Lansat în 1992, BMW M3 E36 și-a bazat succesul pe cele aproape 18.000 de exemplare vândute din prima generație a BMW-ului M3. Dacă E30 a apărut mai degrabă din necesitate decât din dorința de a scoate pe piață o mașină compactă, dar performantă, cu BMW M3 E36 lucrurile stau cu totul altfel. Cea de-a doua generație BMW M3 a fost o mașină nouă din toate punctele de vedere și, din păcate pentru unii și din fericire pentru alții, M3 E36 a înseamnat sfârșitul unei ere. Dacă BMW M3 E30 era supersportiva care nu făcea niciun compromis și care cerea mult talent și multă grijă din partea șoferului, BMW M3 E36 propunea un alt tip de sportivitate. Una mai domoală, înconjurată de echipamente moderne, aproape”luxoase” dacă ne gândim la dotările vremii și care-și propunea să livreze puterea într-un mod mult mai calculat.
În 1992, BMW M3 E36 îmbrăca hainele unui coupe „elegant și sofisticat”, dar care avea sub capotă un motor cu șase cilindri în linie, motor care la rândul său a lăsat urme adânci în sufletele pasionaților mărcii bavareze. Chiar dacă sportivitatea pură a M3-ului E30 nu-și mai găsea locul într-o lume modernă, care tânjea după confort și tehnologie, dar și una care punea accent din ce în ce mai mare pe normele de poluare, BMW M3 E36 a fost lansat cu 286 de cai-putere. Mulțumită sistemului VANOS, BMW M3 E36 a beneficiat de timpi variabili de deschidere a supapelor în procesul de injecție, astfel că acest motor a bătut multe recorduri atunci când a fost lansat. Cu o capacitate de 2.990 cmc, puterea maximă de 286 CP era livrată la 7.000 de rotații pe minut, iar momentul motor maxim de 320 Nm venea la 3.200 de rotații pe minut. Cu toate acestea, 230 Nm erau practic disponibili de la turația de ralanti. Cu 97 CP pe litru, acest motor a devenit propulsorul normal aspirat cu cea mai mare putere litrică. Iar cei 108 Nm pe litri au stabilit, de asemenea, un record pentru motoarele normal aspirate.
BMW M3 E36 Coupe cântărea 1.460 de kilograme, iar raportul greutate/puterea era de 4,85 kg/CP. Cu un sprint de la 0 la 100 km/h în doar 6,0 secunde, cu o viteză maximă limitată electronic la 250 km/h, cu un timp de 25,6 secunde pentru parcurgerea a 1.000 m cu start de pe loc și cu 6,4 secunde pentru repriza 80 – 120 km/h în treapta a V-a, BMW M3 E36 știa cum să încingă spiritele. Și cu toate acestea, BMW M3 E36 promitea să consume doar 9,1 l/100 km. Pentru a se încadra în normele de poluare, bavarezii au dezvoltat un sistem cu doi senzori de oxigen, câte unul pentru fiecare trei cilindri. Împreună cu un catalizator catalic, BMW M3 E36 nu doar că a respectat normele de poluare ale vremii, dar respecta chiar și un standard de două ori mai restrictiv.