Interviu in exclusivitate: Ovidiu Jelea – BMW: Un ingredient al tineretii. Expeditie spre Polul Nord la bordul unui BMW E34 525i

BMW Seria 5 Expeditie Polul Nord 21

Este binecunoscut faptul ca pasiunea nu cunoaste limite, si acest lucru se aplica si in cazul pasiunii pentru marca BMW. BMWBlog Romania incearca sa va prezinte o parte din entuziastii care au dus dragostea si pasiunea lor pentru masinile si spiritul BMW departe de limitele conventionale, iar astazi avem onoarea sa va prezentam un interviu realizat cu Ovidiu Jelea, un explorator pasionat, iubitor al muntelui si al ascensiunilor montane, al sportului, calatoriilor, si nu in ultimul rand al marcii BMW.

Ovidiu a realizat pana acum ascensiuni de iarna pe Mont Blanc si Elbrus si are in plan ascensiunea tuturor celor „7 Magnifici”, o parte din cele mai inalte varfuri muntoase ale lumii. Acensiunea pe Elbrus a facut parte dintr-o expeditie mai ampla prin Europa, care a durat circa o luna si a insumat aproximativ 13.000 km. Si aici devine totul foarte interesant, fiindca tot acest traseu a fost parcurs la bordul unui BMW E34 525i din 1991, de 192 CP.

Am aflat despre acest proiect de la Alex Seremet, BMW Romania (@BMWRO) – caruia ii multumim pentru pont. Ideea acestei expeditii si conditiile in care s-a desfasurat ne-au starnit curiozitatea, astfel ca l-am contactat pe Ovidiu Jelea, care a avut amabilitatea sa ne raspunda la multele intrebari de pe lista.

Haideti sa incepem cu ideea calatoriei. De ce o expeditie pe la Cercul Arctic? Cum ati ales cei 7 Magnifici?

Ovidiu Jelea: Expeditia face parte dintr-un proiect de alpinism amplu, intitulat “Cei 7 Magnifici’ care presupune ascensiunea a 7 munti: Mont Blanc (4810m), Elbrus (5642m), Mc Kinley (6194m), Nuptse (7861m), Lhotse (8516m), Everest (8848m) si K2 (8611m). Criteriul esential dupa care am ales acesti munti, este ca ei sa ma pregateasca pentru ascensiunea pe K2, cel mai periculos munte din lume, ultimul magnific, care este pentru mine un vis din copilarie. Primele doua varfuri, Mt. Blanc si Elbrus, le-am urcat, ambele pe timp de iarna, ascensiuni mult mai dificile decat cele obisnuite, de vara.

BMW Seria 5 Expeditie Polul Nord 52

Expeditia spre Elbrus, care se afla in Caucaz, a presupus mai mult decat un drum in Rusia finalizat cu o ascensiune. Motto-ul website-ului meu, www.borntoexplore.ro, este “Tineretea necesita ingrediente”. Este felul meu de a gandi. Sportul, aventura, urmarirea idealurilor sunt ingrediente pe care mi le ofer pentru a ma mentine tanar. Alt ingredient este sentimentul de libertate pe care mi-l ofera calatoriile. Asa ca, atunci cand am trasat itinerariul expeditiei spre Elbrus, nu am pornit spre Est, unde se afla muntele, ci spre Vest, apoi spre Nord.

“…pentru mine BMW reprezinta un ingredient al tineretii…”

A rezultat un tur al Europei de 13.000 km, prin 15 tari din, care a atins Cercul Arctic in Laponia, in oraselul Rovaniemi, cunoscut ca sediul lui Mos Craciun, pe urmatoriul itinerariu: Bucuresti – Viena – Graz – Salzburg – Munchen – Stuttgart –Strasbourg – Luxembourg – Bruxelles – Rotterdam – Amsterdam – Hamburg –Coppenhaga – Oslo – Stockholm – Rovaniemi – Helsinki – Sankt Petersburg –Moscova – Elbrus – Odessa – Suceava –Bucuresti. Initial am vrut sa ajung la Capul Nord, cel mai nordic punct al Europei continentale, dar ultima portiune a drumului este inchisa pe timp de iarna accesului auto, asa ca am ales Rovaniemi, prin care trece Cercul Polar de Nord.

BMW Seria 5 Expeditie Polul Nord 26

Referitor la masina expeditiei – De ce un BMW si mai ales, de ce Seria 5 E34?

Ovidiu Jelea: Nu este o masina, este o legenda. A fost distractiva, pentru mine, partea de dinaintea expeditiei, cand trebuia sa decidem cu ce ne deplasam. Ideea de a pleca iarna spre Cercul Arctic, apoi sa traversam Rusia pana in Caucaz intr-un automobil in varsta de “doar” 20 de ani, cu propulsie (tractiune spate) era incantatoare pentru o singura persoana: pentru mine. Pe cat de ingrijorati erau partenerii la expeditie si cunoscutii, pe atat de linistit eram eu.
BMW-ul E34 este prima mea masina, cumparata cand aveam 19 ani.

“BMW Seria 5 E34 nu este o masina, este o legenda… o „legenda” care nu m-a dezamagit niciodata”

Este a treia generatie a Seriei 5, o masina extrem de fiabila, robusta si cu performante sportive surprinzatoare pentru o limuzina. Desi are majoritatea gadget-urilor la moda pentru masinile actuale (computer de bord, aer conditionat, clima bizonala, oglinzi si geamuri electrice) este construita oarecum brut, iar brut are aici un sens pozitiv. Nu sunt foarte multe elemente electronice, iar cele care exista nu sunt sofisticate, dar sunt de cea mai buna calitate. Este un BMW la care daca ar fi aparut anumite probleme tehnice, le-as fi putut rezolva singur, tinand cont ca au fost suficienti kilometri facuti in zone izolate, unde nu am avut nici macar semnal GSM. Dar, inainte de toate, am stiut ca ma pot baza pe “legenda” care nu m-a dezamagit niciodata.

Cati km ati parcurs cu ea in aceasta calatorie si in cat timp? Cam cati km pe zi?
Ovidiu Jelea: Expeditia a insumat peste 13.000 Km, facuti in 3 saptamani, pentru ca o saptamana din luna dedicata expeditiei a fost petrecuta pe munte. Asta inseamna o medie de 600 km pe zi. Pare ca am fost in contratimp, multa lume se mira cand vede fotografiile si citeste despre obiectivele vizitate, pentru ca pare imposibil sa mergi iarna atatia kilometri si sa mai ai timp de turism, secretul este faptul ca am fost 4 soferi care am condus pe rand si am mers foarte mult noaptea.

BMW Seria 5 Expeditie Polul Nord 39

Ce modificari tehnice ati adus masinii? Ce pregatiri au fost facute pentru conditiile speciale de frig?

Ovidiu Jelea: Este un 525i, cu motor M50B25 de 192CP. Inainte de plecare, “legenda” a intrat pe mana specialistilor de la BMW Automobile Bavaria, care au pus-o la punct pentru aceasta expeditie.

A fost extrem de important faptul ca nu am fost singur. In afara de Cristian Rata, Daniela Popa si Vlascianu Dana, care au participat la expeditie, am avut alaturi de mine o echipa foarte puternica, formata din parteneri ce sunt, fiecare dintre ei, numarul 1 in domeniul lor de activitate. Am avut ocazia sa cunosc oameni cu gandire vizionara, deschisi spre a sprijini proiectele indraznete : BMW Automobile Bavaria – reprezentant Ruxandra Gurarosie, Bridgestone Romania – reprezentant Alin Vincze, Nikon – reprezentant Georgian Dobre, Magazinul Himalaya – reprezentat de exploratorul David Neacsu, Mandy Company – reprezentant Anamaria Velicu, Redis Nutritie – reprezentant Cristian Dulgheru, Regata Print – reprezentant Bogdan Ciurdia, Roof Rack Land – reprezentant Cristian Gheorghiu, Palatul National al Copiilor – reprezentanti Radu Anghel Vasilescu si Tita Ioan, Clubul Sportiv Dinamo – reprezentant Vasile Manea.

BMW Seria 5 Expeditie Polul Nord 29

Cum s-a comportat masina pe acest traseu dificil de mii de km? Au existat probleme tehnice?

Ovidiu Jelea: BMW-ul E34 a functionat brici pe tot parcursul expeditiei. Am mers prin ploaie, ger, ninsoare, furtuna, vijelie, la temperaturi de minus 30 de grade constant, pe asfalt uscat, polei, gheata, zapada, autostrazi, drumuri forestiere si soselele bombardate din estul Europei si Rusia. Zero probleme tehnice.

Ce sfaturi ati da celor care ar vrea sa va porneasca pe urme si sa re-creeze traseul?

Ovidiu Jelea: Sa foloseasca un BMW si sa planifice expeditia pana la cel mai mic amanunt. Cheile succesului unei aventuri sunt planificarea perfecta si calcularea riscurilor asumate.

BMW Seria 5 Expeditie Polul Nord 10

Ce considerati ca a fost esential pentru succesul calatoriei din punct de vedere al dotarilor tehnice ?

“Am mers 13.000 km prin ploaie, ger, ninsoare, furtuna, vijelie, la – 30 de grade constant, pe asfalt uscat, polei, gheata, zapada… Zero probleme tehnice.”

Care este viitorul proiect in care veti implica BMW?

Ovidiu Jelea: Motorul pe benzina, nu am avut niciodata probleme la pornire iar consumul mediu a fost de 10%, cu patru oameni in masina si peste 200 de kg de echipament si provizii, la fel cum nu am avut nici probleme de clima, am stat in tricou tot timpul, desi afara totul era inghetat. Propulsia (tractiunea spate): contrar opiniei majoritatii, consider mult mai manevrabil un autoturism cu propulsie decat unul cu tractiune pe rotile din fata, chiar si pe polei, iar asta mi-a oferit siguranta. Anvelopele de iarna de cea mai buna calitate au fost un factor decisiv. Nu in ultimul rand, elementele de confort interior, spatiul, designul scaunelor, tapiseria din piele, pentru ca am dormit, fiecare dintre noi, foarte mult timp inauntru.

Ovidiu Jelea: A fost Turul Europei iarna, urmeaza un tur al Americii de Nord, tot iarna, avand ca destinatie varful Mc Kinley, din Alaska. Vor fi parcursi peste 30.000 de kilometri, iar BMW-ul E34 va fi trecut peste ocean pentru aceasta aventura. Sunt sigur ca se va incheia cu bine, apoi urmeaza ceilalti magnifici din proiect, despre care nu pot sa spun decat ca vor fi urcati in urma unor expeditii din ce in ce mai lungi, mai dificile si mai frumoase, in care voi folosi, bineinteles, “legenda”.

BMW Seria 5 Expeditie Polul Nord 18

Spuneti-ne cateva pareri despre tarile in care ati mers, din punct de vedere al soferului: impresii generale/infrastructura, etc.

Ovidiu Jelea: Europa de Vest este foarte frumoasa si plina de viata in perioada sarbatorilor, dar tarile din Nord sunt absolut magice. Drumurile sunt, in tarile din Nord curatate eficient de zapada, am prins ninsori incredibile dar nici un drum inzapezit, interesant fiind si faptul ca ele sunt curatate, dar nu ca la noi, cu nisip si tot felul de substante care sa topeasca zapda pana la asfalt. Astfel, intotdeauna, totul este de un alb imaculat. Norvegienii circula cu proiectoare suplimentare montate pe masini, cu anvelope cu tinte, iar cand nu pun pe nimeni in pericol, iau virajele in drift. Zapada pare a fi un prilej de bucurie pentru ei.

Lucrurile se schimba complet in Rusia, unde trebuie sa fii pregatit pentru orice, ca intr-un joc pe calculator in care trebuie sa supravietuiesti iernii. Sunt zone cu polei unde, daca nu vrei sa te tamponezi ai ca varianta sa te afunzi singur intr-un namete, trebuie sa fii tot timpul atent la soferii pe care nu-I intereseaza daca isi zgarie Lada si la craterele din drum. Nici pietonii nu au o viata mai linistita, oricand iti poate cadea in cap un troian de zapada de pe o streasina sau, mai rau, un turture. Am trecut la intoarcerea din Rusia, prin Ucraina, Transnistria si Moldova. Era din ce in ce mai rau, cand am ajuns in Romania, am crezut ca e raiul pe pamant.

E adevarat, nu avem autostrazi, dar rusii au autostrazi (si acelea putine) cu treceri de pietoni in mijlocul campului. Romania se afla la granita dintre Vest si Est. E mai rau ca in tarile din Vest, dar mai bine decat in cele din Est.

BMW Seria 5 Expeditie Polul Nord 24

Haideti sa discutam si despre relatia cu marca BMW: de unde aceasta pasiune?

Ovidiu Jelea: Cum am mai spus, am cumparat primul BMW E34, cel pe care il folosesc in expeditii, la 19 ani. Mi-as fi dorit atunci un E34 M5, dar nu a fost sa fie. Am vrut o masina care sa fie eleganta si sportiva in acelasi timp, dar si care sa simt ca ma reprezinta. Aveam in acea perioada un ciobanesc german, pe care l-am dus la multe concursuri in tara si strainatate. Peste tot mergeam cu BMW-ul. Imi amintesc ca am facut peste 60.000 de kilometri in primul an.
Incet, incet, am devenit fan. Inainte de expeditie am intrat in legatura cu BMW Club Romania, folosind foarte multe date despre E34 de pe forumul lor. La intoarcere, l-am cunoscut pe Laurentiu Petrache si prin intermediul lui, pe membrii acestei comunitati care recunosc ca m-a surprins intr-un mod foarte placut.

Am inteles din relatarile de pe blog si am vazut si in fotografii ca ati vizitat Muzeul BMW din Munchen – ce v-a impresionat cel mai mult?

“…Muzeul BMW este mai mult decat un muzeu menit sa impresioneze. Este o poveste care emotioneaza…”

Ovidiu Jelea: Muzeul BMW este mai mult decat un muzeu menit sa impresioneze. Este o poveste care emotioneaza, construita pe istoria unui grup de oameni care fac totul pentru a trezi simturile celorlalti. Acest lucru pluteste in aer, de la modelele-opere de arta care au iesit in serie pe piata, pana la Gina, masina invelita in piele, care stie sa clipeasca. De la sferele argintii, fiecare actionata de un motor propriu, controlat de calculator, care danseaza in aer intr-un spectacol fantastic, pana la sala cu fotografii ale pasionatilor de BMW din timp, Muzeul BMW te seduce, te subjuga si te poarta in lumea pasiunii si a placerii.

BMW Seria 5 Expeditie Polul Nord 45

Cum ati defini marca BMW in cateva cuvinte, dupa parerea Dumneavoastra?

Ovidiu Jelea: Cred ca este potrivit sa fac o analogie la motto-ul dupa care imi ghidez actiunile : “Tineretea necesita ingrediente” si sa spun ce reprezinta BMW pentru mine: un ingredient al tineretii.

La intrebarea “de ce?”, raspunsul cel mai bun este “pentru ca tocmai am inceput sa explorez intreaga lume cu un BMW de 20 de ani, care se pare ca intinereste pe zi ce trece”.

Multumim, dl. Jelea, pentru interviu si pentru timpul acordat!

Pentru pasionatii BMW, Ovidiu Jelea a creat si un material video cu BMW E34 525i de-a lungul celor 13.000 km parcursi prin Europa:

La final va invitam sa urmariti o galerie foto superba infatisand BMW E34 525i in expeditia catre Polul Nord.

[Copyright foto: BornToExplore.ro]
BMW Motorrad

Comentarii

©2024 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account