BMW M3 E92: Momentul de glorie al V8-ului

BMW M3 E92

BMW M3 E92 este considerat un fel de muscle-car european care a reușit să aducă un V8 sub capota unei mașini care avea să mănânce viraje pe pâine și să nască demoni la 8.300 de rotații pe minut. Din nou, ingineria germană și-a spus cuvântul, iar divizia
M GmbH a luat toți laurii.

Text: Andrei Barbu | Foto: Cars Photo & BMW

În 2007, BMW M3 E46 împlinea deja șapte ani și, chiar dacă nu era nici pe departe o mașină lentă, într-o lume aflată mereu în căutare de și mai multă viteză, a venit momentul pentru un înlocuitor. Agitația din jurul celei de-a patra generații BMW M3 a început în anul 2007, odată cu cea de-a 77 ediție a Salonului Auto de la Geneva. În acel an, divizia M GmbH a prezentat pentru prima oară conceptul viitorului M3. Mașina de show avea un V8 sub capotă, astfel că toată lumea a început să arunce zvonuri în stânga și-n dreapta referitoare la performanțele dinamice ale viitorului model. La nivelul designului, conceptul BMW-ului M3 E92 împrumuta o mare parte din liniile coupe-ului din gamă, însă, în realitate doar foarte puține componente au fost preluate de la coupe-ul „normal”. Acestea se rezumă la cele două portiere, la blocurile optice față/spate și la hayonul portbagajul. În rest, totul era nou. Capota din aluminiu, cu decupajul devenit deja clasic pentru M3-ul cu V8, iar prizele de aer generoase completau detaliile unui M3 Coupe foarte nervos.

Versiunea de serie a fost lansată doar câteva luni mai târziu și a venit la pachet cu toate componentele promise de concept și, în afară de cele câteva componente amintite mai sus, mașina era complet nouă. Sub capota sa sălășluia un V8 de 3.999 de centimetri cubi care a devenit rapid unul dintre cele mai bune V8-uri produse vreodată. Cu o putere maximă de 420 de cai-putere, V8-ul se turează până la 8.300 de rotații pe minunt, atunci când, de fapt, dezlănțuie toată puterea. Rețeta unui propulsor normal aspirat a fost păstrată, astfel că cei 4,0 litri dispuneau și de un cuplu maxim de 400 Nm, disponibil de la 3.900 de rotații pe minut. Prin urmare, echipat cu transmisia manuală cu șase trepte, BMW M3 E92 accelera de la 0 la 100 km/h în 4,8 secunde, parcurgea 1.000 de metri cu start de pe loc în 23,3 secunde, accelera de la 80 la 120 km/h în 4,9 secunde și avea o viteză maximă de 250 km/h. În cazul în care interesează pe cinvea, consumul mediu promis de BMW M3 E92 este de 12,4 l/100 km.

BMW M3 E92

Șasiul lui BMW M3 E92 a fost creat având la bază suspensia modelului BMW Seria 3 Coupe, însă aproape toate componentele au fost înlocuite. Pe lângă faptul că totul trebuia să facă față puterii mai mari, ideea unei greutăți cât mai scăzute era prioritară. Puntea față a avut practic toate componentele fabricate din aluminiu, în timp ce puntea spate, cu o suspensie cu cinci brațe, a fost complet redesenată, obținâdu-se astfel o scădere a greutății cu 2,5 kilograme. O reducere și mai mare a greutății a fost realizată prin intermediul unui nou sistem de frânare, din materiale compozite, cu discuri ventilate pe ambele punți. Totuși, cel mai impresionant este plafonul, realizat integral din plastic ranforsat cu fibră de carbon. Pe lângă faptul că acest plafon este mult mai ușor decât unul din oțel, cel mai mare avantaj, pe lângă scăderea greutății, îl constituie coborârea centrului de greutate al mașinii.

Pe lângă motor și șasiu, o altă „componentă” a lui BMW M3 E92 a fost partea electronică. Folosind noile sisteme electronice de control, șoferul avea posibilitatea să personalizae comportamentul mașinii în funcție de starea sa de spirt sau, mai exact, în funcție de stilul de condus. De exemplu, sistemul dinamic de control al stabilității (DSC) putea fi oprit imediat, iar prin intermediul iDrive-ului se putea selecta nivelul dorit de asistență al direcției. Opțional a fost oferit și un sistem electronic de control al amortizoarelor, iar cele trei programe ale sale sunt configurabile printr-o singură apăsare de buton. Pe lângă toate acestea, sunt disponibile și trei mapări diferite ale programelor de injecție care modifică substanțial modul în care V8-ul răspunde la apăsarea accelerației. Iar pentru ca totul să decurgă perfect, BMW M3 E92 a fost echipat și cu un diferențial M variabil care are posibilitatea de a varia procentul blocării de la 0 la 100%.

La numai opt luni după lansarea coupe-ului BMW M3 E92, bavarezii și-au făcut de cap și au scos pe piață și un sedan, dar și un cabrio. Sedanul a fost lansat în toamna anului 2007, iar BMW M3 Cabrio a venit pe lume în primăvara lui 2008. O consecință direct a acestui lucru a fost faptul că M GmbH a obținut un nou record de vânzări, iar în primul an de producție complet, BMW M3, în toate variante sale, a fost vândut în aproape 18.000 de unități. Desigur, multitudinea de premii pe care acestă mașină le-a primit din partea presei interanționale au ajutat, iar printre aceste premii se numără „Interantional Engine of the Year” și „Sportiest Saloon of the Year”.

Pentru amatorii de statistice și date punctuale trebuie să specificăm faptul că versiunea cabrio a fost cu mult mai grea decât coupe-ul. Dacă BMW M3 E92 cântărește doar 1.580 de kilograme, cabrio-ul cântărește 1.810 kilograme, aceasta fiind cea mai mare diferență de până acum în cazul diferitelor versiuni ale M3-ului. Prin urmare, cabrio-ul accelerează de la 0 la 100 km/h în 5,3 secunde, fiiind mai lent decât coupe-ul cu jumătate de secundă. De cealaltă parte, sedanul este cu doar 25 de kilograme mai greu decât coupe-ul, astfel că sprintul 0-100 km/h pentru BMW M3 E90 durează 4,9 secunde.

Anul 2008 marchează o nouă premieră pentru BMW M3 E92, dar și pentru întreaga marcă bavareză. Pentru prima dată o transmisie automată dublu ambreiaj echipează o mașină atât de puternică, iar transmisia M Double Clutch beneficiază și de modul Drivelogic. Această nouă transmisie face parte din cea de-a patra generație de transmisii automate dezvoltate de BMW pentru modele din gama M. Acesată cutie de viteze a fost disponibilă pe toate versiunile e caroserie, inclusiv pe sedan și cabrio.

Pe lângă timpii extremi de scurți ai schimburilor de trepte, transmisia automată M Double Clutch oferă și performanțe dinamice mai bune decât transmisia manuală. Cu un sprint 0-100 km/h în 4,6 secunde pentru BMW M3 E92, transmisia automată se dovedește cu 0,2 secunde mai rapidă. Mai mult, în cazul accelerației în reprize, de la 80 la 120 km/h diferența este și mai mare. Dacă în cazul transmisie manuale BMW M3 E92 are nevoie de 4,9 secunde pentru a accelera de la 80 la 120 km/h, în cazul transmisie M Double Clutch, acest timp este redus până la 4,2 secunde. În plus, se pare că și consumul de combustibil a fost redus cu această transmisie, el ajungând la 11, 2 l/100 km.

Anul 2010 aduce în atenția publicului și a fanilor mărcii o versiune specială a modelului BMW M3 E92. Purtând numele GTS, această versiune speciale duce la extrem tot ce știam până atunci despre coupe-urile sportive. Cu o capacitate cilindrică crescută la 4.361 de centimetri cubi, BMW M3 GTS pune la bătaie 450 CP la 8.300 de rotații pe minunt și un cuplu maxim de 440 Nm disponibil de la 3.750 de rotații pe minut. Pe lângă această creștere a puterii, BMW M3 E92 GTS a primit și o transmisie automată reconfigurată, dar și multe elemente aerodinamice, în timp ce multe dintre elementele de confort au fost eliminate pentru a duce la o greutate cât mai mică. În final, raportul greutate/putere pe care BMW M3 E92 GTS îl afișa era de 3,4 kg pentru fiecare cal-putere. Prin urmare, sprintul 0-100 km/h durează 4,4 secunde, iar mașina nu are nevoie decât de 22,5 secunde pentru a aprcurge 1.000 de metri cu start de pe loc. În plus, BMW M3 E92 GTS devine cel mai rapid M3 din istorie, având o viteză maximă de 305 km/h.

Doi ani mai târziu, în 2012, chiar înaintea cursei de 24 de ore la NUrburgring, BMW M3 CRT a fost prezentat sub forma unui M3 Sedan, model care a dat startul unui noi proces de producție al plasticului ranforsat cu fibră de carbon, proces care ne oferă astăzi modele precum BMW i3, i8 sau chiar noul BMW Seria 7. Performanțele dinamice ale noului sedan sunt identice cu cele al lui BMW M3 E92 GTS, inclusiv puterea și raportul greutate/putere. Totuși, BMW M3 CRT este o „pasăre” foarte rară pentru că M GmbH a produs doar 67 de unități. BMW M3 GTS a fost produs în 135 de unități.

Cam sună povestea lui BMW M3 E92, cel care a fost primul BMW M3 produs în serie cu un V8 sub capotă și, cel mai probabil, și ultimul. Noi am fost suficienți de norocoși încât să-l testăm, iar mai jos aveți testul nostru video cu BMW M3 E92.

Povestea video a modelului BMW M3 E92, așa cum a fost ea pusă la cale de BMW este disponibilă mai jos într-un clip oficial despre istoria acestei mașini.

BMW Motorrad

Comentarii

©2024 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account