Interviu in exclusivitate: Adrian van Hooydonk – Director de design BMW

Adrian_van_Hooydonk

La salonul auto de la Paris BMWBLOG a stat de vorba cu Adrian Van Hooydonk, Senior Vice President al BMW Group. Pe langa BMW Seria 6 Coupe Concept si noul BMW X3 SAV, discutia a atins si subiecte precum noul limbaj de design BMW si planurile de viitor, proiectele de mobilitate, designul Apple sau scuterele MINI E.

Inainte de a fi desemnat Director de design al BMW, van Hooydonk a desenat sau a influentat designul modelelor BMW Seria 6 si Seria 7, precum si al conceptului Z9, al lui BMW Concept CS sau M1 Hommage Study.

Din discutia purtata si judecand dupa naturaletea si siguranta afisate, putem spune ca echipa de design BMW e pe maini bune, iar increderea pe care o inspira Van Hooydonk va fi transpusa si in designurile viitoare.

BMWBLOG: Ce va face BMW pe viitor, in ce priveste stilul? Suntem de parere ca noul BMW Seria 5 F10 adera la un design mai clasic, mai conservator, contrar lui E60, predecesorul sau cu stil mai radical. Vom mai vedea un limbaj radical de design pe viitor, sau va continua BMW aceasta directie mai conservativa?

Adrian Van Hooydonk: Daca ne uitam in urma, BMW a insemnat intotdeauna masini usoare, foarte bine proportionate, dinamice si elegante. Cred ca asta se vede si acum, la noua generatie. Acum zece ani BMW a facut o schimbare majora si a facut-o pentru a largi vocabularul de design. Odata ce am facut asta, am simtit ca suntem din nou pe calea cea buna. Generatiile de masini pe care le producem acum, septarul, cinciarul, sesarul; credem ca ele reprezinta un echilibru perfect intre dinamism si eleganta.

„…septarul, cinciarul, sesarul; credem ca ele reprezinta un echilibru perfect intre dinamism si eleganta..”

Liniile sunt inca bine definite si felul in care le trasam nu e mai ‘soft’ sau mai conservator; cand ne uitam la designul masinilor noastre de la 20 sau 30m, nu e ceva complicat, vezi doar doua sau trei linii la noul Seria 6 de exemplu, dar cand te apropii si inconjori masina, observi cu cata atentie, si cat de complex sunt realizate suprafetele, pentru ca acest lucru chiar e foarte dificil de facut. Cred ca la aceasta generatie se poate vedea cat de mult am invatat din trecut. Nu cred ca mai exista alta companie producatoare de masini din cate cunosc eu care sa realizeze acest fel de design complex al suprafetelor, dar cand aplici aceasta tehnica de ‘surfacing’ si o faci sa para ca e usor de facut, atunci inseamna ca stapanesti limbajul de design, si acesta este telul nostru.

Desigur, masinile trebuie sa fie frumoase.

P90065366

BMWBLOG: Noul Seria 6 Coupe pare sa aiba un design foarte musculos, fata de actualul Seria 6 pe care l-ati desenat. A existat vreun aspect de design pe care ati vrut sa-l evidentiati in mod special la noua masina?

Adrian Van Hooydonk: Seria 6 e un model de mare succes. Seria 6 pe care am desenat-o eu era un fel de relansare a sesarului, nu mai exista de aproape zece ani, si aveam si Seria 8 la mijloc. Sesarul pe care l-am desenat are foarte mare succes in piata si dupa opt ani si cred ca atunci cand ne uitam la designul sau astazi, nu arata ca si cand ar avea opt ani, dupa parerea mea.
Succesul sau pe piata dovedeste asta.

Dar in mod inevitabil vine un timp cand trebuie sa creezi generatia urmatoare si cand acest timp a venit, am stat si ne-am gandit la ce vrem sa realizam cu noua masina. Si am spus, ei bine, vrem sa o dezvoltam in asa fel incat sa fie mai sportiva si mai eleganta. Am facut-o mai eleganta imbunatatindu-i proportiile. Ampatamentul a fost marit, masina a crescut si in latime putin, si e mai joasa – acest lucru nu poate dauna unei masini, unui BMW. Pentru a o face mai sportiva, se poate vedea imediat cand te uiti la partea frontala a masinii, farurile, bara pozitionata mai jos, si grila rinichi care este mai lata si pozitionata mai jos – toate acestea fac masina mai sportiva.

Din spate masina arata mult mai lata. Chiar este mai lata, dar de exemplu prin designul stopurilor care sunt foarte late si foarte turtite, am facut masina sa arate de doua ori mai lata. Deci am vorbit despre toate aceste lucruri inca de la inceput, si de aceea masina arata acum asa. Nu datorita faptului ca nu ne placea modelul anterior – pentru ca am gasit foarte multi clienti multumiti cu acea versiune – ci pentru ca daca poti sa faci o masina mai sportiva si mai eleganta, si care este coupe-ul varf de gama pentru BMW, asta este directia buna de urmat.

„…daca poti sa faci o masina mai sportiva si mai eleganta, si care este coupe-ul varf de gama pentru BMW, asta este directia buna de urmat.”

BMWBLOG: Noul Seria 6 cauta sa adune laolalta toate elementele de design de la cele mai noi modele BMW. Tinand cont de concurenta din acest segment si in acest interval de preturi, care credeti ca este cel mai important aspect al designului? Designul interior sau cel exterior?

Adrian Van Hooydonk: Din experienta mea, interiorul este cel care ii face pe clienti sa-ti cumpere in continuare produsul, iar exteriorul este cel care le trezeste interesul, pentru ca exteriorul este primul lucru pe care il vezi la o masina. Daca au mai condus deja un BMW Seria 6 sau orice alt model BMW si au ‘locuit’ in acel model pentru nu stiu cat ani, lucrul acesta va decide daca ei iti vor cumpara din nou produsul.

Ambele sunt extrem de importante – am discutat despre ce modificari am adus exteriorului, facandu-l mai sportiv si mai elegant. Am facut acelasi lucru si la interior. Interiorul este mai sportiv pentru ca orientarea spre sofer este mai pronuntata. Daca ne uitam la panoul de bord, vedem o linie care incepe in partea de sus a plansei de bord si coboara spre consola centrala, astfel incat tot interiorul este asimetric, chiar mai mult decat la cinciar.

„Interiorul este mai sportiv pentru ca orientarea spre sofer este mai pronuntata”

Orientarea catre sofer este un element foarte important pentru orice masina BMW, deoarece BMW-urile sunt construite pentru oameni carora le place sa conduca, dar cum Seria 6 se afla in varful gamei, aici este si mai important. Apoi exista multe detalii moderne, lucruri foarte interesante. Daca privim panourile usilor si linia care porneste din panoul de bord si trece in panoul usii, gasesc ca acest lucru este extrem de elegant si foarte subtil. Iar modul in care am pozitionat ecranul pe bord este asociat cu detaliile moderne.
Pana acum integrasem in masinile noastre ecranul cmputerului in plansa de bord, dar la Seria 6 arata ca un ecran flat, si chiar e. Acesta sta liber pe plansa de bord. Sunt doua motive pentru care am facut acest lucru: mai intai, ca am reusit sa coboram foarte mult ca pozitie plansa de bord, si simti ca poti vedea mult mai bine inafara masinii, apoi desigur ca toata lumea are acasa ecran plat, acesta este viitorul. Si telefoanele mobile se subtiaza, asa ca sunt de parere ca ecranul reprezinta un detaliu foarte elegant si modern la interior.

P90065380

BMWBLOG: Daca tot suntem la subiectul despre design interior, vom mai adauga o intrebare: Se zvoneste ca sunteti un mare fan Apple, un fan al designului lor industrial si al simplitatii si elegantei – in acest sens ne puteti spune daca exista ceva la interiorul lui Seria 6 care urmeaza o directie similara?

Adrian Van Hooydonk: Ca sa raspund: am un foarte mare respect pentru echipa de design Apple si pentru ce au facut ei in ultimii ani, cred ca e ceva fantastic. Cred ca succesul companiei se datoreaza in mare parte lor, designerilor.

„…am un foarte mare respect pentru echipa de design Apple si pentru ce au facut ei in ultimii ani, cred ca e ceva fantastic.”

Desigur ca si produsele sunt inteligente. Cred ca dovedesc faptul ca daca ai functionalitate extrem de buna si un design puternic emotional, poti avea foarte mare succes, si asta facem si noi la BMW. Toate sunt produse care trebuie sa functioneze foarte bine, sa fie sigure, sa fie foarte bine manevrabile, mai rapide decat multe alte masini, si sa consume mai putin combustibil decat multe alte masini, dar pana la urma e vorba numai de sentimente, si asta e ceea ce atrage oamenii.

L-am cunoscut recent pe Jonathan Ivy (nota noastra: Directorul de Design Apple Mobile), e un tip de treaba si ne intelegem foarte bine. Cunosc si echipa de design a celor de la Apple, i-am intalnit si sunt interesati de masini. Ca designeri ne intelegem foarte bine dar nu pot sa iau linii de design de la produsele lor si sa le aplic la o masina. Singurul lucru care se poate spune este ca am observat ca de o vreme produsele electronice devin mai subtiri si au suprafete glossy.

La Seria 7 si acum si la Seria 6 avem in centru ceea ce numim ‘black panel’. La modelele mai vechi era doar un plastic negru care nu ne placea prea mult, asa ca acum am redesenat toata partea centrala ca pe un panou si au aparut si niste butoane.

S-ar putea spune ca inspiratia vine de la dispozitivele audio high-end sau de la echipamentele electronice high-end – iar ecranul plat de la Seria 6 e inca un lucru unde se poate spune ca ne-am inspirat de ceea ce se intampla la electronicele high-end. Diferenta intre masini si celulare este ca masinile se misca si au putere, prin urmare nu vrem doar sa realizam obiecte frumoase care sa functioneze foarte bine, ci vrem sa facem masinile noastre sa se miste, iar Jonathan nu e nevoit sa faca asta.

BMWBLOG: Acum ca noul Seria 5 si noul Seria 6 au fost prezentate consumatorilor, ce mai urmeaza pentru BMW?

Adrian Van Hooydonk: Multe lucruri, dupa cum va puteti imagina, dar Seria 6 pe care o expunem aici e doar o avanpremiera, e un concept dar foarte apropiat de cum va arata efectiv, asa ca urmatoarea etapa pentru noi este sa lansam masina de serie, ceea ce pentru BMW reprezint un eveniment important, caci vorbim de o masina varf de gama.

Apoi si anul viitor va fi foarte interesant, caci vom avea o serie de lansari de modele noi, dar despre asta vom vorbi atunci, caci aici la Paris avem deja multe lucruri noi de aratat. Avem noul X3 care este o masina importanta pentru marca, si avem si avanpremiera la noul BMW Seria 6.

„…anul viitor va fi foarte interesant, caci vom avea o serie de lansari de modele noi…”

BMWBLOG: Unde se pozitioneaza Gran Coupe in gama si de ce s-a luat decizia de a construi modelul Gran Coupe pe langa celelalte modele Seria 6?

Adrian Van Hooydonk: BMW a reprezentat intotdeauna conceptul de masini cu patru usi foarte elegante si foarte sportive. Simteam ca lucrurile evolueaza rapid si ca se vorbeste mult despre coupe-urile cu patru usi, asa ca ni s-a parut ca ar fi un teren de joaca ideal pentru BMW, asa ca astfel a aparut ideea. Ne gandim la o familie de produse pentru gama BMW, modelul Seria 6 coupe, cabrio, si intr-o zi o masina cu patru usi. Nu s-a decis inca numele sau dar va fi cam in aceeasi zona de nume.

bmw-gran-coupe-1

„Ne gandim la o familie de produse pentru gama BMW, modelul Seria 6 coupe, cabrio, si intr-o zi o masina cu patru usi.”

BMWBLOG: Cutele care apar pe modelele recent lansate de BMW sunt create din motive tehnice sau doar din motive estetice?

Adrian Van Hooydonk: Atat din motive afective cat si tehnice. Putem vedea cum acele linii pornesc de la logo-ul BMW si de obicei aratam aceste linii indreptandu-se spre stalpul A, si aratand cum a circula aerul de-a lungul nasului masinii.

Cateodata avem mai multe linii, ca la Seria 5 sau Z4, dar toate acestea pot fi regasite in istoria noastra – si modelul 2002 avea linii asemanatoare. Ele adauga precizie si directie. La Seria 5 de exemplu ele te ajuta sa te concentrezi pe sosea. Daca te uiti din afara linia iti indica cum ar circula aerul.

noul_bmw_seria_5_sedan_medium_1600x978

Acest lucru este util si din punct de vedere tehnic, deoarece daca te uiti atent la ce se intampla pe capota, acesta este cel mai inalt punct de pe capota, si este important datorita sigurantei pietonilor. Sub capota se afla motorul si tot timpul e nevoie sa existe un oarecare spatiu intre exteriorul capotei si componentele din interior.
Asadar ca designeri trebuie sa fim foarte atenti si sa dezbatem unde sa amplasam liniile, astfel ca designerii nostri au devenit foarte abili in a se conforma cu aceste reglementari noi se siguranta, in acelasi timp reusind sa faca masina sa para un BMW.

BMWBLOG: Haideti sa discutam despre conceptele MINI Electric Scooter.

Adrian Van Hooydonk: Acestea se incadreaza la faptul ca BMW Group vrea sa fie cel mai de succes furnizor de solutii premium pentru mobilitate. Am realizat deja vehicule pe doua roti, si am facut asta de mult timp. Motocicletele acum sunt mai mult sau mai putin vehicule pentru timpul liber, reprezinta un lucru pe care-l utilizezi in weekend pentru distractie, nu asa de mult pentru transportul zilnic, decat daca chiar esti fan.

„Oamenii vor reevalua felul in care se deplaseaza prin oras”

Suntem de parere ca atunci cand traficul urban va deveni mai aglomerat ca aici la Paris de exemplu, mijloacele de transport pe doua roti vor fi reanalizate. Oamenii vor reevalua felul in care se deplaseaza prin oras. La asta ne asteptam, si atunci intr-un mediu urban are sens sa construiesti vehicule electrice pentru ca multe orase pun in practica reglementari care te vor impiedica sa mai intri in oras daca masina sau vehiculul tau depaseste o anumita limita de emisii.

P90067077

Desigur ca rularea in mod electric ofera zero emisii. Nu ne-am numi BMW Group daca produsele la care ne gandim nu ar fi distractive si cu impact afectiv, iar MINI exact asta inseamna. MINI ar trebui sa fie brandul care-ti permite sa ajungi in centrul orasului sau oriunde doresti, pentru ca pe patru roti e mai greu cateodata sa ajungi in centru sau sa gasesti un loc de parcare, dar pedoua roti acest lucru este mult mai facil. Acestea sunt gandurile logice care au condus la acest proiect.

„…Nu ne-am numi BMW Group daca produsele la care ne gandim nu ar fi distractive si cu impact afectiv, iar MINI exact asta inseamna”

Am aratat la Londra scuterele iar raspunsul a fost unul foarte favorabil. Acum le prezentam aici la Paris si vrem sa mai strangem feedback si sa vedem incotro mergem de-acolo. Este un proiect foarte incitant deoarece MINI nu a mai construit nimic pe doua roti si nici BMW nu a mai construit scutere, si prin urmare e un teritoriu nou, si eu insumi sunt foarte entuziasmat.

BMWBLOG: Spuneti-ne mai multe despre viitorul BMW in domeniul vehiculelor electrice si cum se potriveste asta cu sloganul „Ultimate Driving Machine”.

Adrian Van Hooydonk: Vor fi distractiv de condus. Nu uitati ca masinile electrice – daca vorbim de masini electrice – au o acceleratie fenomenala, nu e graduala, ci instantanee.

Asa ca orice vom face, si vom face oricum un vehicul electric pentru 2013, vehiculul Megacity, va reprezenta o experienta distractiva la rulare. Ne vom asigura de acest lucru. Mobilitatea electrica nu e singurul lucru pe care-l vom face in viitor, ne asteptam ca pana in anul 2020 cca. 15%, maxim 25% vor fi electrice, ceea ce inseamna ca majoritatea vehiculelor vor avea alt tip de propulsie, si suntem destul de buni si la asta, asa ca vom tine cont de acest lucru. Tot ceea ce facem este sa ne asiguram ca toti clientii nostri vor putea alege, ca nu vor fi niciodata impieditcati sa mearga oriunde vor sa mearga.

„Orice vehicul vom construi, va fi premium si va fi distractiv.”

BMWBLOG: Ce va incerca sa aduca pe piata vehiculul Megacity, care sa fie diferit de concurentii sai?

Adrian Van Hooydonk: Cred ca principalul element care va face diferenta va fi ca modelul va fi unul premium si foarte dorit. Da, e adevarat ca exista deja vehicule electrice, sustenabile, majoritatea cumparate probabil din motive rationale. Oamenii incep sa se gandeasca: ar trebui sa schimb, sa conduc asta.

Dar le plac oare cu adevarat? Eu nu cred.

Si asta vrem sa schimbam. Vrem sa oferim oamenilor ceva despre care sa spuna: „vreau masina asta” si faptul ca are emisii poluante zero sa fie ca un bonus suplimentar. Vrem ca ei sa cumpere masina pentru ca le place, si daca reusim asta, atunci acest lucru va duce la o schimbare mai mare. Cred ca asta e intr-adevar o oportunitate a pietei. Multe companii de masini vad schimbarile care se petrec in lume ca pe o amenintare – noi nu facem niciodata asta, ci o vedem ca pe o oportunitate.

„….nu ma intereseaza ce propulsie are, vreau masina aceasta”

Nisa de piata este reprezentata de afectivitate in combinatie cu sustenabilitatea. Primul pas a fost sa aratam masina pe care am avut-o la Frankfurt anul trecut, Vision Efficient Dynamics. Cam asta ar fi ideea noastra de masina super sport a viitorului. Am primit feedback foarte favorabil, multi au spus chiar: „nu ma intereseaza ce propulsie are, vreau masina aceasta” si asta semnifica faptul ca acest lucru chiar e posibil.

AdrianVanHooydonk3

BMWBLOG: Cat de incitant este pentru un designer sa construiasca un sub-brand de jos in sus, practic de la zero?

Adrian Van Hooydonk: Este adevarat, eu si echipa de design ne-am dat seama ca o astfel de oportunitate apare in viata unui designer probabil doar o data in viata, nu se intampla prea des. Marile modificari in ce priveste trenul de rulare ne vor permite noua designerilor mai multa libertate, deoarece va exista un nou set de reglementari. Inca nu exista standarde in industrie in aceasta privinta, asa ca ramane mult loc pentru experimente si creatie.

Asa ca acum, ca designeri traim vremuri foarte, foarte incitante.

BMWBLOG: In ultima vreme tot auzim trei cuvinte mari venind de la BMW: greutate redusa, sustenabilitate si mobilitate. Din perspectiva designerului, ce modificari vedeti ca ar fi necesare pentru a putea realiza aceste lucruri?

Adrian Van Hooydonk: Poate ca cel mai indicat este sa vorbim despre Vision Concept. Este un hibrid, asa ca are baterii si un motor electric. Din cauza ca are baterii masina trebuie construita altfel. Bateriile inca sunt mai grele decat combustibilul, asa ca intreaga masina trebuie sa fie mai usoara. Este necesar astfel sa folosim materiale din fibra de carbon, si aerodinamica sa fie imbunatatita semnificativ. Iar acest lucru este realizabil, si am aratat asta in aceasta masina concept.

„Inca nu exista standarde in industrie in aceasta privinta, asa ca ramane mult loc pentru experimente si creatie. „

Acesta este primul concept pe care l-am testat in tunelul de vant, iar coeficientul sau aerodinamic este 0.22, foarte foarte mic. Muchiile ascutite pe care le vedeti pe aceasta masina au o functie aerodinamica.

Ca designeri am studiat destul de mult aerodinamica si am discutat mult cu inginerii despre fibra de carbon si despre cum putem face lucrurile mai usoare, si apoi am discutat in cadrul echipei de design si ne-am gandit cum sa facem ca masina sa fie mai usoara. Solutia la care am ajuns a fost ca panourile masinii sa para ca sunt aproape fluide. Asa ca sunt suprafete mari de sticla combinate cu panouri fluide care fac masina sa para mai usoara.

Deisgur ca acum lucram la integrarea acestui lucru intr-o forma de limbaj BMW.. Pentru a face asta pornim mai intai cu inspiratia din tehnologie, apoi construim o viziune, apoi o masina concept unde suntem liberi sa cream, iar apoi traducem asta din nou in limbajul formei.

BMWBLOG: Cum sculptati fibra de carbon? Exista vreo limitare de design?

Adrian Van Hooydonk: Nu, chiar putem realiza multe forme din fibra de carbon, e usor de modelat. In sensul acesta nu exista restrictii – singurul lucru cu care ne mai confruntam este ca uneori ai nevoie de sectiuni mai mari din loc in loc, pentru a obtine aceeasi rigiditate, dar asta tine mai mult de tehnologie decat de design.

In ce priveste modelarea, fibra de carbon ne ofera libertate.

BMWBLOG: Si intrebarea finala. Ati mentionat intr-un interviu anterior interesul pentru arhitectura. Mai sunt si alte domenii care va intereseaza, legat de design?

Adrian Van Hooydonk: Fiecare designer trebuie sa-si gaseasca un domeniu din care sa se inspire, iar eu gasesc inspiratie in istoria marcii BMW, ca si in istoria marcilor MINI si Rolls-Royce. Misiunea noastra este sa transpunem mostenirea noastra in viitor si nimeni nu stie cu adevarat ce se va intampla in viitor, dar sunt de parere ca oamenii creativi au o antena speciala si sesizeaza ce se va intampla in viitor.Sunt in contact cu oameni din industria modei, designeri de moda si designeri in domeniul industrial, merg la targul de mobila de la Milano in fiecare an, unde toti designerii din intreaga lume vin si-si prezinta cele mai recente creatii. Ii cunosc pe multi dintre ei personal si ma bucur de asemenea ca pot sa intru in contact cu artisti celebri precum Jeff Koons.

Cand BMW realizeaza o masina Art Car, ii intalnesc pe acesti artisti. Si ei se gandesc constant la viitor, asa ca discutam despre asta. Nu aflu niciodata de la ei ceva ce pot sa aplic direct intr-o masina, dar primesc inspiratie de la ei si feedback despre cum cred ei ca va fi viitorul, si ei primesc acelasi lucru de la mine, pentru munca lor, si acest lucru este cu adevarat de ajutor.

BMW Motorrad

Comentarii

©2024 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account