Interviu in exclusivitate cu Claudiu David

claudiu-david-11

Cum va spuneam in articolul despre evenimentul aniversar MINI – 50 ani , BMWBlog a obtinut un interviu in exclusivitate cu Claudiu David [www.claudiudavid.ro], multiplul campion national de raliuri, participant in campionatele europene si mondiale, singurul roman care a alergat in campionatul mondial WRC, fost pilot de teste Top Gear si in prezent si pilot de teste pentru BMW.

Mi se pare fascinant sa poti testa toate masinile BMW, mai ales modele spectaculoase precum M3, Z4 sau X6, asa ca in mod natural am vrut sa aflu cat mai multe si i-am pus o serie de intrebari, la care Claudiu a avut amabilitatea sa raspunda foarte pe larg.

1. Mai intai spune-mi te rog cum ai ajuns de la pilot de raliu la pilot de teste pentru BMW Romania? Am inteles ca sunt deja doi ani de cand colaborezi cu BMW.

CD: Eu la baza sunt pilot de raliuri de aproximativ 10 ani; inainte de asta am facut rally-cross, si ceva carting, insa pana in 18 ani, si mergeam pe semnatura parintilor. Asa am urcat, si in 2004 m-am angajat ca pilot de teste la BBC Top Gear, pentru care am lucrat aproximativ 4 ani. Datorita rezultatelor mele de la an la an, am reusit sa intru in atentia celor de la BMW (am mai colaborat si cu alte marci inainte), si din acel moment m-au luat sub ‚aripa’ lor, ca pilot de teste BMW. Si de-atunci, testez orice masina noua care apare pe piata si toate masinile deja existente, iar la orice eveniment legat de drive-test sunt si eu prezent pentru a indruma clientii cat mai bine, pentru a descoperi impreuna cu ei ce e nou, cum stau masinile pe viraj, motoare, sisteme de tractiune, etc.

2. Si cat de diferite sunt cele doua activitati – a testa o masina fata de a pilota o masina de raliu ?

CD: Sunt diferite, dar au o baza comuna – pilotajul si folosirea corecta a comenzilor masinii, baza pe care merg si in campionatul de raliuri – european, national, mondial, si pe unde mai concurez. Aceeasi baza o folosesc pentru a testa masinile chiar in circulatie deschisa sau pe circuit amenajat, cum este cazul aici [la event].

3. Daca ai pilota acum in curse de raliu, ce model BMW ai alege?

CD: Seria 3 4×4 (xDrive)

4. Si in general, care este masina ta favorita de la BMW?

CD: X6 e masina mea de suflet, mi-as cumpara-o si maine, pentru ca ma reprezinta, e o masina puternica. Acum vorbind despre forma, despre designul ei – este atat de discutat…am avut ocazia sa testez X6 cu peste 2000 persoane din Romania – cred ca jumatate au spus ca e cea mai frumoasa masina din lume, iar cealalta jumatate – ca este cea mai urata. Deci design-ul e o chestiune de gust, dar partea tehnica a masinii este ceva extroardinar. Adica o masina de gabaritul ei sta pe viraje mult mai bine decat multe masini sport care au pretentii de sportivitate mult mai mari, si asta datorita noului sistem xDrive cu care este dotata masina – cel mai nou si cel mai performant sistem 4×4 din lume, pe care BMW il are acum pe toate modelele 4×4 din lume, inclusiv pana la seria 3.
E un sistem revolutionar care ajuta foarte mult conducatorii auto si in acelasi timp, din punctul de vedere al unui pilot de raliuri care utilizeaza o masina zi de zi, e un sistem care nu ma incurca prea tare. Sistemele comune de control al stabilitatii de la majoritatea masinilor de exemplu ma incurca la un moment dat pentru ca-mi taie acceleratia, sau intervin peste pilotajul meu si nu ma lasa sa fac anumite manevre. Spre deosebire de ele, xDrive functioneaza non-stop dar niciodata nu il simt negativ, simt totdeauna ca inaintez, ca ma protejeaza – practic la viteze foarte mari am incercat sa derapez cu masina si a fost imposibil.

In schimb, merg pe un seria 3 xDrive, 320 diesel – sunt fan diesel pe strada. Este o masina care ma satisface complet…cu gandul catre X6

…sau X6M….

CD: Da, sau X6M.

5. Iar de la MINI?

CD: De la MINI e clar ca John Cooper Works ar fi varful de lance cu care mi-ar placea sa merg, dar si MINI Cooper S e o masina suficient de puternica si foarte stabila; pe langa asta e si foarte cocheta si o masina exclusivista.

Si ce varianta iti place mai mult? Cabrio?

CD: Cabrio mai putin. Nu sunt un fan cabrio, in primul rand pentru ca o masina de acest gen pierde putin din valentele ei de stabilitate pe viraje – nu intr-atat incat sa simtim lucrul asta, dar nu sunt un mare fan, pentru ca in Romania mai mult de doua saptamani pe an nu prea mergi. E frumos sa ai un cabrio dar ca o a treia masina, dar sa-l ai zi de zi nu prea e fun.

6. Ok. Revenind la testat masini – folosesti anumite circuite sau locuri special amenajate cand testezi masinile?

CD: Da, in toata tara cunosc foarte multe locuri in care pot si merg sa testez masini, parte din ele pe circulatie deschisa, cu respectarea regulilor de circulatie, parte din ele pe circulatie inchisa sau in offroad sau pe circuite special amenajate. Unul din circuitele pe care am mai facut teste este cel de carting de la Bacau; foarte mult testez in zona Sinaia-Brasov-Poiana Brasov pentru ca eu sunt din Sinaia. Cand nu ne putem deplasa prea mult testam la Bucuresti pe circuitul AMCKART .
Depinde si de testul pe care vrem sa-l facem, cunosc foarte multe locuri si in functie de test ne deplasam acolo si facem un test special pentru masina respectiva.

7. Descrie-mi ce simti cand pilotezi masini, e comparabila senzatia cu ceva? De ex. am citit ca practici sporturi extreme, e cumva acelasi feeling?

CD: Da, poate fi, dar pentru mine pilotajul sportiv in primul rand ca meserie, ca ce practic eu in raliuri nu e un hobby, e meserie mea, pe care o fac cu mare dragoste si pasiune – ceea ce e foarte important, sa faci ce-ti place; iar testarea masinilor care deriva din meseria mea, normal ca la randul ei imi face placere.
Iar senzatia nu stiu cum s-o descriu in cateva cuvinte: ideea e ca atunci cand ma urc la volan sunt 100% concentrat si intru intr-o alta lume; nu prea mai am legatura cu lumea inconjuratoare, vad numai circuitul pe care merg, iar daca sunt in raliu aud doar copilotul, masina si atat. Merg pe marginea prapastiei sau printre case sau printre copaci cu peste 200km/h, niciodata, nicio secunda nu ma gandesc ce e acolo; pur si simplu vad doar traseul si simt foarte bine reactiile masinii, lucru pe care l-am dezvoltat in timp.
Legat de asta, pe langa talentul cu care am fost inzestrat – care nu este suficient ca sa faci performanta – am lucrat ani de zile la Institutul National de Cercetare pentru Sport, Institutul de Medicina Sportiva, avand in spate o echipa foarte mare de preparatori, nutritionisti, psihologi sportivi. Toata lumea lucreaza in jurul meu pentru ca eu sa fac performanta, si cu ajutorul lor am ajuns sa simt si sa fac cele mai fine reglaje la mine. Asa cum la masina rezolvi asta cu cateva clicuri la suspensie sau umbland la motor, si la oameni se fac aceleasi reglaje, pe baza acestor feeling-uri: simt ce reactie are masina, ce fac eu in momentul respectiv, si-atunci impreuna cu specialistii ne dam seama ce trebuie sa facem ca sa fim mai performanti, si-atunci lucram la clicurile din creierul meu….

Da, eu ma refeream mai mult la senzatia de placere pe care o ai cand conduci, sa simti adrenalina…

CD: Da, simt, dar e deja educata, controlata senzatia. Pentru mine satisfactia e cand trec linia de sosire sau trec un test cu bine si am dat toate informatiile de care e nevoie. In momentul in care merg simt placere dar n-o constientizez decat foarte rar: de exemplu viraje spectaculoase care ies foarte bine, de care sa ma bucur doar pentru o fractiune de secunda, pentru ca in momentul respectiv ma concentrez in alta parte. Mai multa placere si mai multe senzatii tari cu adrenalina simt oamenii care stau in dreapta mea cand merg, decat mine, eu atunci sunt intr-un alt film.

8. Tu cunosti marcile BMW si MINI de atata timp. Cum ai caracteriza marca MINI in cateva cuvinte? Dar BMW?

CD: BMW imbina sportivitatea si siguranta cu eleganta si confortul din ce in ce mai sporit. Tehnica a ajuns foarte departe si ajuta foarte mult condusul (de ex. Night Vision). In general BMW este cunoscuta ca o masina la baza sportiva, a detine un BMW este un vis al multor oameni din lume, iar proprietarii de BMW ei insisi sunt deosebiti de restul lumii.

MINI transmite exclusivism si un stil retro imbinat cu un stil futurist intr-o maniera in care numai BMW stie s-o faca, cu materiale de ultima generatie dar pastrand linia unei masini retro; asta atrage foarte mult, pentru ca simti istoria masinii dar in zilele noastre, ceea ce e un lucru extraordinar. Si de aceea majoritatea celor care cumpara un MINI sunt foarte, foarte pasionati. In plus, se vede influenta BMW-ului prin tehnologiile folosite (stabilitate, motorizari din ce in ce mai puternice, gadgeturi).

9. Te-ai gandit vreodata sa infintezi o scoala de pilotaj? De exemplu in SUA si Germania exista scoli de pilotaj pentru masini M unde lumea vine sa invete cum sa folosesca capacitatea reala a unei masini.

CD: Am infiintat deja o astfel de scoala, se numeste Claudiu David Driving Academy si are o paleta bogata de cursuri:
– defensive driving (pozitia corecta la volan, care e extraordinar de importanta desi nu-i acorda nimeni atentie, cum sa nu ajungi intr-o situatie limita, ce mai pot face ca sa iesi dintr-o situatie limita, cum se folosesc corect comenzile masinii, fara a le brusca, etc)
– scoala pentru cei care vor sa devina piloti – imi doresc sa le transmit cum se face performanta. Vreau sa le arat drumul foarte clar spre care trebuie sa se indrepte, mai departe tine doar de ei.
– scoala de pilotaj speciala pentru posesori ai unei anumite marci, care vin sa invete sa conduca modelul respectiv.

Imi propun nu numai sa invat oamenii sa piloteze pentru a deveni piloti (de raliuri, de circuit, etc), dar imi propun sa transmit din experienta mea acumulata in campionatul mondial de raliuri sau pe circuitele din Europa pe care am concurat, pentru a reusi sa scadem cat putem de mult accidentele tragice. Astfel as fi fericit sa stiu ca o parte din experienta mea acumulata se duce catre oameni normali care folosesc masina ca ceva firesc.

Nu mi-am facut inca publicitate si nu am iesit pe piata cu ea fiindca nu am inca logistica necesara. Ea functioneaza acum, dar cu oameni care ma cunosc, oameni care nu tin la ‚ambalaj’ (de ex. circuit cu spectatori pe margine sau receptie si cafele), ci mai mult la continut. Doresc sa acumulez si sa investesc in aceasta academie, sa fie totul pus la punct 100% si sa functioneze perfect, iar mai apoi sa ii fac publicitate. Deviza mea e ca daca nu fac totul perfect, mai bine tac din gura : ) Oricum, speram sa-i dam drumul cat mai repede.
Majoritatea cursurilor se tin la Sinaia, si pentru ca sunt din Sinaia si pentru ca am sprijinul primariei Sinaia si al primarului Vlad Oprea cu ajutorul caruia reusesc sa inchid anumite trasee, sa fac teste pe circulatie inchisa sau anumite show-uri.

10. Si ultima intrebare, ca sa revenim la BMW: de ce ai ales totusi BMW? Care este conexiunea intre tine si masinile BMW?

CD: Sunt doua motive foarte mari pentru care m-am oprit la BMW: in primul rand pentru ca si eu la randul meu am descoperit o marca ce mi se potriveste ca o manusa prin cele doua modele apropiate de sufletul meu, X6 si seria 3; in al doilea rand fiindca am gasit in familia BMW niste oameni extraordinari, pasionati, dornici sa-si faca meseria perfect, care muncesc foarte mult pentru a reprezenta aceasta marca cu onoare si la noi in Romania. Este foarte importanta si aceasta latura umana, pentru ca degeaba reprezinti o marca sec si astepti sa se vanda singura sau sa vorbeasca doar din istoria ei. De aceea latura umana pentru mine a fost foarte importanta, si m-a atras foarte mult sa raman alaturi de BMW, langa masinile care mi se potrivesc si cu care merg de atatia ani.

Aici se incheie interviul cu Claudiu; l-am lasat sa se pregateasca pentru ultima zi a evenimentului aniversar MINI – 50 ani, la finalul caruia a plecat catre un alt eveniment BMW, xDrive Tour la Iasi si lansarea X1, in saptamana 19-25 octombrie.

Ii multumim inca o data lui Claudiu si ii uram mult succes!

BMW Motorrad

Comentarii

©2019 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă IN MOTION MEDIA.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account