Interviu in exclusivitate: Radu Georgescu si Laura Tatomir: Asia 2011 – inca 25.000 km la bordul motocicletei BMW F650GS
Dupa ce in urma cu doi ani v-am relatat despre expeditia celor doi curajosi Radu Georgescu si Laura Tatomir pe cele doua continente americane, astazi va aducem in atentie calatoria lor prin Asia, care s-a desfasurat anul trecut, la bordul aceleiasi motociclete de incredere BMW F650GS.
Dupa 41.000 km parcursi in Americas 2010, Radu si Laura au parcurs aproximativ 34.800 km in total, trecand prin Vietnam, Cambodgia, Thailanda, Nepal, India, Iran si Turcia. Ei au avut amabilitatea sa ne povesteasca despre expeditie si sa raspunda la toate intrebarile noastre.
Haideti sa aflam mai multe detalii despre aceasta aventura chiar de la ei, si sa admiram fotografiile superbe.
BMWBLOG: Dupa expeditia din America spuneati ca urmatoarele planuri sunt Africa, apoi Himalaya si Asia de Sud-Est. Ati mai ajuns in Africa sau ati ales Asia direct? De ce Asia?
Radu Georgescu: Au fost mai multe motive, principalul motiv fiind ca, in 2011, era destul de multa agitatie prin Nordul Africii, se tragea, explozii, oameni care mureau… ceea ce ar fi putut sa ne incurce. Am hotarat sa mergem in Asia, urmand sa mergem in Africa atunci cand se mai linistesc trebuirile pe acolo.
BMWBLOG: Care a fost traseul, in cat timp, cati kilometri in total?
Radu Georgescu: Vietnam – Cambodgia – Tailanda – Nepal – India – Iran – Turcia – Bulgaria – Romania. Este cel mai lung traseu care poate fi facut la Sud de China.
Am parcurs 25.070 km pe motocicleta BMW F650GS, 800km cu alte motociclete si scutere, 3350 km cu trenul (Lao Cai -> Hanoi, Calcutta -> Bombay, Yazd -> Bandar Abbas), 4590km cu avionul (Bangkok -> Kathmandu, Delhi – Shiraz), aproximativ 1000 km cu autocarul….in total peste 34.800km.
Am fost nevoiti sa mergem sarim peste Myanmar si Pakistan. In Myanmar nu este permis mersul cu motocicleta in mare parte a tarii (nici pentru localnici) iar pentru Pakistan nu am putut obtine viza deoarece nu eram in tara de resedinta cand am formulat cererea. Aceste intreruperi, impreuna cu alte probleme de ordin logistic, au fost partea cea mai neplacuta a calatoriei. Am pierdut mai aproape 2 luni stand la ghisee, scriind emailuri, la telefon, completand formulare… in loc sa ne plimbam.
BMWBLOG: Ce ati „invatat” din expeditia anterioara, legat de planificare (traseu, km/zi), suport logistic, etc? Cum v-ati pregatit pentru aceasta din Asia?
Radu Georgescu: Pe parte de logistica nu am facut schimbari notabile. Singura noutate a fost adaptarea la regulile de comportament si vestimentatie din Iran. Trebuia sa purtam pantaloni lungi si maneci lungi (Laura) si capul acoperit (tot Laura) ceea ce era destul de neplacut, deoarece era foarte cald. Si… cel mai neplacut… foarte multe de vize si permise de import, formalitati vamale… din acest punct de vedere a fost mult mai usor si mai placut in America de Sud unde tot ce trebuia sa facem ca sa trecem granita era sa stam 30 de minute la o coada sa ne stampileze 2 hartii.
BMWBLOG: Ce modificari si imbunatatiri ati adus motocicletei, tinand cont si de problemele cu care v-ati confruntat in Americas 2010? Cum ati pregatit-o? Ce echipamente, ce electronice,si ce alte dispozitive ati avut pe parcursul calatoriei?
Radu Georgescu: In plus fata de calatoria trecuta am avut un mini compresor. Foarte util, avand in vedere ca penele de cauciuc se intampla frecvent din cauza drumurilor. In loc sa ma zbat pe marginea drumului cu leviere si prese sau sa plec cu roata in spate cautand vulcanizare, adaugam ceva aer care sa tina pana la primul service. In plus, aveam posibilitatea sa adaptez presiunea la starea drumului. Ceea ce este foarte important si util, avand in vedere ca drumurile principale pot fi foarte accidentate, dar nu mereu. Am invatat din problemele de data trecuta si am avut la mine sigurante cu nituri pentru lant si o mini menghina de facut si desfacut nituri. In calatoria din America de Sud am fost adesea in incurcatura deoarece sigurantele de lant clasice se tot desfaceau. In plus, am luat cu noi 2 pompe de apa de rezerva. Cam astea au fost toate imbunatatirile.
BMWBLOG: Ce a fost diferit fata de America, din punct de vedere al calatoriei cu motocicleta?
Radu Georgescu: Drumul si locurile din America de Sud au fost mult mai frumoase, mai pitoresti. In schimb, in Asia, a fost mult mai aglomerat, mai murdar si mai periculos. Conditiile de trafic sunt infernale: praf, gropi, aglomeratie, poluare si, cel mai important, soferi care nu respecta nici o regula. Era, de multe ori, foarte obositor si enervant. Mersul cu motocicleta este mult, mult mai placut in America de Sud. In schimb, in Asia, ai mai multa varietate (popoare, civilizatii, religii, mancaruri, arhitectura etc) si locuri mult mai interesante de vazut.
BMWBLOG: Probleme tehnice, dificultati intampinate. Ce amanunt tehnic a fost cel mai important pentru succesul calatoriei?
Radu Georgescu: In Asia nu as pleca fara ABS. Drumurile sunt atat de periculoase (stare carosabil, incalcari ale regulilor de circulatie) incat franarile violente sunt inevitabile. Poate multi se gandesc ca nu e chiar asa important, se poate merge si fara ABS, atatia motociclisti mergi fara ABS si, fiind atenti si prevazatori, reusesc sa evite accidente. Ceea ce este perfect adevarat pentru un drum de 200km, 500km sau 1000km. Dar cand ai de mers 20.000km din care 10.000km in conditii dificile, sa stai mereu atent si cu frica te oboseste suficient incat iti rapeste o mare parte din placerea calatoriei. Stiu asta pentru ca de 2 ori am agatat cablul de la senzorul ABS si l-am rupt. In cele cateva zile pana am gasit un pistol de lipit sa il repar am simtit ca obosesc mai repede, pentru ca in afara de animale, pietoni, masini care circula pe contrasens, gropi, noroaie etc mai aveam un lucru in plus la care sa trebuiasca sa ma concentrez: cum sa nu alunec.
BMWBLOG: Povestiti-ne pe scurt una din aventurile la bordul motocicletei in aceasta expeditie
Radu Georgescu: Din punct de vedere motociclistic cred ca cea mai frumoasa parte a calatoriei a fost scurta incursiune in masivul Annapurna din Himalaya, in Nepal. Din pricina ghetii nu am putut urca decat pana la 3500m altitudine, dar ne-a placut foarte mult.
BMWBLOG: V-ati intalnit cu alti calatori prin lume, tot pe motocicleta? Sau specific, pe motociclete BMW?
Radu Georgescu: Nu imi amintesc sa fi intalnit pe cineva in zona Indochina, desi sunt sigur ca sunt multi. Dar odata ajunsi in India am intalnit foarte multi, in general europeni, mai ales nemti si britanici. In Ephesus am intalnit un cuplu de englezi pe un R1200GS care erau pe drumuri de 3.5 ani si acoperisera, dupa spusele lor, 120.000km!
BMWBLOG: Cateva pareri despre tarile prin care ati trecut – cat de dificile au fost conditiile de drum pentru motocicleta, infrastructura?
Radu Georgescu: Nu cred ca exista conditii mai grele de trafic undeva in lume ca in India. Este o combinatie fatala de drumuri proaste, aglomeratie, cultura a incalcarii regulilor si parc auto/moto improvizat. Simteam ca, odata la 10 minute, cineva vrea sa ne omoare. Este absolut incredibil. Si prin Vietnam am avut ceva surprize: nu inteleg de ce, se obisnuieste sa se circule noaptea cu luminile stinse. In cel mai bun caz, se merge cu luminile de avarie pornite. Era atat de surprinzator pentru localnici ca avem farul aprins incat mereu ne faceau semn sa il stingem. Foarte curios acest stil!
BMWBLOG: La ce numar de km parcursi ati ajuns cu motocicleta F650GS, in total? Cum ati spune ca s-a comportat pe ansamblu, cum a rezistat la conditiile meteo, de drum? Ati recomanda-o si altora?
Radu Georgescu: A ajuns cam pe la 75.000km. Merge in continuare foarte bine dar, ca sa o pregatesc pentru o alta aventura similara, cred ca ar trebui sa investesc vreo 2 mii de dolari (rulmenti, bucsi, consumabile, maruntisuri etc). Asa ca am hotarat sa o vindem si sa cumparam ceva mai modern, probabil un F800GS, pentru tura urmatoare. S-a comportat excelent si de aceasta data, desi nu cred ca a fost nici pe departe atat de solicitata ca in America de Sud (Atacama, Amazon…). In general, cel putin jumatate din overlanderii intalniti aveau tot F650GS si erau foarte foarte multumiti!
BMWBLOG: Proiecte de viitor – am vazut ca este deja in curs o expeditie prin Europa – cand ati inceput-o si cat dureaza? Ce mai urmeaza dupa?
Radu Georgescu: Era o scurta tura prin Europa, de incheiere. Probabil peste 1 an sau 2 vrem sa incercam o expeditie in Africa. Nu este nimic sigur, doar o intentie.
BMWBLOG: Ce au insemnat aceste expeditii pentru voi si cum v-au schimbat?
Radu Georgescu: Sunt multe de spus aici. In primul rand suntem foarte incantati ca am vazut de aproape atatea locuri. La televizor, cand ti se prezinta un loc, este in general idealizat, se prezinta doar partile bune sau de interes. Si, probabil, marea majoritate a turistilor care vin in stilul clasic (avion – tur organizat – hotel – muzeu etc) cam atata apuca sa vada. Dar cand te deplasezi cu propriul mijloc de transport le vezi pe toate, si bune si rele, asa cum sunt. Ajungi sa mananci la un loc cu localnicii, sa interactionezi cu ei, ajungi in sate care nu apar in vreun pliant turistic, stai de vorba cu oameni de rand, simti pe propria piele ce si cum. Apoi, capeti o idee mult mai clara despre dimensiunile tarilor, alte continentelor. Multi oameni stiu cat e de la Bucuresti pana la Cluj-Napoca sau de la Paris pana la Berlin. Acum, cand ma uit pe harta si vad Bangkok, stiu cam cat mi-ar lua sa ajung acolo plecand din Saigon, spre exemplu. Capeti o imagine mai de ansamblu.
La final, va invitam sa urmariti colectia de videoclipuri de la fata locului realizate de Radu si Laura prin Asia si sa savurati fiecare aventura povestita la ei pe site-ul B66AMA.
Radu, Laura, felicitari pentru expeditie, va multumim ca ati imprtasit cu noi povestea voastra si va uram succes mai departe!
Fiti la curent cu cele mai noi stiri din lumea BMW si de pe telefonul mobil, accesand m.bmwblog.ro