplu citești kilogramele în fișa tehnică și creierul nu înțelege cum mașina asta se poate mișca atât de iute. Și nu mă refer doar la forța brută care îi permite să țâșnească din loc, deși cântărește 1.865 kg. Cumva inginerii BMW M au reușit să împartă în măsură egală greutatea între punți, ceea ce este crucial pentru o ținută de drum cât mai sportivă când se abordează virajele cu aplomb.
Mai mult de atât, BMW M3 Touring are specificații concepute special pentru a petrece weekend-uri pe circuit. Motorul are sisteme de răcire separate pentru uleiul de motor şi uleiul de transmisie. De asemenea, transmisia automată M Steptronic cu dublu ambreiaj știe mai multe trucuri foarte utile pentru condusul pe circuit. Poți selecta și manual cele 8 trepte, folosind padelele din spatele volanului. Dispui și de funcția de retrogradare multiplă. Iar dacă selectezi modul manual al transmisiei, aceasta nu urcă automat într-o treaptă superioară când se ajunge la plafonul de turații. În plus, transmisia știe să schimbe treptele fulminant, dar civilizat dacă ești în modul de rulare dedicat confortului. Însă ai și un mod sport și un mod calibrat pentru mersul pe circuit.
Când mergi pe circuit este foarte important ca frânele să nu obosească. Astfel că, opțional poți alege sistemul de frânare M cu discuri făcute din carbon și ceramică. Acestea asigură o și mai mare forță de frânare, precum și un nivel mai ridicat de stabilitate termală și rezistență la uzură. Așadar, alegerea frânelor M Carbon este recomandată pentru cei care chiar doresc să parcurgă deseori runde intense pe circuit.
BMW propune și pachetul M Race Track, care include frânele M Carbon, anvelope proiectate pentru performanță pe circuit, precum și scaune M Carbon. Acestea din urmă au structură din pastic ranforsat cu fibră de carbon, după cum indică și numele lor. Sunt mai ușoare cu 9,6 kg față de scaunele M Sport din dotarea standard.
Și, ca să nu te distragă nimic când pilotezi pe circuit, poți activa modul de rulare TRACK, care dezactivează toate sistemele de asistare a condusului și reduce la esențial informațiile afișate de panoul de bord digital și head-up display. Astfel, când împingi mașina la limită pe circuit ești atent doar la informațiile importante despre mașină și condus, precum temperatura și presiunea din anvelope, presiunea din turbine, G-urile suportate, etc.
Un break pentru toată familia
Mai ales după ce am povestit cât de pregătit este break-ul pentru circuit, poate sună neașteptat să scriu despre el ca despre un monovolum. Dar adevărul este că un punct forte al modelului M3 Touring este versatilitatea habitaclului și soluțiile care sporesc latura utilă.
Da, este un M pur și arată impresionant, cu nările grilei frontale larg deschise ca la modelele M3 Sedan și M4 Coupe sau M4 Cabriolet. Dar mie personal mi se pare cel mai frumos membru din familia M3/M4. Profilul de break nu îl face să pară un vagon. Ci aduce aminte mai degrabă de clasicele modele shooting break. Iar aripile spate evazate, difuzorul posterior și gurile mari ale țevilor de eșapament îi oferă o prestanță care transmite forță dar și eleganță.
Are o caroserie mare, de 4.801 mm lungime. Dar proporțiile sunt foarte armonioase. Iar ampatamentul lung (2.857 mm) asigură spațiu generos pentru pasagerii din spate. Portbagajul are volum de 500 de litri, așa că oferă loc pentru bagajele întregii familii. Iar dacă se rabatează bancheta, spațiul util crește până la 1.510 litri. Și, după cum ne-au obișnuit toate modelele Touring ale mărcii BMW, luneta se deschide separat de hayon, ceea ce facilitează accesul la portbagaj și permite transportarea obiectelor lungi, care altfel nu ar fi încăput în habitaclu.
În rest, ambianța din interior este una premium, mulțumită materialelor și finisărilor de înaltă calitate. Iar un element central al postului de conducere este noul panou de bord digital. Acesta integrează display-ul instrumentarului de bord de 12,3 inch și un ecran tactil de 14,9 inch. Desigur, grafica ecranelor din panoul de bord, precum și cea a head-up display-ului, este special creată pentru modelele BMW M. Iar interacțiunea cu funcțiile autoturismului se face și prin sistemul avansat de recunoaștere a comenzilor vocale.
Sistemul de climatizare cu reglaje pe trei zone, funcțiile de încălzire pentru scaune și volan, parbrizul antifonat, sistemul audio Harman Kardon sunt doar câteva dintre dotările care sporesc confortul. Și, nu în ultimul rând, M3 Touring este echipat cu toate sistemele de asistare a condusului și siguranței, care fac din M3 Touring o mașină de familie foarte sigură.
Până la urmă așteptarea lungă a meritat pe deplin. BMW M3 Touring este mașina pe care poate unii o visau din adolescență, sau de fiecare dată când se mari schimba o generație M3. Dar acum, primul M3 break le răspunde cu performanțe care sunt antidot pentru andropauză și oferă simultan și o latură utilă și sigură, tocmai bună pentru rolul de mașină de familie.
Cel mai mic dintre noi a plecat să testeze cel mai mare M3 produs vreodată. Aici, cu un scurt walkaround, chiar din Slovenia.
#bmwm3000kmtrip #bmwm3 #bmwm3touring
Posted by BMWBLOG Romania on Monday, 3 April 2023