BMW M3 E36: lupul în blană de oaie

BMW M3 E36: lupul în blană de oaie

BMW M3 E36

BMW M3 E36 este una dintre acele mașini care a trebuit să demonstreze multe, tocmai pentru că venea pe urmele unui model care a scris pagini întregi de istorie, atât în lumea motorsportului, cât și în inimile fanilor BMW. Dacă primul BMW M3 – E30 – fusese lansat cu un sigur scop în minte, acela de a câștiga toate competițiile motorizate în care participa, BMW M3 E36 avea să fie o cu totul altă mașină, bazându-se pe cu concept complet diferit. Tocmai de aceea, putem spune că BMW M3 E36 este primul M3 „modern”. Pe de altă parte, o mare parte din fani s-au temut că această transformare sau evoluție avea să diminueze spiritul M3-ului. Din fericire, BMW M3 E36 a știu exact ce trebuie să facă și cum trebuie.

Text: Andrei Barbu | Foto: BMW

Lansat în 1992, BMW M3 E36 și-a bazat succesul pe cele aproape 18.000 de exemplare vândute din prima generație a BMW-ului M3. Dacă E30 a apărut mai degrabă din necesitate decât din dorința de a scoate pe piață o mașină compactă, dar performantă, cu BMW M3 E36 lucrurile stau cu totul altfel. Cea de-a doua generație BMW M3 a fost o mașină nouă din toate punctele de vedere și, din păcate pentru unii și din fericire pentru alții, M3 E36 a înseamnat sfârșitul unei ere. Dacă BMW M3 E30 era supersportiva care nu făcea niciun compromis și care cerea mult talent și multă grijă din partea șoferului, BMW M3 E36 propunea un alt tip de sportivitate. Una mai domoală, înconjurată de echipamente moderne, aproape”luxoase” dacă ne gândim la dotările vremii și care-și propunea să livreze puterea într-un mod mult mai calculat.

În 1992, BMW M3 E36 îmbrăca hainele unui coupe „elegant și sofisticat”, dar care avea sub capotă un motor cu șase cilindri în linie, motor care la rândul său a lăsat urme adânci în sufletele pasionaților mărcii bavareze. Chiar dacă sportivitatea pură a M3-ului E30 nu-și mai găsea locul într-o lume modernă, care tânjea după confort și tehnologie, dar și una care punea accent din ce în ce mai mare pe normele de poluare, BMW M3 E36 a fost lansat cu 286 de cai-putere. Mulțumită sistemului VANOS, BMW M3 E36 a beneficiat de timpi variabili de deschidere a supapelor în procesul de injecție, astfel că acest motor a bătut multe recorduri atunci când a fost lansat. Cu o capacitate de 2.990 cmc, puterea maximă de 286 CP era livrată la 7.000 de rotații pe minut, iar momentul motor maxim de 320 Nm venea la 3.200 de rotații pe minut. Cu toate acestea, 230 Nm erau practic disponibili de la turația de ralanti. Cu 97 CP pe litru, acest motor a devenit propulsorul normal aspirat cu cea mai mare putere litrică. Iar cei 108 Nm pe litri au stabilit, de asemenea, un record pentru motoarele normal aspirate.

BMW M3 E36 Coupe cântărea 1.460 de kilograme, iar raportul greutate/puterea era de 4,85 kg/CP. Cu un sprint de la 0 la 100 km/h în doar 6,0 secunde, cu o viteză maximă limitată electronic la 250 km/h, cu un timp de 25,6 secunde pentru parcurgerea a 1.000 m cu start de pe loc și cu 6,4 secunde pentru repriza 80 – 120 km/h în treapta a V-a, BMW M3 E36 știa cum să încingă spiritele. Și cu toate acestea, BMW M3 E36 promitea să consume doar 9,1 l/100 km. Pentru a se încadra în normele de poluare, bavarezii au dezvoltat un sistem cu doi senzori de oxigen, câte unul pentru fiecare trei cilindri. Împreună cu un catalizator catalic, BMW M3 E36 nu doar că a respectat normele de poluare ale vremii, dar respecta chiar și un standard de două ori mai restrictiv.

BMW M3 E36

Desigur, pentru a face față puterii destul de mari, dar și pentru a furniza un comportament demn de sigla „M”, BMW M3 E36 a primit destul de multe modificări ale suspensiei, șasiului și frânelor față de un E36 Coupe normal. Scopul pentru care BMW M3 E36 a fost creat era unul simplu: „o supersportivă de zi cu zi”. Prin urmare, M3-ul a primit o suspensie față redesenată, iar suspensia spate a fost preluată de la BMW Z1, reducându-se astfel la minimum mișacrea de tangaj din timpul plecărilor de pe loc sau frânărilor. Pe lângă asta, barele antiruliu și amortizoarele au fost întărite, iar toate aceste modificări au dus în final la o înălțime cu 31 de milimetri mai mică pentru BMW M3 E36 decât pentru Coupe-ul E36. Înainte de a fi testat pe Nurburgring, șasiului lui BMW M3 E36 fusese gândit pentru a rezista la o valoare de 0.8 g a accelerațiilor laterale. În urma testului de pe celebrul circuit, rezultatul a fost unul surprinzător. BMW M3 E36 putea să dezvolte accelerații laterale de până la 1 g.

Pentru acest tip de mașină, frânele sunt la fel de importante precum puterea sau valoarea accelerației lateral, astfel că divizia M a știut exact ce trebuie să facă. Echipat cu discuri venitale pe față și pe spate și cu ABS în standard, BMW M3 E36 avea nevoie de doar 2.8 secunde pentru a opri complet de la o viteză de 100 km/h, adică 35 de metri. În cazul frânării de la 200 km/h, BMW M3 E36 avea nevoie de 6,0 secunde pentru a se opri complet. Toate aceste date tehnice anunțau o mașină cu adevărat rapidă, dar nu doar în linie drepată, ci și acolo unde contează: pe drumurile virajate.

Din punct de vedere vizual, BMW M3 E36 nu diferă foarte mult în comparație cu un E36 Coupe. Totuși, diferențele sunt suficient de mari pentru a-ți da repede seama că nu ai de-a face cu o mașină normală, ci un lup îmbrăcat în blană de oaie. Sub grila dublă BMW poți observa o grilă de admisie generos dimensionată care ascunde un radiator de ulei. Jantele, pe 17 inch, au fost special desenate pentru BMW M3 E36, iar oglinzile retrovizoare au devenit repede simbolul lui BMW M3 E36. Și asta pentru că prezența lor anunța că posesorul mașinii a plătit aproximativ 80.000 de mărci pentru BMW M3 E36. Acest însemna practic o creștere cu 150% în comparație cu un 325i considerat vârful de gamă.

BMW M3 E36

În 1993, Johhny Cecotto și Kris Nissen, au urcat la volanului unui BMW M3 E36 GTR care dezvolta 325 CP și care cântărea 1.300 de kilograme și au debutat în competiția Warsteiner-ADAC GT Cup. Din păcate însă, aici s-a limitat cariera lui BMW M3 E36 în motorsport, pentru că modificările ulterioare ale regulamentului nu-i lăsau coupe-ului bavarez nicio șansă de victorie.

BMW M3 E36

Anul 1994 a însemnat debutul lui BMW M3 E36 Convertible, un cabrio cu patru locuri care promitea să ofere șoferului și pasagerilor o experiență de neuitat. Sigur, rigiditatea torsională nu putea săaibă aceleași valori, așa cum nici comportamentul dinamic nu avea cum să fie la fel de bun. Totuși, cu un plafon acționat complet electric și cu un sistem inovator de protecție a pasagerilor în cazul răsturnării, BMW M3 E36 Convertibile a devenit rapid un succes. Versiunea cabrio era cu 80 de kilograme mai grea decât coupe-ul, astfel că sprintul 0-100 km/h dura 6,2 secunde pentru BMW M3 E36 Cabrio, în timp ce viteza maximă era tot de 250 km/h.

În același an 1994, BMW M3 E36 Sedan a debutat ca fiind cel mai bun compromis între sportivitatea unui M3 și caracterul practic al unui Seria 3. Acestea versiune cu patru uși se adresa celor care-și doreau puterea și nota de exclusivitate a unui BMW M3 E36, dar pentru care atât coupe-ul, cât și cabrio-ul era insuficient de practice. Pe stradă, sedanul era la fel de rapid precum coupe-ul, indiferent de situație, iar interior, BMW M3 E36 Sedan se diferenția prin tapițeria din piele Nappa, precum și prin cele câteva inserții din lemn. Date de vânzări spun totul despre BMW M3 E36 Sedan: până în 1999, fix 12.435 de unități au fost comercializate.

În primăvara lui 1995, BMW a prezentat o ediție specială a modelulu M3 E36. BMW M3 E36 GT a fost născut din necesitatea omologării mașinii pentru competiția IMSA GT Series  din USA. Acestă versiune specială a fost vopsită doar în culoarea British Racing Green, iar puterea motorului de 3,0 litri a fost crescută până la 295 CP, astfel că BMW M3 E36 GT accelera de la 0 la 100 km/h în 5,9 secunde. Vizual, BMW M3 E36 GT iese în evidență datorită elementelor aerodinamice deloc discrete, iar un element special al acestei mașini este faptul că unghiul de cădere al spoilerului față poate fi ajustat în funcție de preferințele șoferului. În total au fost produse doar 350 de exemplare ale versiunii GT, iar prețul de pornire a fost de 91.000 de mărci.

În 1995, BMW M3 E36 a primit un nou motor și, implicit, o putere mai mare. Capacitatea cilindrică a motorului cu șase-n linie a crescut la 3.201 cmc, iar puterea maximă a ajuns 321 CP, disponibili la 7.400 de rotații pe minut, în timp ce momentul motor a ajuns la 350 Nm, disponibil la 3.250 rpm. Raportul de compresie a fost crescut de la 10.8 la 11.3, iar un nou sistem electronic de management al motorului a fost dezvoltat. Cu o putere de calcul de 20 de milioane de operații pe secundă, MSS 50 – creierul lui BMW M3 E36 – putea astfel să calculeze momentele exacte pentru scânteie sau injecție. În plus, tot acest calculator contral și nou introdusul sistem Double Vanos, precum și cei doi senzori de oxigen montați pe sistemul de evacuare. Acest sistem electronic poate fi considerat strămoșul tutror sistemelor electronice moderne de la bordul modelelor BMW.

Odată cu creșterea puterii și a capacității cilindrice a fost introdus și noul sistem Double Vanos. Pe lângă deschiderea variabilă a supapelor de admise, acest nou sistem permitea și deschiderea variabilă a supapelor de evacuare. Acest sistem a permis o recirculare mult mai bună a gazelor arse, rezultând astfel emisii de NOx mult mai reduse, dar și un consum optimizat de combustibil. În același timp a fost oferit și o nouă transmisie, cu șase rapoarte. Dacă până în 1995, BMW M3 E36 avea doar cinci trepte, odată cu acest update a fost introdusă și noua cutie. Treapta a VI-a avea un raport de transmisie subunitar (0,83), favorizând astfel obținerea unui consum mai bun, dar și o turație mai scăzută la rularea constantă la viteze mari. Consumul pentr acestea nouă generație a lui BMW M3 E36 era de 8,7 l/100 km.

Cu 321 de cai-putere, „noul” BMW M3 E36 accelera de la 0 la 100 km/h în fix 5,5 secunde și avea o viteză maximă de 250 km/h, iar în treapta a IV-a, mașina accelera de la 80 la 120 km/h în 5,7 secunde, în timp ce parcurgerea a 1.000 de metri cu start de pe loc dura 24,7 secunde.

BMW M3 E36

Anul 1997 marchează o nouă premieră pentru BMW, dar și pentru întreaga lume auto. Chiar dacă BMW M3 E36 părăsise toate competițiile motorizate majore, experiența bavarezilor în lumea motorsportului avea să-i aducă lui BMW M3 E36 prima transmisie secvențială M și, de altfel, îi permitea mașinii să devină primul model de serie din lume echipat cu transmisie secvențială. Denumită SMG, această transmisie, deși a fost privită cu neîncredere, și-a dovedit superioritatea, iar până la finalul producției jumătate din toate M3-ulrile vândute au fost echipate cu acestă transmisie.

Practic, transmisia SMG funcționează la fel ca o transmisie manuală, dar cu o singură diferență: acționarea automată a ambreiajului. Pedala de ambreiaj a fost eleminată, iar șoferul poate schimba treptele prin simpla acționare a levierului. Spre deosebire de o transmisie automată clasică, în cazul transmisiei SMG se elimină convertorul hidraulic și implicit toate pierderile din „sistem”, obținându-se un randament mai bun. În plus, SMG-ul elemină și întreruperea livrării puterii în momentul apăsării ambreiajului. Teoretic, această cutie are toate avantajele și niciun dezavantaj. Pe de altă parte, circulă destule zvonuri legate de problemele de fiabilitate ale acestei cutii. Totuși, cu timpi de schimbare de numai 250 de milisecunde, transmisia SMG a fost un real succes, atât prin prisma performanțelor dinamice, cât și din punct de vedere comercial. Din 1992 până în 1999, BMW M3 E36 a fost comercializat în fix 71.242 de unități. Iar conceptul lui BMW M3 E36 a fost atât de bun, încât în ultimii doi ani de producție ale două versiuni s-au alăturat. M Roadster și M Coupe au împrumutat motorului lui BMW M3 E36 și au păstrat caroseria lui Z3.

Povestea video a lui BMW M3 E36

BMW Motorrad

Comentarii

©2019 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă IN MOTION MEDIA.

Conectează-te folosind datele de autentificare

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account