TEST DRIVE: Rolls-Royce Dawn – Dulce indiferență

Rolls-Royce Dawn elevează calmul englezesc la nivel imperial și îl propune sub forma unui sanctuar mobil în care înveți că puterea detașării este adevăratul lux.
Text: Alex Buțu    Foto: Adrian Cobzașu

Marea era învolburată în ziua aceea, prieteni! Nori morocănoși și gri ca plumbul se adunaseră deasupra noastră și nu mai conteneau să verse o ploaie deasă, pe care vântul o ciufulea de parcă voia să ne facă în ciudă. Ăsta ne era norocul! Eram la volanul celui mai luxos cabriolet, sau mai bine zis un yacht pentru asfalt, pe numele său Rolls-Royce Dawn. Iar vremea s-a decis tocmai atunci să ia Soarele prizonier și să bocească mai rău decât o starletă dintr-o telenovelă ieftină.
Dar vedeți voi, Rolls-Royce Dawn avea să ne dea o lecție de calm englezesc. Mașina asta este de fapt o insulă de liniște mobilă. Producătorul se laudă că este cabrioletul cu cel mai silențios habitaclu și că oferă o izolare fonică egală cu a coupe-ului Wraith. Mai mult de atât, Rolls-Royce a aflat chiar din povestirile clienților săi că „nimic nu este mai romantic decât să conduci un cabriolet în ploaie, noaptea, și să asculți picăturile tropăind pe acoperișul textil“. Într-adevăr, Dawn știe să facă poezie chiar și din premise aparent negative.

Noi vedeam o ploaie despre care credeam că ne compromite ziua. El ne învăța să auzim o simfonie cântată de stropii căzuți pe acoperiș. Și uite așa, încet, încet, ziua s-a înseninat. Pur și simplu ne-am lăsat purtați de Rolls‑R oyce Dawn ca de un val domol. Nimic nu bruschează la mașina asta. Îi ia doar 5 secunde pentru a ajunge de la 0 la 100 km/h, în ciuda greutății de 2.560 kg. Adică accelerează mai repede decât „huliganul“ BMW M3 E46, care avea nevoie de 5,2 secunde. Și este la un vârf de nas în spatele mai radicalului M3 E46 CSL, care ajungea la „sută“ în 4,9 secunde. Dar nimic nu este dramatic în sprintul lui Dawn. Este clar o mașină pentru oameni care știu că nu au de ce să se grăbească vreodată. Pentru ei lumea va aștepta mereu, eventual cu covorul roșu întins.

Sistemul audio anulează zgomotul exterior, picioarele ți se afundă în preșurile de lână ca în nisip, iar suspensiile te conving că plutești pe o mare calmă.

Acul vitezometrului zboară peste marcaje ca o săgeată trasă din arc, dar această urgență nu este redată de comportamentul mașinii. Ești izolat ca într-un ghem de bumbac. De fapt, te simți deconectat de la asfalt. Pur și simplu este ca și cum ai ațipit o fracțiune de secundă pe saltea, la buza malului, iar în următoarea clipă te trezești că marea calmă te-a purtat în larg. Secretul constă în felul în care sunt livrate resursele propulsorului V12 de 6,6 litri. Această caleașcă imperială este
trasă de 570 dintre cei mai bine dresați cai putere. Iar cuplul de 780 Nm are un rol crucial în lipsa de efort cu care Rolls-Royce Dawn înaintează.
Schimbările de trepte sunt și ele aproape imperceptibile. Transmisia ZF cu 8 rapoarte folosește informațiile de la GPS pentru a anticipa virajele, știind astfel să selecteze din timp treapta ideală. Preconizează și cum dorești să conduci. De exemplu, sesizează că ai ridicat piciorul de pe accelerație înainte de viraj și va menține treapta inferioară, pentru a asigura maximul de putere la ieșirea din curbă. E ca și cum cutia de viteze are propriul majordom, care îi cunoaște tabieturile și îi pregătește totul dinainte.
Deși este o uzină de forță, motorul lui Dawn nu tună și nu fulgeră, nu detonează, ci mai degrabă îți umple urechile cu un fel de sunet mut. Accelerezi cu poftă și tot ce simți este o presiune care escaladează necontenit. Este sunetul unei avalanșe, mai degrabă decât al unui ansamblu de 12 cilindri care mârâie prin eșapament. Remarci totuși o mică întârziere în reacția motorului, atunci când piciorul îți cade ca o nicovală peste pedala de accelerație. Nu pot să consider această întârziere altfel, decât intenționată, tot pentru ca accelerarea să nu te împingă nepoliticos în scaun.

În ciuda gabaritului, uneori ai senzația că Rolls-Royce Dawn se mișcă la fel de lejer ca un fulg suflat de vânt. Desigur, simți cum se adună peste tine inerția acestei construcții cu proporții megalomane, mai ales când decelerezi mai puternic în viraje. Trebuie spus că instinctul inițial este să nu ai încredere în raza de bracare a acestei mașini de 5.285 mm lungime. De aceea, când te urci prima oară la volanul lui Dawn, poți tinde să crezi că trebuie să frânezi cât mai mult, de parcă ți-ai lua timp să întorci vaporul în port. Însă imensul cabriolet te surprinde cât de strâmnt poate urma interiorul virajelor. Rotești un pic mai mult de volan și deodată ambarcațiunea pivotează de parcă ar avea o a cincea roată în centrul podelei, ca unele mașini de jucărie. De fapt, când conduci un Dawn, sau orice Rolls‑Royce, nu abordarea virajelor este grea, ci să jalonezi laudele devenite clișeu și să te înfrânezi în a cădea prea adânc în mrejele lui, cât să mai poți privi mașina și obiectiv. Deci, revenind la experiența de la volan, mai trebuie spus că atât direcția moale, cât și suspensiile te fac să crezi că aluneci pe apă, nu că ai patru cauciucuri care se tocesc pe asfalt fiind presate de o greutate colosală.
Rolls-Royce Dawn îți propune o croazieră de lux, îți măgulește simțurile și îți tolănește gândurile pe o plajă nesfârșită de detașare. Într-un mod delicat, te schimbă, te calmează, te manierează.
Constructorul britanic știe că proprietarii mașinilor sale țin foarte mult la o imagine impecabilă și că sosirea lor în orice loc trebuie să impună respect și să reflecte înaltul lor statut social. Până la urmă, nu poți sosi într-o mașină de trei sute de mii de euro și să ieși din ea aplecat, ghemuit, cu picioarele întortocheate și cu grimase nedemne.

Lenea e sofisticată! Nu te întinzi să tragi ușa. Apeși un buton și se închide singură.

Dar, în cazul lui Rolls-Royce Dawn, datul jos din mașină devine o coregrafie elegantă. Decupajul larg al portierelor cu deschidere în sens invers față de cel clasic și spațiul generos dintre cele două rânduri de scaune permit pasagerilor din spate să iasă lejer din mașină chiar și când acoperișul este ridicat. Însă, când acoperișul este pliat, coborârea din mașină devine cu adevărat grațioasă și totodată impozantă. Mai întâi pasagerii din spate se ridică în picioare, privesc lumea de sus pentru o clipă (cât se poate de discret, dar așteptând parcă un pic pentru aplauze) și apoi pășesc jos ca și cum s-ar coborâ dintr-o șalupă de lux direct sub blițurile unei gale pentru elite, găzduită pe Coasta de Azur.
Puțini se încadrează în profilul sau spectrul de bogăție al clienților de Rolls-Royce. Și unii îl pot găsi de-a dreptul pompos. Dar indiferent cine ești, nu ai cum să nu adori modul în care Dawn te face să percepi viața. E prea puțin să spui că mașina asta este un mijloc de transport ultra luxos. Rolls‑Royce Dawn este o stare, este ocazia de a sorbi dintr-o dulce indiferență care îți oferă sanctuar față de grijile tipice muritorului de rând.

Rolls-Royce Dawn
Motorizare: benzină, V12
Cilindree: 6.592 cmc
Putere: 571/5.250 CP/rpm
Cuplu: 780/1.500 Nm/rpm
Viteză maximă: 250 km/h
0-100 km/h: 5 s
Consum mediu: 14,1 l/100 km
Emisii CO2: 330 g/km
Preț: întrebați la Automobile Bavaria Group

BMW Motorrad

Comentarii

©2025 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account