BMW X6
BMW X6
BMW X6

Interviu exclusiv: Marc Girard, Director Design Interior BMW, vorbeste despre BMW Vision ConnectedDrive

Pentru a doua oara consecutiv, tot la Salonul auto de la Geneva, BMWBLOG a avut ocazia unica de a-l intervieva pe Marc Girard, Director Design Interior BMW. Marc Girard a lucrat de 17 ani ca designer in cadrul BMW Group. Din 2000 pana in 2002 el a dezvoltat designul interior pentru BMW Seria 1, primul vehicul al marcii din segmentul compact.

Girard a fost sef de Design Interior pentru MINI in perioada 2004-2006, timp in care s-a ocupat de designul si stilul interior pentru MINI Clubman. In 2006 el s-a alaturat echipei BMW Design Interior. In aprilie 2009 el a fost numit la conducerea departamentului de Design Interior la BMW Automobile.

In vreme ce interviul anterior s-a axat pe viitorul designului interior BMW, cea mai recenta conversatie a avut ca subiect cel mai nou si cel mai incitant concept BMW, Vision ConnectedDrive. Marc a avut amabilitatea de a descrie pentru cititorii nostri noul concept.

BMWBLOG: Marc, descrie-ne te rugam noul concept BMW Vision ConnectedDrive.

Marc Girard: BMW Vision Connected Drive reprezinta realizarea intregii echipe. A fost o provocare foarte incitanta, caci scopul acestei masini a fost sa comunice ceea ce reprezinta ConnectedDrive, iar acesta este un fel de meta-concept. Este o incercare a designerilor de a transforma un meta-concept intr-un obiect. Iar asta a reprezentat o provocare enorma.

ConnectedDrive inseamna practic trei lucruri: siguranta, infotainment, confort. Am decis ca masina sa fie construita practic pe trei nivele, fiecare nivel incorporand cate unul din conceptele ConnectedDrive. De exemplu, siguranta este un nivel legat de orientarea catre sofer, iar acesta este inconjurat de lumini portocalii, care fac referire la interfata cu utilizatorul tipica pentru BMW sau cu Night Vision. De aceea ne-am hotarat sa avem un nivel foarte orientat catre sofer, inconjurat de lumina portocalie.

Aceeasi filosofie se aplica si la celelalte elemente – acelasi lucru se intampla si legat de infotainment – care este al doilea atribut al conceptului BMW ConnectedDrive. In aceasta privinta, in domeniul infotainment dorim sa ne axam pe interactiunea dintre sofer si pasager. Avem un fel de situatie “Yin -Yang” intre sofer si pasager, avem aceasta plansa de bord care vine practic dinspre sofer si inconjoara pasagerul, si este inconjurata de lumina albastra.

Apoi avem confortul, inconjurat de o lumina verde. Totodata am vrut ca intreg conceptul de trimuri al masinii sa fie foarte acromatic. Culoarea vine de la lumina, si lumina insufleteste materialele.

BMWBLOG: Ce ne mai poti spune despre limbajul de design de tip layering? Este evident ca acesta urmareste aceleasi linii ca la conceptul Vision EfficientDynamics .

Marc Girard: Exact. Scopul a fost sa comunicam exact ceea ce am comunicat in cazul lui Vision EfficientDynamics. ConnectedDrive este tot un Vision, este un concept emotional fantastic! Dar ConnectedDrive este ceva ca avem cu totii in masinile noastre; asa ca am pus toate aceste lucruri laolalta, apeland la sentimente. Este fix aceeasi abordare. Iar in ce priveste designul puteti recunoaste elementele BMW tipice: orientarea catre sofer –aceasta masina e un omagiu adus orientarii catre sofer – si impreuna cu conceptul legat de materiale si culoare – soferul este complet infasurat intr-un material si intr-o singura culoara, iar asimetria este foarte puternica.

Acesta este totodata si un omagiu adus designului interior BMW, unde avem intotdeauna o plansa de bord asimetrica. Asimetria reprezinta pentru noi cei de la BMW Design un aspect foarte important, iar in cazul de fata l-am exploatat si mai mult, aplicandu-l si la designul exterior. Geamul este complet inglobat in capota, iar forma capotei si forma cabinei sunt asimetrice.

Iar apoi si tehnica layering este preluata de la Vision EfficientDynamics. De ce aplicam aceasta tehnica? Pentru a sublinia filosofia Vision Dynamics in design. Suntem de parere ca prin amplasarea volumelor diferite in diverse locuri – in loc de utilizarea unui volum mare compact – asadar utilizand spatiul negativ intre acele straturi, aducem mai multa lumina si totul pare mai usor.

Puteti vedea si in masina, si privind de sus, ca acele forme sunt amplificate de tehnica de tip layering si sunt foarte dinamice dar si foarte diferite, si confera spatiului multa lumina.

BMWBLOG: Masina a fost cumva proiectata dinspre interior spre exterior?

Marc Girard: E mai mult decat de la interior spre exterior, este si de la exterior spre interior, si a fost o simbioza completa intre designul exterior si designul interior, iar in cadrul designului interior a existat simbioza intre geometrie, interfata cu utilizatorul, tehnologia, culoarea si materialele. Despre ConnectedDrive noi spunem ca are mare legatura cu termenul „connected”. Ceea ce am facut si noi, prin faptul ca am lucrat impreuna, in echipa de design, toti laolalta.

Nu este o masina, nu este o suma de design interior si design exterior, este un obiect care comunica conceptul ConnectedDrive.

BMWBLOG: Asadar pana si trimurile si culorile au fost alese pentru a sublinia conceptul de luminozitate?

Marc Girard: Da, asa este. Si in plus sunt subliniate si cele trei nivele. Fiecare nivel are materialitatea sa proprie. Puteti vedea culoarea scaunului soferului – este total diferita de rest, si textura sa la fel, semi-mata. Puntea de conectare dintre pasager si sofer este in nuanta „Nurburg”, complet mata, in timp ce al treilea nivel este realizat din piele stralucitoare.

Asadar ne jucam cu culoarea, dar si cu diversele texturi. Acesta este contrastul pe care l-am aplicat. Contrastul este cel mai bun prieten al unui designer. Il poti folosi si in termen de culori, dar si de texturi – de exemplu mat-stralucitor.

BMWBLOG: Cat a durat realizarea proiectului?

Marc Girard: Am terminat masina – inclusiv designul – in circa patru-cinci luni. A fost foarte putin timp. Noi am avut o abordare de tip intelectual asupra acestei masini, am inceput cu partea legata de filosofie, iar abordarea intelectuala am inceput-o imediat dupa concediul din vara. Ne-a luat ceva timp sa capturam filosofia, meta-conceptul din spatele sau, si sa-l transpunem intr-un obiect.

Ne-a luat mult timp sa ne gandim care este cea mai buna cale, calea perfecta de a transpune conceptul ConnectedDrive intr-un obiect. A fost o provocare fantastica deoarece este practic mult mai mult decat un proiect de design.

In cazul interfetei cu utilizatorul, poti sa pui niste butoane, poti face multe lucruri. Dar aici dupa cum se poate vedea nu e aproape nimic de acest gen, asa ca are puritate, simplitate, si e mult legat de aspectul estetic. Si suntem de parere ca urmatorul pas in ce priveste interfata cu utilizatorul are mult de-a face cu gesturi si forme.

Atunci cand pasagerul sta pe scaunul sau in masina, noi vrem ca el sa comunice si sa impartaseasca multe lucruri cu soferul. Orientarea catre sofer nu inseamna pentru noi ca totul in masina este dedicat soferului si ca nu ne pasa de pasagerul din dreapta, ci vrem sa realizam o conexiune si intre sofer si pasager. Pe de alta parte vrem ca aceasta comunicare sa para cumva unitara. O anumita informatie capturata pe ecranul pasagerului poate indica “ah, iata un muzeu dragut, o expozitie frumoasa, ar trebui sa mergem acolo”, apoi „asteapta putin, iti dau imediat traseul pana acolo”, iar informatia este practic impinsa catre sofer cu un simplu gest, astfel ca ea apare pe ecranul de informatii al soferului.

BMWBLOG: In aceste conditii, toate aceste lucruri nu ii distrag atentia soferului de la condus? Cum face acesta fata?

Marc Girard: Noi de fapt credem exact contrariul. Datorita faptului ca am amplificat realitatea in Head-Up Display, nu mai e necesar sa te concentrezi pe vreo informatie din oglinda sau din spatele volanului. Asta inseamna ca trebuie sa ramai concentrat doar pe condus, in timp ce toate informatiile relevante precum NaviLane sau DangerCalling iti apar automat in fata.

In acest fel nu vei mai fi distras ca sofer in alte directii, pentru ca totul vine la tine, in functie de situatie. Asta inseamna ca ai mai putine informatii, dar sunt informatii structurate. Informatiile vin la tine atunci cand ai nevoie cu adevarat de ele, cand este posibil un pericol.

BMWBLOG: Dupa parerea mea, cu toate tehnologiile avansate pe care le avem astazi, suntem intr-o situatie de supraincarcare cu informatie. Mai ales la masinile noi, ai foarte multe informatii in fata ochilor, si dupa cum ai spus, nu toate sunt relevante sau valoroase. Asadar acesta este raspunsul la aceasta problema?

Marc Girard: Un aspect foarte important pentru noi este browserul emotional. Avem nevoie de un browser in masina deoarece ConnectedDrive nu inseamna ca ai internet in masina si obtii milioane de informatii, fiindca nu de asta ai nevoie ca sofer. Dar ca pasager ai nevoie de informatii folositoare, corespunzatoare preferintelor tale. Masina te cunoaste perfect, iti stie restaurantele si expozitiile preferate, si practic masina filtreaza toate informatiile spunand “dintre 150 muzee din acest oras pe care il vizitezi, sunt doua sau trei care se potrivesc preferintelor tale, si pe acesta ti-l recomandam”. Pentru cele 150 muzee, broserul emotional iti va selecta cateva informatii restranse, dar axate pe structura. Acesta este raspunsul. Aceasta supraincarcare cu informatie este o realitate, iar cand esti la volan, nu vrei sa fii asaltat de informatie, vrei doar sa conduci.

BMWBLOG: Care ar fi un exemplu in care interfata este cel mai bine reprezentata intr-o masina de serie?

Marc Girard: Iata cateva exemple pentru siguranta, infotainment si confort. Siguranta este clar reprezentata de Night Vision, deja avem acest sistem de ani buni, un adevarat omagiu adus sigurantei active. Un exemplu pentru confort este serviciul Concierge – in SUA, cand ai nevoie sa ajungi la un restaurant, hotel sau la o parcare, esti ajutat de serviciul Concierge din BMW ConnectedDrive. Tot pe partea de confort, cand ai nevoie de acest lucru, ai sistemul Parking Assistance, unde daca exista un spatiu de parcare incapator pentru masina ta, aceasta se va parca singura.

Deci practic aratam gama intreaga de sisteme de siguranta, sisteme active si elemente de confort – acestea sunt optiuni pe care le gasesti intr-un Seria 5 actual. Aici noi aruncam o privire in viitor, la intregul magazin de aplicatii BMW ConnectedDrive pe care il avem, si care reprezinta urmatorul pas in directia conectarii unitare: mobilul sau dispozitivul personal va fi recunoscut de masina, categoriile preferate de pe dispozitivul personal vor fi luate in considerare de catre masina.

BMWBLOG: Cum stabiliti ce se potriveste cel mai bine nevoilor soferului intr-o masina, cand exista atatea sisteme: telefon, iPod, iPhone, etc?

Marc Girard: Trebuie sa oferim o gama completa de functionalitati, deoarece fiecare client este diferit. Tot ceea ce stim este ca acesta este cu adevarat atras de aceasta abordare unitara. El nu vrea sa se inregistreze undeva, ci se asteapta ca masina sa recunoasca tot, preferintele sale, ce ii place, unde vrea sa manance, etc. Toate acestea trebuie sa fie conectate in mod unitar.

Cred ca viitorul va avea mult de-a face cu simplitatea, cu unitatea, iar aceasta conectivitate trebuie sa functioneze fara sa fie vizibila. Nu vrei sa apesi un buton si sa ceri „conectivitate”. Aceasta se va intampla de la sine. Vrem doar sa simplificam vietile consumatorilor. Cred ca din acest motiv spunem ca ConnectedDrive reprezinta un aspect foarte emotional, caci nu vrem sa listam cele 750 functii ale ConnectedDrive, ci vrem sa aratam ca este ceva bun, interesant, unitar si simplu, si practic sporeste placerea la rulare.

BMWBLOG: Trecand acum din nou la design interior, atunci cand un client se asaza la volan, ce ar trebui sa simta?

Marc Girard: Cred ca e vorba de reactivitate emotionala, caci atunci cand stai in spatele volanului, informatia pe care o primesti este fix cea de care ai nevoie, si la momentul potrivit. Abordarea actuala este de a simplifica totul, de a structura informatia pe care o ai. In momentul de fata ai multe informatii – in spatele volanului, pe ecranul central, pe Head-Up Display. Ca masura de siguranta, pentru a oferi clientilor cele mai bune informatii, repetam unele din ele. Daca Head-Up display-ul ti se pare confortabil, dar daca vrei informatia aceasta intr-un cluster, poti s-o ai si-acolo. Cred ca pe viitor Head-Up Display-ul va castiga mai multa valoare si oamenii vor fi increzatori ca acest display este foarte bun si foarte orientat catre viitor, deoarece pentru noi este cel mai bun mod de a spori orientarea catre sofer. Cand spui orientare catre sofer, nu e alta interfata mai buna ca Head-Up Display.

De aceea spunem ca pe viitor va fi destul de curajos sa spunem “ai o anumita informatie care apare doar pe Head-Up display si alta informatie noua care apare in cluster”, si aceste informatii nu vin in acelasi timp, si intr-o structura diferita. O informatie mai indepartata poate aparea pe Head-up display, si cand apare un pericol, informatia prezenta este pe Head-Up display si apare subit spre tine pe clusterul 3D. Asta inseamna ca atunci cand o informatie e foarte critica, aceasta informatie iti apare si spune “wow, pericol!” Daca semafoarele nu functioneaza sau apare o masina care traverseaza, vorbim de o abordare dinamica in ce priveste interfata cu utilizatorul. Si asta vrem sa extindem si pe viitor.

BMWBLOG: S-a spus pentru mult timp ca designul exterior al BMW aduce consumatorii catre marca, si recent designul interior a fost primit foarte bine de toata lumea. Cum faceti fata acestei responsabilitati? Sa mentii pasul cu designul exterior si sa te asiguri ca oamenii din masina vor simti la fel din punct de vedere emotional, fata de marca?

Marc Girard: Ca sa fiu sincer, nu am o problema cu asta, cred ca momentul cand te indragostesti cu o masina are mare legatura cu felul in care arata designul exterior, dar daca vrei sa pastrezi aceasta relatie de dragoste timp de multi ani, atunci designul interior trebuie sa se potriveasca, caci atunci cand intri in masina, dragostea la prima vedere poate fi un lucru bun, dar cand iesi din masina, parasesti mai intai interiorul. Si daca esti dezamagit de designul interior, nu te vei mai indragosti de aceasta masina din nou.

Asa ca aceasta poveste de dragoste are mare legatura cu dragostea la prima vedere – designul exterior, si apoi o dragoste pe termen lung cu interiorul. Asa ca este combinatie dintre cele doua.

BMWBLOG: Cum vezi viitorul BMW in ce priveste designul interior?

Marc Girard: Viitorul are mai multe aspecte. Mai intai, vom pastra simbolurile noastre, precum orientarea catre sofer, iDrive intr-o singura consola, lumina in jurul obiectelor, sublinierea filosofiei EfficientDynamics. Aceste elemente vor fi reinnoite si reintegrate continuu.

Dar mai sunt doua aspecte foarte importante pentru mine – aspectul emotional al interfetei cu utilizatorul – indepartarea de ecranul 2D spre o abordare emotionala 3D.

Al doilea este lumina – eu personal vad designul luminos ca fiind o a patra dimensiune a designului interior. Putem sa sporim orientarea catre sofer prin diverse abordari fata de lumina: siguranta, confort, infotainment, prin simplul design al luminii poti obtine abordari diferite ale geometriei masinii. Asadar cred ca totul are mare legatura cu lumina si la acest moment experimentam mult in acest sens. Iar aceasta masina a fost modul perfect de a transpune emotia designului luminii si de a experimenta.

BMWBLOG: Marc, iti multumim pentru interviu!

Multumim Alex Seremet – BMW Romania pentru oportunitatea realizarii acestui interviu!

Fiti la curent cu cele mai noi stiri din lumea BMW si de pe telefonul mobil, accesand m.bmwblog.ro

BMW Motorrad

Comentarii

©2020 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account