Interviu in exclusivitate cu Christian Bauer – Designer de interior BMW Seria 6 Coupe
Dupa interviul nostru in exclusivitate cu Nader Faghihzadeh, Designer de exterior BMW Seria 6 Coupe, atentia noastra s-a indreptat cate interiorul noului sesar. Pentru a afla mai multe despre povestea din spatele designului, BMWBLOG a stat de vorba cu Christian Bauer, un tanar designer talentat, ce a avut onoarea sa desenezi interiorul super sportivelor BMW, coupe si cabrio.
Bauer apartine unei noi generatii de designeri BMW atrasi de tehnologie, iar noul sesar vine sa sublinieze aspiratiile si ideile sale, combinand designul cu tehnologia de nivel inalt.
BMWBLOG: Ni se pare ca noul Seria 6 Coupe are cateva influente de design de la CS Concept. Conceptul a servit cumva ca inspiratie pentru designul noului Seria 6?
Christian Bauer: Da, la exterior este acelasi limbaj, aceeasi influenta, desigur. Si la interior la fel, sunt aceleasi idei generale, de a arata o masina orientata catre sofer, foarte luxoasa. Deci e cam aceeasi masina, doar ca mai lunga si mai mare.
BMWBLOG: Comparativ cu generatia anterioara Seria 6, s-au folosit la acest model materiale noi, pentru a o face mai distincta?
Christian Bauer: In cazul sau, am avut prima ocazie sa aratam sistemul Bang&Olufsen, avem difuzoare diferite, de si mai mare clasa decat pana acum, si asta aduce un feeling total diferit la interior. Avem de asemenea si tehnologia ‘black panel’ pe care o utilizam pe Seria 7.
BMWBLOG: Designul difuzoarelor a fost realizat de designerii Bang&Olufsen? Sau a fost un design BMW?
Christian Bauer: A fost o colaborare. Am stabilit impreuna lucrurile la care puteam lucra si am discutat cum s-ar potrivi cu limbajul de design al Seria 6, caci Seria 6 are suprafete foarte reliefate, in timp ce B&O au de oicei suprafete curate, calme. Dar dupa cum puteti vedea, se potrivesc destul de bine impreuna.
BMWBLOG: Ai mentionat plansa de bord orientata catre sofer. Crezi ca lucrul acesta e ceva ce va continua sa apara la designul BMW?
Christian Bauer: Cred ca a devenit din ce in ce mai important sa aratam ca in general acesta a fost aspectul principal pe care ne-am axat – si in acest caz este cu siguranta special. In cadrul familiei Seria 6 avem masinile cele mai orientate catre sofer, asa ca probabil ca nici celelalte – toate masinile viitoare – nu vor merge intr-o alta directie. Dar pentru Seria 6, care este cea mai luxoasa si cea mai orientata catre sofer, cred ca aceasta a fost cea mai buna directie, sa arate si mai multa orientare catre sofer, sa puna in evidenta ca „acesta este spatiul meu de lucru” dar si spatiu de confort pe de alta parte. Cam asta a fost ideea.
BMWBLOG: Cu atata tehnologie care bombardeaza soferii in zilele noastre, ce dificultati prezinta acest design? Exista vreo dificultate in a potrivi prea multa tehnologie cu designoul nou?
Christian Bauer: Daca ai componente speciale pe care trebuie sa le iei de la o masina din productia de serie sau de la masini diferite, precum Seria 7 de exemplu, atunci desigur ca intampini dificultati, mai ales ca ideea generala a fost sa aducem tot bordul sa fie pozitionat mai jos, pentru a putea avea sentimentul ca exteriorul se prelungeste lin in interior. Acest lucru a fost important pentru intreaga familie Seria 6. Iar noul LCD trebuia sa iasa in evidenta, asa ca am impins panoul interior cat de jos a fost posibil. Prin urmare am avut cateva dificultati in a integra noul ecran care nu trebuia sa stea liber, in pozitie verticala.
BMWBLOG: De ce nu s-a mai folosit un ecran LCD retractabil?
Christian Bauer: Ne-am gandit ca nu prea ai nevoie de ecranul retractabil, trebuie sa vezi tot timpul ce e pe afisaj. Iar in al doilea rand a fost mai usor sa integram caracteristicile tehnice. Noi reprezentam tehnologie, inclusiv design emotional, asa ca de ce sa nu aratam asta tot timpul?
BMWBLOG: Ca masini orientate catre sofer, BMW-urile sunt bine conectate cu drumul. Cum va reusi sa imbunatateasca noul Seria 6 experienta la rulare pornind dinauntrul cabinei?
Christian Bauer: Pentru mine a fost foarte important sa arat dinamismul la interior, prin linii deosebite. Usa este desenata astfel incat sa se inchida peste panoul interior, si nu prea aproape in fata lui, ca la vechea Seria 6. Am vrut sa pun in evidenta viteza care transcende spre exteriorul masinii, spre strada. Simti ca esti conectat cu exteriorul si nu te opresti pentru nimic, n-ai nicio linie in fata ta. De asemenea, linia care porneste din partea centrala, nu se termina pur si simplu, nu se inchide direct in fata soferului, ci de fapt iti arata directia catre care vrei sa conduci. Linia ofera mai mult dinamism privirii si cred ca functioneaza destul de bine.
BMWBLOG: Care este elementul de design interior pe care-l preferi cel mai mult?
Christian Bauer: Cred ca cel mai cool este monitorul. Imi place tehnologia, si iPhone, asa ca monitorul imi place foarte mult. In plus ajuta interiorul sa arate mai zvelt si mai jos. Cred ca intreaga industrie vrea sa subtieze monitorul, si tehnologia in general. Astfel ai mai mult spatiu de manevra pentru design in jurul ei. Daca ai blocuri mari, compacte, trebuie sa acoperi ceva si atunci totul creste in dimensiuni, si nu mai ai acea libertate de a desena in jur.
BMWBLOG: Designul acestei masini a fost realizat folosind tehnica de layering, care a debutat anul trecut la Vision Concept. Ne poti explica intregul concept de design de tip layering?
Christian Bauer: Da, sigur. De fapt e vorba de mai multe idei. Tehnica de layering iti arata ca poti avea ceva care sa pluteasca deasupra a altceva, facand-o pe aceasta sa para mai usoara. Pe de alta parte iti arata mai mult tri-dimensionalitatea. In prezent toti incearca sa inchida suprafetele cu alta suprafata, si apoi vezi un volum, un volumcomplet. Acesta nu denota dinamism, arata doar ceva ce se inchide. Tehnica de tip layering deschide spatiile, te poti juca mai mult cu luminile si umbrele, mai ales in jurul usilor. Face ca intreaga masina sa arate putin mai dinamica.
BMWBLOG: Si acelasi concept e valabil si pentru plansa de bord…
Christian Bauer: Exact. De fapt, am vrut sa conectam acele linii „inchizatoare”; sa scoatem elementele de sub acele linii, si mai ales lumina, de exemplu. Pentru componentele Bang&Olufsen am adaugat lumina in spatele lor, am iluminat de jur imprejur, astfel ca acum difuzorul chiar iese in evidenta, iti atrage atentia si arata mai elegant.
BMWBLOG: Pe langa plansa de bord orientata catre sofer, ce alte elemente caracteristice BMW crezi ca mai exista la interior?
Christian Bauer: Unul din lucrurile aratate de Seria 5, dar nu la fel de important ca in alte masini, este orizontalitatea care aduce un pic de calm la interior. Nu merg toate elementele in aceeasi directie, ci mai degraba ai ceva pe care sa-ti odihnesti privirea, „bara mea orizontala care ma pastreaza in siguranta”. Cred ca acest aspect este foarte important.
De asemenea, un alt element care cred ca este foarte tipic BMW este ca nu ai suprafete care sunt indoite intr-un singur sens, incercam tot timpul sa dam mai multa viata suprafetelor. Asta confera suprafetei mai mult spatiu si mai multa luminozitate. Se presupune ca trebuie sa fie reliefata. Cred ca asta e un lucru foarte caracteristic BMW.
BMWBLOG: Aduce acest model noi elemente de design care sa fie caracteristice pentru BMW? Exista ceva ce nu a mai fost facut pana acum?
Christian Bauer: Cred ca in mare parte este vorba despre a lua multe idei de design si a le combina si a interpreta rezultatul intr-un stil diferit. Probabil ca ce nu am mai avut pana acum a fost partea aceea a usii care merge spre partea spate, care este realizata din lemn, asa ca acesta e un element de design foarte unic.
Interiorul confera si viteza, iar valul care porneste din plansa de bord urca si apoi coboara spre exterior. Asadar combini exteriorul si interiorul, oarecum prin intermediul liniilor, iar asta nu prea s-a mai facut in trecut. Cred ca toate acestea sunt mai apropiate de designul catre care vrem sa ne indreptam, vrem sa conectam totul si sa facem totul sa vorbeasca aceeasi limba.
Interiorul a fost intotdeauna ceva de sine statator, si exteriorul la fel. La aceasta masina am lucrat foarte strans cu colegul meu Nader, designerul de exterior, si am avut aceleasi idealuri in ce privesc formele. Si designul lui Nader e inspirat tot din miscarile apei. Ideea sa a fost sa folosim ceva care e in apa, iar liniile sa preia acea forma. Acest gen de idealuri, starea de bine si apa, merg in interior si apoi spre exterior din nou.
BMWBLOG: Cand realizezi un design de interior, cand iti prezinti studiul/schitele tale, gasesti cumva inspiratie si in alte masini? Nu neaparat ale competitiei, alte masini in general.
Christian Bauer: Tot timpul ma uit la celelalte masini si ma uit la ce fac ceilalti, dar ideea in general e sa gasesti un nou limbaj, sa aduci pentru BMW ceva nou, ceva ce ceilalti nu au, si sa ramai fidel propriului tau limbaj.
BMWBLOG: Ne poti spune mai multe despre interiorul in doua nuante si consola reliefata? Vom vedea aceste elemente si la varianta de serie?
Christian Bauer: Va fi ceva apropiat. Bine-nteles ca masina expusa aici este un concept si am vrut sa aratam o orientare putin mai extrema. Dar in general prin culoare poti sa arati o oarecare orientare, iar toate celelalte laturi induc mai mult calm pasagerilor. Iar aceasta combinatie a fost de mare ajutor.
BMWBLOG: Ce alte domenii din afara industriei auto iti ofera surse de inspiratie pentru design?
Christian Bauer: Sunt foarte atras de tehnologie. Imi place Apple, sunt mare fan al produselor Apple si al tehnologiei in general. Asa ca pentru mine integrarea software-ului si a hardware-ului intr-o masina e ceva grozav.
BMWBLOG: Privind de-a lungul timpului, ce interior de BMW iti place cel mai mult?
Christian Bauer: E greu sa ma pronunt. Imi plac multe interioare de masini. Imi place mult interiorul modelului Mille Miglia, care este extrem de simplu.
BMWBLOG: Ce model de masina conduci in prezent?
Christian Bauer: Un Seria 1.
BMWBLOG: Ca sa sumarizam aceasta conversatie, ne poti face o scurta trecere in revista a designului noului Seria 6?
Christian Bauer: Asadar principalele linii importante sunt plansa de bord cu orientare catre sofer si pasagerul din dreapta, si care induce o stare de confort si siguranta. Apoi rasucirea suprafetelor, care urmaresc suprafata plansei de bord, apoi linia usii care merge deasupra panoului interior, si care creeaza un fel de capsula pentru sofer, si se prelungeste spre partea frontala. Iar a treia linie – orientarea orizontala – doar pe partea pasagerului dreapta, si cu un material usor diferit care-ti da impresia ca te inconjoara usor.
Christian, iti multumim pentru timpul acordat!
Multumiri speciale lui Alex Seremet, BMW Romania, pentru oportunitatea realizarii acestui interviu!
