Interviu in exclusivitate: Erik Goplen – Designer Exterior BMW X3 2011

BMW-X3-F25-bmw-nl4

Seria noastra de interviuri in exclusivitate continua cu Erik Goplen, designerul exterior al noului BMW X3. Designerul american are functia de director creativ la DesignworksUSA si a mai proiectat si BMW Seria 3 coupe E46, unul din cele mai populare si apreciate treiare de pana acum.

Goplen e un colectionar avid de masini clasice, el poseda un “De Tomaso Mangusta” din 1969. Unul in motto-urile sale il stim dintr-un interviu anterior, in care afirma ca: Avem o traditie a designului pe care trebuie s-o pastram,

Pentru a afla mai multe despre designului noului X3, cat si despre tranzitia lui Erik Goplen ca designer de la un Coupe la un model X, BMWBLOG a discutat cu acesta in cadrul Salonului auto de la Paris.

BMWBLOG: Precedentul X3 avea oarecum o infatisare si o tenta feminina. Ce modificari au fost aduse infatisarii noului X3, care pare acum mult mai musculos?

Erik Goplen: Chiar au fost multe modificari. Unul din aspectele importante il constituie proportionarea masinii. Masina e mult mai stabila, datorita ecartamentului marit, iar masina a primit un aspect mult mai musculos. Explicatia mea pentru forma masinii, care intareste ADN-ul familiei “X”, sunt aceste 3 detalii peste rotile fata, rotile spate, cat si linia “zicke”. Aceste linii tensionate contribuie la infatisarea masculina a masinii.

P90063545

BMWBLOG: Ati spune ca design-ul noului X3 are o tenta conservatoare ?

Erik Goplen: Nu pot spune cu siguranta cum va fi perceput de restul. Eu sunt de parere ca s-a facut un mare pas inainte: aspectul puternic dat masinii, mult mai multa lumina si umbra, mult mai multe zone musculoase. Apreciez ce s-a facut si inainte in materie de design.

De exemplu, stopurile care erau foarte clasice, si revenind la E46, am vrut sa readuc farurile rotunde duble. Sunt de parere ca am avut o pozitie puternica cu acea masina. A durat ceva, de vreme ce E46-le era considerat fratele mai mic al precedentului X3, dar in cele din urma masina a avut impact. In Europa, masina a fost primita cu bratele deschise si s-a bucurat de un mare succes.

Daca discutam despre cum a fost sculptata masina, pot spune ca am fost destul de provocatori. Farurile sunt aliniate strategic cu liniile exterioare. Sunt foarte mandru de masina si in special de cum a fost modelata. Daca ne gandim la progres sau modernism, sunt de parere ca masina are toate elementele de care e nevoie pentru a avea succes.

bmw-x3-4

BMWBLOG : Cum omagiaza noul X3 generatia precedenta?

Erik Goplen : Inca de la primele schite, am considerat important sa punem accent pe liniile dinamice. Linia laterala da impresia miscarii inainte. Deasemenea forma de T a stopurilor spate. Acestea sunt probabil cele mai usor de reperat elemente.

Excluzand acestea, pot spune ca am inceput designul pe o foaie goala. Am facut ce am considerat eu mai adecvat. Nu a existat o cerinta predefinita sau vreo restrictie din partea conducerii, asa ca m-am bucurat sa am parte de aceasta libertate a creatiei.

bmw-x3-1

BMWBLOG: Au fost ceva influente din partea clientilor, care au contribuit la crearea unor anumite trasaturi de design?

Erik Goplen : Designul masinii a inceput in studioul nostru din California, si singura influenta din partea noastra este locatia. Ma uit foarte mult si la alte lucruri, in afara masinilor. Discutiile cu clientii nostrii au o tenta generala si nu se axeaza pe un model anume. Dat fiind ca sotia mea conduce modelul actual X3, si prin faptul ca am avut o masina care are putin mai mult spatiu si o tinuta de drum putin mai increzatoare, m-au facut sa constientizez mai mult tot acest proces.

bmw-x3-2

BMWBLOG: Ati cautat inspiratie in piata SUV-urilor de marime medie cand ati conceput actualul X3? Inainte de aparitia primului X3 nu existau Audi Q5 sau Mercedes-Benz GLK. Au influentat aceste modele abordarea de design a actualului X3?

Erik Goplen : Consider ca noul X3 expune toate aceste linii dinamice, tipice BMW, linii puternice, chiar “picante” pentru familia “X”. Cat despre cele doua modele ale companiilor enuntate mai sus, sunt de parere ca fiecare isi face treaba, unii mai bine decat ceilalti. Suntem bucurosi ca putem oferi oamenilor noul X3. Feedback-ul celor care au condus masina in teste, a fost excelent si a indicat ca e o masina minunata. Desi a crescut, masina este in continuare atletica si foarte agila.

BMWBLOG : Care a fost cea mai mare provocare intalnita in cadrul procesului de design ?

Erik Goplen : Am avut o eficienta incredibila la aceasta masina. Posibil cea mai buna eficienta de pana acum. Ne-am dedicat putin mai mult aerodinamicii masinii, lucru reliefat de spoilerul spate si de colturile din fata, care creeaza un echilibru intre functional si estetic. Pe la mijlocul procesului de dezvoltare, ecartamentul a fost marit ceea ce ne-a simplicat putin munca.

P90063614

BMWBLOG : Ce aspecte ale designului va plac cel mai mult ?

Erik Goplen : Arcele pronuntate deasupra rotilor sunt preferatele mele. Imi place si inserarea liniei “zicke” care coboara. Confera o noua dinamica masinii “X” si sunt convins ca va persista si la viitoarele modele. Sunt foarte mandru de linia aceea si de tensiunea pe care o creeaza. Am lucrat din greu la designul spoilerului spate, si sper ca se vor gasi entuziasti care sa aprecieze asta. Au fost adaugate masinii mult mai multe suprafete reliefate si “masa musculara”. Sunt foarte mandru de masina per ansamblu, dar consider ca spatele masinii contine cele mai inovatoare trasaturi.

BMWBLOG : Cu cat timp in urma a inceput designul masinii ?

Erik Goplen : Primele schite isi au originea pe la sfarsitul lui 2006, inceputul lui 2007. M-am mutat in Germania pentru 6 luni in 2007 pentru a dezvolta masina. Este un produs Designworks. Am folosit acelasi modelist, pe Brandy. Este un tip grozav. Am avut sansa de a face cu aceasta masina exact ceea ce ne-am dorit si de aceea suntem foarte incantati.

P90063576

BMWBLOG : Care este tinta demografica pentru noul X3, tinand cont ca s-a mai dezvoltat si probabil ca va ocupa rolul detinut anterior de X5? A avut acest aspect o influenta in dezvoltarea designului exterior, sau a fost conceput designul, iar ulterior adaptat pietei ?

Erik Goplen : Am avut foarte multe de invatat. In acest caz masina a trebuit sa se maturizeze si sa aibe o prestanta mai increzatoare in sine. Deasemenea trebuie sa fie atractiva si cred ca am atins acest tel. Cred ca masina atrage mai multe categorii demografice, variind de la masina de familie pana la o masina sport, performanta. Tinuta de drum este uimitoare. Indiferent daca o conduci pentru performanta sau doar pentru relaxare, masina e fantastica. Atunci cand masina este cu adevarat un vehicul activ, va putea atrage mai multe categorii demografice. O sa observam acest lucru prin faptul ca va fi aprobata de clientii nostrii, care vor fi incantati de masina.

P90063607

BMWBLOG : SUV-urile tind sa fie masini ineficiente, datorita marimii si greutatii lor. Cum a imbunatatit BMW eficienta aerodinamica? Dar cea a condusului ?

Erik Goplen : In categoria ei competitiva, masina este cea mai buna din aceasta clasa. In Europa masina vine echipata cu sistemul eficient Start/Stop. In State vom putea observa toate imbunatatirile aerodinamice ale masinii. Cei din Munchen lucreaza incontinuu pentru a imbunatati configuratia motorului.

P90067907

BMWBLOG: In vreme ce apreciem rolul X3-ului ca un vehicul practic on-road, ne puteti descrie care sunt capabilitatile off-road ale X3-ului ? Cat de mult poate fi impinsa masina pe teren accidentat ?

Erik Goplen: Intentia noastra tot timpul este ca masina sa functioneze impecabil pe orice mediu off-road. Am fost la Centrul de Performanta din Spartanburg, care detine un teren off-road si pot spune ca vei aprecia mult mai mult masina dupa ce o conduci pe un asemenea teren. Echipa din Munchen care lucreaza la suspensii a facut o treaba fantastica. Cateodata cred ca luam acest lucru de bun, dar cand esti pe un traseu de indemanare sau derapand pe un circuit, masina se comporta splendid.

BMWBLOG : Ce model BMW este preferatul Dvs. din toate timpurile?

Erik Goplen : Am o pasiune pentru masinile cu motorul in mijloc. Imi place foarte mult 3.0 CSO. Imi place puritatea din nasul de rechin, o puritate din care ne putem oricand inspira. Deasemenea M1 are acel ceva care m-a facut sa il indragesc dintotdeauna. Studiul pe care l-am facut a fost foarte captivant si vom cauta sa facem si in viitor modele asemanatoare. Exista o sumedenie de masini bune, dar topul pentru mine il reprezinta E46 coupe si M3-ul. Suntem mandri de toate masinile.

BMWBLOG: Ce urmeaza sa se intample mai departe pentru Erik Goplen?

Erik Goplen : Consider ca sunt pregatit pentru o masina mai mica, mai sportiva. Am concurat si la alte proiecte din familia “X” pe care le-am influentat. Desi am familie, copii, si mountain bike, detin un 135i cu cutie manuala in 6 trepte, si e o distractie sa o conduc. Sunt pregatit sa continui spre zona masinilor coupe si sport. Toti vrem sa concepem masini sport, dar e grozav sa primesti si o masina “X” din cand in cand.

Multumiri speciale lui Alex Seremet, BMW Romania, pentru oportunitatea realizarii acestui interviu!

BMW Motorrad

Comentarii

©2024 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account