BMW M3 F80 – minunea supraalimentată

BMW M3 F80 este cea de-a cincea generație a M3-ului și, spre supărarea unora, spre surprinderea altor și bucuria celorlalți, supraalimentarea își face apariția odată cu această nouă generație. Totuși, știm sigur că separarea gamei, între M3 și M4 a fost privită cu ochi răi de marea majoritate a fanilor mărcii. Cu toate acestea, orice urmă de îndoială dispare imediat ce ai apăsat butonul de pornire și ai auzit sunetul metalic al evacuării.
Text: Andrei Barbu | Foto: BMW
Peste 40.000 de exemplare ale modelului BMW M3 E92 au fost livrate clienților din întreaga, iar noile BMW M3 F80 și BMW M4 F82 au avut sarcina de a duce mai departe tradiția și filozofia M, chiar dacă asta a însemnat utilizarea unui motor supraalimentat. Practic, divizia M s-a reinventat utilizând acest șase-n linie de 3,0 litri și ne-a demonstrat tuturor că downsizing-ul are și părțile lui bune. În același timp, noua generație a modelelor M3 și M4 marchează o nouă premieră pentru istoria BMW M3 și anume lansarea sedanului și coupe-ului în același timp, urmând ca versiunea cabrio să-și facă apariția mai târziu.
„Patru generații BMW M3 au reușit să îmbine ADN-ul din motorsport cu practicabilitatea unei mașini de zi cu zi într-o experiență emoționantă”, explică Dr. Friedrich Nitschke. „BMW M3 Sedan și BMW M4 Coupe dovadă clară că BMW rămâne fidel acestei filozofii. Motorul este inima fiecărui model M, iar noul propulsor supraalimentat, cu șase cilindri în linie, combină toate avantajele unei turații înalte, atinsă de un motor normal aspirat, cu plusul de putere oferit de supraalimentare.”, continuă domnul Friedrich Nitschke, Președinte al M GmbH. BMW M3 F80 și BMW M4 F82 au pus accentul și pe o greutate scăzută, astfel că noul M3 este cu 80 de kilograme mai ușor decât generația precedentă. Miile de ture pe faimos Nurburgring, pregătirea meticuloasă și pasiunea au fost alte componente extrem de importanre în procesul de creare a două dintre cele mai bune produse care au ieșit vreodată pe porțile diviziei M.

Primele informații despre noile BMW M3 F80 și BMW M4 F82 au apărut în decembrie 2013. Atunci, cele două modele erau anunțate cu fast, mai ales că motorul de 3,0 litri, cu tehnologie BMW TwinPower Turbo livra 431 de cai-putere, între 5.500 și 7.300 de rotații pe minut. Momentul motor maxim, un impresionant 550 Nm este disponibil între 1.850 și 5.500 de rotații pe minut. Echipate cu transmisia automată M cu dublu ambreiaj și șapte trepte, ambele modele – BMW M3 F80 și BMW M4 F82 – accelerează de la 0 la 100 km/h în 4,1 secunde. Ca să-ți faci o idee despre enormitatea cuplului motor al noului propulsor, îți spun doar că BMW M3 F80 are cu 40% mai mult cuplu decât BMW M3 E92, cel care avea sub capotă un V8. În același, consumul de combustibil a fost redus cu 25 de procente în comparație cu generația precedentă.
Pentru un produs al diviziei M însă, puterea nu înseamnă totul, așa cum nici timpii de accelerare în linie dreaptă nu înseamnă decât o mică parte din senzațiile pe care un model M trebuie să le ofere. ADN-ul din motorsport mizează pe o greutate cât mai redusă, astfel că noile modele – BMW M3 F80 și BMW M4 F82 – au primit mult aluminiu și mult plastic ranforsat cu fibră de carbon. De exemplu, plafonul celor două modele este fabricat din fibră de carbon. Pe lângă această cură de slăbire, ambele modele au fost gândite pentru a face față multor ture de circuit consecutive, astfel că sistemul de răcire este unul special adaptat pentru acest lucru. Motorul, transmisia și componentele sistemului de supraalimentare sunt întotdeauna menținute la temperatura optimă de funcționare. Mai mult, pentru a se asigura că cele două modele sunt perfecte din punct de vedere dinamic, BMW M GmbH s-a consultat în procesul de dezvoltare ale noilor M3 și M4 cu piloții BMW din DTM. Bruno Spengler și Timo Glock au luat parte la sesiunile de teste pe Nurburgring și la set-up-ul final al celor două modele.
Pentru cei care nu-și doresc un BMW M3 F80 sau un BMW M4 F82 echipat cu transmisie manuală, cele două modele sunt disponibile, în echiparea standard, cu transmisii manuale cu șase trepte. Această cutie este mult mai compactă și mai ușoară decât cea a generației precedente (12 kilograme în minus) și, pentru a crește precizia schimbărilor de treaptă, lagărele de fricțiune ale inelelor sincronizatoare sunt fabricate din carbon. În plus, lubrifierea se face cu ajutorul unui carter uscat, iar pentru un maxim de performanță, accelereația este „călcată” automat în cazul retrogradărilor. Această funcție permite un schimb al treptelor mult mai lin, asigură stabilitate și a fost implementat pentru prima oară în motorsport.

Pentru cei care-și doresc însă performanță maximă și ceva mai multă relaxare, transmisia M cu dublu ambreiaj este disponibilă pe lista de opționale. Aflată deja la cea de-a treia generație, această transmisie, în modul manual, prin intermediul padelelor de pe volan, permite schimbări de trepte extrem de rapidă, fără nicio întrerupere în fluxul de putere. În același timp, transmisia automată este echipat cu un sistem Launch Control cu ajutorul căruia se obțin timpi de accelerare care sunt imposibil de atins cu o cutie manuală. Sistemul Drivelogic îi permite șoferului să seteze transmisia în modul care-i convine cel mai mult, de la un stil orientat spre confort, până la unul dus la extrem, potrivit circuitului. Componentele din fluxul de transmitere al puterii sunt fabricate din plastic ranforsat cu fibră de carbon, fapt ce permite funcționarea lor optimă într-un regim de forțe foarte mari, dar și o scădere în greutate cu 40% în comparație cu generația precedentă.
Un alt element important care contribuie la comportamentul dinamic al celor două modele este noul diferențial M activ. Acesta folosește practic un diferențial multi-disc cu alunecare limitată care este controlat electronic pentru a optimiza forța de tracțiune și stabilitatea direcțională. Sistemul de control al diferențialului lucrează împreună cu sistemul dinamic de control al stabilității (DSC) și ține cont de poziția pedalei de accelerație, de viteza de rotație a roților, precum și de unghiul de tangaj al mașinii. Prin urmare, fiecare situație de condus este analizată și, în cazul în care este dedectată o pierdere de aderență, diferențialul intervine instantaneu, cu un grad de blocare ce variază între 0 și 100%. M Dynamic Mode – o funcție integrată în DSC – relaxează sistemul dinamic de control al stabilității și permite o pierdere liniștită a aderenței care se poate transforma în drift la cererea șoferului.

În buna tradiție BMW, în vara lui 2014, și-a făcut apariția noul BMW M4 Convertible. Noul model se laudă cu plafon metalic, din trei părți, care poate fi acționat chiar și în mers, la viteze de până la 18 km/h. Și în cazul acestui model, la fel ca și în cazul lui BMW M3 F80 și al lui BMW M4 F82, fibra de carbon a fost inclusă în construcția mașinii, astfel ca s-a reușit obținerea unei greutății destul de reduse dacă luăm în calacul hard-top-ul. Echipat cu același motor de 3,0 litri, supraalimentat, cu 431 CP și 550 Nm, BMW M4 Convertible accelerează de la 0 la 100 km/h în 4,4 secunde în cazul este echipat cu transmisia automată. Cei mai impătimiți fani ai diviziei M vor spune că un plafon metalic îngreunează prea mult noul BMW M4 Convertible, însă dacă cineva caută dinamică excepțională oricum se va orienta spre coupe sau spre sedan. Plafonul metalic are o serie de avantaje care nu pot fi negate, printre care și un rafinament mult mai ridicat, o protecție mai bună în cazul „vecinilor” invidioși, chiar dacă aduce cu sine o greutate suplimentară.

Vara anului 2015 ne aduce cel mai rapid BMW M3/M4 construit vreodată de BMW, dar și cel mai puternic. BMW M4 GTS a apărut pentru a marca 30 de ani de la apariția primului BMW M3 E30 și aduce cu sine o serie de inovații care vor schimba probabil modul în care privim modelele viitoare ale diviziei M. Sub capota lui M4 GTS re regăsește același șase-n linie de 3,0 litri, dar a cărui putere a ajuns la 500 de cai-putere. Această creștere de putere a fost posibilă prin utilizarea injecției cu apă, iar rezultatele sunt duse la extrem.
Cu ajutorul celor 500 CP și a celor 600 Nm, BMW M4 GTS accelerează de la 0 la 100 km/h în 3,8 secunde și are o viteză maximă limitată la 305 km/h. Cu o greutate totală de 1.510 kilograme, BMW M4 GTS are un raport greutate/putere de fix 3, ceea ce înseamnă că lucrurile se petrec într-un ritm extrem de alert. BMW M4 GTS a fost anunțat cu o producție totală de numai 700 de exemplare, ceea ce îl transformă repede într-unul dintre cele mai dezirabile modele create de BMW vreodată.
