Interviu in exclusivitate: Radu Georgescu si Laura Tatomir: Americas 2010 – 41.000 km la bordul motocicletei BMW F650GS
Astazi BMWBlog Romania are deosebita placere de a va prezenta inca o poveste despre pasiune si aventura la bordul unui BMW, si de aceasta data nu o masina, ci o motocicleta BMW. Temerarii Laura Tatomir si Radu Georgescu au realizat o expeditie de 41.000 km pe continentul american, la bordul unei motociclete BMW F650GS.
Fascinati de povestea lor, despre care am citit pe site-ul expeditiei B66AMA , si prin amabilitatea lui Alex Seremet de la BMW Group Romania care ne-a pus in legatura, am aflat mai multe direct de la eroii expeditiei, intr-un interviu-duplex romano-american, caci Laura se afla acum in Romania, iar Radu in SUA.
Va invitam sa descoperiti mai jos povestea expeditiei lor prin 18 tari si 8 state americane, realizata in cca. 6 luni.
BMWBlog: In primul rand, care a fost ideea expeditiei? De ce continentul american?
Radu Georgescu: Scopul a fost turismul de aventura. Ne-au interesat natura, arhitectura, oamenii si incercarea in sine. Ne-am gandit sa mai vedem si altceva in afara de SUA, Franta, Germania, Olanda, Austria, intr-un cuvant „occident”. Si cum am cumparat motocicleta in California, America de Sud a fost cea mai la indemana varianta.
BMWBlog: De ce cu motocicleta, cum ati ales acest mijloc de transport?
Radu Georgescu: Pe de o parte pentru ca este foarte frumos, pe de alta parte pentru ca este un mod foarte ieftin de a calatori, mult mai ieftin decat avion, masina, autocar etc. In plus ai libertate totala de miscare, fie ca este vorba de un oras foarte aglomerat, de un rau care poate fi trecut numai cu barca ori alte situatii neprevazute.
Laura Tatomir: La capitolul motoare Radu este cel priceput. Tot el a propus o motocicleta pentru calatoria noastra. Am avut o oarecare strangere de inima cand am aprobat. Imi dadeam seama ca o sa am parte de ceva peripetii. Il stiu pasionat de off road si ma gandeam ca nu o sa vrea sa mearga doar pe asfalt.
BMWBlog: Spune-ne mai multe despre motocicleta: ce model este, de cand o aveti, ce modificari i-ati adus, cum ati pregatit-o pentru expeditie?
Radu Georgescu: Este vorba de un 2002 BMW F650GS, cumparat cu 2 luni inainte de calatorie avand 11.000 km la bord. Am adaugat protectii de maini Touratech, protectii laterale si de motor SW Motech, proiectoare auto Hella (proasta alegere, le-am spart imediat, Touratech ar fi fost mai potrivite), sistem de alimentare cu electricitate pentru GPS, hainele incalizte si mufa accesorii, rack Happy Trails modificat (nici asta nu a fost o idee prea buna, data viitoare trebuie alta abordare), top case Pelican + 2 laterale din aluminiu si tank bag BMW.
Putere motocicleta: 50CP – suficienti, chiar si avand in vedere incarcarea motocicletei si pantele care au trebuit abordate, solul greu etc. Consumul varia intre 4.5 si 5 litri la 100km, in functie de altitudine, vant, viteza medie. Am folosit 3 gume fata si 4 pe spate, cam 3 seturi de placute, 3 lanturi (poate si din cauza deserturilor). Am mai schimbat 2 seturi de simeringuri de pompa de apa, 2 rulmenti, simeringurile furcii si un bec. Era destul de problematic si cu uleiul, in general fiind greu de gasit orice altceva in afara de 20W50 moto. Ce as fi schimbat, in ordine: lant fara siguranta (sau ceva pe cardan, precum R1200GS), suspensie mai inalta, manere incalzite. Un mare plus pentru ABS!!! Nu doar ca ne-a salvat in cateva situatii limita, dar mai ales pentru ca stiind ca exista imi permitea sa conduc mai relaxat si nu oboseam asa repede.
Laura Tatomir: Tipul de motocicleta ales de Radu s-a dovedit a fi unul potrivit pentru o calatorie lunga. Ma declar multumita de Palomina ( asa ne-am botezat motocicleta). Si asta mai ales pentru ca nu am avut probleme tehnice. Ar fi fost chiar neplacut sa se strice cand ne era lumea mai draga, plus sa pierdem timpul cu reparatii. Pe la service a mai trebuit sa trecem insa pentru probleme care se rezolvau in aceeasi zi si intr-un interval rezonabil.
BMWBlog: Ce echipamente, ce electronice si ce alte dispozitive ati avut cu voi pe parcursul calatoriei?
Radu Georgescu: Probabil echipamentul pe care l-am folosit cel mai des, zilnic as putea spune, a fost un birceag Leatherman. In afara de asta, echipament complet Tourmaster cu veste si manusi incalzite, un GPS Garmin care s-a ars prin Peru si a trebuit sa ne descurcam old school dupa aceea, Spot GPS tracker, cort si echipamente de camping, multe scule si ceva piese de schimb, ceas Tissot cu altimetru si busola (extrem de importanta!), cagule wind stopper, aparat foto Canon vechi de vreo 4 ani cu trepied, latop IBM Think Pad x40 cu carcasa din Al.
BMWBlog: Ce traseu ati parcurs si in cat timp? Cati km pe zi in medie?
Radu Georgescu: California, Mexic, Guatemala, Salvador, Honduras, Nicaragua, Costa Rica, Panama, Columbia, Ecuador, Peru, Bolivia, Chile, Argentina, Uruguay, Brazilia, Guyana Franceza, Suriname, Florida, Georgia, S si N Carolina, Virginia si W Virginia, Pennsylvania, New Jersey. 41.000 km in 180 de zile. Media ar fi de 220km/zi dar neluand in consideratie si sederile. In general, intr-o zi de mers plina faceam cam 500-600 km. Maxim am mers 1000 km intr-o zi.
BMWBlog: Referitor la problemele tehnice, piesele de schimb, sau dificultatile intampinate- Ce considerati ca a fost esential pentru succesul calatoriei din punct de vedere al dotarilor tehnice?
Radu Georgescu: O singura problema s-a datorat exclusiv motocicletei, si anume defectarea ventilatorului. In rest am mai schimbat vreo 2 pompe de apa (vina mea, avand in vedere ca nu am folosit lichid de racire bun), cateva kituri de lant, placute de frana, filtre etc. Cel mai des am avut probleme cu siguranta de la lant care se tot rupea. Motocicleta vine din fabrica cu lant fara siguranta, dar nu am gasit asa ceva pe unde am fost si nici nu am considerat neaparat necesar. Data viitoare ori punem lant original (endless chain) ori cautam o motocicleta pe cardan. Ar fi fost extrem de util si un minicompresor. In primul rand, esential este sa stii destul de bine sa diagnostichezi problemele si sa le rezolvi. Sau sa te opresti pe la fiecare dealer BMW intalnit pe drum si sa le ceri sa verifice motocicleta din roata in roata, daca ai bani.
BMWBlog: Spune-ne despre o intamplare amuzanta care a implicat motocicleta in aceasta expeditie
Radu Georgescu: Cautam un hotel noaptea prin Argentina si, intr-un moment de neatentie, am intrat intr-o mocirla. Asta se intampla pe la ora 7:30. Era deja 12 noapte atunci cand am reusit sa iesim in sfarsit.
Totul a plecat de la faptul ca era noapte si nu mi-am dat seama ca noroiul era mult mai adanc si moale in fata noastra. Ne intrau picioarele pana peste glezna si trebuia sa te pui in patru labe astfel incat sa te deblochezi. In conditiile in care abia puteam sa ne miscam era aproape imposibil sa despotmolim motocicleta, sa o intoarcem si sa o ducem pana unde incepea pamantul uscat. Cand incercam sa o ridicam, in loc sa se ridice intram noi mai adanc in pamant. Primul pas a fost sa demontam gentile, ceea ce presupunea golirea lor partiala. Era noapte, dar aveam 2 lanterne de cap care s-au dovedit a fi salvatoare. Era noroi absolut peste tot, nu mai puteai pune mana pe nici o portiune curata. Dupa ce am scos cutiile, le-am transportat in brate pana la iesire si apoi a trebuit sa taram motocicleta cativa metri, sa o ridicam si sa o impingem. Apoi am pus la loc bagajele. Toate astea au durat mai mult de 4 ore. La final am gasit o benzinarie si ne-am spalat asa imbracati cum eram direct la furtun!
BMWBlog: Am citit ca la un moment dat ati cunoscut un alt posesor de motocicleta BMW, cu care ati mers la o intalnire locala? Cum v-au intampinat comunitatile locale? Ati mai participat si la alte astfel de intalniri?
Radu Georgescu: Am intalnit multi calatori ca noi, si cam peste tot. Cei mai multi aveau tot BMW F650GS dar erau cativa si cu alte tipuri de motociclete. La intalnire am mersi in Chile. Si in Mexic, si in Chile, ca si in toate tarile de fapt, am fost foarte bine primiti si ajutati, de multe ori fara sa trebuiasca sa platim. Alte dati, localnicii ne-au invitat sa dormim si sa mancam gratis la ei acasa. In general, oamenii s-au dovedit mult mai binevoitori si prietenosi decat ne-am fi asteptat. Am ramas prieteni cu cativa din Argentina si Brazilia.
BMWBlog: Cine v-a ajutat sa realizati aceasta expeditie? Cum v-ati finantat?
Radu Georgescu: [Razand] Ne-am ajutat singuri. Un prieten din Los Angeles m-a ajutat destul de mult si in plus tatal meu a venit la mine cu o saptamana inainte de plecare sa ma ajute cu pregatirea motocicletei. Despre partea financiara nu pot decat sa precizez ca nu a costat atat de mult precum pare. Comparand, cu banii cheltuiti in aceasta calatorie am fi putut cumpara un BMW 325i de prin 2004-2005. Laura s-a ocupat de traseu si obiective.
BMWBlog: Sa revenim putin la eroul motorizat al expeditiei. Aveti o pasiune anume pentru motociclete? De ce BMW?
Radu Georgescu: Eu am o pasiune pentru orice merge repede, te ajuta sa te distrezi si te duce unde vrei, nu neaparat motociclete. Cand o sa am bani de avion, o sa imi iau si asa ceva. Am avut multe masini si motociclete BMW inainte si eram destul de familiarizat cu gama. In plus, mi se pare ca tot ce vine de la BMW are stil, performanta si este fiabil. Laura a fost si ea multumita ca am avut la dispozitie un vehicul accesibil, confortabil, rezistent si placut.
BMWBlog: Ce sfaturi ati da celor care ar vrea sa porneasca pe urmele voastre?
Radu Georgescu: Un singur sfat: sa porneasca. Nu este nici greu si nici riscant, si cu un minim de experienta poate fi facut de aproape oricine. Apoi, in functie de ce buget ai, dimensionezi totul. Noi am cheltuit cam 60-70 USD pe zi pentru 2 persoane. Probabil prin Europa sau SUA ar fi fost ceva mai costisitor.
BMWBlog: Spune-ne cateva pareri despre tarile prin care ati trecut – cat de dificile au fost conditiile de drum pentru motocicleta, infrastructura?
Radu Georgescu: Mie mi-a placut cel mai mult Bolivia si tocmai pentru asta: aventura, neprevazut, conditii aspre. Motocicleta s-a descurcat insa de minune. As mai aminti Columbia pentru peisajele montane neobisnuit de frumoase, Mexicul pentru orasele coloniale, Argentina pentru oamenii primitori si prietenosi, Brazilia pentru mancaruri etc.
BMWBlog: Cum vi s-a parut expeditia pe ansamblu?
Laura Tatomir: Am vazut locuri uimitoare, am descoperit oameni foarte prietenosi, ne-am distrat grozav dar ni s-a dezvaluit si o alta lume. Cred ca e important sa cunosti si dincolo de lumea in care traiesti. Calatoriile iti deschid mintea.
Mi-a placut plimbarea pe 2 roti. Motocicleta imi da un sentiment de libertate, aventura…si apropos de aventura: ploaia, soarele puternic, vantul rece, chiar si o furtuna de nisip, toate le-am simtit din plin! Per total a fost o experienta grozava.
BMWBlog: Sa discutam putin si despre proiectele voastre de viitor – aveti in plan viitoare expeditii la bordul motocicletei?
Radu Georgescu: Proiecte sunt, cu timpul stam ceva mai prost. Dar probabil vom reusi sa mai punem ceva in practica. Aceasta experienta ne-a convins ca merita sacrificiul. Vrem sa dam o tura a Africii si apoi, dupa o pauza de vreun an, un drum din Romania pana in Nepal (Himalaya) si restul Asiei de Sud-Est.
Laura Tatomir: Eu abia astept sa colind si pe alte continente!
BMWBlog: Sa vorbim putin si despre BMW. Care este relatia cu marca BMW? De unde a inceput totul?
Radu Georgescu: Mi-au placut de mic, am inceput cu ceva E21, apoi E28 si tot asa. Am vizitat uzina BMW din Munchen pentru aprofundare. La fabrica BMW mi-a placut ca se punea foarte mult accentul pe tehnologie, pe controlul calitatii si pe protectia mediului. Am petrecut la un moment dat 30 de minute intr-o sala in care un expert ne-a explicat un lucru care altminteri ni s-ar fi parut atat de simplu: cum se vopseste o capota. Alte exemple ar mai fi, dar cel mai bine este sa vezi pe viu. Si logistica era foarte impresionanta. Totul pus la punct in cel mai mic detaliu.
BMWBlog: Ce reprezinta BMW pentru tine?
Radu Georgescu: Cum am zis si mai sus: tehnologie, performanta, fiabilitate, stil.
BMWBlog Va multumim pentru raspunsurile la intrebari! Succes in viitoarele expeditii!
Inainte de a va invita sa admirati galeria foto impresionanta, iata si cateva videoclipuri din timpul expeditiei:
Cum se vede lumea la bordul unui F650GS
Mai multe detalii puteti afla vizitand site-ul expeditiei Americas2010 – B66AMA.