BMW M3 E30: Povestea unei legende mereu vie

BMW M3 E30: Povestea unei legende mereu vie

BMW M3 E30 nu a apărut din dorința bavarezilor de a livra clienților o mașină rapidă, compactă, care să revoluționeze lumea mașinilor sport. Nu. Primul BMW M3 a apărut pentru că așa trebuie. Regulamentul campionatului mondial de turisme spunea clar că mașinile participante trebuie să fie modele derivate din cele de serie. Practic, pentru ca o mașină să fie înscrisă și acceptată în campionatul mondial de turisme, respectivul model trebuia să fie produs într-o serie de cel puțin 500 de unități anual. Așa că da, BMW M3 E30 a apărut din necesitate, nu din dorință. Și, în ciuda protestelor oamenilor din departamentul de vânzări care nu au crezut niciodată că BMW M3 E30 o să fie un succes, divizia M și-a făcut treaba și, în toamna anului 1985, primul BMW M3 debuta pe scena Salonului Auto de la Frankfurt.

Text: Andrei Barbu | Foto: BMW

Dezvoltarea primului BMW M3 a început însă cu doar câteva luni înainte de vara anului 1985. Conform unei „legende din fabrică”, CEO-ul de la acea vreme al grupului BMW, Eberhard Kuenheim, într-una dinte vizitele sale în departamentul BMW Motorsport, când se afla pe picior de plecare, i-ar fi spus lui Paul Rosche: „Domnule Rosche, avem nevoie de un motor «sportiv» pentru Seria 3”. Și, ținând cont că Paul Rosche este omul responsabil de motorul modelului M1, dar și inginerul care a dezvoltat motorul de Formula 1 care l-a ajutat pe Nelson Piquet să câștige Campionatul Mondial în 1983, lucrurile au început să se miște destul de repede. Contrar tuturor așteptărilor, Paul Rosche și echipa sa nu au optat pentru motorul cu șase cilindri în linie care tocmai fusese introdus în gama Seriei 3, ci au preferat unul cu patru cilindri. Motivele, pe cât de lesene de înțeles, pe atât de dificil de pus în practică. Totuși, domnul Paul Rosche răspundea de motoarele de curse BMW încă din anul 1969 și a fost mereu acolo atunci când lucrurile mărețe s-au întâmplat. Trebuie doar să ne aducem aminte că celebrul BMW 3.0 CSL ajunse, la sfârșitul carierei sale, în 1976, să dezvolte nu mai puțin de 800 CP dintr-un motor de 3,2 litri, biturbo, cu șase cilindri și patru supape pe cilindru.

Pe de altă parte, în 1980, tot „magicianul” Paul Rosche și echipa sa au fost cei care reușit să ducă un motor de 1,5 litri, cu patru cilindri, la aproximativ 800 CP și să-l arunce într-un monopost de Formula 1. Surprinzătoarea putere fusese obținută prin folosirea a patru supape pe cilindru și a unei supraalimentări pusă la cale de Digital Motor Electronics. Pe scurt, al doar 630 de zile de la debutul în Formula 1 a motorului BMW M Turbo, Nelson Piquet cucerea titlul, în anul 1983. Această scurtă introducere în evenimentele care au precedat lansarea primului M3 au rostul de a înțelege de ce zvonurile lansate de presa de atunci vehiculau un motor supraalimentat pentru „cel mai rapid Seria 3 construit vreodată”.

BMW M3 E30: Povestea unei legende mereu vie
BMW M3 E30: Povestea unei legende mereu vie

Așteptarea din jurul primului BMW M3 a luat sfâșit în toamna anului 1985, atunci când BMW M3 E30 a fost arătat presei și publicului în cadrul Salonului Auto de la Frankfurt. Motorul a fost unul cu patru cilindri, de 2,3 litri care împrumuta carterul chiar de la motorul de Formula 1. Patru cilindri înseamnă greutate mai mică, turație maximă mai ridicată și cuplu mai bun, iar această soluție s-a dovedit a fi alegerea perfectă pentru dezvoltarea unui motor de curse. Totuși, chiar dacă BMW Seria 3 avea deja un motor cu patru cilindri, puterea sa era mult prea mică pentru a face față nevoilor unui BMW M3. Astfel, cilindreea a fost crescută la 2,3 litri și s-a optat pentru patru supape pe cilindru. Un alt argument care a favorizat alegerea unui motor cu patru cilindri în locul unuia cu șase a fost legat de lungimea arborelui cotit. Lungimea mai mare a acestuia în cazul motorului cu șase cilindri în linie însemna că arborele cotit începea să vibreze la turații mult mai scăzute decât în cazul unui motor cu patru cilindri. Prin urmare, echipa de ingineri care a lucrat la acest motor a proiectat arborele cotit astfel încât să ofere suficientă rigiditate torsională pentru a rezista unei turații maxime de 10.000 rpm. Această valoare reprezenta o creștere a turației maxime cu aproape 60% în comparație cu modelele „normale” de serie. Oricum, în versiunile de producție, viteza maximă pe care BMW M3 E30 o atingea coincidea cu o turație maximă de 6.750 rpm, astfel că marja de „tuning” a fost una considerabilă.

Totuși, spre deosebire de BMW M1, noul BMW M3 E30 trebuia să fie o mașină de serie, produsă în minimum 5.000 de unități anual, astfel că trebuia să se descuce și în rolul de mașină de stradă, dar și să respecte câteva norme de poluare. Astfel, primul BMW M3 E30 a fost conceput din start pentru a putea fi echipat cu un convertor catalic, care să nu sugrume motorul și care să permită puterea maximă dorită.

Atunci când a fost prezentat publicului, în 1985, BMW M3 E30, chiar și fără o vopsea specială, se deosebea clar de celelalte versiuni ale Seriei 3. Micul eleron de pe portbagaj și restul elementelor aerodinamice, printre care și spoilerul față și pragurile laterale, îi ofereau primului BMW M3 nota distinctă de care avea nevoie pentru a se detașa de modele de serie. Totuși, chiar dacă mașina a fost prezentată în 1985, jurnaliștii auto ai vremii, dar și publicul totodată, mai aveau de așteptat cel puțin încă șase luni. Astfel că în primăvara anului 1986, primele teste de presă cu noul BMW M3 E30 aveau să se desfășoare pe circuitul de la Mugello. Cu o cinematică a axelor modifictă, cu o nouă suspensie, dar și cu noi amortizoare, alături de o aerodinamică bine pusă la punct – cu un coeficient aerodinamic de 0,33 – BMW M3 E30 a reușit să impesioneze audiența fără doar și poate.

Sistemul de frânare complet nou, cu ABS în standard, dar și cu discuri ventilate pe față, era operat prin intermediul unui pompe de înaltă presiune care funcționa în strânsă legătură cu motorul. Aceeași pompă era responsabilă și de servodirecție, iar ambele sisteme au fost concepute pentru a nu fi influențate de presiunile negative care puteau fi dezvoltate de motor. Primul BMW M3 cântărea doar 1.200 de kilograme, iar acest lucru se traducea într-un raport de 6.15 kg pentru fiecare cal-putere, iar viteza maximă dezvoltată de primul BMW M3 E30 era de 230 km/h în versunea cu convertor catalic și de 235 km/h în cazul versiunii care nu ținea cont de normele de poluare. Pe lângă asta, sprintul 0-100 km/h dura 6,7 secunde. Dacă puterea maximă de 147 kW (200 CP) era livrată la 6.750 rpm, cuplul maximă de 240 Nm era disponbil de la 4.750 rpm. BMW M3 E30 parcurgea la momentul lansării 1.000 de metri, cu start de pe loc, în 27,2 secunde, iar accelerația în reprize, de la 80 la 120 km/h, în treapta a V-a, care avea raport de transmisie 1, dura 7,1 secunde.

BMW M3 E30: Povestea unei legende mereu vie

Pe de altă parte, toată această demonstrație de forță și toate aceste performanțe dinamice impresionante veneau cu un cost. Primul BMW M3 E30 a costat la vremea respectivă 58.000 de mărci, ceea ce nu însemna deloc puțin puțin. Prin comparație, cel mai scump model din gama Seriei 3 de atunci era 325i Convertible, care avea un preț de listă de 43.300 de mărci. Cu toate acestea, cele 5.000 de modele pe care BMW avea nevoie să le vândă pentru ca BMW M3 E30 să poată fi omologat ca mașină de Grupa A în competițiile de turisme, s-au vândut ca pâine caldă. De fapt, de abia în 1987 BMW a reușit să producă toate cele 5.000 de exemplare înainte de a le trimite spre livrare în toată lumea. Și, oarecum surprinzător, multe dintre aceste modele au dispărut imediat în alte garaje, pentru a putea fi preparate ca mașini de curse. În 1987 a avut loc prima ediție a Campionatului Mondial de Tursime, iar acesta era chiar scopul pentru care BMW M3 E30 fusese inițial construit. Totuși, spre deosebire de versiunile de stradă, modele de competiție dezvoltau 300 de cai-putere la 8.200 rpm. O altă surpriză a fost aceea că BMW nu s-a aliniat la start cu nicio echipă proprie, ci a preferat să susțină echipe din afara uzinei.

Prima etapă a noului înființat Campionat Mondial de Tursime a avut loc pe 22 martie 1987 și a debutat cu o nouă surpriză pentru BMW. Toate modele BMW M3 E30 au fost descalificate la finalul cursei din cauza unor nereguli care priveau grosimea „tăblăraiei”. Contestația făcută de BMW nu a avut niciun rezultat, astfel că prima cursă din noul campionat a debutat cum nu se poate mai prost pentru constructorul bavarez. Totuși, la finalul campionatului, un om stătea mândru pe podium. Roberto Ravaglia și al său BMW M3 E30 au câștigat primul Campionat Mondial de Tursime. Dar aceasta a fost doar apogeul. Wilfried Vogt a câștigat Campionatul European de Tursime cu un BMW M3 E30, iar Altfried Heger a fost al doilea, tot cu un BMW M3 E30. Eric van de Poele a câștigat Campionatul German de Tursime tot cu BMW M3 E30. În același an, BMW M3 E30 nu a triumfat doar în cursele pe circuit, iar un BMW M3 E30 a câștigat și Raliul Corsica, oferind prima victorie în Campionatul Mondial de Raliuri pentru BMW după o pauză de 14 ani.

Practic, în anul său de debut, BMW M3 E30 a câștigat mai toate competițiile destinate tursimelor în care a participat, iar victoria din Raliul Corsica a fost doar un bonus. Iar la sfârșitul anului, BMW M3 E30 a fost votată „Mașina sport a anului”. Iar toată această magie nu se întâmpla doar pe circuit, pentru că vraja M3-ului E30 ajunsese și pe străzile publice.

BMW M3 E30: Povestea unei legende mereu vie

În anul 1987, versiunea de stradă a lui BMW M3 E30 a primit amortizoare reglabile electronic. Prin intermediul unui comutator amplasat lângă frâna de mână, șoferul putea alege între modurile Sport, Normal sau Comfort. Alegerea modului respectiv era afișată prin intermediul display-ului digital.

În 1988 pentru a sărbători succesul așa cum se cuvine, BMW a lansat două noi versiuni speciale ale primului M3. Una dintre ele, s-a bucurat de sufixul „Evo” și a livrat 220 de cai-putere și a fost destinată clienților speciale. Cea de-a doua s-a transformat în primul BMW M3 Convertible. Cu o putere maximă de 215 CP, M3 E30 Convertible a devenit lejer cea mai rapidă decapotabilă din lume produsă în serie și atingea o viteză maximă de 239 km/h. Între timp, succesul în lumea curselor avea să atingă un record.

În 1988, BMW M3 E30 nu a câștigat doar Campionatul German de Tursime, dar s-a impus și în campionatele din Franța, Italia și Anglia. În anul următor BMW M3 E30 s-a dovedit a fi și mai greu de băutu, astfel că mașina a câștigat titlurile din Germania, Belgia, Olanda, Franța, Italia, Finlanda, Spania, Suedia și Iugoslavia. Mai mult, în 1989, belgianul Marc Duez, la volanului unui BMW M3 E30 a trecut al optulea linia de sosire în Raliul Monte Carlo, fiind primul pe lista celor fără tracțiune integrală. Și asta nu e tot. În același, cuplul de piloți Altfried Heger și Roberto Ravaglia au încununat anul cu un succes neașteptat. Cei doi s-au impus la volanului unui BMW M3 E30 în cursa de 24 de ore de la Nurburgring.

BMW M3 E30: Povestea unei legende mereu vie

BMW M3 E30 devenise deja cel mai de succes model din istoria campionantelor de tursime, reușind să câștige aproape toate campionatele majore în care participase. Iar pentru că regulamentele erau diferite în funcție de campionat, versiunea de curse a suferit destule modificări. De exemplu, în Italia, cilindreea era limitată la 2,0 litri, în timp ce în Anglia, limita era de 2,5 litri. Acest lucru le-a permis echipelor de curse să crească puterea M3-ului E30 până la 360 de cai-putere.

Toate aceste declinări, le-au permis celor de la BMW să ofere și cea mai puternică versiune a lui BMW M3 E30. Numită Sport Evolution, această versiune avea cilindreea crescută la 2,5 cilindri, iar puterea maximă era 238 CP la 7.000 rpm. Cuplul a rămas același, 240 Nm, dar sprintul 0-100 km/h a scăzut la 6,5 secunde, în timp ce viteza maximă crescuse la 248 km/h. În total doar 600 de unități BMW M3 E30 Sport Evolution au fost produse. O altă versiune specială este 320is. Această versiune, deși numele nu-i spune asta, era un BMW M3 E30 deghizat pentru a scăpa de taxe. În Italia, toate mașinile cu o cilindree de peste 2,0 litri era considerate de lux, astfel că trebuia achitată o taxă. Pentru a evita acest lucru, BMW a redus cilindreea la 2,0 litri și a livrat un BMW E30 cu 192 de cai-putere care a purtat denumirea 320is.

Până la sfârșitul lui 1991, 17.970 de modele BMW M3 E30 ieșiseră pe poarta fabricii, incluzând aici cele 786 de versiuni Convertible. Nimeni nu anticipase succesul enorm de care avea să se bucure primul BMW M3, nici în lumea motorsportului, nici în viața de zi cu zi. Tocmai de aceea, odată cu lansarea noii generații BMW Seria 3 E36, povestea avea să continuie. Dar despre asta, vom vorbi într-un episod următor. În cazul în care vrei să afli pe scurt povestea celui mai de succes BMW M3, aruncă un ochi pe clipul de mai jos.

BMW Motorrad

Comentarii

©2024 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account