Test BMW X3 xDrive20d: Cel care-i împacă pe toți

Nu este ușoară sarcina noului BMW X3, mai ales pusă pe cârca motorizării 20d. Dar a treia generație X3 este soldatul universal care poate câștiga bătălii pe toate fronturile. Și face asta preferând să-i împace pe toți, fiind pur și simplu bun la orice capitol.

Modelul BMW X3 a inaugurat segmentul SAV (Sports Activity Vehicle) de clasă medie în 2003 și s-a vândut în peste 1,5 milioane de exemplare până în prezent. Însă concurența a devenit foarte variată și performantă. Astfel, X3 trebuie să fie rafinat precum Audi Q5, să fie confortabil și luxos ca Mercedes-Benz GLC, să fie rațional, sigur și popular ca Volvo XC60 și să țină pasul cu sportivitatea lui Porsche Macan. Mai cer atenție în acest segment și Alfa-Romeo Stelvio sau Jaguar F-Pace. Unde mai pui că, în echipările de top, X3 se intersectează cu Range Rover Velar, care produce un șoc în acest segment, nu doar prin design și sistemul infotainment preluate parcă de la un concept car, ci și prin suspensia pneumatică demnă de o limuzină și abilitățile off-road la care concurenții nici nu visează.


Dar planul și așteptările pentru a treia generație BMW X3 sunt uriașe. Din 2018, noul X3 nu va fi produs doar în uzina din Spartanburg (SUA), ci și în Rosslyn (Africa de Sud) și Shenyang (China).
Totodată, Harald Krüger, Preşedintele consiliului de administraţie BMW AG, a spus răspicat că X3 trebuie să redevină lider al segmentului SUV de clasă medie. Iar de cum ne-am urcat la volanul modelului X3 xDrive20d, am înțeles și de ce „șeful BMW“ nu prea concepe ca X3 să piardă duelul cu vreun model concurent. Practic ai senzația că te urci în noua generație BMW Seria 5, doar că ai garda la sol mai înaltă (204 mm). Au fost preluate toate sistemele de infotainment, siguranță și asistare a condusului de la sedanul business.
Ai un head up display atât de mare încât rareori te mai uiți la instrumentarul de bord, care poate fi acum complet digital. Ecranul central este tactil în echipările de top. Și nu lipsesc controlul prin gesturi al unor comenzi sau cheia cu afișaj digital. Iar finisările și materialele sunt aceleași din sedanurile mari ale mărcii BMW.


Fostul X3 era apreciat pentru robustețe. Dar nu are nici pe departe finețea noului X3, care îți gâdilă buricul degetului la atingerea fiecărei porțiuni de piele moale, fiecărei cusături, fiecărui buton galvanizat. Până și plasticele sunt mai plăcute. Cu alte cuvinte, Audi Q5, Mercedes-Benz GLC sau Volvo XC60 nu au cum să-i vorbească de sus lui BMW X3. Și asta se reflectă inclusiv prin statura sa. Ca să vă faceți o idee mai clară, a treia generație X3 (4.708/1.891/1.676 mm, ampatament 2.864 mm) depășește dimensiunile primului X5 (4.667/1.872/1.715 mm, ampatament 2.820 mm) din 1999.
Este o mașină la care remarci mai întâi confortul, iar asta nu se rezumă la spațiul mare pentru pasageri. Se pot comanda geamuri laterale care izolează fonic, pe lângă parbrizul acustic montat standard, iar atmosfera din habitaclu este elevată și de luminile ambientale și de parfumurile ce dau un miros scump interiorului. Dar deasupra acestor artificii, confortul vine de la suspensii, care arată și în cazul lui X3 că BMW s-a apropiat considerabil de standardele lui Mercedes-Benz. Chiar și când roata cade sec la trecerile peste denivelări, direcția și controlul mașinii nu se pierd cu firea. Nu dârdâie din încheieturi, cum fac majoritatea SUV-urilor. Dar reglajele sale sunt gândite pentru a nu fi dure, pentru a estompa fără dramă denivelările, mai ales în modurile de rulare COMFORT și ECOPRO. În acest sens are un rol benefic și controlul dinamic al amortizoarelor, sistem opțional care echipează modelul testat de noi și care adaptează răspunsul amortizoarelor la condițiile de rulare.
X3 este o mașină solidă, dar nu încordată la modul sportiv. Cel puțin nu în varianta cu motorizare 20d și fără suspensia sau frânele sport, oferite individual sau în cadrul pachetului M Sport. Știu, poate nu asta ați fi dorit să auziți, dacă sunteți genul de fan al BMW-urilor tari ca piatra și iuți ca săgeata. Dar înainte să le săriți în cap inginerilor de la BMW, trebuie să adăugăm că agilitatea lui X3 îți dă multă încredere, iar nivelul înalt al rigidității torsionale este evident. Este foarte ușor de manevrat și răspunde cu multă precizie la comenzile șoferului. De altfel, precizia este un atuu important la sistemului de direcție sport variabilă, care echipează modelul condus de noi. Desigur, în modul de rulare SPORT, direcția opune mai multă rezistență. Însă, într-adevăr, BMW-urile de altă dată aveau o direcție mai „grea“ și mai „comunicativă“. Cândva, simțeai în direcție fiecare mică bătaie de obraz pe care asfaltul o dădea anvelopelor. Dar X3 este genul de mașină pe care o parchezi cu un deget, iar în viraje țintește nasul ca un câine de vânătoare, respectând cu acuratețe comenzile șoferului.


Comportamentul dinamic este avantajat și pentru că noul X3 este mai ușor cu 55 de kilograme față de generația anterioară, are masele distribuite ideal între punți (50:50), precum și cel mai bun coeficient aerodinamic din segmentul său (0,29 Cd).
În plus, sistemul de tracțiune integrală xDrive are un reglaj care dă și mai multă prioritate livrării cuplului către roțile din spate, în comparație cu fostul X3. Manierele lui X3 sunt orientate către performanță pe șosea. El preferă să ajungă în vârful muntelui bucurându-se de serpentinele care-l duc până acolo. Nu oferă și suspensii pneumatice precum Range Rover Velar, sau Mercedes-Benz GLC, care își pot ridica „fusta“ pentru a trece mai nonșalant peste hârtoape. Dar cu X3 nu vei rămâne blocat decât în locurile unde poate că bunul simț ar fi trebuit să te împiedice să mergi în primul rând.
Desigur, așteptăm senzații mai tari de la vârful de gamă X3 M40i. Dar, ca și în restul Europei, X3-ul pe care-l va alege majoritatea clienților din țara noastră va fi versiunea cu motorizare 20d. Este un 4 cilindri, de 2 litri, 190 CP și 400 Nm. Motorul ăsta e un etalon de rafinament și arată de ce diesel-urile nu vor dispărea chiar peste noapte, în ciuda taxării din ce în ce mai dure. La turații moderate abia dacă-i auzi murmurul de diesel, mai ales din habitaclu, datorită și geamurilor care izolează fonic. E de-a dreptul cremos. Prin felul elastic în care livrează cuplul, ai uneori senzația că cilindrii mestecă precum o linguriță într-un cappuccino gros, așa cum știu italienii să-l facă.
În modul SPORT acest cappuccino începe să se agite serios. Dar nu se transformă chiar într-un espresso. Răspunsul nu este agresiv, ci din nou liniar. Îl ajută și transmisia automată cu 8 trepte. Per ansamblu, X3 xDrive20d este un etalon pentru agilitate și rafinament în segmentul său de SUV uri. Este foarte plăcut la condus. Dar pentru un comportament sportiv, trebuie ales un propulsor mai puternic. 20d-ul pune mai mult accent pe obținerea unui consum cât mai apropiat de media de 5,4 l/100 km, declarată de BMW.

BMW X3 xDrive20d
Motorizare 2,0 litri, L4
Cilindree 1.995 cmc
Putere 190/4.000 CP/rpm
Cuplu 400/1.750-2.500 Nm/rpm
Viteză maximă 213 km/h
0-100 km/h 8 s
Consum mediu 5,0-5,4 l/100 km
Emisii CO2 132-142 g/km
Preț (TVA inclus) 47.838 euro (pentru echiparea Standard)

BMW Motorrad

Comentarii

©2024 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account