Alice Ene, „Drift Queen”: Performanța scrisă în ADN

Alice Ene

Alice Ene a debutat fiind cel mai tânăr pilot de drift profesionist și a transformat talentul moștenit în recorduri care inspiră o nouă generație, promovând totodată motorsportul practicat responsabil.

Alice Ene a moștenit nu doar talentul, ci și disciplina și mentalitatea de campion de la tatăl său Sorin Ene, unul dintre pionierii driftului în România și printre cei mai apreciați și titrați piloți români din acest domeniu. Palmaresul său include titlurile de Campion Național la Drift și Vicecampion European, dar este totodată fondator al primei Școli de Drift din România, formând generații de piloți. Iar fiica sa Alice este unul dintre noii campioni formați de Sorin.
Emoțiile și spectacolul campionatelor de drift în care tatăl său a scris istorie au fascinat-o pe Alice din primii ani de viață.

Astfel, la numai 8 ani stăpânea teoria condusului și și-a exprimat dorința de a învăța să piloteze. Iar la doar 11 ani Alice demonstra că moștenește talentul, făcând primele derapaje controlate, totul sub atenta îndrumare a lui Sorin și a familiei. Pasiunea a fost evidentă. Dar disciplina învățată de la părinți și cursurile urmate la școala tatălui său (scoala-de-drift.ro) au condus-o pe Alice spre primul ei record. În 13 noiembrie 2020 a devenit cel mai tânăr pilot profesionist de drift, după ce a trecut examenul desfășurat pe caruselul de viraje al circuitului Transilvania Motor Ring.

(SURSA POZELOR: Arhiva personală familia Ene)

În următorul an a câștigat etapa din Serres (Grecia) a campionatului de elită Drift Kings International Series: Drift Queen. Era prima cursă din cariera ei ca pilot licențiat și a obținut nu doar victoria, ci și un record. Avea doar 14 ani atunci. Astfel, Alice a devenit în 30 mai 2021 cel mai tânăr câștigător al unei etape din seria Drift King International. Iar reușita ei uimitoare a fost certificată de Cartea Recordurilor Guinness. Apoi, Alice a menținut ritmul: a obținut titlul de Drift Queen din 2021 și Locul 3 la clasele Semipro și Junior în Campionatul Național de Drift RoDrift din 2022.
Însă acestea sunt doar câteva reușite din palmaresul impresionant pe care vă invităm să îl descoperiți accesând site-ul alice-ene.ro. Astăzi, Alice strunește cei 580 CP ai BMW-ului modificat pentru drift, avându-l pe tatăl său drept manager și spotter în timpul competițiilor.

Alice ne-a acordat un interviu în care ne oferă detalii despre cariera sa, precum și o perspectivă asupra a ceea ce înseamnă disciplina și eforturile practicării unui motorsport:

BMWBlog România: Care sunt campionatele, concursurile în care vei participa în 2025?

Alice Ene: În 2025 voi participa atât în Campionatul Național de Drift RoDrift, dar și pe plan extern în etape din Campionatul European Drift Kings. Dar mi-aș dori foarte mult ca anul acesta să iau startul și în etape din Campionatul Polonez, pentru că acolo nivelul este extraordinar de ridicat, sunt piloți foarte buni, iar standardul este foarte ridicat și în ceea ce privește organizarea.

BMWBlog România: Care este cel mai mare scop în cariera ta din competițiile de drift?

Alice Ene: Există multe competiții de drift în lume. În fiecare an avem un scop și un target și niște dorințe, dar întotdeauna se raportează la buget. Ca în cazul oricărui pilot de drift, un vis ar fi să merg în Japonia, țara de origine și de naștere a acestui sport și să concurez măcar demonstrativ pe circuite de acolo. Ar fi interesant să cunosc fenomenul în țara lui de origine, precum și oamenii care dezvoltă acolo acest domeniu al motorsportului. Dar, desigur, motorsportul se raportează mereu la bugete, fără de care este imposibil să accesezi visul și scopul. Însă noi am fost mereu optimiști și pozitivi și tot ceea ce ne-am dorit și ne-am gândit s-a realizat până acum. Deci niciodată să nu spui niciodată.

BMWBlog România: Ce mașină pilotezi? Ți-ai dori mai mulți cai putere, având în vedere performanțele mașinilor rivale din competitiile europene?

Alice Ene: Începând de anul trecut pilotez un BMW E36 echipat cu un motor V8 turbo care dezvoltă aproximativ 580 de cai putere și 800 Nm. Aș putea să spun că este o mașină depășită dacă o raportăm la performanțele mașinilor din competițiile de nivel european. Eu mi-aș dori foarte tare nu neapărat putere, cât o cutie de viteze secvențială, pentru că am o cutie mecanică clasică în H. Desigur, în drift trebuie să schimbi foarte rapid vitezele, dar mai ești și constrâns de situațiile din timpul concursului și poți greși. Există transmisii secvențiale care sunt foarte utile și rapide, dar costă în jur de 10.000-12.000 de euro. Deocamdată nu ne permitem să achiziționăm o asemenea cutie. Dar da, ăsta este visul meu, să îmi cumpăr în viitorul apropiat o asemenea transmisiei. Mașina mea de acum este surclasată clar de mașinile înscrise în campionatele unde mergem noi. Mă refer atât la capitolul tehnic, cât și la putere. În competițiile mari din străinătate majoritatea mașinilor au peste 800, 900 de cai putere și 90% dintre mașini sunt echipate cu piese de motorsport de cea mai bună calitate, cum ar diferențiale Winters Performance, cutii de viteze secvențiale Samsonas și așa mai departe. Dar cu toate acestea noi facem față și cu atât mai mult este o provocare pentru noi să mergem cu asemenea material de concurs. Satisfacția este mai mare când avem și rezultate.

BMWBlog România: Descrie-ne cât de important este pentru tine faptul că poți să comunici cu tatăl tău prin stație în timpul cursei, el fiind și instructorul tău de drift? Ce indicații îți oferă?

Alice Ene: Tatăl meu nu este doar manager de echipă. Se ocupă de logistică și de organizarea deplasarilor, dar mă și instruiește în legătură cu strategia și modul în care să abordez traseele. Mai mult de atât, tatăl meu are și calitatea de spotter. Acesta este un membru al echipei care cunoaște driftul în amanunt, care mă cunoaște nu doar pe mine ca pilot, ci și studiază fiecare alt pilot. Le știe stilul, viteza, trasa etc. Și îmi transmite informații referitoare la ce fac ceilalți piloți pe circuit. Spotterul stă în tribună, sau în alt loc de unde are vizibilitatea bună asupra circuitului și îmi transmite informații în ceea ce privește stilul meu sau greșelile pe care le fac. Pentru că o anumită perspectivă și viziune ai din mașină, de la volan, unde ești foarte aproape de nivelul solului. Iar o altă perspectivă ai dintr-un punct mult mai înalt, de unde vezi tot traseul. Întotdeauna spotterul ajută pilotul să-și îmbunătățească stilul de condus și să obțină rezultate foarte bune. Este un lucru extraordinar de benefic. Iar tatăl meu mă încurajează foarte mult și am încredere foarte mare în el și în ceea ce îmi spune de fiecare dată.

BMWBlog România: Și tu și tatăl tău sunteți pasionați de muzică. Amândoi cântați foarte bine! Se poate spune că driftul este și muzică? Ne referim la faptul că sunetul motorului, anvelopelor, transmisiei, diferențialului sunt indicii despre ce face mașina. Îți asculți mașina ca pe o piesă de muzică? Se poate spune că îți acordezi în fiecare secundă pilotajul pentru ca mașina să meargă armonios? Te ajută sa controlezi mașina faptul că asculți simfonia asta de sunete mecanice?

Alice Ene: O altă pasiune a noastră este muzica, folclorul românesc. Am și studiat în trecutul nu foarte îndepărtat. Și, exact cum mi-a spus și tatăl meu, acum remarc că motorsportul de regulă este muzică. Motorul și în general mașina au un limbaj. Pilotul trebuie să ajungă la nivelul la care trebuie să înțeleagă limbajul mașinii, limbajul a tot ceea ce înseamnă mașina ca și întreg. Motorul în sine dezvoltă o anumită tonalitate. Putem să spunem că motorul chiar comunică pilotului cu ajutorul notelor muzicale, în funcție de turația lui. Exact asta m-a învățat tatăl meu. Pentru că în motorsport, în general, din cauza vitezei și a timpului care este foarte comprimat, nu prea ai timp să faci toate lucrurile și bine și să te mai uiți și la instrumentarul de bord, la turații, la viteză și așa mai departe. Trebuie să comunici cu motorul și să-l auzi. E clar că urechea muzicală și tonalitatea sunt foarte importante. Și în limbajul mașinii tonalitatea și muzica joacă un rol foarte important și întotdeauna ele exprimă de multe ori tonuri și note muzicale, pe care eu le-am învățat de la tatăl meu și am reușit cu ajutorul lui să pot să înțeleg partitura mașinii. Spre exemplu, scârțâitul unei anvelope pe asfalt care este de tonalitate joasă înseamnă presiune joasă și aderență foarte mare. Iar tonalitatea mai înaltă a unui scârțâit mai ascuțit înseamnă anvelopă mai umflată. Deci, întotdeauna avem repere în așa fel încât să înțelegem mașina prin muzică.

BMWBlog România: Motorsportul este foarte costisitor. Cât de greu este să susții o carieră în drift sau în motorsport în România?

Alice Ene: Motorsportul este scump prin definiție. Spun asta fiindcă necesită un material special pentru concurs. Este nevoie de o mașină foarte bine pusă la punct și cu atât mai mult să fie fiabilă. De la an la an nivelul crește foarte mult în toate campionatele, atât în cele de la nivel național cât mai ales în campionatele internaționale. În toți anii aceștia până la urmă am reușit să fim competitivi, iar un rol foarte important în acest scop îl au partenerii noștri, sponsorii noștri, care sunt alături de noi de peste 10 ani în unele cazuri. De exemplu, cu Motul avem parteneriat de 13-14 ani de zile. E clar că bugetele lor ne ajută foarte mult, cu atât mai mult și fiindcă ne pun la dispoziție produse care asigură fiabilitate și o foarte bună funcționare mașinii de concurs. Folosim toți lubrifianții Motul, atât pentru motor, cât și pentru transmisie și diferențial, servo etc.. Suntem foarte mulțumiți, fiindcă la rezivia generală, spre plăcuta noastră surprindere uzurile sunt minime, aproape de zero. Este esențial parteneriatul pe care îl avem cu Motul de atâția ani de zile, pentru că fără sprijinul partenerilor puternici este foarte greu să faci performanță și să activezi la nivel internațional. Cu atât mai mult, parteneriat cu Motul este un plus de imagine pentru noi, deoarece reprezintă o referință pe plan internațional în lumea automobilismului și a motorsportului.

BMWBlog România: Ai încerca sau dorești să participi și în alte campionate de motorsport, în afara celor de drift?

Alice Ene: Unul dintre principiile transmise de tatăl meu este acela că dacă vrei să faci în viață un lucru foarte bine și să faci performanță și să ai rezultate și să te faci remarcat, trebuie să alegi să faci un singur lucru. Atâta timp cât te împarți și îți dorești să atingi mai multe arii din motorsport și alte activități, de orice natură, nu faci altceva decât să-ți consumi energia. Clar că sunt și exemplele reale ale oamenilor care fac mai multe activități, însă rezultatele nu sunt întotdeauna cele dorite. Este foarte greu să te focusezi și să fii concentrat 100%, dacă te împarți. Acesta este unul dintre motivele pentru care nu mi-aș dori să mai fac altceva în afară de drift. În plus, driftul mă atrage extraordinar de mult, prin faptul că este un sport cu motor bazat pe spectacol.

BMWBlog România: Ce sfaturi ai da celor care doresc sa învețe să facă drift?

Alice Ene: Nu ne permitem să dăm sfaturi oamenilor, de regulă, ci recomandări. În primul rând, în momentul în care dorești să începi o activitate de acest gen, fără doar și poate trebuie să apelezi la cunoștințele și experiența unui trainer de calitate. Și spun de calitate pentru că un trainer nu este doar persoana care transmite cunoștințe, ci el trebuie să înglobeze multe alte calități, cum ar fi latura pedagogică. Trebuie să fie un bun psiholog pentru că lucrează cu temperamente și cu oameni diferiți. Trebuie să te adaptezi și să intri în mintea fiecăruia, în sufletul fiecăruia, ca să existe compatibilitatea pentru a transmite. Așa oferi celeilalte persoane șansa de a primi cât mai bine cunoștințele de la tine. Deci este o chestie sensibilă, dar trebuie să apelezi la experiența și calitățile unui trainer în domeniu, cunoscut și apreciat.

BMWBlog România: Crezi că șoferii în general ar trebui să învețe tehnici de drift, pentru a știi cum să reacționeze corect în cazuri delicate când mașina pierde aderența?

Alice Ene: Un curs de pilotaj sau de drift nu se adresează neapărat celor care doresc să facă performanță în drift și motorsport. Acest curs are un puternic rol de conducere defensivă. În țările dezvoltate și în țările unde se înregistrează un număr mult mai mic de decese decât în România din cauza accidentelor rutiere, cursurile de pilotaj defensiv și sportiv sunt ceva obișnuit, completează cursurile școlilor de șoferi. La noi cursurile de acest gen le accesează doar cei care au posibilități financiare. Fără doar și poate aceste cursuri de condus defensiv și pilotaj trebuie inserate în programul de pregătire al conducătorilor auto, în școlile de șoferi. Și sunt convinsă că viitorii conducători auto vor fi mult mai responsabili, mai maturi și capabili să preîntâmpine și să evite situațiile periculoase care generează de multe ori tragedii.

BMWBlog România: Ai în vizor și o altă meserie sau o anumită facultate? Sau poate vei fi instructor la Școala de Drift?

Alice Ene: Pentru mine driftul nu este o meserie, ci o pasiune. Și mă bucur foarte mult că pot să o dezvolt și să trăiesc prin această pasiune. Este clar că mă gândesc la o carieră pe plan personal în drift. Și orice activitate aș face mai departe legată de drift m-ar bucura foarte mult. Ar fi foarte tare pentru mine să pot să-mi câștig existența și din punctul de vedere financiar din această activitate. Am cochetat cu partea de antrenoriat, alături de tatăl meu, chiar pentru persoane de vârsta mea. De exemplu, am făcut câteva interviuri și prezentări împreună cu bloggeri cunoscuți. Și-au exprimat dorința să le arăt primii pași în drift și tatăl meu a zis că m-am descurcat foarte bine, cu atât mai mult pe partea de relaționare și comunicare directă, ceea ce este foarte important. Cu driftul mi-aș dori să merg cât mai departe și cât mai mult timp, însă este clar că trebuie să am și un job sau să am o activitate din care să pot să îmi susține familia, viitoarea familie, să mă gândesc și pe plan personal ce urmează mai departe, o facultate, un job, un serviciu. Se vor așeza toate, ușor, ușor, la rândul lor.

BMWBlog România: Îți va urma sora ta mai mică exemplul? Va încerca și ea să obțină un record Guinness?

Alice Ene: Și sora mea mai mică Sara a început să cocheteze cu driftul. Acum descoperă primii pași alături de tatăl meu. Nu știu dacă va putea să doboare recordul meu, este puțin cam târziu, pentru că a început mai târziu decât mine. Ea a început cu altă pasiune, acum câțiva ani de zile, și anume motocrossul. Dar părinții meu au convins-o că este periculos, chiar foarte periculos. Se inițiase în cursul de motocross, își achiziționase un KTM, o motocicletă, dar a renunțat și acum a început să descopere secretele driftului alături de tatăl meu. Evoluează, pas cu pas, fiindcă mai ales începutul nu este ușor deloc.

BMWBlog România: Tu ai un rol extraordinar în a oferi curaj și încredere fetelor care sunt pasionate de condus. Ce mesaj dorești să le transmiți?

Alice Ene: Transmit fetelor care mă urmăresc sau cu atât mai mult fetelor care nu au curajul să facă lucruri pe care le fac băieții și bărbații în general, cum ar fi șofatul sau motorsportul, să aibă încredere și stăpânire de sine. Să aibă încredere că vor reuși fără nici un fel de problemă. De exemplu, știu de la tati, care este trainer, că fetele au o putere de concentrare mult mai mare decât băieții și evoluează mult mai repede și învață lucrurile corect, sunt foarte determinate și serioase în ceea ce fac.

BMWBlog România: Care sunt cele mai importante sfaturi pe care le-ai învățat de la părinții tăi?

Alice Ene: Am învățat foarte multe lucruri de la părinți. Și educația pe care părinții mei mi-au oferit-o a fost întotdeauna sub forma comunicării, nu a unor lucruri impuse, sau a unor lucruri interzise, ci prin puterea exemplului. Am învățat foarte multe lucruri care îmi folosesc acum în viața mea privată, în viața mea normală de om de zi cu zi, la școală și așa mai departe. De la tata am învățat poate chiar și în relația mea de dragoste pe care o am cu prietenul meu Ștefan, cât și pe plan profesional, în motorsport, în drift. De la mama am învățat să am încredere în feminitatea mea, să fiu foarte atentă la persoanele care mă înconjoară, dar să fiu tolerantă și să fiu bună cu persoanele în general. Am încredere foarte mare atât în mami, cât și în tati, pentru că știu că de fiecare dată ei îmi dau cele mai bune recomandări și vin cu cele mai bune idei. Și este foarte important să știi că la orice oră și oricând ai alături de tine niște persoane pe care te poți baza și cărora le poți cere ajutorul, iar ei te pot ajuta să-ți rezolvi anumite probleme.

BMW Motorrad

Comentarii

©2025 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account