BMW lanseaza 760i si 760Li
Noul BMW Seria 7 a stabilit deja standardele de performanţă în segmentul auto mobilelor de lux. Acum BMW ridică standardul în această clasă superioară printr-un concept complet nou: BMW 760i şi BMW 760Li – pentru prima dată când BMW oferă o limuzină de lux echipată cu un motor V12 bi-turbo. În România automobilul va fi disponibil pentru comenzi începând cu toamana acestui an.
Dezvoltat ca un propulsor complet nou, noul V12 este o capodoperă a tehnologiei moderne semnată într-un stil specific BMW. Puterea maximă de 400 kW/544 cp este atinsă la o turaţie de 5.250 rpm, cu un nivel maxim al cuplului motor de 750 Newton-metri, disponibil de la numai 1.500 rpm. În combinaţie cu transmisia automată cu opt trepte, ansamblu de asemenea complet nou, acest motor de 12 cilindri poate converti spontan şi cu un control exact rezervele nelimitate de putere într-o dinamică superioară.
Noul BMW 760i, precum şi noul BMW 760Li, cu ampatamentul său extins în zona locurilor din spate cu 14 centimetri pentru un confort deosebit, oferă răspunsul complet la toate aşteptările legate de performanţele dinamice ale unei limuzine de lux autentice, adăugând şi noi caracteristici fascinante care subliniază statutul de lider pe care BMW îl are în segmentul de lux.
Toate caracteristicil impun noi standarde tehnologice. Aceasta este valabil atât pentru motorul cu capacitate de 6,0 litri – cu blocul din aluminiu, cu tehnologie TwinPower Turbo, High Precision Injection (injecţie directă de mare precizie), sau pentru arborele cu came dublu VANOS, dar şi pentru transmisia automată cu opt trepte, disponibilă în premieră la un model BMW.
Beneficiind de toate aceste tehnologii, noul BMW 760i şi BMW 760Li oferă un nou nivel de rafinament, performanţe dinamice şi o eficienţă fără precedent pentru un automobil cu asemenea valori de putere şi cuplu. Pentru noul BMW 760i, acceleraţia la 100 km/h cu start de pe loc se realizează în doar 4,6 secunde, iar consumul mediul de combustibil în ciclul de testare EU este de 12,9 litri/100 kilometri. La reducerea consumului de combustibil al maşinilor, inginerii BMW au ţinut cont de standardele de emisii EU5, deosebit de stricte. O dată cu îmbunătăţirea semnificativă a performanţelor, consumul de combustibil se reduce cu aproximativ 4,5 procente faţă de generaţia anterioară.
Noul propulsor V12
Motorul cu 12 cilindri care echipează versiunile de top ale gamei BMW Seria 7, garantează o experienţă a condusului unică. Nici un alt motor nu oferă o asemenea combinaţie de putere şi rafinament. Noul propulsor V12 oferă semnificativ mai multă putere şi mai mult cuplu comparativ cu generaţia anterioară, un răspuns optimizat al motorului şi un flux continuu de putere, precum şi o acustică şi mai rafinată.
Aceste rezultate ies în evidenţă şi la BMW 750i care, cu motorul V8 modern ce dispune de tehnologia TwinPower Turbo şi High Precision Injection, oferă puterea şi performanţele unui propulsor cu 12 cilindri obişnuit.
Prin tradiţie, un propulsor cu 12 cilindri se bucură de un statut special, neegalat de nici un alt motor – indiferent de configuraţie. Motoarele cu 12 cilindri reprezintă cel mai înalt nivel de tehnologie. Statutul unic al motorului cu 12 cilindri – văzut ca un propulsor cu o putere de vărf folosită cu rafinament – este bazat pe un principiu constructiv care oferă condiţii perfecte pentru o putere supremă şi performanţe atinse fără nici cel mai mic efort. Aceasta are la bază beneficiul adus de unghiul de 60° dintre cele două rânduri de cilindri care asigură eliminarea aproape totală a vibraţiilor motorului.
Toate componentele şi caracteristicile de design ale blocului motor realizat complet din aluminiu sunt construite pentru a asigura o rigiditate supremă şi o masă minimă. Prin utilizarea unei structuri compacte combinată cu bolţuri ce fixează chiulasa pe panoul inferior al blocului, motorul, pentru a da un singur exemplu, asigură o stabilitate maximă a cuzineţilor. Axul dublu de pe lagărul principal, cu conexiune suplimentară la panourile laterale prin bucşe şi bolţuri de suport filetate, reduce influenţa forţelor laterale din partea arborelui cotit asupra carterului.
Alte componente ale blocului motor, care contribuie la reducerea vibraţiilor la un minim absolut în cel mai pur stil al motoarelor BMW cu 12 cilindri, sunt pistoanele de aluminiu cu strat de fier, biele de conexiune, forjate, asamblate prin cracare, precum şi arborele cotit, de asemenea forjat pentru o perfecţiune absolută. Acestea oferă o experienţă specială şi pentru sunetul motorului chiar şi la relanti, moment în care conducătorul trebuie să arunce mai întâi o privire către turometru pentru a vedea dacă propulsorul este pornit.
Noul propulsor V12 dispun de o capacitate cilindrică de 5.972 cmc, ceea ce repezintă acelaşi volum pe care îl avea şi unitatea anterioară. Cu o capacitate de 497,7 centrimetri cubi per cilindru, motorul oferă dimensiunile recunoscute de specialişti ca fiind ideale. Cu un alezaj de 89 mm şi o cursă de 80 mm, motorul oferă un raport de 0,9 între aceşti parametri, în timp ce raportul de compresie este remarcabil de ridicat 10,0:1, rar întâlnit pentru un propulsor cu turbină.
Premieră a tehnologiei TwinPower Turbo la motorul cu 12 cilindri.
Noul propulsor BMW cu 12 cilindri propune un număr de caracteristici tehnice speciale care contribuie la capitalizarea potenţialului pe care îl oferă prin principiul constructiv. Acestea includ utilizarea – în premieră pentru un motor cu 12 cilindri – a tehnologiei TwinPower Turbo şi High Precision Injection cu injecţia direcă a combustibilului în camerele de combustie.
Prin prezentarea acestei combinaţii de tehnologii superioare – care deja s-au remarcat la motoarele BMW cu şase, respectiv opt cilindri -, se asigură un răspuns spontan şi direct chiar şi la cea mai mică acţionare a acceleraţiei, un cuplu maxim constant pe o plajă mare de turaţii şi un nivel al economiei de combustibil şi o gestiune a emisiilor remarcabile pentru un motor cu asemenea performanţe dinamice. Noul propulsor cu 12 cilindri se evidenţiază încă o dată faţă de concurenţă, oricare ar fi aspectul luat în discuţie.
Multumită unghiului redus dintre cilindri, de numai 60°, cele două turbocompresoare, dezvoltate special pentru noul V12, se integrează în aranjamentul compact, pe partea exterioară a celor două rânduri de cilindri, fiecare alimentând câte şase cilindri.
Turbocompresoarele se evidenţiază prin eficienţa excepţională. Prin poziţionarea speciala a acestora, prin optimizarea galeriilor de evacuare, se asigură condiţiile ideale pentru o curgere de aer perfectă la orice turaţie. De asemenea, amplasarea centrală a colectorul de aer ajută atât la optimizarea acusticii motorului, cât şi a ciclului de compresie. Galeriile de evacuare, identice pentru fiecare rând de cilindri, sunt prevăzute cu două conexiuni triple cu reducţie, sincronizate la ordinea de aprindere a motorului. În combinaţie cu convertorii catalitici optimizaţi pentru o contrapresiune minimă, aceasta configuraţie pune bazele unei spontaneităţi remarcabile. Dovadă este cuplul maxim de 750 Nm, atins încă de la 1.500 rpm şi menţinut constant până la 5.000 rpm. Comparativ cu generaţia anterioară, aceasta înseamnă o creştere a cuplului de 25 de procente, dezvoltată la o turaţie mai mică cu aproximativ 2.300 rpm. Astfel, clasicul gol turbo este eliminat complet.
Puterea motorului a crescut şi ea mult faţă de versiunea anterioară de motorizare, aşa cum reiese din curba de putere mult mai accentuată, care ajunge la un maximum de 400 kW/544 CP la 5.250 rpm.
Soluţie inteligentă pentru şi mai multă putere.
Lansarea tehnologiei TwinPower Turbo ridică motorul cu 12 cilindri la un nivel al puterii şi al cuplului pe care un propulsor atmosferic le-ar atinge numai cu o cilindree mai mare. Creşterea dimensiunilor şi a masei motorului – inevitabile în acest caz -, împreună cu efectele negative asupra centrului de greutate, a consumului de combustibil şi a agilităţii maşinii, sunt evitate eficient prin intermediul tehnologiei supraalimentării.
Un alt aspect suplimentar este că tehnologia TwinPower Turbo oferă noului V12 caracteristici de putere şi performanţe fără egal, confirmate în special de dezvoltarea superioară a puterii şi a cuplului încă din start şi menţinerea acestora pe o plajă largă de turaţii.
Pentru a asigura un dozaj exact al puterii în orice moment, aerul comprimat de turbine este răcit de un intercooler indirect, foarte elaborat din punct de vedere tehnic. Acesta contribuie la minimizarea volumului total de aer necesar şi scurtează orice întârziere, ceea ce permite încă o dată ca motorul să aibă un răspuns prompt la acţionarea acceleraţiei. O pompă suplimentară de răcire alimentează circuitul separat de răcire, necesar pentru acest scop, cu aerul/fluidul de răcire de la schimbătorul de căldură poziţionat chiar lângă unitatea de admisie.
Convertorii catalitici de la noul motor cu 12 cilindri dispun de cei mai avansaţi şi mai sofisticaţi senzori şi pot atinge rapid temperatura optimă de operare graţie poziţionării în apropierea propulsorului. Tratamentul eficient al gazelor de eşapament asigură îndeplinirea totală a tuturor standardelor internaţionale cu privire la emisii, astfel încât BMW 760i şi BMW 760Li respectă normele EU5 în Europe, respectiv standardul ULEV II în SUA.
Pentru a reduce contrapresiunea, sistemul de evacuare de sub podeaua maşinii dispune de ţevi drepte şi largi şi de galerii mărite în dimensiune. Flapsurile evacuării din jurul tobei, coordonate de unitatea electronică de control ca funcţie a gestiunii motorului, oferă un sunet adaptat cu exactitate la stilul de condus. De aceea, la relanti, propulsorul V12 rămâne absolut silenţios. Un zgomot redus este menţinut şi pentru condiţiile de croazieră. Aşa că numai la turaţii ridicate conducătorul pimeşte un răspuns acustic potrivit cu privire la dezvoltarea puterii, iar motorul furnizează sunetul musculos al unui V12 în momentul accelerării rapide. Acest efect acustic special în condiţii dinamice reflectă în cel mai autentic mod atât capacitatea propulsorului, cât şi intensitatea puterii, ceea ce caracterizează calităţile dinamice ale motorului BMW cu 12 cilindri.
Combustie optimizată şi eficienţă maximă asigurate de High Precision Injection.
High Precision Injection de la BMW este a doua generaţie de tehnologie a injecţiei directe care contribuie la optimizarea procesului de combustie şi utilizează, cu maximă eficienţă, energia înmagazinată în combustibil. Piezoinjectoarele amplasate în mijlocul chiulasei permit un dozaj deosebit de precis al combustibilului injectat în camerele de combustie.
În combinaţie cu tehnologie TwinPower Turbo, High Precision Injection este disponibil la toate motoarele pe benzină care echipează BMW Seria 7. Iar acum, la noul propulsor V12, această tehnologie asiguă o combustie deosebit de eficientă şi curată, şi o gestiune a emisiilor aproape fără egal în acest segment de performanţe.
Prin deschiderea spre exterior, piezoinjectoarele sunt poziţionate în chiulasă, între supape, şi, în consecinţă, în imediata vecinătate a bujiilor. Prin ţevi din oţel inoxidabil, acestea sunt alimentate cu combustibil care este injectat în camerele de combustie în formă pulverizată la o presiune de până la 200 bar. Presiunea acestui sistem este generată de pompe de combustibil cu o singură plonjare pe fiecare rând de cilindri şi este menţinută constantă în orice moment.
Combustibilul injectat în acest proces se împrăştie în formă conică, astfel că este ars într-un proces lin şi curat. Acesta are un efect pozitiv asupra emisiilor şi a sunetului motorului: efectul de răcire a amestecului combustibil/aer furnizat de injecţia directă ajută la atingerea unui raport de compresie mai mare. Se generează astfel mai multă putere cu mai puţin combustibil pentru o eficienţă mai mare.
În configuraţia şi structura lor, chiulasele urmează poziţia specială a injectoarelor şi a bujiilor, precum şi procesul de combustie oferit de High Precision Injection. Fazele scurte de combustie, optimizate pentru o eficienţă maximă, contribuie la creşterea nivelului presiunii şi al temperaturii, ceea ce necesită o geometrie optimizată a chiulasei şi o curgere eficientă a lichidului de răcire. Componentele chiulasei, turnate într-un proces gravitaţional, se evidenţiază prin nivelul ridicat de rigiditate, în timp ce capacele chiulasei sunt realizate din aluminiu.
VANOS dublu şi pompă de ulei cu flux controlat pentru eficienţă maximă.
Caracteristic pentru BMW, noul motor cu 12 cilindri dispune de VANOS dublu pentru un reglaj continuu al sincronizării axului cu came. Acesta asigură condiţii de funcţionare cu încărcare parţială, cu un nivel ridicat al gazelor reziduale pentru încărcarea turbinei pentru o eficienţă.
Un alt avantaj al VANOS dublu este suportul pe care îl oferă motorului pentru o reacţie imediată. În cadrul unui proces de ardere, axul cu came dispune de came forjate, came triple suplimentare pe partea admisiei care contribuie la acţionarea pompei de mare presiune pentru combustibil. În schimb, supapele de pe partea evacuării sunt umplute cu sodiu pentru o răcire optimă şi dispun de arbori cromaţi.
Furnizarea uleiului către noul motor cu 12 cilindri a fost şi ea optimizată, pentru că pompa de ulei cu flux controlat operează individual, numai la nevoie, cu eficienţă maximă: pompa tip pendul, cu şase camere, furnizează doar atât ulei cât are nevoie motorul într-un anumit moment în funcţie de condiţiile de funcţionare. Printr-o funcţionare controlată se limitează consumul de energie şi se îmbunătăţeşte eficienţa.
Noile modele BMW Seria 7, echipate cu motor cu 12 cilindri, dispun încă o dată de o gamă largă de tehnologii pentru un consum minim de combustibil şi un nivel redus al emisiilor bazate pe strategia BMW EfficientDynamics. Acestea includ recuperarea energiei frânelor, pompe electrice de răcire cu funcţionare controlată şi pompă de ulei cu flux controlat. Toate sunt elemente care optimizează echilibrul dintre performanţe şi şi consum.
Cu o creştere cu 22 de procente a puterii motorului faţă de generaţia anterioară şi un salt de 25% al cuplului maxim, consumul mediu de combustibil determinat în ciclul de testare EU a fost redus la 12,9 litri/100 kilometri. Nivelul emisiilor pentru BMW 760i este de 299 grame per kilometru.
Competenţa remarcabilă a BMW în tehnologia motoarelor cu 12 cilindri: o lungă tradiţie a performanţei supreme.
Aceasta este a patra oară când un motor cu 12 cilindri marchează vârful de gamă de propulsoare disponibile la BMW Seria 7. Fiecare nouă generaţie a consolidat poziţia BMW de lider al producătorilor de limuzine de lux performante. Un BMW Seria 7 cu un motor cu 12 cilindri se remarcă prin exclusivitate, prin supremaţie şi, prin inovaţie autentică.
Competenţa remarcabilă a BMW în dezvoltarea şi producţia propulsoarelor cu 12 cilindri este bazată pe o lungă tradiţie ce datează încă din 1925, atunci când compania a ieşit în evidenţă pentru prima dată prin construcţia unui motor cu 12 cilindri pentru avioane. Atunci, motorul V12 propus de BMW a dezvoltat o putere maximă de 750 CP, iar două propulsoare BMW cu 12 cilindri au echipat hidroavionul Dornier Wal cinci ani mai târziu în timpul zborului record peste Atlantic.
În a doua jumătate a secolului 20, BMW a devenit pionier prin utilizarea motorului cu 12 cilindri la cele mai remarcabile automobile de lux. Spre exemplu, BMW 750i, lansat în 1987, a fost prima limuzină germană după cel de-al Doilea Război Mondial ce utiliza un propulsor cu 12 cilindri. În anii ce au urmat, o lungă serie de succes în motorsport a contribuit la excepţionala reputaţie a modelelor V12 realizate de BMW. Spre exemplu, BMW V12 LMR a dominat scena sporturilor cu motor încă de la debutul consemnat în 1999, cursa de 12 ore de la Sebring, şi în acelaşi sezon a obţinut victoria în clasamentul general al cursei de 24 ore de la Le Mans.
Premieră mondială: transmisie automată cu opt trepte la noul BMW 760i şi noul BMW 760Li.
Calităţile unice ale noului V12 cu tehnologie TwinPower Turbo şi High Precision Injection sunt combinate la noul BMW 760i şi noul BMW 760Li cu un concept la fel de inovator pentru transmisia puterii: noua cutie de viteze dezvoltată, una automată cu opt trepte, îşi face debutul mondial în cadrul unui model BMW de serie. Concepută ideal pentru puterea şi performanţele caracteristice unui propulsor cu 12 cilindri, transmisia automată cu opt trepte combină confortul suprem al schimbărilor de viteze, sportivitatea şi eficienţa la un nivel fără precedent.
Noua transmisie automată cu opt trepte excelează prin configuraţia inovatoare a rapoartelor şi a angrenajelor care permit utilizarea vitezelor suplimentare şi o gamă mai largă de creşteri ale rapoartelor faţă de anterioara transmisie, automată cu şase trepte, fără vreun efect negativ asupra dimensiunilor sau masei cutiei ori a eficienţei interioare a sistemului.
Cutia încorporează patru angrenaje simple şi cinci elemente de schimbare a treptelor. Dispunerea inovatoare a acestor componente, disponibilă în premieră la o transmisie automată cu opt trepte, asigură deschiderea a numai două ambreiaje în fiecare raport în orice moment, ceea ce reduce semnificativ pierderile de fricţiune la unminim absolut în orice situaţie de condus.
Aceasta reprezintă un alt factor ce contributie la remarcabila eficienţă generală a noului sistem de transmisie. Încă o dată, conceptul inteligent al acestei transmisii automate cu opte trepte se armonizează perfect cu strategia de dezvoltare BMW EfficientDynamics.
Introducerea primei cutii de viteze automate cu opt trepte la BMW 760i şi BMW 760Li marchează începutul unei schimbări de generaţii în domeniul sistemelor de transmisie a puterii. Transmisia automată cu şase trepte disponibilă în prezent la toate gamele de modelele BMW a stabilit deja standardul în ceea ce priveşte confortul schimbării vitezelor, timpul de reacţie, viteza de schimbare şi eficienţa, iar prin designul compact şi prin configuraţie, precum şi prin utilizarea universală la diferite segmente de maşini şi clase de putere, a oferit calităţi generale fără egal. De aceea, primul şi cel mai important obiectiv în dezvoltarea noii generaţii de transmisii automate a fost păstrarea tuturor caracteristicilor de design ale cutiei de viteze automate cu şase trepte şi adăugarea unui nou potenţial în ceea ce priveşte confortul la condus, performanţele şi eficienţa.
Configuraţie optimă a angrenajelor ca rezultat al cercetării ştiinţifice.
Pentru a înregistra un progres semnificativ faţă de transmisia automată BMW cu şase trepte, inginerii BMW au iniţiat chiar de la început un proces detaliat de dezvoltare care să ofere baza pentru noua transmisie. Consideraţia iniţială a fost că îmbunătăţirea eficienţei a fost posibilă numai cu un sistem de transmisie care oferă un număr mai mare de trepte. Un alt obiectiv a fost păstrarea la minimum a numărului de componente adiţionale în dorinţa de a optimiza eficienţa internă a sistemului.
Pe lângă BMW, un număr de parteneri specializaţi în dezvoltare, precum ZF Friedrichshafen AG, au participat la găsirea unui concept optim care să îndeplinească toate aceste cerinţe. Printr-o conlucrare strânsă, întreaga echipă a dezvoltat metode analitice care să contribuie la stabilirea şi echilibrul argumentelor pro şi contra pentru toate variantele teoretice imaginabile ale unui sistem cu angrenaj planetar. Pentru început, au fost luate în discuţie atât numărul de trepte, cât şi structura noului sistem de transmisie, cu conceptul fundamental. Obiectivele principale au fost atingerea celui mai ridicat standard al eficienţei şi păstrarea noi transmisii cât mai compactă şi mai uşoară.
Progres triplu cu două viteze suplimentare: dinamică îmbunătăţită a schimbărilor, confort optimizat, eficienţă maximizată.
Graţie gamei extinse de creşteri ale vitezelor oferită acum de noua transmisie, conducătorul are posibilitatea de a utiliza mult mai des decât înainte cea mai ridicată treaptă la o turaţie deosebit de redusă. La BMW 760i şi BMW 760Li, aceasta nu doar că optimizează economia chiar şi la viteze ridicate, dar îmbunătăţeşte şi liniaritatea şi rafinamentul motorului cu 12 cilindri.
Cu totalul treptelor ridicat la opt, paşi individuali dintre viteze sunt mult reduşi, în ciuda gamei generale de creşteri ale vitezelor. Fără îndoială, de aceasta beneficiază caracterul sportiv al transmisiei şi, ca o consecinţă, stilul dinamic al automobilului într-o manieră specifică BMW.
Timpul de reacţie şi de schimbare a treptelor, redus semnificativ faţă de transmisia automată cu şase trepte, aduce beneficii atât pentru confortul deplasării, cât şi pentru dinamică, cu unsingur ambreiaj ce urmează a fi dezactivat la urcarea sau retrogradarea a una sau două viteze. În acelaşi timp, detectarea directă a vitezelor permite conducătorului să schimbe mai mult de două rapoarte, încă o dată cu timpi de reacţie şi schimbare fiind foarte scurţi. Retrogradarea din treapta a opta într-a doua, deosebit de importantă pentru acceleraţii spontane, are loc tot ca o schimbare directă care cere sistemului să deschidă un singur ambreiaj.
Această configuraţie particulară are o semnificaţie deosebită pentru o plăcere supremă a condusului la BMW 760i şi la BMW 760Li, ceea ce permite conducătorului să folosească mai des rapoartele superioare pentru o eficienţă perfectă şi un rafinament al condusului, în timp ce se bucură de performanţele maxime ale automobilului în orice moment.
Flexibilă, orientată spre viitor.
Cu un număr al componentelor transmisiei ce a crescut foarte puţin faţă de transmisia automată cu şase trepte, noua cutie de viteze automată cu opt rapoarte oferă un nivel neobişnuit de ridicat al eficienţei interne. Spre exemplu, aşa numita eficienţă a angrenajului de viteză este atinsă la mai mult de 98 de procente în fiecare raport. Şi fiind configurată ca viteză directă, cel de-al şaselea raport reduce total pierderile din cauza frecării.
Masa redusă a noii transmisii, aproape identică cu cea a transmisiei automate cu şase viteze, gradul ridicat de eficienţă internă, pierderile de frecare reduse prin numai două ambreiaje deschise la o schimbare de treaptă, rapoartele mai lungi gestiunea transmisiei, care poate asigura turaţii reduse în modul economic, oferă o micşorare a consumului de combustibil de aproape şase procente faţă de transmisia automată cu şase viteze.
Ca rezultat al tuturor acestor îmbunătăţiri şi al punctelor de interes tehnologic, noua transmisie automată cu opt trepte nu este numai sistemul optim disponibil în prezent, ci şi soluţia orientată spre viitor pentru transmisia puterii la un automobil premium. Noua transmisie poate fi combinată cu orice tip de motor şi nivel de performanţă şi poate fi integrată nu doar la modelele cu transmisie spate, ci şi la cele cu tracţiune integrală. În acelaşi timp, transmisia automată cu opt trepte poate fi combinată cu transmisia hibrid, ca parte a tehnologiei Active Hybrid de la BMW, care combină un motor pe benzină, cu opt cilindri, cu unul electric. Acest concept inovator de transmsiei va fi introdus în producţia de serie o dată cu primul model hibrid al gamei BMW Seria 7 în cursul anului 2009.