Aerodinamica lui BMW S 1000 RR este optimizată cu modele 3D ale riderilor BMW Motorrad WorldSBK Team
Inginerii BMW Motorrad Motorsport au găsit o metodă ingenioasă de a testa și optimiza aerodinamica motocicletei de competiții BMW S 1000 RR. Au creat modele 3D ale riderilor echipei BMW Motorrad WorldSBK Team.
Campionatul mondial de motociclism (FIM Superbike World Championship – WorldSBK) a fost într-o perioadă de pauză din cauza pandemiei de COVID-19. Dar compania bavareză a reușit să dezvolte în acest răstimp abilitatea motocicletei de competiții BMW S 1000 RR de a despica aerul cât mai eficient. Se folosește tunelul aerodinamic al BMW Group din Munich. Acesta are un motor electric de 2600 CP, cu ajutorul căruia simulează viteze de până la 255 km/h.
Desigur dacă testezi doar motocicleta, fără ca riderul să stea pe ea, nu vei obține date complete. Drept urmare, a fost creată o replică la scară 1/1 a riderului Eugene Laverty, care face parte din echipa BMW Motorrad WorldSBK Team.
“Eugene a fost aici în Munich cu noi înainte de începerea pandemiei de coronavirus. Încerca să găsească posiția ideală pe RR și, în timp ce stătea în acea poziție, am făcut măsurători detaliate cu un scanner 3D. Pe baza datelor din scanerea 3D am creat un model de plastic făcut din două jumătăți. A durat circa o săptămână pentru a nimeri toate detaliile corect, dar oricum modelul 3D al lui Eugene a fost apoi gata de acțiune.” – spune Marc Bongers, Directorul BMW Motorrad Motorsport.
Într-adevăr impresionantă este atenția pentru cele mai mici detalii, lucru care se observă și în pozele pe care ni le prezintă BMW Motorrad Motorsport. Practic, fiecare cută și pliere a combinezonului, fiecare mică formă din replica 3D influențează aerodinamica când riderul și motocicleta fac corp comun pentru a goni cu viteze amețitoare pe două roți. La acele viteze foarte înalte orice mic detaliu poate să crească sau să scadă rezistența pe care frecarea cu aerul o opune la deplasare.
De aceea, BMW Motorrad Motorsport explică faptul că a făcut măsurători minuțioase pentru fiecare deget al mănușilor, fiecare contur al căștii, fiecare îmbinare din combinezonul de piele, fiecare cută care afectează curgerea aerului.
Până în prezent au fost făcute peste 50 de teste în tunelul aerodinamic, deoarece modelul 3D este disponibil oricând, astfel că Eugene nu a fost nevoit să se deplaseze la tunelul aerodinamic. Iar asta a contat mai ales în această perioadă a pandemiei. De altfel, Riderii din WorldSBK, Eugene Laverty și Tom Sykes, nu au putut să se deplaseze la Munich în timpul restricțiilor de călătorie impuse de pandemia COVID-19.
Eugene Laverty spune că a fost o experiență un pic neobișnuită să stea pe motocicletă timp îndelungat, pentru ca scanarea 3D să fie făcută din toate unghiurile. Dar consideră nemaipomenit rezultatul: “Nu te vezi în fiecare zi sub forma unui model atât de detaliat. E fascinant ce se poate face cu tehnologia modernă, iar BMW Group este un leader în multe arii de tehnologie.”
După ce restricțiile de călătorie s-au mai relaxat, inginerii BMW Motorrad Motorsport l-au scanat 3D și pe riderul Tom Sykes. Astfel că și modelul său va începe în curând testele în tunelul aerodinamic. Astfel, versiunea optimizată aerodinamic a motocicletei BMW S 1000 RR va debuta în competiție odată cu reluarea campionatului WorldSBK în primul weekend din luna august. Calendarul WorldSBK fusese întrerupt după prima etapă din Australia (28 februarie – 1 martie) și revine în 31 iulie – 2 august pe circuitul Jerez de la Frontera din Spania.