Istoria grilei duble BMW: De la răcire la autovindecare

Grila dublă BMW

Grila dublă BMW este unul dintre cele mai longevive elemente de design din lumea auto, cu o istorie de 90 de ani și variații multiple, care au avut rol în evoluția mărcii în ansamblu.

Text: Andrei Barbu

Grila dublă BMW a debutat în 1933

Lansat în anul 1933, modelul 303 a fost primul automobil dezvoltat integral de BMW. Și, în același timp, a fost și primul model care a primit grila dublă a radiatorului. Acest element de design recognoscibil este un simbol al mărcii.

După 303, grila dublă a fost preluată de toate modelele interbelice BMW, inclusiv de legendarul model 328. Acesta a reușit victoria în cursa de 24 de ore de la Le Mans în 1939 (la clasa sa) și a câștigat Mille Miglia în 1940, definind imaginea sportivă a mărcii BMW. În 1956, BMW 503 a fost lansat cu o grilă dublă cu dimensiuni reduse, în ciuda faptului că sub capotă avea motor V8. În același an, același designer – Albrecht Graf Goertz – era responsabil și pentru BMW 507. Superbul roadster devenea primul model cu prizele de aer mari, dar orientate orizontal.

Excepții de la grilă dublă

Totuși, pentru că perioada anilor ’60 nu a fost una prolifică pentru industria auto europeană, BMW a lansat și modele cu cilindree mică și motoare amplasate în spate. Astfel că nevoia funcțională a grilei duble a dispărut. Prin urmare, Isetta, 600 şi 700 sunt modele care fac excepție de la „regula” grilei duble.

În 1978 casa de design Giugiaro avea să deseneze una dintre cele mai mici grile duble din istoria BMW, pentru sportivul M1. Acesta a fost inspirație şi pentru primul BMW Seria 8 sau BMW Z1.

(Legendarul designer italian Giorgetto Giugiaro a creat estetica avangardistă a supercar-ului M1, modelul care a avut cea mai mică grilă dublă BMW din istorie.)

Electrificare și iluminare

Electrificarea gamei BMW a început cu i3, în 2013, și cu toate că nu avea nevoie de o grilă dublă, bavarezii au păstrat acest element de design sub forma unei grile închise. Această idee stilistică a fost preluată mai apoi și de i8.

În 2019 debuta iluminarea grilei, odată cu a treia generație X6, BMW devenind primul producător care primea omologare pentru această soluție. Un nou format al grilei cu decupaje verticale mari a revenit în 2020, odată cu a doua generație BMW Seria 4 și lansarea noilor modele M3 și M4.

Grila dublă BMW care își vindecă zgârieturile

În 2022 BMW iX a fost dezvăluit cu grilă dublă care ascunde şi protejează o multitudine de senzori. Astfel, acești senzori funcționează fără să fie văzuți, sub conceptul „shy-tech”. Grila BMW iX marchează și o premieră prin faptul că suprafața sa este dintr-o peliculă care permite „autovindecarea” zgârieturilor.

(Grila modelului BMW iX ascunde senzori sub un panou cu peliculă de poliuretan. Această peliculă are funcție de „autovindecare”. Zgârieturile mici se vindecă în 24 de ore la „temperatura camerei” sau în 5 minute folosind un uscàtor de păr.)

Cea mai nouă evoluție

Nu în ultimul rând, noul BMW i5 dezvăluit în 2023, la fel ca și sedanul de lux i7 și SUV-ul XM, continuă evoluția grilei frontale. Mai exact, i5, i7 și XM nu au iluminare în interiorul lamelor grilei frontale. Ci se remarcă printr-un contur luminos integrat în rama grilei.

În cadrul ediției din 2023 a Concursului de Eleganță Sinaia a fost dedicată o categorie celor „90 de ani de grilă BMW”. Iar modelele participante la concurs au fost diverse și fascinante: BMW 2002 turbo (1974), BMW ALPINA C2 2.7 (1987), BMW M3 Sport Evolution (1990), BMW Z1 (1989) și BMW 600 (1959). De asemenea, la concurs a participat și un BMW 315, înscris în categoria „Postbelice Cabriolet”.

CLICK AICI pentru a vedea imagini și detalii despre Concursul de Eleganță Sinaia 2023.

Vă invităm să accesați link-ul de mai jos pentru a răsfoi online Jurnalul de Eleganță publicat de BMW România special special pentru Concursul de Eleganță Sinaia 2023. În Jurnal veți putea citi articole dedicate unor aniversări deosebite, precum 50 de ani de la debutul lui BMW 2002 turbo (prima mașină produsă în serie în Europa cu motor turbo), 75 de ani de istorie Porsche, 100 de ani de când Aurel Persu a creat automobilul său aerodinamic, 100 de ani de la prima cursă de 24 de ore ce la Le Mans, 35 de ani de la debutul lui BMW Z1, 100 de ani de la debutul primei motociclete BMW Motorrad, 10 ani de la inaugurarea Galeriei Țiriac Collection. De asemenea, puteți citi despre momentele importante din istoria de peste 150 de ani a producătorului de anvelope Pirelli, dar și povestea roadster-ului Aero 30 din 1936, care a fost oferit cadou Regelui Mihai I al României de către președintele Cehoslovaciei de la acea vreme. Nu în ultimul rând, Gautam Sen, vice președinte al F.I.V.A. (Federația Internațională de Vehicule Istorice), ne explică într-un interviu inedit de ce îndeamnă colecționarii români să salveze și să conserve vehiculele produse în țara noastră.

CLICK AICI pentru a răsfoi online Jurnalul de Eleganță.

BMW Motorrad

Comentarii

©2024 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account