Interviu exclusiv BMWBLOG: Domagoj Dukec, Seful echipei de design BMW Vision ConnectedDrive Concept
BMW Vision ConnectedDrive, cel mai nou concept BMW, revine in atentia noastra. La inceputul lunii, BMWBLOG a stat de vorba la Salonul auto de la Geneva 2011 cu Domagoj Dukec, Project Leader in cadrul Advanced Design Studio, unde a fost construit conceptul. Noul concept BMW Vision ConnectedDrive a fost construit in principal in jurul inovatiei si al tehnologiilor viitoare si a reprezentat atractia principala la standul BMW. Desi multi au crezut ca noul concept ConnectedDrive e o avanpremiera la un viitor roadster, Presedintele BMW a infirmat intentia de a produce un predecesor al lui Z2, scopul noului concept fiind doar acela de a prezenta inovatiile BMW ConnectedDrive.
Dl. Dukec a avut amabilitatea de a ne descrie designul exterior al conceptului si noile elemente ale acestui vehicul futurist.
BMWBLOG: Va rugam sa ne descrieti conceptul BMW Vision ConnectedDrive.
Domagoj Dukec: Masina aceasta foloseste doar la comunicarea conceptului de ConnectedDrive. Membrii Consiliului de administratie s-au gandit ca nu e destul de bine comunicata ideea din spatele ConnectedDrive si chiar daca exista in fiecare masina BMW, oamenii nu sunt familiarizati cu ea. Adrian Van Hooydonk a spus ca e important sa fie comunicat conceptul ConnectedDrive pe cale emotionala, altfel oamenii s-ar putea sa nu inteleaga ideea.
Prin urmare, sa vedem cum ar trebui sa exprime infatisarea exterioara ideea de ConnectedDrive. Mai intai trebuie sa fie spatiu deschis, astfel incat sa te poti uita inauntru, caci asta e ceva foarte emotionala, conceptul de roadster clasic in sine a fost intotdeauna foarte emotional. Apoi trebuie sa fie si foarte usor de inteles. Daca te uiti la masina, vezi ca nu prea au fost facute experimente cu limbajul de design al suprafetelor, folosim doar elementele de baza ale BMW. Intreaga caroserie a fost redusa la cateva linii principale. BMW are o mostenire puternica in spate, nu trebuie sa modificam prea mult suprafetele.
Acelasi lucru e valabil si referitor la culorile alese, sunt mai putin evidente pentru ca masina sa sublinieze ceea ce se doreste de la ea.
BMWBLOG: Asadar, ideea a fost concentrarea pe tehnologia ConnectedDrive si nu pe un alt concept care sa ia ochii.
Domagoj Dukec: Exact. Desigur ca tot a trebuit sa-i oferim o infatisare care sa mareasca placerea de a conduce, tipica BMW: capota alungita, console scurte. Celalalt element care fac parte din mostenirea BMW si pe care l-am folosit aici este usa glisanta, inspirata de la Z1. La Z1 usa gliseaza in jos, asa ca trebuie sa faci compromisuri la design ca sa functioneze. La BMW distanta intre roata fata si stalpul A a fost mereu destul de mare asa ca a fost perfect pentru a pune usa inauntru. Acest design lateral iti permite chiar sa rulezi cu usa deschisa.
Mai folosim inca un element de baza al roadsterului, si anume parbrizul pentru a exprima filosofia ConnectedDrive. Dupa cum sitit, BMW reprezinta interiorul orientat catre sofer, asa ca problema care s-a pus a fost “Cum putem arata asta prin designul exterior? Raspunsul a fost dat de parbrizul reliefat pe partea soferului.
Singurul lucru pe care il aratam aici care are ceva in comun cu o masina de serie este tehnica layering, asa cum se vede ea acum la partea frontala a noului Seria 1 M Coupe. Layering inseamna ca fiecare componenta are functia sa proprie si ca toate impreuna se imbina foarte armonios.
Asadar, ca sa sumarizam, aceasta nu este o masina pe care o folosim ca sa arate viitorul designului la BMW, dar tot vrem ca oamenii sa spuna “Iata un BMW frumos” si sa inteleaga cu totii ca noi, departamentul de design exterior, am incercat sa sustinem mesajul ConnectedDrive.
BMWBLOG: Tehnica layering a fost utilizata si la conceptul Vision EfficientDynamics. Ati utilizat cumva conceptul anterior ca punct de plecare in realizarea lui Vision ConnectedDrive?
Domagoj Dukec: Nu. Conceptul ED a fost o masina al carui rol a fost de a comunica ideea de EfficientDynamics si de a anticipa BMW i. La acel moment era important ca oamenii sa fie pregatiti sa vada o marca dinamica cum este BMW ca fiind eficienta, ecologica. Conceptele acestea demonstreaza tehnica layering si caracteristicile aerodinamice. Acum avem BMW M si BMW i ca sub-branduri, pe de o parte avem dinamica, pe cealalta avem eficienta, iar intre ele, filosofia EfficientDynamics si conceptele noastre.
Repet, la aceasta masina ideea este de ConnectedDrive, si in plus ne arata ca indiferent de ce vom face pe viitor, cu toate dezvoltarile tehnologice care sunt destul de complexe, nu vom pierde acel aspect emotional al placerii de a conduce. Focusul principal este pe sporirea placerii de a conduce, iar toata aceasta tehnologie nu face decat sa te ajute sa imbunatateasca si mai mult aceasta experienta.
BMWBLOG: Asa cum am anticipat, masina nu va fi lansata in productia de serie, acesta nu e acel Z2 de care vorbeste toata lumea. E corect?
Domagoj Dukec: E amuzant cum toata lumea vrea sa stie daca va fi produs in serie, dar nu asta e scopul intotdeauna. Daca mergi la o prezentare de moda, ai nevoie de haute-couture, ceva ce nu poti sa cumperi oricand, dar te ajuta sa prezinti imaginea marcii. Aceasta e o masina de vis care arata potentialul nostru. Partea frumoasa e ca aceeasi echipa de design creeaza si masinile de serie. Desigur ca aceste masini sunt tot timpul cu cinci ani in urma, pe cand dezvoltarea unei masini concept dureaza de obicei un an sau mai putin. Ce aratam acum cu conceptele va aparea prin 2015 si dupa pe masinile de serie.
BMWBLOG: Designul masinii a fost realizat de Juliane Blasi, nu-i asa?
Domagoj Dukec: Da. Juliane este foarte talentata si realizeaza intotdeauna masini emotionale. Acesta e al doilea roadster al ei.
BMWBLOG: Inainte de a incheia, mai spuneti-ne despre elementele speciale de design exterior de pe conceptul ConnectedDrive.
Domagoj Dukec: La partea frontala avem lumini cu LED, asa ca luminile de zi vin de la inelele de tip corona, si deoarece centrul farului e gol, am plasat acolo camerele Night Vision. In mod normal camerele se afla in spatele grilei frontale. Asa ca acum, la ConnectedDrive, informatia merge spre sofer si fiindca avem acum doua camere Night Vision, obtii o imagine 3D.
Si grila rinichi a primit mai multa atentie. Grila are un aspect 3D caci barele nu sunt asa de plate cum sunt de obicei. In fata sunt stralucitoare iar in spate sunt mate.
Un element foarte interesant de design este si capota asimetrica, ce se potriveste cu interiorul orientat catre sofer. Astfel se observa si de-afara orientarea catre sofer.
BMWBLOG: Si ultima intrebare: de ce ati plecat de la Citroen la BMW?
Domagoj Dukec: Am inceput sa lucrez la BMW in aprilie 2010, dupa ce am lucrat 9 ani la Citroen. Am fost intotdeauna fan BMW si chiar si cand eram la scoala, mic, imi placea BMW. L-am cunoscut pe Adrian Van Hooydonk si el imi stia lucrarile, si mi-a dat anul trecut oportunitatea de a lucra la BMW si am acceptat-o. BMW deschide noi orizonturi unui designer.
Multumiri speciale lui Alex Seremet – BMW Romania, pentru oportunitatea realizarii acestui interviu!
Fiti la curent cu cele mai noi stiri din lumea BMW si de pe telefonul mobil, accesand m.bmwblog.ro