BMW i4 Racing – podium în clasă şi ritm solid în a 4-a cursă de viteză coastă a sezonului

BMW i4 Racing

Desfăşurată weekendul trecut, a patra cursă în Campionatul Naţional de Viteză în Coastă, Tofeul Memorialul Werner Hirschvogel Reşiţa, a adus al doilea podium în clasă pentru Engage Racing. Mai important este că Horia Platona a crescut ritmul cu BMW i4 Racing şi a terminat într-un pluton cu o serie de modele competitive, precum Porsche 917 Clubsport GT4 sau o serie de modele TCR.

Încă o dată nu a fost un weekend uşor pentru proiectul de curse BMW i4 Racing “Elsa”. În contextul în care consumul în regim de curse poate fi de şapte ori mai mare faţă de utilizarea normală, managementul termic este una din cele mai mari provocări pentru un automobil electric de curse. Suplimentar, în weekendul de la Reşiţa, echipa s-a confruntat cu temperaturi deosebit de ridicate, de până 40o Celsius, ceea ce a însemnat un plus de dificultate.

În ultimele luni echipa s-a concentrat pe o serie de măsuri importante pentru a preîntâmpina temperaturile ridicate. Fiecare sistem in parte – motorul față, invertorul și bateria pe față și respectiv motorul spate – beneficiază de un sistem separat de răcire, evitând astfel supraîncălzirea elementelor prin transferul căldurii între aceste elemente construite sa funcționeze la temperaturi diferite. Astfel, fiecare element are propriul sau ecosistem, proiectat pentru necesitățile sale. Aceste îmbunătățiri au fost completate de un prim pachet de optimizare a parametrilor software realizat la începutul săptămânii trecute. Toate aceste măsuri au funcţionat perfect şi maşina a putut livra fără întreruperi majore cei 477 CP fără regim de boost – ceea ce este un mare pas înainte în pregătirea Elsa – o confirmare că dezvoltare merge în direcţia bună.

În contextul masei ridicate, un alt element important este alegerea corectă a pneurilor pentru un compromis între durabilitate, aderenţă şi ajungerea rapidă la temperatura optimă de funcţionare în contextul în care nu sunt permise încălzitoare de anvelope. Echipa a testat mai multe soluţii Michelin şi foloseşte un compound de circuit mediu, care a funcţionat foarte bine în condiţiile extreme de temperatură înregistrate weekendul trecut.

Cu toate aceste provocări, weekendul a decurs foarte bine. Echipa a putut prima dată să parcurgă toate manşele de antrenament şi timpul s-a îmbunătățit constant pănă la pragul de 2:26.1 pentru traseul de 4750 m, echivalentul unei viteze medii de peste 118 km/h. Cu timpii finali de concurs pe cele două manşe de exact 2:26.500 şi respectiv 2:26.580, Horia a încheiat concursul pe locul 19 la general dintr-un număr de peste 60 de participanţi. Distanţa de numai 3 sutimi de secundă faţă de locul 18 este dovada unei lupte foarte disputate în pluton. În Grupa 3, dedicată automobilelor speciale, a obţinut al doilea podium al sezonului în luptă cu alţi patru concurenţi.

“A fost o etapă bună cu Elsa. Am putut să ne concentrăm pe experienţa de pilotaj, care este foarte diferită faţă de un automobil conventional. Trebuie să gestionezi masa ridicată şi să eviţi supraîncălzirea. Am urmărit să dezvolt o strategie când să accelerez, când să conserve putrea. Pe de altă parte ai avantajul unui răspuns incredibil al acceleraţiei, mai ales la viteze reduse, fără întreruperi de putere la schimbări de treaptă. Am învăţat multe în acest sens, dezvoltăm un plan de pregătire a maşinii înainte de start şi aici va mai fi nevoie şi de alte intervenţii software. Cel mai important este că evoluăm vizibil şi, în acelaşi timp, ştim care pot fi următorii paşi să putem creşte mai departe”, a explicat Horia Platona, pilotul şi şeful de dezvoltare al proiectului.

“Când a fost prima trecere în motorsport de la tracţiune pe două roţi, la tracţiune integrală, piloţii au trebuit să înţeleagă transformarea şi să creeze un nou stil de pilotaj, folosind avantajele noului sistem şi compensând provocările pe care acesta le aduce. Într-o situaţie similară suntem şi noi – trebuie să construim o strategie vastă, inclusiv de managementul încărcării, pregătirea sistemului de propulsie înainte de cursă. E un proces, unul mult mai complex decât te urci şi pilotezi. Dar asta e partea frumoasă în a fi pionier, în a deschide noi teritorii.”

Următoarea cursă

Pe 18-19 iulie echipa se pregăteşte să participe la prima etapă, Trofeul Alba Iulia, în Campionatul Naţional de Super Rally.

Sponsori și Parteneri

Engage Racing este susținută de parteneri importanți care contribuie la succesul echipei:

Velo – Parte din portofoliul BAT, Velo este un brand sinonim cu inovația, fiind prezent în competiții de top la nivel international. Prin asocierea cu Engage Racing, Velo își extinde amprenta în motorsport, continuând să provoace limitele conventionale, creand experiente weirdly wonderful cu fiecare provocare.

Michelin – Unul dintre cei mai mari producători de anvelope la nivel mondial, Michelin este partener tehnic al echipei Engage Racing, oferind anvelope de înaltă performanță adaptate condițiilor specifice competițiilor de Super Rally. Expertiza Michelin în tehnologia anvelopelor de competiție garantează aderența și durabilitatea pe circuite dificile.

Textar – Furnizor global de plăcuțe și discuri de frână, Textar contribuie la siguranța și performanța echipei Engage Racing prin soluții de frânare de înaltă calitate. Textar se distinge prin inovațiile sale în domeniul sistemelor de frânare, esențiale pentru succesul în competițiile de motorsport.

UniCredit Leasing – Parte din grupul UniCredit, lider în servicii financiare în Europa, UniCredit Leasing susține echipa Engage Racing prin soluții de leasing inovatoare, adaptate nevoilor echipelor de motorsport. Parteneriatul cu Engage Racing subliniază importanța investițiilor inteligente în mobilitatea electrică.

OMV Petrom – își propune să fie liderul tranziției energetice în Europa de Sud-Est, prin dezvoltarea de proiecte inovatoare și sustenabile. Compania se angajează să atingă neutralitatea emisiilor de carbon pentru operațiunile proprii până în 2050 și sprijină activ clienții în reducerea amprentei lor de carbon.

Strategia 2030 include investiții semnificative în energie regenerabilă, combustibili alternativi și infrastructură pentru mobilitate electrică, contribuind astfel la un viitor cu emisii reduse de carbon. În vederea dezvoltării de proiecte cu emisii reduse și zero de carbon, compania va aloca 3,7 miliarde de euro dintr-un plan total de investiții de 11 miliarde de euro până în 2030. Acesta reprezintă cel mai mare plan de investiții private din sectorul energetic românesc.

FEV ROMÂNIA – Parte a FEV Group, companie globală de inginerie specializată în dezvoltarea tehnologiilor de propulsie, FEV ROMÂNIA sprijină echipa cu expertiză avansată în domeniul ingineriei electrice. Prin acest parteneriat, FEV contribuie la perfecționarea tehnică a modelului BMW i4 Racing și la implementarea unor soluții inovatoare pentru creșterea performanței.

Echipa ENGAGE Racing:

Anya Gherghina, Horia Platona, Costin Păunescu, Alexandru Șeremet,Ștefan Sterpu, Florin Luță, Liviu Nossa, Andrei Kerekes, Radu Torpan, Marius Dascălu, Andrei Șerbulea.

Overview modificări BMW i4 Racing „Elsa”

Siguranta si conformitate cu regulamentul FIA:
În primul rănd, o masina de curse trebuie sa fie sigura si conforma cu regulamentele. Elsa a primit un rollcage omologat FIA și Pikes Peak, o dezvoltare inginerească deosebită, mai ales comparat cu unul specific GT-urilor. Pikes Peak insistă pe dimensionarea mai generoasa a țevilor din 25CRMo4 din cauza greutății mașinii, in timp ce FIA se concentrează pe forma structurii. Astfel, am reușit sa construim un rollcage hibrid care este foarte sigur.

Au urmat transformările normale de la curse – extinctor automat omologat pentru mașini electrice, scaune de curse si centuri.

Upgrade-uri de performanță:
“Deși o spunem des, poate nu este suficient. Pentru i4 nu exista nici o soluție dedicată pentru motorsport, toate modificările au fost inițiate si susținute de noi. Astfel, am schimbat sistemul de amortizoare cu unul specific motorsport în colaborare cu compania olandeză Olins, calculat pentru cerințele noastre – amortizoare pe reglabile pe 4 cai, înălțime si duritate a arcului, absolut esențiale pentru performanță dinamică.

Frânarea este asigurata de un sistem cu doua pompe de frână (față și spate), etrieri cu 6 pistonașe față și 4 pistonașe spate. A fost elimnat sistemul ABS și brake-by-wire de serie. Pentru comanda electronică de activare a transmisiei există o a treia pedală, cel puțin pentru moment.

Pachetul aerodinamic compus din splitter, difuzor și aripa spate a fost simulat CFD in-house. Dimensiunile foarte mari sunt justificate prin masa mașinii.

Pentru a ajunge la comportamentul dinamic dorit și o bună transmitere a puterii, diferențialele „deschise” de fabrica au fost schimbate cu unele cu alunecare limitata pentru ambele punți. Producția lor a fost realizată împreună cu compania germană Drexler.

În ceea ce privește software-ul, masina putea fi un proiect in sine, un indiciu bun fiind cele sase module Raspberry pi si Arduino ascunse sub consola de bord. Cu ajutorul acestora și al soft-ului cu peste 15000 de linii de cod, am reușit să: renunțăm la toate comenzile și butoanele mașinii și să le înlocuim cu comenzi pe volan sau consola centrală; să construim un sistem de telemetrie la distanță; să controlam majoritatea funcțiilor mașinii prin intermediul unei aplicații.

Cele mai noi modificări includ un pachet extins de răcire şi management de putere şi temperatură care este încă în dezvoltare. Aproape de finalizare este procesul de înlocuire a bucșelor hidraulice OEM cu rulmenți sferici special dezvoltaţi, precum şi sistemul de sunet.

Comunicat remis de echipa Engage Racing
Contact: Anya Gherghina
anya@engage-racing.com

 

BMW Motorrad

Comentarii

©2025 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account