BMW-urile autonome nu vor sacrifica plăcerea condusului
Dr.-Ing. Dirk Wisselmann este unul dintre cei mai importanți experți BMW Group în dezvoltarea sistemelor de condus autonom. Acesta ne-a detaliat în cadrul unei mese rotunde cu jurnaliștii din România viziunea constructorului bavarez despre mașinile care se conduc singure și cum se va raporta această transformare la tradiționala plăcere a șofatului „manual”.
„Primele mele experiențe în mașinile autonome au fost în cele care se conduceau singure pe circuit. Deci pentru mine mersul autonom este combinat cu multă distracție. Dar eu văd aceste tehnologii drept o șansă de a delega mașinii condusul plictisitor. Altfel, conduc eu.” Aceasta este convingerea personală sub cupola căreia Dr.-Ing. Dirk Wisselmann coordonează modul în care BMW adoptă și dezvoltă funcțiile de condus autonom. Expertul mărcii bavareze ne-a oferit răspunsuri detaliate despre comportamentul și restricțiile pe care le vor avea BMW-urile autonome.
Când va fi lansat primul BMW autonom?
Ni s-a explicat din start că atunci când auzim vreun constructor vorbind despre condus autonom trebuie să știm că pentru moment este imposibil, deoarece legea nu permite împărțirea responsabilității. Dacă se întâmplă un accident, companiile de asigurări vor da vina pe șoferi. De aceea BMW preferă să vorbească despre sisteme de asistare a condusului pentru moment. Însă, BMW se pregătește intens să lanseze în 2021 modelul iNEXT, o mașină care va oferi funcții de condus autonom de nivelul 3. Cu alte cuvinte, BMW iNext se va conduce cu adevărat singur. Șoferul va putea să ia mâna de pe volan și nu va fi nevoit să păstreze privirea ațintită la drum. De abia de la nivelul 4 de autonomie va fi permis ca șoferul să și doarmă în timp ce mașina merge de una singură. La nivelul 3 șoferul poate să butoneze la gadgeturi, poate să citească, poate să se relaxeze, dar trebuie să rămână conștient pentru a prelua comanda volanului atunci când mașina consideră că întâmpină condiții de rulare care nu îi permit să se ghideze singură. Într-un final se va ajunge la nivelul 5 de autonomie, când practic mașina poate fi lipsită de volan sau pedale de frână și accelerație, fiindcă nu va avea nevoie de intervenția vreunui șofer pentru a se manevra.
Va lua mașina autonomă decizii etice?
Oare mașinile autonome vor decide să își salveze prioritar pasagerii? Sau le vor risca siguranța alegând să vireze înspre alte obstacole de pe marginea drumului, pentru a evita lovirea unui grup de copii care traversează strada? Acesta este poate cel mai controversat scenariu generat de perspectiva mașinilor autonome.
Conform oficialului BMW abordarea este următoarea: “Nu putem lua decizii etice prin tehnologie. Nu va fi nevoie ca mașina să ia o decizie. Este vorba doar despre evitarea coliziunii.” Dirk Wisselmann continuă explicând că, în primul rând, în orice situație critică mașina va frâna. Apoi mașina va vedea dacă poate ocoli obstacolul prin stânga sau prin dreapta acestuia. Dacă nu este spațiu liber, coliziunea va avea loc la cea mai mică viteză și cu cea mai mică energie.
Domnul Wisselmann a verificat statisticile BMW și a fost uimit să constate că nu a găsit vreun accident real produs până acum cu un BMW, în care șoferul să fie nevoit să ia o decizie asemeni celei descrise de scenariul controversat pe care l-am expus mai sus. De asemenea, BMW a investigat și statisticile despre accidente din arhiva Allianz și a ajuns la aceeași concluzie. Expertul BMW spune totuși că trebuie luat în calcul orice scenariu și că adevăratul focus este evitarea accidentului. Aceasta este ideea principală a condusului autonom. Wisselmann atrage atenția că, deseori, șoferul înscrie mașina într-o depășire în viraj. În acest caz poate întâlni o mașină pe sens opus, iar retragerea pe banda din dreapta poate fi obstrucționată de prezența altei mașini. „În această situație nu avem problema unei decizii, ci este o problemă cu viteza. Iar cu sistemele autonome asigurăm faptul că viteza este adecvată astfel încât să nu se producă asemenea accidente.” – explică reprezentantul BMW. În plus, se subliniază că legea nu va permite mașinilor să ia decizii, chiar și dacă acestea ar fi capabile de așa ceva.
Depinde lansarea mașinilor autonome de pregătirea infrastructurii?
Wisselmann explică modul prin care BMW vrea ca mașinile sale autonome să nu fie integral dependente de infrastructură: „Nu vrem să avem problema aceasta în care întrebăm dacă a fost mai întâi oul sau găina. Nu vrem să spunem că mai întâi trebuie să existe infrastructura și abia apoi să lansăm mașinile autonome. Avem șosele normale, trafic normal, iar mașinile noastre trebuie să fie în stare să facă față la această situație. Dacă pe o autostradă de 300 de kilometri nu există marcaje pe o porțiune de 50 de kilometri, atunci sistemul de condus autonom nu va fi disponibil. Se va decupla și va preda șoferului sarcina condusului. Vom avea nevoie de conexiune 5G pentru hărțile HD. Dar dacă nu este disponibilă această conexiune, nu intri într-o situație critică, fiindcă atunci există senzorii mașinii. Deci avem nevoie de informația dată de conexiunea 5G, dar nu ne bazăm doar pe ea.”
Ce erori pot face sistemele autonome și cum sunt protejate de hackeri?
Dacă ar fi decuplat sistemul de detectare a mâinilor pe volan, noile modele Seria 5 și Seria 7 ar putea circula singure într-o bună măsură, dar BMW subliniază că traficul real nu înseamnă condiții ideale de circulație. De aceea, constructorul bavarez se declară precaut și ia în seamă potențiale erori. BMW ia în considerare faptul că sistemele de azi nu pot face față oricărei situații, precizia lor fiind influențată de condiții precum ploaia densă sau soarele prea puternic. Însă problema crucială este că sistemele încă nu realizează că fac erori. Oficialul BMW insistă pe acest aspect și declară că din acest motiv BMW pune la dispoziția clienților săi sisteme mai evoluate doar atunci când este convins că acestea sunt sigure chiar și în condiții grele de circulație. Pe parcursul unor testări foarte îndelungate BMW a înregistrat foarte puține incidente în care sistemele au manifestat erori, însă producătorul german nu dorește ca aceste incidente să fie posibile.
În ceea ce privește hacking-ul, adică potențiala preluare a comenzii mașinii de la distanță de către infractori, Dirk Wisselmann ne comunică faptul că BMW ia foarte în serios acest pericol care vizează întreaga industrie și nu se rezumă la mașinile autonome. De aceea, BMW a format deja un departament care se ocupă doar de subiectul hacking-ului.
Cât timp are șoferul să preia controlul dacă mașina îi predă comanda?
„Am început să lucrăm la mașinile autonome în 2004. Iar în 2006 aveam o mașină care mergea singură pe circuit. După ce am văzut că autonomia de nivel 3 este posibilă am făcut multe investigații cu ajutorul simulatoarelor pentru a înțelege procesul prin care se transferă controlul între mașină și șofer. Am făcut simulări în care șoferul era complet distras, dându-i sarcini complicate, dar cerându-i să fie atent și pregătit să preia controlul mașinii. Așa am ajuns la intervalul de 5 până la 10 secunde pe care șoferul îl are la dispoziție pentru a interveni. La nivelul 3 de autonomie, dacă șoferul navighează pe internet, de exemplu, cât timp mașina se conduce singură, el poate fi alert, iar intervalul de 5 până la 10 secunde este unul realist pentru a avea timp să preia comanda automobilului.” – detaliază reprezentantul BMW. Totodată acesta spune că navigatul pe internet înseamnă că șoferul este conștient și este chiar mai atent decât în momentele când îl cuprinde oboseala la volan, după condus îndelungat.
Va exista un buton pentru alegerea temperamentului mașinii autonome?
„Mașinile autonome vor fi prietenoase și politicoase cu ceilalți participanți la trafic. Nu vom avea un comutator pentru alegerea nivelului de agresivitate cu care se va comporta mașina autonomă în trafic.” – explică în mod plastic expertul BMW.
În plus, mașinile autonome vor fi atente la traficul din jurul lor. De exemplu, vor avea camere video pentru detectarea vehiculelor care vin din spate. Aceste camere vor știi și cu ce viteză se apropie mașina din spate. În plus, radarele mașinii au o rază de până la 200 de metri. Astfel, automobilul autonom știe să nu se înscrie în depășire sau în schimbarea benzii de rulare. Până și noua Serie 5, care schimbă singură banda la simpla apăsare a manetei semnalizatorului, recunoaște traficul și nu face manevra de înscriere pe altă bandă dacă vede o mașină venind din spate.
Va putea fi aleasă viteza de rulare în mod autonom?
„În acest moment avem în plan ca în modul de autonomie de nivelul 3 să fie permisă rularea cu viteze de până la 130 km/h. Desigur, mașina vede și semnele de circulație care indică limitările de viteză. Dacă dorești să mergi cu mai mult de 130 km/h, atunci trebuie să decuplezi sistemul de rulare autonomă și să conduci singur.
Când toate mașinile vor fi autonome, atunci poate va exista un control centralizat pentru comportamentul traficului. Și va fi decizia societății dacă dorim, de exemplu, să reglăm traficul pentru a avea un număr optim de mașini raportat la un kilometru de autostradă. Sincer nu știu dacă vom ajunge la acest punct, în care toată lumea va spune că nu vrea să conducă manual. Va trebui să mai discutăm asta în 10-15 ani.”
Mașinile sunt foarte corecte în ceea ce privește comportamentul pe șosea. Cu nivelul 3 de autonomie vom avea mai multe șanse ca banda de stânga de pe autostradă să fie mai mereu liberă, deoarece mașinile autonome vor reveni pe banda din dreapta după ce au făcut o depășire.
Cine cere introducerea sistemelor de condus autonom și la ce ne servesc?
„Oamenii vor conduce manual și după ce noi ieșim la pensie. Vestea bună este că modul autonom este o opțiune. Îl poți activa, sau dezactiva.” – spune Dirk Wisselmann. Dezvoltarea propulsiilor electrice este impulsionată și de aspecte care țin de mediu și guverne. Nu este cazul și pentru sistemele de condus autonom. Acestea reprezintă direcția generală în care toată lumea vrea să meargă, dar sistemele autonome sunt cerute și de clienți. Condusul autonom oferă atât confort pentru șofer, cât și siguranță în trafic. În viitor traficul nu se va rării, ci se va aglomera, iar sistemele de condus autonom sunt o soluție pentru eficientizare și pentru a crește siguranța pe șosele. Aceasta este percepția BMW.
Funcțiile de condus autonom sunt destinate pentru mersul pe autostradă și pentru a face mai ușor rularea prin traficul aglomerat din oraș și găsirea locurilor de parcare. Wisselmann a folosit termenul de „robo taxi” pentru mersul autonom prin oraș. Dar, pentru partea interesantă a condusului, adică pe drumurile virajate din provincie sau de la munte, unde este distractiv să fii la volan, Wisselmann spune că nu se va putea oferi alternativa condusului ultra automatizat în viitorul apropiat, deoarece aici întâlnești situații specifice. Aici poți întâlni un tractor, sau un biciclist care își repară bicicleta pe marginea drumului, exact când intri într-un viraj.
Ne mai este amintit faptul că poate europenii au conceptul de plăcere a condusului, însă atașamentul față de șofat nu se întâlnește în aceeași măsură peste tot pe mapamond. Sunt regiuni pe glob unde oamenilor le place să aibă mașină cu șofer.
Cât de cruciale sunt colaborările cu alți producători de automobile și subansamble?
BMW lasă producerea elementelor dintr-un sistem autonom în seama companiilor experte, precum Intel și Mobileye, și consideră că rolul său este de a înțelege în detaliu comportamentul acestor componente, pentru ca sistemul în ansamblul său să fie performant. Reprezentantul BMW spune că atunci când te urci într-o mașină autonomă realizezi dacă aceasta se manevrează singură ca și cum este condusă de un șofer începător. Contează foarte mult felul în care virează, frânează, accelerează. “Pretenția noastră este ca un BMW autonom să meargă ca un șofer experimentat și să se comporte foarte cursiv.” – subliniază Dirk Wisselmann.
„Intel nu produce o mașină, Mobileye nu produce o mașină. Noi suntem cei care o construiește. De aceea avem o platformă deschisă, la care invităm să contribuie și alte companii producătoare de subansamble sau de mașini.” – adaugă Wisselmann.
Colaborarea cu alți constructori este crucială pentru a strânge informații despre trafic. Din acest motiv BMW s-a implicat în parteneriatul cu Daimler și Audi pentru cumpărarea hărții HERE.
Colectarea de date este esențială în dezvoltarea abilităților autonome ale mașinii, după cum subliniază Wisselmann: „Avem nevoie să colectăm date. Numărul de mașini produse de grupul BMW care se aflată pe șosea nu este suficient pentru a livra destulă informație despre trafic. De exemplu, dacă se întâmplă un accident în Germania la ora 02:00 noaptea, nu va fi suficientă informație. Dacă se implică și alte companii, vom fi mai aproape de crearea unui sistem de informații obținute în timp real. Colectarea și procesarea de date sunt cruciale pentru a permite ca mașinile să se conducă autonom pe distanțe și perioade mai îndelungate, mai ales când mașinile vor ajunge la nivelul 4 de abilități autonome. În acest nivel șoferul chiar poate dormi în mașină, în timp ce aceasta se conduce singură pe autostradă. Iar dacă vremea este prea rea pentru modul de condus autonom, mașina va emite avertizări pentru a trezi șoferul. Dacă acesta nu se trezește, mașina va merge singură într-o parcare, unde va staționa până când șoferul încheie somnul și poate prelua comanda volanului. Nivelul 5 de autonomie va duce și mai departe abilitățile mașinii, astfel că nu va mai fi nevoie de intervenția șoferului.”
Ce rol va avea inteligența artificială în dezvoltarea sistemelor autonome?
Tehnologiile de inteligență artificială sunt deja folosite de BMW, dar se vor dezvolta radical, deoarece vor avea un rol în principal pentru condusul autonom în mediul urban. În oraș mașinile întâlnesc scenarii diverse și complexe, iar sistemelor le este greu să identifice și să clasifice toate obiectele. Aici intervine inteligența artificială, care se referă de fapt la algoritmii cu ajutorul cărora sistemele de condus autonom învață din situațiile pe care le întâmpină și apoi știu să se adapteze mai bine situațiilor inedite pe care le întâlnesc. Practic, este vorba despre cum sunt procesate informațiile colectate cu rețeaua de senzori, camere și radare instalate pe mașină. Algoritmii pentru o situație anumită sunt creați de specialiștii BMW și apoi sunt încărcați în computerul mașinii, astfel ca aceasta să recunoască situația și să reacționeze într-un anumit mod pentru a evita obstacolul sau pericolul. Wisselmann spune că despre abilitatea mașinii de a învăța singură se va putea vorbi abia în viitorul îndepărtat, dacă ne imaginăm că puterea de procesare a computerului din autoturism va crește de 10 sau de 100 de ori.
Cum vor influența sistemele de condus autonom prețurile mașinilor?
Oficialul BMW nu poate spune în prezent care vor fi prețurile exacte pentru sistemele de condus autonom, dar menționează că nivelul prețurilor va fi abordabil fiindcă altfel nu vor avea sens. De altfel, Wisselmann spune că în viitor vom vedea cum toate mașinile noi vor fi dotate cu sisteme „serioase” de camere și radare pentru a respecta noile standarde de siguranță care vor fi impuse. Reprezentantul BMW ne oferă și exemplul ABS-ului: „În 15 ani cred că prețul său a scăzut până la 15% din cât costa inițial.” În plus, BMW urmărește împărțirea costurilor de proiectare cu partenerii săi și își va amortiza o parte din costuri și prin licențele de tehnologii pe care le va vinde odată cu dezvoltarea platformei de sisteme autonome. De altfel, Dirk Wisselmann confirmă că dezvoltarea de sisteme autonome este o afacere în sine.