Test Drive Mazda CX-60 – Greu de descris

Am luat la test modelul Mazda CX-60 pentru a înțelege de ce este considerat un rival pentru BMW X3.

Oricât de fanboy BMW ai fi, e dificil să nu ai o slăbiciune pentru Mazda. Deși BMW are legături mai strânse cu Toyota, Mazda a fost alintată în multe cercuri drept „BMW-ul japonez”. Într-un fel, pe bună dreptate. Cine a avut onoarea să conducă o Mazda MX-5 a înțeles imediat, de la primă curbă, de la prima frână. Și nu e singura mașină construită de Mazda pentru șoferi; mai toate au, chiar dacă în doze diferite, ceva din ACEA mașină. Atenția lor pentru plăcerea de a conduce îl face pe fanul BMW să se regăsească ușor într-o Mazda, să zică :”Băi, îmi pare cunoscută senzația. Mă simt ca-n patul meu, cu femeia mea”.

Fiecare Mazda este un partener de drum, nu doar o mașină.

La fel ca BMW, Mazda încearcă să sudeze o relație între propietar și mașina lui cu această conexiune care se înfiripă aproape pe neștiute, ca și când te-ar cuceri treptat, cu niște farmece de care îți va fi greu să scapi. Unii ajung fanatici și geloși, cad în extreme de care producătorii se dezic imediat, chiar dacă ei știu că drogul a fost plantat, cu premeditare, tot de ei. În prezent, fanilor BMW le este tot mai greu să se regăseacă în ultimele modele, mulți par melancolici după BMW-urile din trecut care, spun ei, erau mai vii, mai calde, chiar dacă mai puțin premium. Goana asta după a fi cât mai premium a reușit să scadă nivelul de entuziasm de la volan pentru a câștiga mai multă atenție pentru siguranța pasagerilor, pietonilor, pionilor, pitonilor…etc. Ceea ce nu este rău, doar că ne-am fi dorit să le avem pe toate. Asta este problema noastră, nu a lor. Pur și simplu nu cred că se poate.

A simțit miros de sânge?

În acest context intră în scenă Mazda CX-60, cel mai puternic model Mazda de până acum, cel mai scump model al mărcii și primul lor plug-in hibrid. Are 327 CP, 500 Nm și un preț de pornire de 52.390 Euro. Așadar, e mai puternic decât BMW X3 xDrive 30e plug-in hibrid (292 CP) și cu vreo 10.000 de euro mai ieftin. Cea mai scumpă Mazda CX-60 este cea cu nivel de echipare Takumi, la 59.290 Euro. Cu 52.000 Euro poți să-ți cumperi cel mai ieftin model de X3, adică versiunea sDrive18d.

Atacă printr-un preț competitiv la un nivel de echipare generos, astfel că nu ai impresia că ai făcut rabat la calitate, dotări sau confort, ca atunci când îți alegi un BMW mai prost echipat. Poziționarea în piață este perfectă, dar numai din punctul ăsta de vedere – al raportului dintre calitate și preț. Unde trebuia Mazda să se concentreze mai mult era la acea parte care umplea un gol emoțional lăsat de BMW. Și, din păcate pentru ei, din fericire pentru BMW, aici au cam scăldat-o. În loc să dea puțin târcoale momentului, ca niște rechini care au mirosit sânge, s-au repezit să scoată o mașină care pare greu de definit. Da, este o alternativă pentru crossoverele-urile premium de la BMW, Audi, Mercedes sau Volvo, dar una strict rațională, care ține de buget, de… „mie ce-mi iese”.

Prea mult șoc?

Nimeni nu mai vrea să încânte, toți vor să șocheze. De fiecare dată când vedeam o Mazda pe stradă, cu farurile alea ca niște katane care apăreau de nicăieri, inevitabil intram într-o stare de brain fog, de cap în nori, ca și când aș fi meditat involuntar acompaniat de o harpă. Mazda CX-60 e mai mult ca un gong, ceva care te trezește din letargie cu un sentiment de panică și urgență. Nu mai are acea suplețe și  prestanță greu de reprodus de alte mărci, pare că s-a încadrat în trendul actual de „grile mari, faruri ciudate, dă-mă pe spate”, stil practicat cam de toată lumea. Nu este o mașină urâtă, dar este departe de a fi aproape fantomatică, așa cum erau modelele din trecut. Poate că s-au săturat să fie discreți, tocmai pentru că vor mai multă atenție, mai multă vizibilitate, mai mult șoc. BMW a aplicat această tactică pe vremea lui Bangle și nu le-a mers rău, iar noile modele tot pe șocat sunt pornite. Cred că forma a fost decisă și de dedicația lor pentru a obține o vizibilitate cât mai bună, pentru că totul pare gândit din interior către exterior.

La interior se schimbă radical și parcă intri dintr-o lume materială într-una spirituală. E un loc unde poți să compui un haiku liniștit, inspirat de un design simplu și eficient. Te simți îngenunchiat în fața unui altar aflat într-un templu  și cam tot ce vezi și atingi îți transmite o stare de bine, de vindecare. Binecuvântate sunt butoanele pe care Mazda a decis să nu le abolească definitiv, cum au făcut cu cruzime multe mărci premium, pentru că aici s-a câștigat un pic de conexiune cu șoferul. Scaunele sunt late și confortabile, spațiul pare mai generos decât cel oferit de rivali, iar poziția la volan seamănă mai mult cea dintr-un Range Rover – te simți puțin impunător, detașat, venerabil.

Se conduce ca un BMW?

Nu se conduce nici măcar ca o Mazda. De fapt, aici este cel mai greu de descris pentru că nu seamănă cu aproape nimic. Direcția este cea mai generoasă din câte ai întâlnit într-o mașină din această clasă, dar restul pare total în dezacord cu ea. Mă obișnuisem cu niște Mazda care calcă pe vârfuri, ca niște balerine, atunci când le scoți la drum, dar CX-60-ul pare mai degrabă încălțat cu bocanci de urcat pe munte. Poate pentru că mașina este grea, poate pentru că nu s-au folosit materiale mai premium și pentru suspensie, dar nu reușește să se decidă dacă vrea să fie sport sau confortabilă. Uneori plutește, alteori este doar tare fără să fie și sportivă.

Sistemul plug in este compus dintr-un motor de 2,5 litri cu patru cilindri pe benzină, un motor electric de 100 Kw și o baterie de 17,8 Kwh. Puterea combinată, de 327 CP și 500 Nm o ajută să sprinteze de la 0 până la 100 km/h în 5,8 secunde (față de 6,1 secunde pentru un X3 xDrive30e), se mișcă bine în linie dreaptă, dar nu e la fel de liniară și constantă când drumurile capătă acel defect numit de unii…curbe. Un X3, chiar dacă nici el nu impresionează prea mult, măcar este mai constant, mai liniar, mai ușor de anticipat în comportament.  Mazda CX -60 pare o ghicitoare într-o limbă străină pe care o poți desluși doar dacă atingi iluminarea. Pot să înțeleg unele mărci atunci când vor să o ia brusc pe un drum diferit, dar aici pare că nu toți oamenii care au stabilit cum trebuie să se simtă această mașină au vrut să schimbe direcția. Unii au vrut-o tradițională, alții au vrut-o progresistă.

Ne fură banii?

Dacă ești clientul care-și cumpără X3-ul de dragul mărcii, nu al modelului, atunci Mazda CX-60 nu are nimic de oferit pentru tine. Nu te poate convinge pentru că nu vei câștiga ceva în plus față de un BMW „pe partea emoțională”. Pe partea economică are mai multe șanse să atragă clienți de la alte mărci premium deoarece este un pachet complet cu un preț foarte atrăgător. În niște vremuri când vrei să scapi de rate cât mai repede și să ai costuri cât mai mici de utilizare, Mazda CX-60 se strecoară ca o ispită în deșert pe care unii o vor primi cu post negru, în timp ce alții, dezamăgiți de faptul că „toți sunt la fel” îi vor acorda un vot de încredere măcar pentru  a simți o schimbare.

BMW Motorrad

Comentarii

©2024 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account