Interviu exclusiv BMWBLOG: Domagoj Dukec, Directorul departamentului de Design exterior BMW

Domagoj Dukec, in varsta de 38 ani, este noul Director al departamentului de Design Exterior pentru BMW, este nascut in Frankfurt si lucreaza in echipa de design exterior BMW Automobiles din 2010. El a fost responsabil cu designul modelelor Concept Active Tourer si Concept Vision ConnectedDrive.

Domagoj a mai lucrat inainte de BMW pentru Volkswagen si Citroën si a facut parte din echipa de design responsabila pentru realizarea modelelor Citroën C4 coupé, C5 Airscape, C5 (Mark II), Hypnos si GQ Concept.

Incepand cu data de 1 august 2013, Domagoj Dukec a preluat conducerea departamentului de Design Exterior.

In cadrul interviului de mai jos, Dukec ne-a impartasit cateva din tendintele designului BMW, precum si despre viitoarele modele BMW cu tractiune fata.

BMWBLOG: In ce directie se indreapta designul exterior BMW?

Domagoj-Dukec-081-750x502

Domagoj Dukec: Aceasta e o intrebare dificila. Spre a construi un design emotional si care sa fie dorit de clienti. BMW este o marca ce reprezinta dinamica, e o marca premium, dar ofera cele mai dinamice masini, comparativ cu concurentii nostri.

Desigur ca si ceilalti se descurca foarte bine si incearca orice pentru a comunica sportivitatea, in timp ce noi incercam sa ne concentram si pe alte segmente, mai ales prin BMW i, eficienta mobila. Cred ca asta are legatura cu sustenabilitatea pe care trebuie s-o aratam, pentru ca daca analizezi orice piata, de ex. SUA, Orientul Mijlociu, toata lumea stie ca imaginea este dinamica, precum BMW M. Reprezentam cea mai dinamica companie. De aceea vrem sa revenim, mai ales prin marca-mama BMW, la a fi mai dinamic, dar fara a fi agresiv.

Stim de exemplu ca toti clientii tineri de astazi nu mai sunt ca acum douazeci de ani; nu le mai place daca masinile sunt prea agresive. Am primit feedback in acest sens, asa ca de-acum ne ramane sa aflam care este limbajul de design care ofera precizia – caci si acest lucru este foarte important.

Cred ca noi in cadrul BMW putem crea design care este si usor de produs. Trebuie sa fim inteligenti in crearea designului. Daca ne uitam la alti concurenti care chiar produc masini de buna calitate, nu e doar pentru ca sunt capabili sa o faca – de fapt noi probabil suntem si mai capabili sa o facem, dar daca realizezi de exemplu o parte laterala cum avem noi pe anumite modele, nu poti obtine aceleasi dimensiuni.

De asemenea, in trecut ne intrebam: Oare ce e mai important? Limbajul formei, sau un design emotional? Altii merg pe sectiuni mai simple, si de aceea pot face mai usor linii de 2mm. Noi nu le putem avea pe ambele, si nici ceilalti. Asa ca intrebarea e – ce sa alegem?

De asemenea, incercam sa dezvoltam limbajul formei in directia in care putem oferi ambele aspecte mentionate: si emotia dar si noile materiale (aluminiu, fibra de carbon, amestec de materiale). E mai dificil cand ai de a face cu un amestec de materiale, pentru ca metalul are anumite calitati – de a se indoi; aluminiul mai putin iar carbonul – foarte diferit. Cand trebuie sa construiesti o masina, structura materialelor folosite se schimba in permanenta pentru ca depinde de tipul de produse: cateodata plafonul e din carbon, altadata usa e din fibra de carbon.

In plus are legatura si cu performanta la rulare. Asa ca trebuie sa ai grija de design si sa fii pregatit sa dezvolti un limbaj al formei care face posibil ca totul sa fie clar – un design expresiv, dar in acelasi timp sa asiguri o calitate foarte inalta a designului.

Acesta este cel mai mare obiectiv al nostru, sa obtinem un amestec intre designul nostru foarte emotional si foarte individual, fara ca acesta sa devina ciudat. Sa incercam cu adevarat sa gasim personalitatea de baza a masinii, dar sa ajutam si modelul in versiunea de serie, sa o imbogatim si sa o facem sa arate bine.

BMWBLOG: Tinand cont de experienta ta in platformele cu tractiune fata, la ce sa ne asteptam pe viitor de la designul BMW?

Domagoj Dukec: Stiu ca acesta este unul din motivele pentru care m-am alaturat echipei BMW – datorita experientei mele de 10-12 ani cu platformele cu tractiune fata la Volkswagen si Citroen, unde am fost timp de trei ani pe pozitia de Creative Director, pentru intreaga gama de modele cu tractiune fata, si toate masinile BMW cu tractiune fata care vor fi lansate acum si in urmatorii ani au fost concepute sub conducerea mea.

Cred ca am fost de ajutor companiei pentru ca stiu ca angajatii companiei erau foarte speriati in aceasta privinta, si la fel si clientii. A reprezentat o provocare foarte mare, si mi-a placut, mai ales ca nu eram in pozitia care sa creeze asteptari celorlalti.

Asa ca am inceput la BMW lucrand la masini cu propulsie spate, precum Seria 7 de exemplu, dar apoi mi s-a spus ca voi lucra la o masina FWD, pentru ca acesta e motivul pentru care am fost adus in cadrul BMW.

Asa ca asta a reprezentat o mare provocare la nivel de design pentru ca in cazul modelului Seria 7 asteptarile sunt la acelasi nivel – trebuie sa arate bine, sa aiba console scurte, etc.

Dar cand ne referim la piata masinilor cu tractiune fata, aici lucrurile stau diferit. Nu poti miza pe aceleasi valori ca in cazul lui Seria 7. E un segment diferit, unde trebuie sa ajungi la clienti care poate pana acum nu se gandeau la un BMW.

BMW-Concept-Active-Tourer-Outdoor-0711

BMW Active Tourer Outdoor Concept in nuanta portocalie, prezentat la Salonul auto de la Frankfurt este si mai special decat cel anterior, modelul Active Tourer prezentat la Paris. Nuanta aceasta speciala scoate in evidenta formele reliefate, sensibilitatea materialelor. In cazul masinilor mici nu reiese asa bine acest sentiment de produs dezirabil. De aceea incercam sa punem mult accent pe detalii, pentru a dovedi clientilor BMW sau altor clienti ca daca reduci dimensiunile nu inseamna neaparat ca obtii mai putin. De fapt obtii aceeasi calitate premium, doar la o scala mai mica.

Oamenii care vor conduce modelele Active Tourer nu sunt oameni saraci, ci sunt doar oameni care gandesc diferit si probabil sunt mai progresivi, mai intelectuali. Probabil ca aceasta masina va fi condusa de oameni de 60 ani care deja au avut toate tipurile de masini – au avut Porsche, au avut Seria 7 – nu mai au nevoie de status. La un moment in timp ai nevoie doar de o masina mai practica, dar tot vrei sa ai parte de cea mai dinamica din segment. Si aceasta este masina pe care o oferim noi.

Comparativ cu celelalte masini din segment, s-a dovedit a fi cea mai dinamica. Desigur ca nu se compara cu un M4, dar eu cred ca este o masina atractiva.

Acelasi lucru se aplica si in cazul viitorului BMW X1, care va fi o masina cu tractiune fata. Cred ca va fi o masina fantastica pentru ca proportiile platformei cu tractiune fata sunt mai bune pentru off-road, pentru ca in cazul generatiei X1 actuale capota este prea lunga si proportiile nu sunt chiar bune de offroad. La o masina offroad trebuie sa ai o capota mai scurta. In prezent BMW X1 arata de fapt ca un X5 la capitolul proportii.

De aceea cred ca urmatoarele masini care vor fi lansate vor fi foarte importante pentru BMW, mai ales pentru faptul ca se vor vinde la scara foarte mare si vor genera venituri foarte mari.

BMWBLOG: Daca ar fi sa numesti trei din cele mai mari provocari legate de designul masinilor cu tractiune fata, care ar fi acelea?

Domagoj Dukec: Mai intai cea mai mare provocare e reprezentata de inaltime – motorul nu este amplasat transversal si asta inseamna ca datorita faptului ca e in fata puntii fata, nu in spatele ei. Si mai ai si 60 mm pentru protectia pietonilor, motorul vine mai in fata, iar capota este intotdeauna situata mai sus.

La fel si cu suspensia – trebuie sa iasa mai in afara si sa fie mai verticala.

Daca e sa comparam masinile la nivel vizual – RWD vs FWD – vom vedea intotdeauna mai multa masa pe rotile din fata – capota este mai inalta, si pentru ca motorul este amplasat atat de in fata, totul devine mai lung, si astfel se adauga foarte multa masa.

Odata ce masa se acumuleaza in partea frontala, ai nevoie de o diferenta de nivel intre fata si spate, asa ca spatele e mai inalt. Asta inseamna ca oamenii din masina trebuie sa fie mai sus, ca sa poate vedea dincolo de capota, asa ca totul se inalta. Dar trebuie sa tii cont ca esti in segmentul de masini mici, unde ai roti mici, asa ca ai o problema. Ai proportiile, care nu sunt asa de usor de manevrat: roti mici si masa foarte mare, si trebuie sa reliefezi si arcele rotilor pentru a le putea reduce la nivel vizual.

Aceasta este cea mai mare provocare, si nu doar pentru noi in cadrul BMW, ci pentru toti constructorii. In cazul lui BMW i3 se poate vedea ca rotile sunt foarte mari, dar sunt totodata subtiri, si asta pentru ca e vorba de tehnologie la nivel inalt, care costa foarte mult.

BMWBLOG: Care ar fi cateva din lectiile pe care le-ati invatat in cazul conceptului Vision ConnectedDrive? Veti aplica ceva din acel concept pe masinile de serie?

Domagoj-Dukec-031

Domagoj Dukec: Nu as spune asta, deoarece masina a fost realizata cu scopul de a comunica designul nostru pentru viitorul limbaj al formei. La acel punct era important doar sa comunicam conceptul de ConnectedDrive. Si acest lucru a reprezentat o provocare foarte mare pentru designul exterior, pentru ca dosarul de specificatii mentiona ca exteriorul nu trebuie sa fie foarte expresiv.

La inceput a existat planul de a concepe doar ceva pentru interior, dar Adrian Van Hooydonk a spus ca „daca prezinti ceva, trebuie sa fie pe o masina, pentru ca pe prima pagina ajunge intotdeauna o masina, nu un interior”. Si asta e foarte adevarat. A reprezentat o mare provocare sa facem conceptul atragator, sa fie recunoscut drept un model BMW, fara nicio indoiala, dar in acelasi timp sa nu fie prea comunicativ.

Legat de limbajul formei, am ales schite foarte simple unde limbajul era foarte expresiv – o linie care arata dinamica, apoi am adaugat farurile duble, nasul de rechin, si asa mai departe. Asa ca totul era fara urma de indoiala un BMW, chiar si anumite elemente, dar nu a fost scopul sau sa comunice detalii despre designul nostru viitor. Chiar si scopul meu acum este sa facem masinile mai simple ca design, sa reducem complexitatea. Desigur ca in cazul conceptului ConnectedDrive limbajul a fost foarte redus, iar feedbackul primit a fost foarte bun si apreciativ.

Domagoj-Dukec-101

BMW este puternic la capitolele imagine si personalitate. Avem de-a face cu o masca frontala pe care multe companii si-ar dori-o – si grila Mercedes-Benz si grila rinichi – exista anumite parti frontale care puse pe o masina, deja fac o promisiune. Si trebuie sa fii mandru de asta ca si companie, caci e ceva. O serie de oameni copiaza dupa altii pentru ca trebuie sa-si gaseasca o identitate. Noi avem aceste identitati deja, nu trebuie sa facem mai mult, ba din contra trebuie sa facem mai putin, sa sculptam aceste personalitati.

Avem de asemenea un pachet de echipari foarte bun, iar proportiile sunt deja acolo, pe platforma cu propulsie spate. Eu as vedea modelele BMW pe viitor cu design putin mai redus, doar cu linii frumos reliefate si cu precizie si detalii bine gandite.

BMWBLOG: Ce masini din gama actuala au fost proiectate sub coordonarea ta directa?

Domagoj Dukec: BMW Seria 5 facelift si 5 GT, apoi BMW X4 care a fost prezentat sub forma de concept si care va fi lansat si in productie. Din modelele viitoare: Active Tourer, X1, etc.

bmw-x4-concept

BMWBLOG: Care e ideea din spatele modelului BMW X4? Este acesta doar un X6 mai mic? Cum va fi pozitionata masina din punct de vedere al designului?

Domagoj Dukec: BMW X6 este un produs unic pe piata, si foarte controversat. Unii oameni vor sa fie expresivi si iubesc acest model, altii din contra il urasc pur si simplu. Probabil ca nu exista alt model atat de controversat, cu pareri atat de vehemente pro si contra. Dar cu toate astea masina are inca succes, se vinde foarte bine si se poate observa ca usor ca oamenilor le place.

BMW X4 e situat mai mult in gama medie, mai accesibila, probabil mai putin controversata, dar cu aceeasi reteta, de coupe.

Cei care conduc astazi un model BMW X3 nu au neaparat o familie. Nu e o masina pe care o alegi datorita spatiului pe care-l ofera, vrei un off-roader, un vehicul cu personalitate de SUV si nu alegi neaparat un X5, ci un X3. Dar ar putea totodata sa fie mai avandargist, deoarece cei care aleg BMW X4 vor beneficia inca de spatiu pentru bagaje, vor putea lua pasageri pe bancheta din spate. Probabil ca multi oameni din categoria de varsta 30-40 ani vor alege acest model in locul unuia gen X3.

Ideea e sa preluam aceeasi reteta si succesul lui X6 si sa incepem sa lucram la X4 inainte ca ceilalti competitori sa inceapa sa lanseze competitori pentru X6.

BMWBLOG: Domagoj, iti multumim pentru timpul acordat!

Fiti la curent cu cele mai noi stiri din lumea BMW si de pe telefonul mobil, accesand m.bmwblog.ro

BMW Motorrad

Comentarii

©2024 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account