Interviu cu Marc Girard, Director de design interior al BMW
La Salonul auto de la Geneva, “fratele” mai mare, BMWBlog.com a avut ocazia sa discute cu Marc Girard, Directorul de design interior al BMW.
Marc a lucrat timp de 16 ani ca designer la BMW Group si in aprilie 2009 a preluat pozitia de team leader la Design Interior BMW Automobile.
In martie 1993, dupa terminarea studiilor in Paris si SUA, Marc Girard s-a alaturat grupului BMW, unde a avut responsabilitati de project manager in sectoarele lifestyle, prototipuri si design avansat, atat pentru design exterior cat si pentru design interior. In perioada 2000-2002 a realizat designul interior pentru BMW Seria 1, prima masina a brandului din segmentul compact.
Dupa aceasta, Marc Girard a devenit membru in echipa de designeri responsabili cu dezvoltarea celei de-a doua generatii MINI. Marc a fost Director de design interior pentru marca MINI in perioada 2004-2006 si in acest timp a fost responsabil cu stilul interior al lui MINI Clubman. In anul 2006 s-a alaturat echipei de Design Interior BMW.
La aproape un an de la asumarea noului sau rol, l-am rugat pe directorul de design interior sa ne povesteasca putin despre ce se intampla cu noul limbaj de design interior al BMW si despre ce se poate intampla pe viitor.
BB: Inafara de noul BMW Seria 7 si 5 GT, exista la noua Seria 5 elemente de design ce provin si de la alte modele BMW? Au servit ele ca inspiratie pentru limbajul de design interior al noului model?
MG: Cu siguranta. Daca exista un atribut comun al tuturor modelelor BMW noi, acela este orientarea catre sofer. De fapt, vorbim de o abordare a interiorului care tine de ADN-ul BMW, si vom vedea acest lucru la fiecare nou model BMW pe care il vom lansa.
BB: E corect sa spunem ca interiorul noului Seria 5 ofera o pozitie si mai orientata catre sofer decat Seria 7 sau GT? Este acesta un mod de a conecta soferul cu masina?
MG: Orientarea catre sofer inseamna sportivitate. Seria 7 e foarta sportiva si e orientata spre statut. Seria 5 e o masina de business, mai sportiva in aparenta decat Seria 7. Daca te uiti de aproape, Seria 7 e orientata spre sofer prin panoul central, dar consola centrala e practic simetrica. La Seria 5, plansa de bord e si mai inclinata spre sofer, la fel si consola centrala – asadar simti mai multa orientare catre sofer la Seria 5. Daca vom considera acest fapt o ipoteza, va puteti imagina ca Seria 3 va fi si mai orientata spre sofer decat aceasta.
Practic Z4 are cel mai mare grad de orientare catre sofer pe care il poti obtine.
BB: In acest context ati spune ca Z4 reprezinta inceputul unei noi abordari BMW in ce priveste designul interior? Se pare ca odata cu lansarea Z4, totul a evoluat spre un nou stil de design.
MG: Sunt de parere ca limbajul de design la BMW e destul de evolutiv, se constituie intr-o serie de evolutii si revolutii. Asa s-a intamplat intotdeauna cu limbajul nostru de design, si dorim sa pastram aceasta componenta a ADN-ului BMW, de orientare catre sofer, orizontalitate, abordare moderna, lejeritate.
Toate aceste componente ADN pot fi vazute destul de clar la Vision EfficientDynamics – conceptul pe care l-am prezentat la Frankfurt – toate aceste elemente sunt puse laolalta, iar strategia de design BMW e foarte clara acolo.
BB: Din cate am inteles, interiorul modelului VisionEfficientDynamics e un exemplu de design de tip „layering” (tehnologie care implica dispunerea suprafetelor in straturi, una peste cealalta, creand imbinari netede, reducandu-se astfel numarul de componente, si in consecinta si greutatea masinii).
MG: In esenta, VisionEfficientDynamics a avut o abordare de tip „layering” atat la exterior cat si la interior, iar scopul acestei abordari de design e sa punem in evidenta efectul de lejeritate pe care vrem sa-l combinam cu dinamica eficienta. EfficientDynamics e legat mult de aerodinamica, iar scopul nostru in ce priveste designul interior e sa subliniem aceasta filosofie, realizand un interior lejer.
Tehnologia de tip „layering” ne ofera posibilitatea sa anulam anumite volume, sa lucram cu asa-zisele spatii negative – adica din volumul complet inchis, tai „felii” din intregul volum – si obtii practic mai multe straturi – un strat jos, unul la mijloc si unul sus, si toate spatiile dintre straturi sunt de fapt spatiu, care reflecta lejeritatea.
Aceasta e toata filosofia tehnologiei de tip „layering”.
BB: Din punct de vedere al designului, sunt mai multe provocari in realizarea unei abordari de tip „layering” decat in cazul unui design traditional?
MG: Da, cu siguranta, deoarece „layering” este un limbaj de design cu totul nou; cand punem in practica un limbaj nou, trebuie sa fim si mai atenti – e vorba de un limbaj nou, o filosofie noua, dar in aceeasi masura este tot BMW….
In esenta, trebuie sa preluam simbolurile de design ale BMW si sa le transformam, sa aducem putina modernitate in ele, iar layeringul este o astfel de provocare.
BB: Fara sa intram in detalii despre produse viitoare, ar trebui sa ne asteptam sa vedem design de tip „layering” intr-un model de serie in viitor?
MG: Deja pot sa declar ca efectul pe care il obtinem cu layering – cu aceasta senzatie de lejeritate – e ceva ce vom vedea in viitoarele produse.
BB: Aceasta tehnica de design necesita cumva materiale speciale?
MG: Intrebarea ar fi: este layering-ul o provocare?
Da, este.
In opinia mea, tehnologia, felul in care vor fi construite interioarele pe viitor, vor avea un impact major asupra esteticii interiorului – tehnologia de tip „layering” implementeaza noi tipuri de tehnologii.
Nu putem face layering cu tehnologiile pe care le avem in momentul actual – avand practic un volum complet inchis, trebuie sa gasim modalitati noi, iar Vision Concept ne arata ca toate acele benzi care se desfasoara laolalta, realizate din componente diferite si cu tehnologie noua, vor aduce cu siguranta o estetica noua.
Si chiar si in sens invers, ceea ce dorim e o noua estetica. Va trebui s-o implementam in tehnologii noi, asadar e o situatie cu doua sensuri. E foarte multa provocare in asta, dar prin asta ne caracterizam.
BB: Este cunoscut faptul ca soferii de BMW apreciaza cel mai mult dinamica masinilor lor si experienta la rulare. Am observat recent o tendinta de crestere a numarului oamenilor care cer un design interior imbunatatit, mai luxos. Se incadreaza acest trend in linia celor observate de BMW? Se pare ca in prezent multi consumatori compara designul interior al masinilor Audi cu BMW.
MG: Dupa parerea mea personala, importanta designului interior va creste pe viitor. Cred ca bucuria de a conduce vine si din felul in care este construit interiorul, deoarece interiorul reprezinta interfata intre om si masina. Asadar, materialele pe care le vezi si le atingi creaza de fapt o conexiune intre sofer si masina.
Placerea de a conduce trebuie sa treaca si prin interior…prin a te bucura de materiale… nu e un gand direct pe care il au oamenii: Imi place exteriorul mai mult decat interiorul, sau mai putin – de fapt trebuie sa le combini.
Conceptul Vision e un exemplu bun de modalitate in care poti combina designul exterior si cel interior pentru a realiza un intreg.
Inca un exemplu – cand ne gandim la Seria 5 GT, vorbim de o abordare arhitecturala a acestei masini, deoarece am inceput prin a defini mai intai interiorul masinii, apoi exteriorul. Exista semne care indica faptul ca oamenii sunt in cautare de produse foarte autentice, si pe viitor consider ca toate elementele vor fi mai apropiate: designul exterior, designul interior, materialele, tehnologiile, interfata cu utilizatorul, totul trebuie sa se combine si sa formeze fizic un singur produs, foarte autentic.
BB: Din cate ati observat, are succes Seria 5 GT?
MG: Da, avem mai multi clienti decat ne asteptam; e un produs de nisa, nu o masina cu productie in cantitati mari; e o masina foarte specifica destinata unei niste foarte specifice. Si in aceasta nisa se descurca destul de bine. E un semn bun ca in momentul cand lansam un nou produs/concept, oamenii reactioneaza pozitiv la abordari noi ale pietei.
BB: Haideti sa discutam putin despre noul Seria 5. A fost folosit vreun material special la noul model? Ceva specific acestei masini?
MG: Avem culori specifice pentru acest model; in ce priveste materialele, ne aflam in aceeasi gama cu Seria 7. Avem optionale foarte interesante pe Seria 5, cum sunt cele de pe Seria 7, de exemplu aplicatiile ceramice de pe butoane si pe iDrive. Mie personal imi place foarte mult materialul acesta, la atingere se simte atat de pretios, foarte rece si intens. Iar acest lucru ne readuce la ce spuneam mai devreme: interfata dintre sofer si masina. Aplicatiile ceramice chiar imi plac, suntem primii care oferim asa ceva.
BB: Dar Seria 5 Individual? Vom vedea luxul dus la un nou nivel, prin utilizarea mai multor materiale exclusive?
MG: Cred ca vom concepe Seria 5 Individual in special in jurul abordarii ca limuzina de business. Seria 7 e foarte luxoasa, mult mai legata de status, pe cand Seria 5 e mai mult spre business – veti vedea aceasta abordare in programul Individual pe care-l cream sa se potriveasca perfect cu masina.
BB: Cu atatea linii radicale de interior la E60, care a fost ideea din spatele designului cu noua Seria 5? E60 a beneficiat de o abordare radicala, pe cand la noua Seria 5 se reduc factorii de avangarda si surpriza, dar se mentine in acelasi timp un nivel ridicat de lux.
MG: Dificila intrebare, dar pot sa raspund la asta; dupa cum am mai spus, avem revolutie-evolutie-revolutie-evolutie; avem un proces ciclic in cadrul dezvoltarii designului. Si dupa cum puteti vedea, in acest caz avem de-a face cu evolutie. Cu toate acestea, consider ca am ales o propunere extraordinara de design pentru aceasta masina, foarte eleganta, foarte luxoasa, si care se potriveste perfect cu piata si cu cerintele de produs.
Exista un lucru foarte specific acestei masini: cand analizezi interiorul lui E60, Seria 5 era foarte precisa: totul foarte clar, toate suprafetele foarte tensionate, aproape foarte foarte plat…acolo era o abordare mai mult spre masina decat spre om.
In timp ce interiorul noii Seria 5 e mai mult spre om decat spre masina. Toate suprafetele au mai mult tonus, mai multa musculatura. Sunt suprafete daltuite. Aceasta e diferenta majora in ce priveste designul interior. Unii spun ca E60 avea o abordare arhitecturala, foarte bine delimitata, foarte precisa, putin rece. Aici avem un limbaj mult mai uman, imbracat cu muschi, o abordare umana pe care am vazut-o de exemplu la Seria 7, si aceasta abordare se va regasi si la modelele viitoare.
Consider ca reactiile legate de aceasta masina sunt uimitor de pozitive – oamenii sunt foarte fericiti. Motivul este ca atunci cand folosesti un astfel de limbaj de design, devii aproape dependent, te atrage aceasta suprafata. Cand este o abordare mai mult spre masina decat spre om, barbat sau femeie fiind, respingi putin aceste tipuri de suprafete; de aceea interiorul noului cinciar e extrem de modern, dar are in plus aceasta abordare umana care place automat oamenilor, care o gasesc mai primitoare.
Dar primitoare nu intr-un sens de mai comod, caci pana la urma, Seria 5 este o limuzina sportiva. In esenta, acest limbaj al formei se apropie de pasagerii masinii.
BB: Ce pasi au fost urmariti la designul interior pentru a asigura ca functionalitatea si simplitatea raman intacte?
MG: Exista o declaratie pe care o folosesc intotdeauna: e vorba de forma inaintea functiei. Acesta este tinta noastra principala ca designeri, sa cream masini cu stil. Pana la urma, scopul nostru final e ca oamenii din masina sa conduca vehiculul intr-un mod eficient, sportiv, sigur, dar in acelasi timp sa poata folosi toate functionalitatile pe care le ofera masina. Si toate acestea practic trebuie sa vina impreuna.
BB: intr-un articol de-al nostru am mentionat, pe baza unei informatii venita de la BMW, ca xista o serie de materiale folosite in comun de Seria 7 si Seria 5. Ce are Seria 5 de castigat din asta?
MG: Noi avem o abordare de tip backbone – practic dezvoltam o singura platforma – la Seria 5, la Seria 7 – si o aplicam si la 5 GT. Desigur ca ne avantajeaza si din punct de vedere al costurilor, dar este si o situatie de tip win-win, deoarece atunci cand producem mai multe componente, reducem din costuri, si putem astfel sa reinvestim aceste castiguri in alta parte, in diverse elemente specifice, utile.
De aceea toate aceste masini se conduc atat de fantastic, sunt perfecte la manevrabilitate deoarece am investit mai mult in tehnologie.
BB: Cum vedeti designul interior in 5-10 ani?
MG: Ca sa raspund acestei intrebari: am facut o masina exact pentru asta – VED, Vision Efficient Dynamics. Ne arata designul de peste 10 ani. Practic aceasta masina e M3-ul anului 2020. Toate lucrurile din aceasta masina reprezinta pentru mine o abordare pozitiva asupra viitorului.
Un element important este interfata cu utilizatorul – foarte important.
Interfata, 3D, informatie structurata….Deocamdata avem o cantitate impresionanta de informatii peste tot. Pe viitor, toata aceasta informatie va trebui structurata, organizata. Consider ca oamenii au de suferit de la atat de multa informatie. Trebuie sa reducem cantitatea de informatie – sa primesti informatie doar cand e necesar.
Cel mai important element este interfata cu utilizatorul; al doilea este tehnologia, apoi mobilitatea sistemului si materialele. Asadar mobilitatea sistemului, tehnologia si interfata cu utilizatorul – aceste elemente vor avea cu siguranta impact asupra modului in care va arata masina.
Vision Concept nu ar fi aratat asa daca nu s-ar fi implementat noi tehnologii si o interfata noua.
BB: Legat de VED, a fost neobisnuit pentru Mario si Jochen sa proiecteze VED intr-o perioada atat de scurta de timp? (Mario Majdandzic, Design Exterior, Jochen Paesen, Design Interior). Cred ca e vorba de doar 7 luni de la inceputul procesului pana la prezentarea masinii la Salonul auto de la Frankfurt.
MG: A, e normal pentru o masina de prezentare. De fapt e limita – nu o poti proiecta mai rapid de atat, cu tot cu implementarea caracteristicilor. Intreaga echipa a facut o munca fantastica. Proiectarea masinii a fost destul de usor de facut pentru ca am avut la dispozitie foarte putin timp, si asta cateodata e un lucru bun de vreme ce trebuie sa ajungi undeva intr-un final.
A fost totul foarte focusat – M3-ul anului 2020. Este visul oricarui designer – ajungi la momentul unde ai schita, apoi proiectezi masina exact asa, fara nicio restrictie. Cred ca cea mai mare provocare a fost sa construiesti masina astfel incat sa arate exact ca schita. A fost uimitor. Tot nu-mi vine sa cred, chiar dupa ce am vazut masina la salon, si comparand-o cu fotografiile…si tot ma gandesc: „Dumnezeule, chiar exista”.
BB: Cum a fost trecerea de la MINI catre BMW? Plina de provocari?
MG: Doua lumi. E atat de fascinant, incat ai impresia ca ai de-a face cu doua lumi. E ca si cum ai avea doua lumi, doua planete, doua companii in acelasi loc. Asta face Grupul BMW atat de fascinant. Filosofiile si personalitatile fiecarei marci sunt atat de puternice si atat de diferentiate, si ambele sunt foarte puternice, si amebele emotionale. Totul aici e despre pasiune.
La MINI e vorba de pasiune absoluta, in timp ce la BMW e vorba doar despre motoare…..
BB: Care va este designul interior preferat?
MG: Designurile interioare care-mi plac cel mai mult sunt cele care vor aparea in viitor.
Dar cel pe care-l iubesc foarte mult este 507. Un clasic.
BB: Si CS Concept a avut un design extraordinar, si speram sa vedem asta si in viitor.
BB: Intr-un interviu cu Adrian von Hooydonk, acesta a mentionat ca pentru unii clienti poate dura ani de zile pana sa descopere elemente speciale de design la masinile lor – de exemplu la Seria 7 – stopul care are acel mic element aerodinamic. Avem asa ceva si la Seria5, un element care sa iasa in evidenta? Ceva care sa faca clientul sa exclame: „Wow, n-am stiut ca are asa ceva”?
MG: (indicand catre liniile de design de pe panoul central) – Exact despre asta vorbeam legat de abordarea umana – toate aceste forme, toate suprafetele care altfel, la E60 sunt foarte tensionate.
Ca sa raspund la intrebare, consider ca oamenii vor vedea linia aceasta deindata, mai ales in cazul finisarii in nuanta aluminiu, dar ce e extraordinar in legatura cu aceasta linie e ca ea se continua cu alta linie, care apoi continua cu inca o linie: toata chestia incepe pe consola si continua pe toata partea laterala a masinii, pe usa…totul e continuu. Avem o fluiditate… acesta e un element comun cu Vision Efficient Dynamic, un singur element – care confera multa putere.
Seria 7 este complet simetrica, foarte linistita, si foarte orientata spre status. Ai un interior inclinat, orientat spre sofer. Consola mediana este pentru noi din punct de vedere al strategiei o unealta prin care reglam orientarea catre sofer, caci n-o putem roti la 30 grade, deoarece trebuie sa avem grija si de pasagerul din dreapta. Construim masini pentru sofer, dar nu putem sa lasam ceilalti pasageri inafara ecuatiei. Ca pasager, nu e placut sa stai intr-un mediu atat de restrictiv – se simt deconectati. Aceasta reprezinta o provocare – sa ai orientare spre sofer, dar in acelasi timp sa le asiguri confortul si celorlalti pasageri din masina.
BB: Marc, iti multumim pentru timpul acordat si pentru discutia extraordinara!