O vizita speciala la BMW Classic
Cladirea in care se afla sediul BMW Group Classic se afla la cateva minute de BMW Welt, in Munchen, si aparent nimic nu tradeaza comorile ascunse acolo. In realitate, e o mina de aur, caci adaposteste atat arhivele BMW Group, cat si o parte din colectiile de modele BMW Classic, in jur de 200 masini, dispuse pe trei nivele.
Am avut ocazia unica de a face o vizita la BMW Classic, si insotiti de ghidul nostru Florian Moser – istoric BMW, am descoperit cu emotie si uimire secretele BMW Classic, o parte din istoria de peste 80 ani a grupului BMW.
Sa incepem prin a trece in revista cateva lucruri importante despre rolul departamentului BMW Group Classic si evolutia acestuia in timp.
BMW Group Classic coordoneaza toate activitatile BMW Group legate de istoria companiei, numele sau si cele trei sub-marci existente, BMW, MINI si Rolls-Royce.
BMW Group Classic integreaza muzeul, arhivele, asistenta pentru clubul de presa si BMW Centre, si se ocupa si de organizarea evenimentelor specifice. Colectiile BMW Group Classic nu sunt doar depozitate in muzeu, ci participa la diverse evenimente in intreaga lume.
Arhiva se afla la etajul intai si adaposteste toate documentele, manualele, brosurile, fotografiile, rapoartele, schitele importante pentru BMW, de la inceputuri. Specialisti din motociclism, curse, automobile, analizeaza si au in grija mii de documente si reviste care contin istoria BMW.
BMW Classic si-a modificat in timp rolul si gama de activitati desfasurate. In 1994, departamentul infiintat initial, BMW Group Mobile Tradition, se axa pe pastrarea in conditii corespunzatoare a masinilor istorice si a motocicletelor, ca marturii mobile ale istoriei marcii BMW. Pe masura ce masinile clasice au inceput sa fie mai apreciate, au aparut noi domenii de activitate, precum suport tehnic, organizare si participare la evenimente, comunicare a informatiei istorice, etc.
Mai mult, BMW Classic si-a propus sa vina mai aproape de clienti, si daca pana in urma cu doi ani, atelierul de reparatii era destinat exclusiv masinilor din colectiile BMW Classic, de atunci atelierul ofera servicii de reparatii si restaurare pentru toate masinile, deci si ale clientilor.
Dupa aceasta scurta istorie, haideti sa revenim la calatoria noastra, care a inceput cu Sala Atrium, unde modelele expuse se schimba aproape tot timpul, sala care are rolul de a arata cat de mare este gama intreaga de modele BMW Group: sunt expuse acolo atat modele BMW cat si MINI si Rolls Royce, BMW M GmbH, motociclete, toate reparate si restaurate. Desi in cladire numarul masinilor este cum spuneam, de cca. 200, in realitate, intreaga colectie de masini, incluzand chiar si modele care nu se regasesc in cartile de istorie, se ridica la peste 2.000.
Practic, un model BMW, MINI sau Rolls Royce intra in responsabilitatea BMW Classic la 15 ani dupa incetarea productiei.
Avem o prima surpriza, caci prima masina din colectie, expusa intr-un cadru care reprezinta un atelier auto primitiv, aflam ca masina a fost adusa din Romania, si are 300.000 mile la bord!
Parasim primul nivel, o zona oarecum publica, judecand dupa persoanele din sala, si mergem la nivelul doi, unde doar masinile ne asteapta in liniste. Aflam ca aici au avut loc schimbari importante, caci dispunerea prea multor masini intr-un perimetru atat de mic facea foarte dificila pastrarea tuturor vehiculelor in bune conditii.
Prima observatie – in acest spatiu masinile sunt dispuse diferit fata de BMW Museum. In BMW Museum se pune accentul pe dezvoltarile tehnice importante astazi, in materie de tehnologie, aerodinamica, s.a.md, pe cand in colectia BMW Classic nu exista aceasta posibilitate, si atunci masinile sunt dispuse in ordine cronologica.
Aflam ca pentru BMW, totul a inceput in 1928 / 1929, cand BMW a cumparat uzina DIXI din Eisenach, in estul Germaniei. Astfel, in 1929 a fost lansata pe piata prima masina BMW, 3/15 DIXI.
Masina a fost un real succes, si acest fapt e cu atat mai uimitor cu cat vremurile de atunci erau foarte dificile.
De fapt, imaginea BMW de astazi – aceea ca BMW produce masini sportive, premium, foarte inovative, tehnice, care inglobeaza multa tehnologie, merge de fapt inapoi in timp pana in 1930, cand au fost produse masini precum modelul 328 Roadster, care a concurat in Mille Miglia, o masina foarte inovativa in ce priveste aerodinamica. Multe din elementele prezente pe acea masina sunt importante si astazi. La acel moment au fost produse doar 464 astfel de masini.
Mergand mai departe pe firul istoriei, aflam ca BMW 326 a fost cel mai de succes model in istoria BMW, vandut in peste 50.000 exemplare.
In concluzie, anii 1930 au fost foarte de success pentru BMW, dar sa nu uitam ca pe atunci BMW producea in principal motoare de avioane, si apoi masini. Dupa razboi, cand nu li s-a mai dat voie sa construiasca motoare de avioane, au inceput productia de masini de la zero, in Munchen, caci facilitatile de productie din Eisenach nu mai puteau fi utilizabile. Asadar, inceputurile au fost foarte dificile.
Strategia de produs a BMW a fost la acel moment sa produca mai multe versiuni ale aceluiasi produs. Astfel, BMW 501, supranumit „Ingerul baroc” datorita formei traditionale, a fost o masina de lux produsa in mai multe versiuni. 501 era o masina buna din punct de vedere tehnic, dar foarte scumpa, si a existat o diferenta mare intre cum a fost gandit proiectul si ce a putut fi produs. In timp ce planurile erau sa se vanda in jur de 20.000 astfel de masini pe an, in realitate pana in anul 1963 au fost produse doar 22.000 unitati.
Despre BMW 507, considerat de multi cel mai frumos si elegant model clasic BMW, aflam ca a fost produs in doar 251 exemplare, si a fost foarte important pentru imaginea companiei. Din pacate, din punct de vedere economic si financiar, nu a fost un success.
BMW 3200 a fost creat pe baza lui 501, a fost lansat in 1957 la Torino, si a fost proiectat de Michelotti Vignale, o incercare de re-interpretare a conceptului initial. Aceasta masina este un unicat.
Seria de masini 1600-02 a fost benefica pentru viitorul companiei, de fapt prima masina de clasa medie, lansata in 1961 si produsa incepand cu 1962, este masina de dinaintea primului Seria 5, si extrem de importanta pentru BMW. Cu acest model a avut BMW succes, cu Seria 02 care s-a lansat in 1966.
Dupa cum ne spune Florian in continuare, dupa acest moment este vizibil faptul ca masinile incep sa devina omogene ca stil, incep sa arate asemanator, sa aiba elemente de design comune. In anii 1970 sunt lansate primele generatii din fiecare serie actuala, asa cum le cunoastem noi. Atunci incep sa se vada elementele comune masinilor BMW: farurile duble, capota, etc.
Modelul 3.0 CSL a fost prima incercare BMW de a construi o masina usoara, pentru o sportivitate mai buna. Noul CSL 2003, bazat pe E46, este de fapt o noua interpretare a lui 3.0 CSL, care a repurtat un mare success in motorsport – in anii ’70, BMW a castigat de 6 ori Campionatul european.
Urmatoarele doua modele arata foarte asemanator si sunt de fapt foarte diferite. Prototipul rosu, construit in 1972 este BMW Turbo Concept. Doar doua masini au fost construite si sunt rezultatul ideilor BMW despre siguranta, materializate intr-un prototip construit de Paul Bracq – sef de design la acea vreme, avand motor amplasat central.
Multe din solutiile tehnice de securitate aplicate pe aceste doua prototipuri, propulsate de motoare turbo cu sase cilindri in linie, si putere impresionanta de 280 bhp, se vor regasi mai tarziu pe modelele de serie.
Prototipul negru este celebrul BMW M1.
Conceptul din imagine, Just 4/2 reprezinta o incercare de a construi masini pentru mediul urban, cu multa tehnica preluata de pe motociclete.
Dupa aceste doua concepte admiram rapid motocicletele si parasim nivelul doi, pentru a ne indrepta spre al treilea nivel, care adaposeste majoritatea masinilor de curse.
Pentru a veni si mai mult in intampinarea clientilor sai, BMW Classic incearca sa amenajeze un service dedicat masinilor de curse, nu doar pentru masinile lor ci si pentru masinile clientilor. Astfel, BMW va oferi piese de schimb si servicii de reparatii si pentru masinile de curse si va incerca sa organizeze si livrarea de componente pentru masinile BMW Motorsport.
Prima incercare BMW de a crea o masina de Formula 1 a avut loc la sfarsitul anilor 1960 – baza masinii este reprezentata de Brabham BT7 – iar incercarea a fost facuta de Alexander von Falkenhausen – o figura importanta in istoria BMW Motorsport. El a adus BT7, l-a imbunatatit si a condus aceasta masina cu succes, apoi a decis sa treaca la activitati de Formula 1.
La sfarsitul anilor 1960 si in anii 1970 BMW a fost foarte activa in cursele de Formula 2.
M1 Procar – masina de curse – a luat parte in campionatul Procar in 1979 si 1980, chiar inainte de aparitia campionatului de Formula 1. A fost o idee foarte inteligenta de marketing de a implica aceasta masina in cursa, caci a atras multi vizitatori si participanti. Puterea sa? 470 CP.
Langa M1 Procar am descoperit o masina foarte interesanta, care a concurat in sezonul din 1979, si care a trebuit sa fie construita cu volanul pe partea dreapta, caci masina era echipata cu tehnologia turbo. In 1983 BMW era singurul constructor din F1 care utiliza aceasta tehnologie, si datorita restrictiilor tehnice, a trebuit modificata pozitia volanului.
Tehnologia turbo a fost de altfel foarte importanta pentru BMW. In 1973 a fost produs modelul 2002 turbo, primul model de serie cu motor turbo.
Observam ca daca la acel moment tehnologia turbo era importanta pentru putere, in vremurile actuale este mai importanta din punct de vedere al eficientei.
Spre final am avut ocazia sa admiram si celebrul BMW X5 Le Mans, echipat cu motorul lui V12 LMR, de 700 CP, creat pentru a sarbatori Victoria BMW la le Mans din 1999. Este singurul prototip realizat, si putem vedea pneurile foarte uzate, probabil dupa ce celebrul Hans Stuck a mers cu masina pe circuitul de la Nurburgring si a scos un timp impresionant de 7:49.
Ultima masina care ne-a atras atentia a fost acest supercar realizat de McLaren F1 cu motor BMW – una din cele patru masini realizate la acel moment.
Printre celelalte modele expuse am mai surprins BMW 850i, BMW Z8, Isetta.
Am parasit cu regret cladirea BMW Classic si comorile ei, si ii multumim lui Florian pentru calatoria in timp, in istoria BMW, si pentru detaliile fascinante pe care ni le-a dezvaluit.
Multumiri speciale lui Alex Seremet – BMW Romania, care a facut posibila aceasta vizita.
Fiti la curent cu cele mai noi stiri din lumea BMW si de pe telefonul mobil, accesand m.bmwblog.ro