Interviu in exclusivitate: Designul noului BMW Seria 6 Cabrio 2012, explicat de Jochen Paesen

Noul BMW Seria 6 Cabrio a fost lansat anul trecut in noiembrie si subliniaza noul limbaj de design BMW. Modelul decapotabil de lux aduce pe piata un aspect elegant, proaspat si sportiv, si beneficiaza de cele mai avansate tehnologii in ce priveste caroserie, si de cele mai inovative elemente de confort, infotainment si securitate.

In cadrul prezentarii exclusive de design a noului BMW Seria 6 Cabrio, BMWBLOG a avut ocazia sa stea de vorba cu Jochen Paesen, care face parte din echipa de design care a realizat noul cabrio. Jochen a avut amabilitatea sa ne explice pe larg atat designul exterior cat si cel interior, al noului sesar cabrio.

Jochen s-a nascut in Belgia si a locuit pe rand in Africa de Sud, Franta, Anglia, Olanda si in prezent in Germania. A studiat la Univesitatea Coventry, in Anglia, apoi la Royal College of Art, timp de doi ani. Inainte de a se angaja la BMW in 2006 el a lucrat timp de 5 ani la Volkswagen.

Jochen a mai desenat si interiorul conceptului BMW Vision EfficientDynamics.

BMWBLOG: Jochen, spune-ne te rugam care a fost rolul tau la realizarea designului noului BMW Seria 6 Cabrio

Jochen Paesen: Am facut parte din echipa. Am inceput sa lucrez la BMW acum patru ani si jumatate, deci sunt destul de nou la BMW. Procesul de design dureaza destul de mult, asa ca primul proiect la care am inceput sa lucrez a fost designul Seria 6. Am lucrat la partea de interior, dar designerul principal a fost Christian Bauer, un coleg de-al meu neamt, si am putut astfel sa il ajut la partea de scaune, partea din spate, si l-am ajutat cu partea de suport, sa spunem, caci un designer nu poate face totul de unul singur.

Ceea ce vedeti aici sunt in mod clar liniile sale de design, ideile sale, care au fost selectionate si puse in practica.

Pe partea de design exterior a fost responsabil Nader Faghihzadeh, care a mai realizat si designul interior al noului Seria 7. Interactiunea dintre exterior si interior, mai ales pentru o masina decapotabila, unde vrem ca toate partile sa se imbine in mod unitar, a fost foarte importanta. Partea frontala curge si se imbina cu partea spate, liniile se desfasoara in mod unitar. Relatia este foarte stransa intre designul exterior si cel interior.

BMWBLOG: Te rugam sa ne prezinti principalele caracteristici ale noului sesar cabrio, in ceea ce priveste designul interior

Jochen Paesen: In primul rand a fost extrem de important sa facem ca liniile exterioare sa se continue si la interior. Cand stai in masina, liniile care vin dinspre partea frontala a masinii trec si in interior. Asadar, a fost foarte important sa avem aceasta senzatie de ‘curgere’, de libertate. Este sentimentul pe care il ai cand conduci cu masina prin munti sau prin provincie, intalnesti formele acelea fluide, curgatoare, si ai aceeasi senzatie. Acesta e primul lucru important care trebuie observat cu usile inchise, legatura dintre exterior si interior.

Cand deschidem portiera si urcam in masina, ce e important de observat sunt materialele foarte luxoase. De exemplu cusaturile in nuante contrastante, care accentueaza calitatea materialelor, sau combinatia de culori in doua tonuri. A fost foarte important sa obtinem orientarea catre sofer- pentru BMW acest element este extrem de important. Am vrut totodata sa cream si orientarea catre pasager – caci ai orientare catre sofer, iar pasagerul simte ca e lasat singur in cabina, si atunci a fost foarte important sa avem linii unduitoare, bine realizate si elegante, care imprima miscarea de curgere, de inaintare. Obtinem asadar orientarea catre sofer, dar fara a exclude pasagerul din dreapta.

Tot in pozitia soferului se observa cum am incercat sa mentinem un sentiment de orizontalitate, cum am incercat sa ‘intindem’ liniile – am facut asta si la interior si la exterior – suprafetele sunt bine intinse, si confera impresia unui aspect elegant si stabil.

A fost important si sa diferentiem zona soferului de cea a pasagerului – diferentiere care sa pastreze totusi o zona eleganta, curata, frumoasa.

Un alt element important a fost panoul de bord negru, pe care l-am folosit in scopul de a crea sentimentul de foarte buna calitate: avem asadar o zona eleganta iluminata, cu functiile de care avem nevoie, si ecranul de sine statator.

A fost important pentru noi sa obtinem linii dinamice, ca sa existe o miscare de curgere, si am vrut sa fie totul foarte liber, si de aceea am utilizat volume largi dar joase, care creeaza impresia de spatiu deschis.

Ecranul de sine statator ne-a dat posibilitatea sa lucram cu layers, dar si cu volume care dispar si pe care nu trebuie sa le acoperi. Ecranul are legatura si cu lumea moderna de azi, caci in fiecare casa avem ecrane plate sau ecrane agatate de perete – si am vrut sa obtinem si aici aceeasi senzatie. Este ca o scena, stai pe scena si informatia iti este prezentata.

Iar linia care porneste de pe partea soferului, de la head-up display, se continua cu o linie orizontala, eleganta.

Cand ne uitam la usi, si aici am aplicat tehnica de layering, in sensul ca avem volume dispuse unul peste altul. Usile au fost inspirate de vele: cand privesti o barca cu panze pe apa, si te uiti la velele umflate de vant, observi ca au o forma foarte frumoasa. La fel si aici, iar acest lucru se vede cel mai bine cand usile sunt inchise, si se continua foarte frumos una cu alta: usa se continua cu partea spate si arata frumos, o singura imbinare.

Asadar se repeta si aici tema pe care o mentionam mai devreme – daca vezi o parte a masinii, stii ca apartine celeilalte parti a masinii. Toate formele trebuie sa aiba aceasta abordare.

Cand ne uitam la partea din spate se observa cum continua sectiunea spate,care este si ea fluida. Scopul nostru a fost sa incercam sa integram cat mai mult partile, astfel incat atunci cand masina este decapotata, sa arate ca puntea unei barci, o suprafata continua, frumoasa. Prin liniile si volumele acestea a fost foarte important sa conferim sentimentul ca exteriorul este ‘infasurat’ perfect pe partea interioara. In spate, cand stai pe scaunele individuale, ai senzatia ca scaunul a fost creat special pentru tine, caci pastreaza aceeasi formula ca in partea din fata, doua scaune separate.

BMWBLOG: Spune-ne mai mult despre orientarea catre sofer la aceasta masina. Cum a fost ea exprimata?

Jochen Paesen: Orientarea catre sofer se observa cel mai bine cand stai la volan: poti vedea liniile creand o miscare de inaintare, si senzatia de directie inspre care mergi. Toate liniile fie inainteaza, fie te inconjoara si iti indica directia si orientarea catre sofer.

BMWBLOG: Care a fost sursa de inspiratie in designul acestei masini

Jochen Paesen: In cazul acestei masini a fost apa, cu siguranta. Dar in general inspiratia poate veni de oriunde, de la cel mai mic lucru, sau chiar de la o cladire. Ideile variaza, dar in acest caz a fost vorba de ideea de apa, combinata cu o abordare eleganta.

BMWBLOG: Care este elementul de design interior la aceasta masina care iti place cel mai mult?

Jochen Paesen: E foarte greu sa raspund la aceasta intrebare, caci sunt de parere ca numai impreuna functioneaza ansamblul. Ce-mi place foarte mult e ca principiul functioneaza atat la exterior cat si la interior, caci toate liniile au oarecum aceeasi abordare. Si cand sunt impreuna, masina pur si simplu e un tot unitar. Asa ca nu exista o anumita componenta care sa-mi placa, ci imi place felul in care functioneaza conceptul pe ansamblu.

BMWBLOG: Ai fost implicat si in realizarea designului lui Seria 6 Coupe ?

Jochen Paesen: Da, deoarece am lucrat in special la partea din spate si a scaunelor, si datorita faptului ca elementele sunt comune ambelor variante – se lucreaza la Coupe si Cabriolet in paralel, deci am lucrat si la designul interior al coupe-ului.

BMWBLOG: Jochen, descrie-ne pe scurt principalele elemente de design exterior la noul Seria 6.

Jochen Paesen: Dupa cum se poate vedea, incepand de la partea frontala, ideea de baza este a apei care invaluie un obiect. Liniile creeaza un aspect musculos si totodata elegant. Imi imaginez masina aceasta in mers: este foarte rapida, dar nu neaparat brutala. Poate fi brutala daca vrei asta, si poate fi rapida cand vrei sa fie rapida, dar poate fi si eleganta. Si cred ca asta se vede destul de bine in aceste linii de design.

Cand ne uitam la grila, are o pozitie destul de verticala. E pozitionata inspre fata si imprima miscarea aceasta spre inainte, pentru a ne da directia. Si chiar cand masina sta pe loc, ai impresia ca e in miscare.

In ce privesc formele clasice de ”rinichi” si celelalte elemente de baza – ideea e sa le utilizam inca o data si inca o data, la fiecare masina, dar fara ca ele sa ramana exact aceleasi. Farurile nu trebuie sa ramana rotunde, depinde de interpretare. Ai libertatea de a te intreba: Ce inseamna farurile duble? Ce personalitate vreau sa creez pentru aceasta masina? Ce infatisare vreau sa-i confer acestei masini?

Masina sta destul de jos, e lata, si are o anumita prestanta cand o vezi pe sosea. Cand o privesti, esti incantat sa o vezi, te emotioneaza si reuseste sa realizeze o conexiune cu tine.

Si partea laterala are legatura cu mostenirea BMW, dar avem totodata si suprafetele convexe si concave, si inca ne jucam cu lumina si umbrele, cum am inceput sa facem de ceva timp. In acelasi timp, incercam sa dezvoltam si mai mult ideea, ne uitam la cat de eleganta o putem face, cat de mult putem dezvolta si cum ne ajuta mai departe. In cazul de fata ne ajuta prin faptul ca se creeaza forme foarte frumoase, deasupra arcelor rotilor, si cu un aspect frumos reliefat. Cand te uiti la partea laterala, arata foarte bine intinsa, dar fara sa fie brutala, si cu forme frumoase.

Tot trimpul sunt de parere ca masina are succes atunci cand iti place sa o speli. Cand o speli se vad mai clar formele frumoase, reliefate. Pentru mine acestea sunt lucrurile care ma bucura: acest gen de forma, de tranzitie, care aduce calitate designului.

Apoi, toate liniile care incep in partea frontala se continua spre spate, deci curg. Cand te uiti din spate, masina arata ca puntea unei salupe. Am incercat sa mentinem cat mai orizontala intreaga masina. E important ca o masina sport sa stea aproape de sol, dar din punct de vedere vizual poti arata mai multe aspecte, creand linii care coboara si care aduc suprafetele mai jos, la nivel vizual. Nu e un lucru pe care sa-l observi constient, dar mintea ta percepe ca liniile fac volumele sa coboare, sa para mai jos. Cu genul acesta de idei ne-am jucat pentru a conferi latime si orizontalitate masinii.

BMWBLOG: Trecand acum la o intrebare mai personala: designul carei masini iti place cel mai mult? Si nu trebuie sa fie neaparat un BMW, poate fi orice masina.

Jochen Paesen: De fapt chiar e un BMW, caci iubesc masinile BMW, sunt un fan BMW. Dupa mine BMW a produs o serie de masini frumoase vechi: de exemplu 507 – o masina foarte frumoasa, foarte pura. E una din masinile care arata superb in miscare, si chiar si cand stau pe loc. Si exact acest lucru incercam sa-l aplicam si noi in designul nostru – sa dam senzatia de miscare masinii,chiar si cand sta pe loc. BMW 507 reuseste asta in proportie de 100%. Imi mai place si CS Concept – caci pare ca pluteste, sta foarte frumos pe sosea, are suprafete frumoase, intinse.

Iar dintre masinile mai recente, imi place prima generatie Seria 3, caci este foarte pura, foarte curata, si foarte simpla. Si in acelasi timp inglobeaza aceleasi principii pe care le folosim astazi.

BMWBLOG: Am aflat ca esti pasionat de sporturile cu motor. Gasesti inspiratie in Motorsport?

Jochen Paesen: Da, cu siguranta, caci designul inseamna competitie, si sportul cu motor la fel. Da, intr-un mod diferit, dar eu inteleg si vad acest element de competitie si asta ma incanta, caci imi place ideea de competitie. Asadar ideea de cursa se potriveste perfect.

In Motorsport sunt importante si materialele pe care le folosesc, solutiile pe care le gasesc, si totul este legat de eficienta, caci trebuie sa fii cat mai rapid posibil. Si rolul nostru in designul masinilor este legat tot de eficienta: eficienta materialelor, eficienta din punct de vedere a consumului, din punct de vedere a ceea ce putem oferi – caci trebuie sa putem oferi exact ceea ce-si doreste clientul. In plus trebuie sa fii eficient in deciziile pe care le iei. Asa ca exista o serie de paralele, si in plus cand urmaresti o cursa intervine si factorul emotional. Asadar pentru mine sportul cu motor imi este foarte aproape.

BMWBLOG: Si o ultima intrebare: legat de competitie, participi la competitiile de desing?

Jochen Paesen: Da, tot timpul. Si pe viitor voi participa la alte competitii de design. Elementul de competitie este intotdeauna prezent in munca noastra – caci trebuie sa vezi ce e cel mai bine, si trebuie sa venim cu propuneri noi, sa incercam lucruri noi. Si pana la urma intr-o competitie de design este o singura persoana care castiga, dar niciodata nu e o singura persoana care e responsabila de toata masina. Exista competitie, dar in cadrul unei echipe…

Jochen, iti multumim pentru interviu si iti uram mult succes pe viitor!

Multumiri speciale Alex Seremet – BMW Romania, pentru oportunitatea realizarii acestui interviu!

Fiti la curent cu cele mai noi stiri din lumea BMW si de pe telefonul mobil, accesand m.bmwblog.ro

BMW Motorrad

Comentarii

©2024 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account