Noul Mercedes Clasa E: design familiar, tehnologie nouă
Noul Mercedes Clasa E a fost, în sfârșt, prezentat oficial, iar designul său este unul familiar, care nu este nici pe departe la fel de impozant precum ne așteptam. Pe de altă parte, noile tehnologii disponibile, dar și interiorul noii Clasa E sunt unele care merită atnția noastră. Și dacă suntem atenți la ce ne propune noul Mercedes-Benz Clasa E, știm ce așteptări să avem de la viitorul BMW Seria 5.
Primul lucru care ne surprinde pe noi la noul Mercedes Clasa E este designul său. Iar acest lucru se întâmplă pentru că ne așteptam la ceva mai spectaculos, nu la o nouă reinterpretare a liniilor de design și ale proprițiilor pe care le regăsim deja în gama Mercedes-Benz în cazul Clasei C și a Clasa S. Totuși, în apărarea designerilor, trebuie să menționăm și faptul că la cât de bine arată actuala generație a Clasei C, era greu să facă ceva care să depășească limuzina de clasă medie. Partea mai puțin bună este că noul Mercedes-Benz Clasa E ar trebui, ca și până acum, să reprezinte un mare volum din vânzările Mercedes-Benz, iar lipsa de originalitate a designului și-ar putea spune cuvântul, iar cei care își doresc neapărat un Mercedes-Benz ar putea opta pentru Clasa C și ar economisi ceva bănuți.
Tehnic vorbind, noul Mercedes Clasa E are un ampatament cu 65 de milimetri mai lung decât cel al generației precedente, iar lungimea totală a crescut cu 43 de mililemtri, fiind acum de 4.923 mm. Proporțiile sunt similare cu cele ale celorlalte limuzine ale producătorului, iar diferențele dintre versiunile de echipare pot fi observat privind grila frontală. În partea din spate, blocurile optice dintr-o singură bucată pot fi ușor recunoscute ca aparțindând unui model Mercedes, în timp, opțional, există posibilitatea de a opta pentru blocuri optice „Milky Way” care se presupune că „lasă o dâră similară cu cea a prafului de stele”. Da, da, și Aladin are o lampă fermecată. Comunicatul de presă sună mult mai pompos, însă oricât de mult ne-am uita la poze, designul exterior nu ne impresionează mai deloc. Da, mașina este elegantă și are acea alură de rafinament care i se potrivește de minune unui Mercedes, însă voiam ceva diferit față de Clasa C și Clasa S și ne așteptam la ceva mai multă inspirație din partea designerilor. Probabil că cei de la Mercedes-Benz au optat pentru aceste linii de design și pentru noul Mercedes Clasa E în urma unor studii mult mai relevante pentru ei decât părerea noastră.
Noul Mercedes Clasa E: interiorul spune o altă poveste
Despre interiorul noii Clasa E am vorbit și în urmă cu doar câteva zile, dar merită adus și acum în discuție, din simplu motiv că pare un loc în care îți va plăcea să-ți petreci timpul. Din pozele de presă, care ar trebui să scoată în evidență tot ce e mai frumos și mai plăcut la o mașină, noul Mercedes Clasa E prezintă un interior adorabil pe care nu prea ia de ce să-l critici. Versiunea de top vine două ecrane, ce au o diagonală de 31,2 centrimetri și o rezoluție de 1.920 x 720 pixeli și care se unesc pentru a da impresia unui singur ecran foarte lat. În versiunea de bază, există un singur ecran, mult mai mic, cu o diagonală de 17,8 centimetri și cu o rezoluție de 1.000 x 600 pixeli. În pozele de presă ne este prezentată, desigur, versiunea de top. Oricum, în interiorul totul arată foarte aproape de perfecție și, probabil, că și în realitate lucrurile o să stea la fel de bine. Instrumentatul de bord se poate schimba în funcție de preferințele șoferului, existând trei teme disponibile: „Classic”, „Sport”, „Progressive”.
Butoanele tactile de pe volan sunt cea mai interesantă „inovație” pentru că ele suportă mișcări similare cu cele ale unui ecran tactil, astfel că șoferul poate accesa diferitele meniuri fără să-și mai ia mâinile de pe volan. Controller-ul rotativ din consala centrală are și el o suprafață tactilă, care recunoaște scrisul de mână, funcționând similar cu cele care echipează diferitele modele BMW și Audi. Cei de la Mercedes ne spun că noul Mercedes Clasa E are și un nou sistem de comandă vocală, îmbunătățit și care funcționează fără reproș, motiv pentru care s-ar putea să nu mai avem parte de clipuri similare cu „Call Baby”. Desigur, materialele alese pentru interior sunt cât se poate de bune, iar combinația dintre materiale metalice și lemn își dorește să aducă „o interpretare contemporană, inspirată din lumea yachting-ului”.
Noul Mercedes Clasa E: o gamă bogată de motorizări, incluzând un plug-in hyrbid
La momentul lansării, noul Mercedes Clasa E va fi disponibil în doar două versiuni de motorizare, ambele de 2,0 litri, una pe benzină și una diesel. Versiunea pe benzină, E 200, dezvoltă 184 de cai-putere și 300 Nm, accelerând noul Mercedes-Benz Clasa E de la 0 la 100 km/h în 7,7 secune și consumând, în regim mixt, 5,9 l/100 km. E 220 d vine tot cu un motor de 2,0 litri, cu patru cilindri, de 195 CP și 400 Nm, capabil să accelereze de la 0 la 100 km/h în 7,3 secunde și să consume doar 3,9 l/100 km. Pe parcurs vor urma și alte motorizări, printre care și un diesel cu șase cilindri, de 3,0 litri, care va echipa versiunea E 350 d și care va dezvolta 258 CP și 620 Nm, oferind un sprint 0-100 km/h în 5,9 secunde și promitând un consum mixt de 5,1 l/100 km. Cea mai interesantă versiune de motorizare care va completa gama este una de tip plug-in hyrbid. Știm deja că viitorul BMW Seria 5 va avea două versiuni de tip plug-in hybrid, astfel că era cât se poate de normal ca și noul Mercedes Clasa E să ofere o motorizare „eco”.
Cu un motor pe benzină de 2,0 litri, cu patru cilindri, E 350 edezvoltă o putere maximă de 279 CP și un cuplu de 600 Nm, motiv pentru care sprintul 0-100 km/h durează 6,2 secunde, în timp ce consumul mediu promis este de 2,1 l/100 km. Noul Mercedes Clasa E plug-in hybrid ar putea să ofere o autonomie electrică maximă de 30 de kilometri. Pe viitor își va face apariția și versiune a E 400 4Matic care va dezvolta 333 CP și 480 Nm, urmând ca noul Mercedes-Benz Clasa E să mai primească și alte versiuni de motorizare. Printre ele se numără și un nou diesel de 2,0 litri și 150 CP, dar și unul pe benzină ce va dezvolta o putere de 245 CP.
Toate versiunile de motorizare o să primească, în standard, o transmisie automată cu nouă rapoarte, în timp ce noul Mercedes-Benz Clasa E va fi disponibil cu sistemul Direct Control în standard. Astfel, vor fi disponibile trei module diferite pentru suspensie, în funcție de preverințele șoferului, de la Comfort la Sport. Alternativ, noul Mercedes-Benz Clasa E poate fi echipat cu o suspensie pneumatică, Air Body Control care poate fi controlată prin intermediul sistemului Dynamic Select și care poate fi configurată în modurile „Comfort”, „Eco”, „Sport” sau „Sport+”.
Noul Mercedes Clasa E: sisteme de asistență care prefigurează condusul autonom
Pe lângă o serie de sisteme de asistențp deja cunoscute, noul Mercedes-Benz Clasa E este echipat și cu unele foarte avansate, care pot transforma limuzina într-un vehicul semi-autonom. Cel mai nou sistem, numit Drive Pilot, funcționează până la viteze de 210 km/h și, pe orice tip de drum, fie autostradă, fie drum național, poate urmări mașina din față, fără ca șoferul să mai acționeze frâna sau accelerația. În plus, sistemul Steering Pilot intervine activ asupra sistemului de direcție, astfel că șoferul depune un efor minim în timpul condusului. Un sistem similar este disponibil deja și pe noul BMW Seria 7 și va fi disponibil și pentru viitorul BMW Seria 5. Pentru a scăpa și mai mult de stresul condusului, noul sistem, împreună cu sistemul Command Online, prin funcția Speed Limit Pilot dedectează automat limitele de viteză – chiar și cele provizorii – și limitează viteza mașinii astfel încât regulile de circulație să fie respectate chiar și pe porțiunile de drum aflate în lucru. O altă funcție a acestui sistem este Active Lane-change Assistant care funcționează pe baza unui radar și a unei camere video și care poate schimba benzile de circulație la „cerința” șoferelui atunci când deplasarea se face pe drumuri cu mai multe benzi pe sens. Mai mult, banda de rulare poate fi schimbată autonom și în cazul unei depășiri de exemplu.
Celelalte sisteme sunt deja cunoscute și echipează mai multe modele din segemntul premium – BMW sau Volvo – și le putem enumera: Active Brake Assist with Cross Traffic function este un sistem care, în intersecțiile unde șoferul vrea să vireze la stânga poate detecta vehiculele de pe contrasens, evitând astfel un posibil impact. Evasive Steering Assist acționează sistemul de direcție pentru a evita un impact, iar pachetul Advanced Assistance Systems include o serie bogată de sisteme de asistență.
O altă dotare care se regăsește și pe noul BMW Seria 7 și care va ajunge și pe viitorul BMW Seria 5 este parcarea autonomă. Dacă la BMW această parcare sau ieșire din parcare este acționată prin interemdiul telecomenzii inteligente, noul Mercedes Clasa E folosește o aplicație care poate fi instalată pe orice smartphone. Aceeași aplicație îi permite smartphone-ului să funcționeze practic ca o telecomandă intelegentă a mașinii.
Noul Mercede Clasa E aduce cu sine o serie nouă de tehnologii pentru Mercedes-Benz, însă aceste funcții nu sunt unice pe lume, ele existând și în curtea BMW, sub alte denumiri. Interiorul este punctul forte al noii limuzine, iar dacă viitorul BMW Seria 5 nu va arăta ceva la fel de bun, ar putea avea de pierdut. Pe de altă parte, designul exterior al noii Clasa E este unul comun, care riscă în câțiva ani – unul sau doi – să devină demotat și banal. Gama de motorizări pare una care să împace pe toată lumea, de la diesel-uri eficiente la benzine puternice și chiar un plug-in hybrid pentru cei care vor să creadă că sunt „eco”. În momentul de față, noul Mercedes Clasa E este cel mai nou jucător în segmentul său, cu noul Volvo S90 care-i calcă rapid pe urme. Pentru viitorul BMW Seria 5 trebuie să așteptăm până în toamna acestui an.