Revista CAR il intervieveaza pe Chris Bangle
Anul 2009 a inceput cu o mare surpriza pentru BMW. Chris Bangle, Directorul de Design al BMW, a parasit compania dupa o lunga, profitabila si controversata cariera la constructorul german. Nu au fost dezvaluite niciodata adevaratele motive care au condus la separare, de niciuna din parti, dar pe internet au circulat diverse zvonuri.
Dupa plecarea din companie, Chris Bangle s-a dedicat unora din vechile lui pasiuni: sesiuni de prelegeri in cadrul unor scoli prestigioase, evenimente de strangeri de fonduri unde e invitat ca vorbitor, sau cultivarea pasiunii sale pentru vinuri.
Revista CAR il aduce din nou in lumina reflectoarelor printr-un interviu publicat ieri, si pe care va invitam sa-l cititi mai jos.
Chris Bangle e greu de egalat, chiar si de catre Chris Bangle. Fie ca-ti place sau ca-l urasti, fostul Director de Design BMW este unul din cei mai celebri designeri de masini ai vremurilor noastre, recunoscut pentru a fi zguduit status quo-ul cu conceptul sau de «surface flame» si abordarea sa radicala a designului masinilor.
Apoi in martie 2009, dupa 16 ani, Bangle si-a anuntat retragerea de la brandul bavarez si – aparent – si din activitatile de design de masini. Si-a impachetat valizele si s-a mutat la o ferma abandonata de pe dealurile piemonteze, pe care a transformat-o in casa, studio de design care sa gazduiasca firma sa de consultanta de design Chris Bangle Associates, si o vie in spatele casei care produce soiul local de vin dolcetto.
Cu siguranta ca Bangle pune la cale mai multe decat sa produca vin in Italia!
Iar pentru a afla, CAR Online s-a dus sa vada ce a mai facut Bangle de cand a parasit BMW.
“Am baut niste vin, am mancat niste branza, m-am bronzat un pic”, spune el, parafrazand o replica celebra din filmul Kelly’s Heroes. Bangle ramane activ pe scena designului dar deoarece este un angajat “inactiv” al BMW pana in martie 2010, nu a avut voie sa intreprinda niciun proiect legat de masini, care ar putea intra in conflict cu fostul sau angajator. Asa ca intre timp a fost ocupat sa tina prelegeri si sa organizeze sesiuni de lucru pe glob, sa disece designuri de masini si sa gaseasca solutii pentru mobilitate in viitor.
Pana acum a respins ofertele de abordare initiate de alti constructori de masini, simtind ca expertiza sa e mai potrivita pentru a lucra ca si consultant. Totusi el admite: “Cel putin pentru asta am fost abordat pana acum”.
Bangle a proiectat si produse pentru o serie de clienti ale caror nume nu au fost dezvaluite, prin firma Chris Bangle Associates. “Asociatii” sunt freelanceri. “Idealul meu ar fi sa am stagiari care sa munceasca aici – designeri tineri cu idei proaspete”.
Care este parerea lui Bangle despre designul actual al masinilor?
Bangle este critic la adresa generatiei actuale de designeri de autovehicule si fata de frica lor de a pune sub semnul intrebarii “sfintenia marcii”, cum o denumeste el. Se plange ca prea multe companii producatoare de masini repeta doar ce s-a mai facut deja. “Poti sa aduci tot timpul argumentul ca generatia anterioara nu a avut constrangerile pe care le avem noi, dar asta e o prostie. Cel mai rau lucru pe care poti sa-l faci e sa te gandesti ca designul inseamna o roata care se invarteste, fixata pe o traiectorie a inevitabilului, si nu poti s-o muti la stanga sau la dreapta.”
El continua si mentioneaza Modulo, creat la un moment cand un consultant precum Pininfarina putea pur si simplu sa spuna catre Ferrari: acesta e viitorul Ferrari. “Poti sa ti-i imaginezi pe designeri facand una ca asta astazi? Pana la urma, Ferrari e a doua marca dupa Coca Cola. Cine o sa vina sa le spuna: uite asta e interesanta, ce spui de asta?”
Puteti citi continuarea interviului pe site-ul CAR Magazine.
Daca sunteti interesati sa aflati mai multe despre filosofia de design a lui Bangle, urmatoarea serie de videoclipuri poate aduce mai multe clarificari.